Två omkom i svår olycka
En 37-årig mamma och hennes åttaåriga dotter omkom på söndagskvällen sedan bilen de färdades i kolliderat med en buss.
Den sjuårige sonen fördes medvetslös med svåra skallskador till Norrlands universitetssjukhus.
- Pojken fick läkarvård under ambulanstransporten och enligt sjukvården är hans tillstånd stabilt, men allvarligt. Föraren och dottern avled förmodligen omedelbart i samband med kollisionen. De var hemmahörande i Jämtland, uppger vakthavande befäl Dan-Olof Jones.
Det var strax efter klockan sex på söndagskvällen som en personbil och en buss kolliderade på väg 92 öster om Dorotea, i höjd med Lajksjön. Tre personer färdades i personbilen som var på väg mot Dorotea när den kolliderade med en mötande buss i linjetrafik på väg mot Umeå.
- Bilen blev helt i hopknycklad och passagerarna i bilen var fastklämda, säger Jan Johansson, VK:s utsända på plats.
Vid olyckstillfället rådde snömodd, med blötsnö och halt väglag och enligt vittnen på platsen så har personbilen fått sladd. När bussen försökte väja körde den in i sidan på bilen.
I bussen färdades 12 passagerare samt busschauffören. Efter olyckan flyttades de över till en annan buss och fördes till Dorotea sjukstuga. Tre av passagerarna fördes till Lycksele för att röntgas. Föraren av bussen chockades kraftigt och fördes till Strömsunds sjukstuga för vård.
Vägen stängdes av under två timmar, och trafiken leddes om via väg 926. Strax före 21.00 öppnades vägen åter för trafik.
Polisen har underrättat de närmast anhöriga om olyckan.
ELIN JOHANSSON
Annons:
Kommentarer
Det finns totalt (69) kommentarer
| Förskräckligt... | |
|
Man blir så ledsen när sådant här händer, en enda liten olycklig sladd och två liv släcks. Avundas verkligen inte de som var med i bussen. Jag hoppas verkligen att de förolyckade inte led och att pojken klarar sig utan men. Någonstan har man i samhället alltid räknat in att ett visst antal människor kommer att dö i trafiken. Eller trodde man att det aldrig skulle komma att hända när man bygger bilvägar där fordon i möts i 100 kilometer i timmen med bara en meters mellanrum. Det läggs för mycket pengar och energi på saker som aldrig borde prioriteras före ett säkert sätt att transporteras. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 07/12 02:02 |
| R.I.P | |
| Vila i Frid Kära syster & T! <3 | |
| Anmäl inlägg | Besvara 26/11 00:04 |
| Beklagar sorgen | |
|
Mina tankar går till anhöriga. Mina böner går till den skadade lilla pojken. Livet stannar upp och blir sig aldrig likt igen. Varför? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/11 23:01 |
| sorligt!!!!! | |
|
ja vad ska man säga...... Hoppas pojken klarar sig ! Jag håller mina tummmmmmmmmmmar på att du klarat dig LYCKA till ! :) |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/11 15:01 |
| "Kommer att hända igen" | |
|
Då vv ädrade sina 90-80 så kommer vägrytmen mellan tung trafik och irreterade belister att bli värre, Vad kostade omläggningen? Tid- tabeller för bussar? Nollversion? Tänk vv inte med baken, eftertanke "VV" Ni skulle lagt dessa pengar på Underhåll, ni skapar fler olyckor med ert okunnade, en Eftertanke till familjen som blev drabbad, tragiskt. Fd yrkeschaufför med 35 år i trafiken. "TÄNK VV" Lyssna på Yrkeskåren i fortsättningen!! Och inte ni som suttit i ett tungt fordon. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/11 13:11 |
| *** | |
|
Till en början känns "ansvariga" oviktigt att peka ut. Tänker på samtliga inblandade samt anhöriga. Jag hoppas ni får allt det stöd ni behöver. Vi är många som tänker på er. Vi får oss också en påminnelse om hur rädda vi är om våra nära. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/11 02:07 |
| Fruktansvärt... | |
|
Det är fruktänsvärt hemskt det som inträffat och jag sörjer med de nära och kära. Många klagar på vägskötseln. Jag kan förstå att det är för att vi är rädda att det kan hända igen. Vi vill bara få vår röst hörd så vi har våra nära och kära kvar. Men vad som kan va nog så viktigt att tänka på, vem bestämmer över vägverket, jo regeringen och där sitter vår underbara Maud och håller hårt om slantarna till norr. Att klaga till vv hjälper inte när de har överhuvuden som styr. Vi i norr borde sätta hårt mot regeringen. Maud vill du se fler döda i trafiken? Dax att börja stödja Norrland. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/11 00:54 |
| ... | |
|
...måste man köra med huvudet än om det innebär att man måste köra 30 km/h. Igår var jag ute på vägen och blev omkörd av en bil som låg i över 100 km/h medan jag själv knappt kunde ligga över 50. Idioti och fel. Den personen gör inte bara fel för sig själv utan utgör fara för vi andra på vägarna. SÅ SÄNK HASTGHETER då inte plogbilarna HINNER ploga. De finns inte bara en väg att ploga, det är många. Och finns det inte nog med resurser kan man inte trolla bort snön, då måste vi själva ta ansvar. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 19:56 |
| Bitte | |
|
Struntar fullständigt i vems fel olyckan berodde på. Sänder många kramar till pappan och sonen, de har förlorat fru/mor/syster-barn. Kommer att tänka på er länge, trots att jag ej känner er. Till de omkomna VILA I FRID |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 19:17 |
| Re: Re: Illamående., 23/11 02:49, 23/11 10:15 | |
| Men någonting är väl fel när vi som trafikanter skall ringa in till väghållarna och säga till att de ska ploga eller sanda? Vem spar dom pengar till? För det måste ju vara det dom gör när man håller inne vanligt livsnödvändigt underhåll? För visst räknas snöröjning o sandning till underhåll? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 18:23 |
| Helt seriöst, nu får ni ger er!!! | |
| Ta och flytta eran tråd om väghållnigen och vägverket någon annanstans, under en annan rubrik! Människor har dött och ni har mage att skriva helt meningslösa kommentarer under! Vill ni gnälla, så snälla gör det hos Vägverket eller hos kommunerna och har lite respekt för denna tragedi. Faktumet är att olyckor händer och här har en mamma och ett barn mist livet och ni tänker på plogbilen??!! Hos anhöriga känns dessa kommentarer enbart hjärtlösa. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 17:33 |
| Anhöriga | |
| Beklagar er ofattbara förlust, ett ljus brinner hos mig för dem just nu. Du lilla pojke, kämpa på allt du kan..du finns i mina tankar. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 17:11 |
| Re: Re: Snömodd och slask., 23/11 00:45, 23/11 08:05 | |
| Ni förståsigpåare har nog inte kört efter inlandsvägar. Okej att väglaget kan vara väldigt skiftande men i slutändan är det vägverket felet sitter i. De låter enbart pengarna styra. De som snöröjer har ingenting emot att fara ut och snöröja då de tjänar pengar på det medan vägverket måste betala. Därför drar de sig in i de sista för att sanda/ploga. När det rådde vattenhalka ringde vi en hel dag. Sandbilen kom dagen efter klockan 17. Den gled av vägen pga halka. Så vägverket, ni måste förstå att er nollvision kostar pengar, om nu inte nollvisionen i inlandet handlar om att det ska kosta noll. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 16:45 |
| Noll-vision | |
| Vägverket har en Noll-vision i trafiken där pengar satsas bla på vägområdet med rensning av diken från sten, träd, stolpar och annat trafikfarligt. Plogning och sandning kan man däremot skära ner på år efter år, trots att dårligt vägunderhåll bevisligen orsakar många svåra olyckor. Hur ska vi bilister lyckas göra oss hörda så att vinterväghållning förbättras? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 16:12 |
| Re: Pendalren, 23/11 12:41 | |
| Startar du ett upprop så skriver jag på DIREKT! Vintervägunderhållet har varit under all kritik ett flertal år, speciellt vägen genom Lajksjö | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 14:49 |
| Re: vägverket, 23/11 00:48 | |
|
Finns det någon från svevia som kan kommentera alla besvikna medborgare som är less på att leva farligt utmed våra vägar!! Nu måste ni väl vakna, föret var under all kritik igårkväll. Och ingen plogbil i sikte! Hur många liv skall spillas i onödan? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 14:15 |
| TANKAR OCH TÄNK ER FÖR!! | |
|
Jag sänder stora tankar till alla de drabbade människorna! Det är så fruktansvärt det som har hänt, men ändå kan inte männsikor sluta utan måste hacka på varandra om vems fel det är. Har ni tänkt på att det kanske är INGENS FEL!! Ibland så händer olyckor utan att det är någons fel, Tänk på det innan ni skriver!!! Tänk på de människor som är drabbade!! Jag körde själv vägen igårkväll, och visst den var under all kritik, och jag är en VAN förare och det var inte lättsamt att köra och jag var bara glad att vi tog oss hem helskinnande! Tänker på er alla! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 13:20 |
| Pendalren | |
|
E4:an fr Stockholm upp , mot norrland tillåts aldrig 1½ dm blötsnö på vägarna. Varför skall vi här uppe acceptera det som nu sker här uppe. Dags för ett norrlands UPPROR mot väg-underhållarna som så måte gå via komunikation-departementet, regering, riksdag ända till Eu-domstolen. Vattenfall bytte sin chef, det borde man även göra på vägverket |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 12:41 |
| Orättvisa | |
| Många tankar till de anhöriga, vet vad ni går igenom. Det går bara att andas. Bara försöka vara. Ingenting annat går göra. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 12:34 |
| Pendlaren | |
|
Pendlat i 10 år från kusten till fjällen 3-4 ggr /månad. HELT SKANDALA LÖST HUR VÄGEN 45:AN, 92:AN, 352:AN SKÖTS I ÅR. Är det inte på tiden att ansvariga entrepenörer som plogaR och sandar ställs inför skranket ELLER DEN SOM KALLAR UT ENTREPENÖREN. Har till och med vänt om då det inte gått att komma fram för snömodd & halka. Vart ringer man, för så här kan det inte fortsätta. Detta är bara början |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 12:21 |
| Nu är det dags att protestera! | |
|
Det är bedrövligt att detta med vägproblematiken får fortgå år efter år, hur många onödiga människoliv skall krävas? Plogbilar kan förvisso inte vara över allt samtidigt, men nog torde det gå att öka antalet plogbilar, särskilt i dessa tider i norr då väglaget på grund av ökad värme blir allt mer moddigt stor del av året. Att vägarna dessutom är under all kritik, små och gropiga gör inte saken bättre. Att vi i norr ska krypa fram som sniglar för att ta oss fram levande är inte klokt. Nej, ikväll är det jag som mejlar vägverket med kritik och hoppas fler gör det samma! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 12:19 |
| R.I.P | |
| Vila i Frid släkting. Tragiskt detta :( | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 12:18 |
| Re: Alltid för sent,VARFÖR ?, 23/11 09:14 | |
| Likadant var det på E12 väster om Lycksele i morse, dåligt plogat västerut från Lycksele inte alls plogat på andra sidan före kl 0700. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 11:48 |
| ang snömodd | |
| Först av allt: Vila i frid. Det är tragiskt när det händer en sådan olycka. Var själv med om att tappa kontrollen i snömodd på asfalterad väg för 2 vintrar sedan, och då körde jag långt under de 70 km/h som gällde just där. Det är alltså inte helt lätt att anpassa hastigheten efter förhållandena, för det händer ju så snabbt när det händer. Jag hade i alla fall tur som inte fick möte. Istället snurrade jag 1/2 varv och for baklänges ut djupsnön, och kunde bli uppdragen på vägen för att fortsätta färden. Omskakad men oskadd. Mina tankar går också till efterlevande och till dem som satt i bussen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 11:37 |
| Sorgligt | |
| Det är mycket sorgligt att det hände så eftersom att det är alltid tråkigt att höra så där hemska händelser. Jag stod och väntade på bussen vid västermyriset och då körde en ambulans och polis förbi mig och två av mina kompisar. Vi förstod att det var något som hade hänt men var och hur alvarligt det var visste jag inte förän jag gick in på vk och läste. Först trodde vi att det var våran buss som hade krockat för den var jätte försendad, men vi trodde också att det kunde vara taxin som körde upp oss till västermyriset. Men som tur var det inte det. Men jag tycker jätte mycket synd om sonen´. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 11:15 |
| Två ömkom... | |
| I ett sådant tragiskt fall borde väl tidningarna helt enkelt stoppa alla kommentarer. Tänk på anhöriga och övriga sörjande, de har det svårt nog utan att behöva se eller höra av andra vad de anser om orsaken till olyckan. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 10:54 |
| Tankarna hos er | |
| Tankarna är hos de anhöriga. Tragisk och onödig olycka. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 10:49 |
| Skänker en tanke | |
|
Till den lille pojken och närstående nära och kära. Oj oj så hemskt. Livet blir aldrig detsamma för dessa människor. Grymt. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 10:23 |
| Re: Illamående., 23/11 02:49 | |
|
Frukansvärd händelse. Signatur Mattias har dock gjort något som ni andra verkar ha missat. Ringt in till de ansvariga för vägunderhållet och meddelat vägförhållandet. De kanske man ska tänka på när man är ute och kör och vägföret är dåligt. Ju fler som ringer, desto svårare bör det vara att ignorera. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 10:15 |
| sluta leta syndabockar | |
| Även om vägen vore perfekt, även om föraren kört 30 km/t kunde det blivit en sladd och en olycka ifall de fått möte på ett ställe med dålig sikt. Det är så många om och ifall och kanske som bestämmer utgången, jag mår dåligt av att se dessa kommentarer här, skriv en insändare om trafiken det istället för här blir det bara sorgligt och obehagligt med alla som vet hur det skulle ha gjorts bättre. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 09:46 |
| Alltid för sent,VARFÖR ? | |
|
Sitter i skrivande stund och funderar varför de ska vara så svårt för den som har jour hos väghållaren att beordra ut erfoderliga åtgärder i tid? Åkte på jobbet i morse då var vägen till Nästansjö ej plogad ! Klockan va 0700. Förra helgen åkte vi från Dorotea på eftermiddagen vägen från Lövstrand helt osandat trots att det regnat hela natten. Mötte ingen sandbil men PEABs vägkontrollant, borde inte han ha varit ute tidigare för att kolla väglaget? FY PÅ ER. Kalla ut åtgärder i tid .Nästa gång är det er familj som drabbas. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 09:14 |
| Tanke till sonen... | |
|
Jag skänker en tanke till sonen och hoppas han ska klara sig! Än en gång så tog gud tillbaka sina änglar... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 09:03 |
| Hastighetsgräns lösning på vad? | |
|
Jag passerade området just innan olyckan. I stan så bygger man pucklar för att få ner farten så jag tänkte "är det en ny startegi att inte ploga för att få ned hastigheterna"? Fattar inte att man iinte ska anse att det finns pengar nog att ploga vägarna i tid. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 08:19 |
| plogad? | |
|
Var vägen plogad? Om inte varför? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 08:11 |
| R.I.P | |
|
Tankarna går till Pojken och de Anhöriga. Så Orättvist.. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 08:06 |
| Snösörja | |
| Det var vidrigt mellan Tärnaby och Hemavan också | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 07:34 |
| Så hemskt | |
| både för familjen där två personer omkom, busschauffören och passagerarna. Hoppas den lille pojken som överlevde klarar sig och slipper leva med så svåra skador och att han blir väl omhändertagen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 06:42 |
| Stöd till lilla pojken !! | |
|
- Det är fruktansvärt att det har hänt men, nu måste man ju härifrån och framåt så vi får alla hoppas att pojken klarar sig utan men samt att han får oerhört mycket stöd från allt och alla när han väl är vid medvetande igen ! Han är trots allt bara 7 år och detta kommer sätta djupa spår i honom antagligen ! Jag skänker honom en varm tanke nu samt dom anhöriga till dessa människor ! Vila i frid ! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 05:20 |
| idioti att gnälla | |
| de ska du alltid vara nån som bär ansvaret när de går på tok varför? svevia är statligt så hela folket bär ansvar för våra vägar osv..körde själv 92 den här kvällen strax före de hände. tycker då inte de va nått problem att ta sig fram eller hålla 110 som man får.. finns så mycket som spelar in när olyckor händer kan ha vart dåliga däck osv.men ni glömmer devicktiga i de hela.hur känner sig föraren av bussen när vart maktlös mot bilen som kom med ställ...vi är från norr de här väglaget ska vi klara av vi är van med det.men ibland är oturen där..så ni som gnäller på vägen osv.gör jobbet bättre | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 04:36 |
| Trafiksäkerhet? | |
|
Konstigt att så många uttalar sig om väg 92 å dess skötsel ikväll/natt? Har någon av er som skriver å säger att det inte är något fel på vägen, kört den i kvällens snömodd? Förmodligen inte! Jag har kört den å kan konstatera att skötseln är under all kritik, en kväll som denna! För att inte tala om hur E 45:an ser ut nu. HELT OPLOGAD från länsgränsen mellan Jämtland å Västerbotten å norrut, genom Dorotea samhälle! Jag är själv en BUSSFÖRARE å har kört ikväll, så jag vet hur väglaget har varit här i inlandet, rent ut sagt FÖRDJÄVLIGT, för alla!!! SKÄRPNING TACK!!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 03:06 |
| Illamående. | |
| Det är väldigt tragiskt det som hänt. Mina tankar går till familj och anhöriga. Jag körde själv 92:an ikväll, före och efter olyckan, och väglaget var fruktansvärt!! Det förvånar mig inte alls att denna olycka inträffade. Och all denna tragik pga Svevia's indragning av vägunderhåll. Ca 1 timme innan olyckan ringde jag och begärde ut plogbil. Men nästan 4 timmar senare var ingen åtgärd tagen!! Jag hoppas verkligen att detta är en tanke för Svevia. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 02:49 |
| skänker tankar | |
| Många tankar till familj, anhöriga och de drabbade i olyckan. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 02:25 |
| Tänker på samtliga drabbade! | |
| Jag Kom fram till olycksplatsen bara minuterna efter att denna sorgliga olycka hade inträffat.Ni finns samtliga i mina tankar nu.Ni som fanns i bilen, anghöriga, busschauffören, passagerare. Och ett starkt lysande ljus hoppas jag ska hjälpa den 7 åriga pojken som ligger på sjukhuset. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 01:20 |
| rip | |
| vila i frid. sorg och saknad blir det som fyller hela ens själarum då man läser sådant. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 00:49 |
| vägverket | |
| Åkte från umeå kl 18 efter Bjurholm kör jag 50-60 i kraftig snömodd.På radion varnas det för brådskande ambulans, Ber till högre makter att jag först möter en plogbil. Får en sladd i 50 i utförsbacke före Tallsjö. Ingen plogbil kommer utan jag möter ambulansen efter Tallsjö, då kör jag 50 och dom tar sig nog inte fram så mycket fortare. I Åsele kl 21 möter jag plogbilen på väg ut. Mot Dorotea kör jag i modd, förbi olycksplatsen och vid vilhelminakorsningen kommer en plogbil och kör in på väg 92. Då var kl 22. ÄR DETTA ETT STEG MOT NOLLVISION ?? Vad gör dom ansvariga på vv i åseleområdet?? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 00:48 |
| Snömodd och slask. | |
|
Tyvärr kan man konstatera att ytterligare två dödats i trafiken i Västerbotten i "vinter". En vinter som knappt börjat. Det börjar bli många dödsfall. Varför är det på det här viset? Och hur många avåkningar har förekommit utan att det har visat sig i statistiken? Och hur många skadade av olika svårighetsgrad finns det som inte ger rubriker? Vem eller vilka är det som är ansvariga för vägarna i Västerbotten? Sover de lugnt på natten? Jag kör mycket och jag tycker att snöröjningen sätts in oroväckande sent överallt. "Det var bättre förr." Det är ren tur att det inte skett fler svåra olyckor |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 00:45 |
| Väglag | |
| Spelar ingen roll hur mycket man sänker hastighetsbegränsningarna för att få en nollvision när vägunderhållet sköts uruselt på ex.vis denna vägsträcka, fattar inte att det dröjer så lång tid innan det plogas, väglaget var inte bra där ikväll.. en del här säger att man ska anpassa hastigheten efter väglaget och det är sant men när vägen är såpig, slaskig, fullt med snösträngar och måste ut i snömodden vid möte så kan man tappa styrningen även vid mkt låg hastighet. Tragiskt.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 00:19 |
| Snälla rara... | |
|
Ni behöver väl inte göra detta till en pajkastning mot antingen de som är ansvariga för vägen eller den som körde bilen. Det är väldigt smaklöst om ni frågar mig! Det har skett en oerhört tragisk olycka och det enda vi kan göra är att tänka på familj och anhöriga. Jag hoppas verkligen att familjemedlemmarna är starka så att de orkar med det här! Jag vet inte om jag skulle ha gjort det. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 00:14 |
| Re: Tur i oturen..., 22/11 22:46 | |
| Hemskt att det gick så illa. Tycker synd om familjen och tänker på pojken och anhöriga, låt oss hoppas att han klarar sig! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 23/11 00:02 |
| vad tragiskt... | |
| Vila i frid... vilken stor tragedi | |
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 23:51 |
| VILKA EXPERTER! | |
|
Tänk vad alla vet hur man kör i snömodd och dylikt. Jag är säker på att även föraren i bilen också tyckte sig kunna vägen och väglaget. Det är alltid lätt att vara efterklok... Konstigt att det händer olyckor alls då alla tycks vara så duktiga... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 23:50 |
| Re Re: Olyckorna bara ökar och ökar när skall | |
| Nej, det kanske inte är något större fel på vägen. Men vägunderhållet=plogning av ett tjockt lager och höga vallar av snömodd/slask var det ett stort fel på denna kväll. Endast 1 st sandbil syntes i kväll på sträckan mellan Lögdeälven och Dorotea och den åtgärden gjorde inte vägen mindre hal. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 23:25 |
| Tragiskt | |
| Beklagar så.. detta var onödigt! Vila i frid | |
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 23:08 |
| Re: Vägverket ja...?, 22/11 21:32 | |
|
SKÄRPNING VÄGVERKET! Kom också från Umeå i em. Fruktansvärt väglag inte en plogbil i farten och jättemycket trafik på väg ner till stan. Snöfall så det gick inte att köra på helljus. Det skrapade under bilarna av snömodd. Varför plogas det så sent på inlandsvägarna och just dessa sträckor har faktiskt enormt med trafik på söndagem. Det var fler bilar som åkte av vägen ikväll. Hoppas att vägverket tar åt sig lite av det som händer. Man blir så ledsen då tragiska saker händer. Tänker på anhöriga denna kväll. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 23:04 |
| Re: Re: Olyckorna bara ökar och ökar när skall, 22/11 20:20, 22/1.. | |
| jag känner också till vägen väldigt väl och jag kan tycka att vägverket inte gör nog mycket åt väglaget! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 23:00 |
| Maskin förare! | |
| Tänker på dom drabbade,de e så sorgligt!ja va på väg till Skellefteå då olyckan hade hänt,åkte över Vilhelmina istället!Ja håller fullständigt med,ja fattar inte vart de e på väg,dom snacka om noll vision,inga döda i trafiken,ja då får dom banne mig sköta underhållet på vägarna,o sätta in resurser som behövs,i bland då ser man sandbilen ute,då de kanske istället skulle behövas skrapas bort denna modd som de nu var i olyckstillfället!Ja tycker vägverket ska ta sig en funderare!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 22:55 |
| Re: Re: Olyckorna bara ökar och ökar när skall, 22/11 20:20, 22/1.. | |
| Det borde återupptas , att efter 3 anmärkningar skulle körkortet återkallas. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 22:54 |
| Tur i oturen... | |
|
Den nu aktuella räddningstjänsten har tränat för en liknande olycka med buss. Se mer här på VK; http://www.vk.se/Article.jsp?article=225039 |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 22:46 |
| Re: Re: Olyckorna bara ökar och ökar när skall, 22/11 20:20, 22/1.. | |
| Tycker inte du ska yttra dig när du inte vet vad som orsakade det hela. Du menar alltså att olyckor inte kan hända om man anpassar sig efter väglaget? Såna som du gör mig jävligt förbannad. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 22:36 |
| Sänder en tanke på de drabbade | |
| Livet är skört som ett äggskal. Älska de dina varje dag, så som om det vore den sista. Tänd ett ljus för de drabbade, denna mörka vinterkväll. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 22:28 |
| Vila i frid | |
|
Rest in Piece! Tanken går till allas anhöriga, de som omkom, barnet, busschauffören och de som satt i bussen. Även ett tack till räddningstjänsten som var snabbt på plats och gjorde sitt bästa! Och de som klagar på vägverket, jag håller med till 75%, det sköts dåligt! Dock så var det här extremt stor otur att en buss kom just i det ögonblicket då dem fick sladd med bilen! Vila i frid och jag håller tummarna att barnet klarar sig! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 22:02 |
| Re: Vägverket ja...?, 22/11 21:32 | |
|
Jag vet vad du menar. Jag själv kom från Ueå i kväll och möte en "sandbil". Vad tänker våra väghållare på. Det är dax att polisanmäla vägunderhället!! Hjälp till och tyck till om det som har hänt. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 21:54 |
| Hemskt! | |
|
Usch va hemskt. Tanke till alla de inblandade i denna olycka och dess anhöriga! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 21:43 |
| Vägverket ja...? | |
|
Kommer just från Umeå och vägen var fruktansvärt moddigt och hal, ett tjockt lager av snöslask som gör att det är som att köra på såpa. Såg jag till någon plogbil som var ute och styrde undan snömodden? Nej inte det inte, dom har kanske lagt alla pengar på sandning av vägarna, varken det behövs eller inte. Ofta ser man dom ute och sandar/grusar asfaltvägarna trots att det är långt ifrån någon halka eller minusgrader. Man funderar ju om det bara är för att ordna med stenskott till oss bilister. Har redan i höst blivit tvungen att byta 1 vundruta och en strålkastare. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 21:32 |
| Så oerhört sorgligt | |
| Jag blir så ledsen. Tänker på alla drabbade. Men jag hoppas att detta blir en oerhörd påminnelse till Vägverket. Vi är helt beroende av våra vintervägar och måste få hjälp! Vem som helst av oss som färdas i dessa trakter kunde ha varit offer i en olycka. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 21:30 |
| Sänder en tanke ... | |
|
till drabbade och anhöriga Vila i frid ! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 21:23 |
| Tragiskt | |
| Skickar en tanke till de drabbade. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 21:02 |
| Tänker. . . . | |
| på de skadade, men också på den förare av bussen, som hamnar i ett svårt ställningstagande p g a den situation, som han skall försöka lösa på bästa möjliga sätt för alla inblandade. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 20:44 |
| Olyckorna bara ökar och ökar när skall | |
| vägverket få upp ögonen för att vägunderhållet är ren katastof. Våra vägar sköts bara sämre och sämre!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 22/11 20:20 |
Fler Dorotea-nyheter från VK
Nyheter från Dorotea
- ο Livsfarlig skoterfärd på spåret
- ο Kommunalrådets hundar skjutna
- ο Döörte - Birjevahne - Kraapohke tvist om Dorotea på samiska
- ο E45 stängd - bussen bärgas
- ο Buss i diket utanför Dorotea
- ο Erika- årets Doroteabo
- ο Doroteas nya schlagerstjärna
- ο Jämthunden mest populär i länet
- ο De populäraste hundarna - kommun för kommun
- ο "Förse renarna med reflexer"
det händer i Dorotea
| torsdag 11 februari | |
| 18:45 | Bingo |
| söndag 21 februari | |
| - | Meditation&Glädje |
| tisdag 23 februari | |
| 18:00 | Annika Dahlqvist |
| onsdag 3 mars | |
| 18:00 | Ewert Ljusberg |
Motor från Dorotea
| 65000:- | BMW 3-SERIEN |
| 65000:- | BMW 3-SERIEN |
| 23000:- | LADA NIVA |
| 30000:- | LADA NIVA |
| 80000:- | VOLVO XC70 |
Köp&Sälj från Dorotea
| ο Snöskoter-Kälke Säljes |
| ο Snöskoter-kälke Säljes |
| ο Gjutjärnskamin Säljes |
heta ämnen
Politik, mode eller att vara mamma eller ordningsvakt - ämnena är många bland våra ca 110 bloggare.
Till bloggen
Mest lästa - Dorotea
Dina egna upplevelser! Skicka in själv, klicka här
Visa alla Läsarnyheter från Dorotea





