lunchguiden Hitta rätt lunch
Alla hjärtans

Till applåden
Skicka din applåd

Till Lövensajten

Till Lövensajten

Familjesajten

19 000 BB-bilder och mycket mer
Till Familjesajten
Förlovade
Bebisar
Dig ska vi Fira

Utrikes

Snöbollskrig i Washington

Se klippet

Annons:


Kamera

Canon Eos 550D är en baby-7D

Läs mer

Annons:

Dagens bioprogram

Klicka här

Arga Lappen

"Här heter alla anställda Peter..."

Till bloggen

Mobil

Uppdaterad X2 får radio och videosamtal

Läs mer

Lokalt

Studenter designade sportbil

Se klippet

Prylar

Sony förlorar fortfarande pengar på PS3

Läs mer

motor

De senaste modellerna, tester
Till Motor

Senaste blogg

Sussies tyckarblogg: "Hur många smileys får försäkri..."

Till bloggen

väder

Se hur vädret blir hos dig
Till Vädersajten

Konsument Testfakta

Välj rätt goggle till skidsemestern

Läs mer

jaktbilder

Skicka in dina jaktbilder till VK.
Läs mer

bildspel

Nu finns massor av bildspel på vk.se samlade.
Till bildspelen - Klicka här!

fiskebilder

Vinn med din bästa fiskebild.
Skicka in din fiskebild

Nöje - Artiklar

Överraskar vid debuten

Läs mer

Nöje

Hallström hyllas i Hollywood

Se klippet

Etik

Här hittar du VK:s etiska regler
Läs mer

Umeåbloggare

Fotografering som hobby: "Helgen"

Till bloggen

VK.se-bloggen

"Vad händer i Sävar?"

Till bloggen

Sport

New Orleans tog hem Super bowl

Se klippet

Läsarbilder

Se bildspel med läsarnas egna bilder!
Till bildspelet

Nöje

Dyk in i Musikumeå!
Till Big in Umeå

Lilla Bloggen

"What to write about?"

Till bloggen

Luciabilder

Skicka in dina luciabilder här på vk.se!
Läs mer

Bildspel

Tatianas resa mot ett enklare liv.
Se bildspelet

Bostadslös?

Kolla in annonserna.
Till Bostad

Läsarnas

Svårt att pinka som valp i djupsnö

Se klippet

Ladda upp ditt klipp!

Övrig Sport

Helhjärtad satsning i norr

Läs mer

jobb&pengar Krönikor

2010 blir ett gott nytt år

Läs mer

Sportdokument

Västerbottens 100 största sportögonblick .
Läs mer

Wheels

Bilar med flärd och fläkt.
Läs mer

Balbilder

Massor av bilder från festerna
Umeå
Vilhelmina
Lycksele

hus&trädgård

Nu med bildspel från häftiga trädgårdar.
Till bilagan

bli bloggare

Vill du blogga från Robertsfors, Nordmaling eller Bjurholm?
Läs mer

bildspel

Se Torbjörn Jakobssons bildspel från parkinsonsgymnastiken.
Se bildspel

bloggar

Tre studerande från Storuman berättar om sina liv.
Evelina Mårtensson
Beatrice Omma
Giny Mateke

bildspel

Bildspel av VK:s fotograf Torbjörn Jakobsson.
Se bildspelet

läsarbilder

Här är ett urval av läsarnas mobilbilder inskickade med MMS på telefonnummer 72090.
Alla läsarbilder


Foto: Curt Dahlgren


Hundratals Volvojobb på spel

Just nu håller de dramatiska förhandlingarna om monteringen eller inte vid Volvo Lastvagnar i Umeå på att slutföras. Hundratals jobb står på spel.

Enligt fackklubben spelar det försämrade transportstödet en central roll i dessa förhandlingar. Därför har man begärt ett sammanträffande med näringsminister Maud Olofsson som emellertid tackat nej på grund av tidsbrist.
- Avsvarslöst, menar facklubben genom vice ordförande Jan-Olov Carlsson.
- Fullltecknad kalender, svarar Frank Nilsson, näringsministerns pressekreterare.
Samtliga fackliga organisationer har nu skrivit till näringsutskottets medlemmar där man vädjar om att villkoren för transportstödet ändras.

Publicerad: 14 september 2009 kl 14.30

Annons:

Kommentarer

Det finns totalt (56) kommentarer

Re: Re: Re: Re: Stöd är bidrag är fel!, 15/09 13:55, 15/09 17:09,..
Transportstödet går raka vägen till aktieägarnas privata fickor så länge som de får vinstutdelning. Volvo tar alltså transportstödet för att finansiera en del av vinstutdelningen till aktieägarna, även om det på pappret knappast skrivs att just dessa pengar används, men ifall de inte fick transportstöd så skulle Volvos totala inkomster minska och vinstutdelningen då tvingas minskas med samma belopp som transportstödet, plus alla andra bidrag, som Volvo lyckats lura till sig från oss skattebetalare. Storföretag som Volvo klarar utan problem av att själva betala sina transportkostnader, och detta borde vara självklart för annars kan man ju se över vilka andra utgifter som företag har som vi skattebetalare ska tvingas betala åt dem så att företaget slipper alla utgifter utan enbart har inkomster, o transportkostnader är en naturlig del av företagande och ska självklart inte betalas av skattebetalarna. Umeå ska inte syssla med sådant som inte lämpar sig här på grund av vårat avlägsna geografiska läge, men vi har å andra sidan "orättvisa" fördelar av att ha en enorm skog att hugga ned o stora områden av "orörd" natur som kan locka turister o ett universitet som kan generera nya företag så det är inte samhällsekonomiskt lönsamt att vi skattebetalare ska betala för en hel del av storföretagens löpande utgifter såsom bland annat transportkostnader.
Det är främst Volvos underleverantörer som har transportkostnader för allt material som används i monteringen så Volvo ska definitivt inte ha något transportstöd för underleverantörernas transportkostnader utan detta är underleverantörernas problem och påverkar knappast Volvos beslut angående monteringens vara eller inte vara i Umeå. Det är stora fördelar att ha monteringen på ett o samma ställe så transportkostnaderna har som sagt ingenting med beslutet om Volvos montering i Umeå att göra.
Anmäl inlägg Besvara TC 16/09 09:59
Re: Re: Re: Stöd är bidrag är fel!, 15/09 13:55, 15/09 17:09, 15/..
Nja TC, du har inte RIKTIGT rätt i det du skriver om transportkostnaderna. Det du missar är vad Volvo betalar för att få hit materialet monteringen monterar! Det materialet får vi ju inte hit GRATIS!! De kostnaderna försvinner vid en flytt av monteringen. Sen är det nog faktiskt så att transportstödet har använts till att betala för transporter, vilka kostar betydligt mer än själva bidraget. Så just transportstödet går nog knappast till några aktieägare. Tror inte heller facket är ute efter att några pengar ska skänkas till Volvo i första hand, de ser det som bidragande faktorer till att rädda kvar monteringen i Umeå, och därmed rädda ett ansenligt antal jobb!
Anmäl inlägg Besvara Laaban 16/09 07:15
......
alla ni som undrar över lönerna på volvo..gå då in till www.volvoklubben.se det är metals hemsida inom volvo i umeå...där står allt..löner..förhandlingar..ja allt... :)
Anmäl inlägg Besvara tjolahopsansasa 16/09 02:42
Re: Re: Stöd är bidrag är fel!, 15/09 13:55, 15/09 17:09
Storföretag som Volvo grundlurar oss skattebetalare när de spelar ut EU-delstater mot varandra och lovar att etablera sig i den delstat vars politiker skänker bort mest av sin delstats skattebetalares pengar till Volvos aktieägares privata fickor, detta måste få ett slut o en EU-lag måste införas som bestraffar delstater som skänker bort sin delstats skattebetalares pengar till privata storföretag. För att avlägsna Umeå ska ha en chans att konkurrera i dagens korrumperade värld så måste vi skänka mest av skattebetalarnas pengar i "transportstöd" o andra "bidrag" i gåvor till storföretagens aktieägare.
Volvo har dessutom ingen som helst nytta av detta transportstöd, annat än som ytterligare vinst till aktieägarna, för de avser ju att fortsätta transportera hytterna från karosseriet och måleriet i Umeå oavsett transportstöd så det vore totalkorkat ifall vi skattebetalare låter oss luras till att skänka bort ett antal miljoner. Volvo kommer alltså ha kvar exakt samma transportkostnader till o från karosseriet och måleriet i Umeå oavsett ifall monteringen blir kvar eller inte. Monteringens existens har alltså INGENTING med transportkostnaderna att göra och det är skandal att facket vill att vi skattebetalare till ingen som helst nytta ska skänka ytterligare miljoner till Volvo. Facket, liksom hela vänsterblocket, verkar ha svårt att fatta att statens pengar i själva verket är dina och mina, alla skattebetalares, pengar.
Anmäl inlägg Besvara TC 15/09 22:14
srufj
Problemwt är att moteringen är på väg bort från Umeå. Tur att kommunen gör en storsatsning på kulturen. Där är alla nya jobb till Industrarbetarna.
Vad en sjuksköterska tjänar det har ingenting med saken att göra.
Anmäl inlägg Besvara ynnnf 15/09 21:58
Re: Ännu en gång, 14/09 21:41
Varför skrevs det från dig om du skiter i detta.
Anmäl inlägg Besvara olle 15/09 19:07
Varför detta ifrågasättande om löner och transportstöd?
Kan vi inte enas om att Volvo är en viktig länk i Umeås näringsliv och att driften bidrar till fler arbetstillfällen och skatteintäkter som finansierar en hel del av stadens offentliga sektor? Det finns så mycket annat som oifrågasatt finansieras med offentliga medel... Jag tycker att vi ska uppmuntra och stå på Volvoarbetarnas sida. Det är helt rimligt de ska ha en rimlig lön för det jobb de utför och att man kompenserar för merkostnader för transporter.
Svenska avundsjukan smakar illa...
Anmäl inlägg Besvara pia 15/09 18:43
Dessa höga loner
Förstår att folk med hälften i lön höjer på ögonlocken över detta trams.
Gerhard
Anmäl inlägg Besvara Gerhard 15/09 18:22
Re: Re: Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11, 14/09 1..
En liten enkel fråga,vad är rimlig lön för ditt jobb som du gör.
Är det för lite?? som du nu har
Eller du kanske redan har fått sluta.
Anmäl inlägg Besvara Gerhard 15/09 18:00
Re: Stöd är bidrag är fel!, 15/09 13:55
Att Volvo är kvar i Belgien beror på att deras regering pumpar in pengar till lokala fabriker. När de sedan konkurrerat ut Umeå då är det dax att betala tillbaka bidragen till Belgiska regeringen. Fast då har man redan säkrat jobben i sitt land.
Så prata inte bara om svenkabidrag då dessa på lång sikt genererar stora skatteinteäkteri det här landet.
Anmäl inlägg Besvara Js 15/09 17:09
Re: Re: Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11, 14/09 1..
Ja vad kan det bero på.
Anmäl inlägg Besvara Gerhard 15/09 16:33
Re: Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11, 14/09 19:19
Jobbade där i över 4år och jag kom då upp till "bara" 25000kr/mån..

Skitsnack att man bara kan komma in från gatan och tjäna hur mycket som helst.
Anmäl inlägg Besvara fd. Volvoarbetare 15/09 16:24
Re: Re: Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11, 14/09 1..
Kolla på denna killes lön.
tjollahoppsanhejsansa över 31 000/mån 2008
inte dåligt
Anmäl inlägg Besvara Gerhard 15/09 15:44
Re: Hä lungt!, 15/09 09:29
hahahaha du har så rätt
Anmäl inlägg Besvara Larson 15/09 14:33
Stöd är bidrag är fel!
Transportstödet är ett (otillbörligt) bidrag, och bidrag mår ingen bättre av! Verksamheter i en (modern) ekonomi måste stå på sine egna ben - det har EU men även Sverige sagt, varför också tranportstödet är onödigt. Är Volvo Lastvagnar i Umeå inte livskraftigt, måste det läggas ned.
Anmäl inlägg Besvara Olof K 15/09 13:55
Leveransvolymen av lastbilar i augusti
var 52% lägre än samma månad förra året. Alla förstår väl att Volvo lastvagnar måste göra något radikalt i denna situation. Konkurrensen på marknaden är ju mördande. Att fackklubben då kallar det ansvarslöst att inte Maud kommer springande med folkets skattepengar. . ja va säger man. Men det är väl tacksamt att kunna plocka några billiga poäng genom att klaga på regeringen. Kan det vara Alliansens fel att efterfrågan på lastbilar sjunkit så anmärkningsvärt ? Fackklubben kan väl ställa sig på torget och skälla på företaget i stället. Frågan är väl om det finns någon som kan kallas "ansvarslös" i denna process. Tillgång och efterfrågan styr företagens agerande och så måste det vara i en marknadsekonomi.
Anmäl inlägg Besvara Realisten 15/09 10:48
Hä lungt!
När Volvo lägger ned så kan vi alla glo på lite kultur istället. Det är ju det som behövs för att hålla företagen igång. Detta enligt förespråkarna för 100 miljonerkronorssatsningen (NÅN som tror att just DENNA budget ram kommer hålla? Tilllåt mig STORle!).

Så varsågod! Mätta din mage, Köp din bil, villa och avlöna din läkare, och lärare med måleriet och påföljande teaterföreställningen Skit ner dig. Av den fria konstnärsgruppen "rödvinslaxeringen"

Om inte annat så har ju Holmlund hittat en himlamassa miljoner i statshuset då det köps och tas över skulder så det står härliga till. Han och sossarna här köper säkert hela volvoanläggningen innan året är slut.
Så hä lungt!
Anmäl inlägg Besvara Allan Spendersson 15/09 09:29
Inte skattebetalarnas ansvar
Att skänka några miljoner av skattebetalarnas pengar till Volvos aktieägare löser absolut ingenting och påverkar knappast det förr eller senare oundvikliga beslutet att lägga ned monteringen i Umeå. Dessa miljoner kan bara i bästa fall bli konstgjord andning under något år innan flytten ändå blir av. Storföretag som Volvo ska INTE ges transportstöd för de har mer än tillräckligt med pengar att klara av dessa transporter ändå. Det är de små företagen som inte har ekonomiska muskler nog att hantera de stora transportavstånden som ska ges transportstödet.
Facken borde rikta sina ansträngningar mot Volvoledningen istället för att kräva att vi skattebetalare ska skänka miljoner till Volvos aktieägare. Facken borde kämpa för att åtminstone få behålla karosseriet och måleriet i Umeå som ju finns här enbart på grund av de massiva bidrag Volvo fått från oss skattebetalare så det går knappast att skylla på att vi skattebetalare betalat för lite till Volvo i Umeå.
Anmäl inlägg Besvara TC 15/09 09:09
Till saken..
Inte så många som håller sig till ämnet i artikeln när de skriver sina inlägg. Då det handlar om monteringens framtid har Umeå tappat kollosalt i föhållande till Gbg och Gent. Gent har byggt en enorm monteringshall, Gbg håller på! Varför då säg? Ja, inte för att ta det Umeå inte mäktar med vid en ökning i alla fall. Det har varit uppenbart sen länge att Umeås montering är hotat, men har man frågat vår fackordförande så har svaret katergoriskt varit: "Nej, nej, det ska inte flyttas nån montering. Så kan dom inte göra! Så FÅR dom inte göra". När man nu, i ren panik, går till pressen och ropar efter Maud, så får man inget gehör nånstans. Maud ger, bildligt talat, fingret åt oss genom att nobba ett besök. Men visst, facket HAR klagat över mycket företaget har gjort. Aktieutdelningen, bonusarna, uppsägningarna etc, men helt effektlöst. Företagsledningen har genomdrivit allt den har velat ändå. Måleri och plåt blir kanske kvar, men inse då att sammansättningen kommer skötas av robotar. För att sköta dem behövs tekniker, inte metallare. Det kommer inte bli många kvar när slakten är över.
Anmäl inlägg Besvara Laaban 15/09 07:31
Högre löner i frankrike?
Svar ja, men kostnaden för den svenska montören är 10% högre. Kul att betala skatt.

PS Japanska hino gör 245 hytter på 195 man i montering +logistik. Vad levererar Umeå? Skulle gissa 1000 man. (men jag har inte besökt volvo på ett tag)
Anmäl inlägg Besvara King of the road 15/09 07:01
Re: Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11, 14/09 19:19
Det syns att varken "Kelly" eller "Gerhard" har särskilt stor koll på lönerna.. Jag har jobbar över 20 år på Volvo och har fortfarande inte sett några 30000 i månaden! Sen en fråga till Keilly: Är du beredd att sänka din lön med 30 procent? Om inte ska du bara hålla brödluckan stängd! Och som upplysning kan jag tala om att min nettolön har sänkts med 22 procent hittills, kan du säja samma sak?
Anmäl inlägg Besvara Nalle 15/09 06:47
Re: Svepskäl, 14/09 15:55
TC, vem säger att det är OK att skicka skattemedel till aktievinster? Vad sägs om att du håller dig till verkligheten, och tar av dig dina mörkblå glasögon!
Anmäl inlägg Besvara Rolle 15/09 06:43
Den som lever i verkligheten
Lek med tanken om att du är aktieägare, du vill ha mer pengar efter satsat stort i volvo i många år.

Om jag satt på toppen och blev "tvungen" att förflytta en fabrik eller lite folk någon annanstans för att jag skulle tjäna mer pengar så skulle jag klart göra det utan att tveka. OM sedan facket i det landet/fabriken börja gasta över mina pengar skulle jag bara göra mer för att flytta så mycket som möjligt därifrån
Anmäl inlägg Besvara Berra 15/09 02:05
Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11
ja undrar om kelly är en tjänsteman månntro? vilka är det som ska dra in på besparingarna,jo arbetarna.o gerhard,ja måtte ju fundera på vilka löner du menar,inte kan det vara en arbetarlön iaf kanske en tjänsteman.men vi kanske skulle ta en titt på vad varven nere i europa får för bidrag? o bönderna nere i sydeuropa.ja dom får väl tillbaka det dom betalar in till eu,men det gör inte sverige,vi går back på skiten.
Anmäl inlägg Besvara arbetarn 15/09 01:43
Re: Re: Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11, 14/09 1..
När man talar om löner så är det alltid lön FÖRE skatt, inte EFTER skatt

Om du får ut c:a 18 000:- EFTER skatt så innebär det att du tjänar c:a 27000:- FÖRE skatt. Är inte så långt från 30 000:-, eller hur?
Anmäl inlägg Besvara Manne 15/09 00:51
.....
jag jobbade åt volvo i 6 år.
min senaste årslön -08 därifrån låg på 380 000.
vad blir det...typ 31600 månaden.
knappt någe frånvaro och ett sjuktillfälle..skit samma..volvo i umeå kommer att lägga ner och då är inte umeå nåt speciellt ställe att bo på.universitetet ger väl inte så mycket?
astra läggs ner..hmm nädu bara flytta...gbg kanske åt volvo där...hahah
Anmäl inlägg Besvara tjollahoppsanhejsansa 15/09 00:47
De 4 miljarderna !
det finns ju en stark anledning till "tystnaden" över det. Arbetarna biter inte handen som ger dom gröt på bordet. I stället klagar man på regeringen ,som de tydligen förväntar sig ska släppa allt dom har för händerna, bara för att diskutera med fackklubben i Umeå. Volvo har redan bestämt sig (planerna ritades sannolikt upp för flera år sedan) Lika bra att inse faktum och acceptera detta !
Anmäl inlägg Besvara Nils A 15/09 00:08
Det finns andra regeringar
som betalar stöd för nyetableringar..

Fler än en fabrik som försvunnit från Sverige av den anledningen..

Continental försvann till Spanien osv..

Varför ska företag producera saker här om det går att göra billigare på annat håll?

Investeringar är en sak men de går alltid att skruva isär, lasta i container och skicka iväg..
Anmäl inlägg Besvara Lasse Mejsel 14/09 23:56
Ganska sent
Utredningen har pågått i flera månader! Att komma nu och säga att ni diskuterar frågan om transport stöd är löjligt. Vad gjorde ni annars under alla dessa veckor?
Anmäl inlägg Besvara Jag 14/09 23:27
EU?
Har inte EU med trasnsportstödet att göra?
Anmäl inlägg Besvara ie 14/09 22:35
Sjukt
Nu skriks det efter ekonomiskt stöd som ska betalas av skattebetalarna. Men varför var det så tyst när miljardbonusar delades ut till aktieägarna förra året?

Men det är klart, några miljoner i transportstöd (som främst är avsett för småföretag i inlandet) är väl lättare att skrika efter än att ifrågasätta miljarder till aktieägarna?
Anmäl inlägg Besvara Krister 14/09 22:33
Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11
Ja det är då konstigt att vi i detta land ska sänka våra krav när Tyska och Franska arbetarlöner ligger på ca 7-13% över oss. Samt att höjdare inom industrin kan få bonus på verksamhet som går dåligt (det brukar man ju bara få när det går bra) samt låt aktieutdelning frysa inne i lågkonjekturer. Volvo hade ju en vinst på över 6 miljader för det skulle ju aktieägarna få dela på men efter fackliga protester så fick dom ju "BARA" 4 miljader att dela på och utan folk på golvet så kan man inte få vinster att dela ! Sedan så har då inte denna regering och Maud O jobbat så hårt för vår landända mer än att få flina upp sej på bild i tidningar och TV.
Anmäl inlägg Besvara Curth B 14/09 22:27
Ännu en gång
Vad har sjuksköterskorna med volvos löner och denna artikel att göra?
Skiter väl högaktningsfullt i deras löner och volvos också för den delen.
*Buhu*
Anmäl inlägg Besvara Ännu mer less 14/09 21:41
Dessa planer från företaget
har nog legat å´ruvat länge, men när finansbubblan sprack dök ett lämpligt tillfälle upp att sjösätta planerna. Håller fullständigt med att lönekostnaderna i många västländer är åt skogen för höga. Vilken lön har en sjuksköterska eller en lärare med lång utbildning bakom sig (samt en stor studieskuld). Är det vettigt att efter gymnasiet kunna hoppa in på Volvo och ha större ingånglön än de två nämnda ? Det är för lite löneklyftor i Sverige !
Anmäl inlägg Besvara Clintan 14/09 20:26
Re: Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11, 14/09 19:19
Vilekn arbetare på golvet tjänar 30.000 skr i månaden på Volvo...han har fuskat till sig en regäll bonus skulle jag tro..men sånna sifror kommer upp när mäniksor är dåligt pålästa...

Det skiljer inte många hundra mellan en dagtidsarbetande Volvo anstäld och en sjuksköterska på NUS, tro mig, jag har en av varje i min familj. Jag har ut på ren lön Ca 18000 skr efter skatt och min sambo ligger på 17800 skr. är det något att bråka om !!
Anmäl inlägg Besvara Arg 14/09 20:16
Viktigt att synas
Klart att Volvo inte satsar på Umeå eftersom det är viktigare för facket och jobbarna att synas i media och gnälla i stället för att jobba och göra rätt för den höga lön som ni ändå har.
Anmäl inlägg Besvara Jobbare 14/09 20:15
Re: Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11, 14/09 19:19
Gerhard: Du får gärna berätta vart man söker det jobbet på Volvo.
Anmäl inlägg Besvara FD Volvo arbetare 14/09 20:14
Re: Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11, 14/09 19:19
Har jobbat på volvo i 14 år aldrig lyckas komma upp i dom lönerna som Gerhard påstår inte ens med övertid undra var all skitprat kommer i från ???
Anmäl inlägg Besvara Matte 14/09 20:09
Låt någon annan göra det
Ska inte hänga på ett stöd från skattebetalarna . Som alla andra företag måste man tänka lite för att få det att lyckas. Inte betala ut löner till chefer och resor.
Vilket Volvo har gjort länge
Anmäl inlägg Besvara Leif 14/09 20:08
Re: Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11, 14/09 19:19
30 TUSEN! vilken fantasi..
jag har efter 16 år (nybörjare alltså..) en maxlön på 25900. ingångs lönen är runt 16000, tror jag. det snackas mycket strunt här på vk....
Anmäl inlägg Besvara dick 14/09 19:58
Re: Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11, 14/09 19:19
jag hann jobba i nio år innan jag blev uppsagd,inte fan tjänade jag några trettiotusen i månaden
Anmäl inlägg Besvara uffe 14/09 19:58
varslad
Ja en i mängden men alltid den enskilde som lider i tystnad.
Efter åtskilliga år,inom vården så tycker några höjdare att det behövs mindre personal. Visst vi sparkar lite folk så blir det nog mera i kassan till.....
men dock saningen är : visst blir vi äldre och äldre.
Så var går gränsen för Okunnande.
Anmäl inlägg Besvara olle 14/09 19:52
Re: Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11, 14/09 19:19
Helt sant.. tack.
Anmäl inlägg Besvara olle 14/09 19:48
Re: Re: Marknadsregler, 14/09 15:22, 14/09 18:11
Håller helt med.
Vad tjänar en kollektiv anställd volvo jobbare?Jo kan gå in direkt från gatan, och tjäna 30 000 i månaden
men vad tjänar en utbildad sköterska med stort ansvar
långt därifrån.
Anmäl inlägg Besvara Gerhard 14/09 19:19
Re: Marknadsregler, 14/09 15:22
Helt korrekt beskrivning! Och sanningen är att Volvo Umeå inte kan klara marknadens konkurrens. Ersättningarna till kollektivarna vid Umeverken (och i hela landet) är alldeles för hög för att möjliggöra internationell konkurrens. Det behövs sänkta kollektiversättningar på 30% eller mer för att hamna på en accetabel nivå.
Anmäl inlägg Besvara Kelly 14/09 18:11
Monteringen
Det har varit på gång ända sen Volvo Lastvagnar skickade hit "nerläggar" Anders
Göteborg har jobbat hela sommaren för att bereda plats för att ta över monteringen
AO bor han i Umeå med familj???? (helgpendla??)
Anmäl inlägg Besvara matte 14/09 18:00
Re: Vi förlorar jobben till Europa, 14/09 17:06
Heja Facket,ring Mona så löser hon era problem!
Anmäl inlägg Besvara Folke 14/09 17:32
Vi förlorar jobben till Europa
Så klart att Maud Olofsson varken har lust eller tid att bry sig om jobb i Norrland. Byt ut henne! (hela regeringen förresten) Jobben kommer att försvinna till Gent så hela Sverige förlorar på det.
Anmäl inlägg Besvara Marie 14/09 17:06
Är det Maud nu igen
Naturlligtvis har Maud O inte tid till att sköta sitt arbete när hon far runt och visar upp sig på marknader och andra liknande galenskaper. Orsaken till försämrat transportstöd är väl Mercedes som klagar på att alla får lika bra villkor som dom: transportstöd för deras fabriker i gamla DDR.
Anmäl inlägg Besvara tOre 14/09 15:59
Svepskäl
Varför är det ok att skicka skattebetalarnas pengar som vinstutdelning till Volvos aktieägare men när skattebetalarnas pengar skickas som vinst till privata skolors ägare så blir facken o media rasande?
Några miljoner ytterligare i vinst till Volvos aktieägare i form av transportstöd har ingen som helst betydelse för Volvofabrikens framtid utan är bara et svepskäl att kunna lägga skulden på Alliansregeringen.
Anmäl inlägg Besvara TC 14/09 15:55
Re: Marknadsregler, 14/09 15:22
Resonerar du på samma sätt när det gäller privata vårdcentraler, dagis och skolor? Dessa ska i så fall klara sig själva utan några statliga understöd som tas från våra skattemedel...
Anmäl inlägg Besvara Nalle 14/09 15:49
Re: Hundratals Volvojobb, 14/09 15:02
Jobba på ordentligt så lyckas ni säker styra över jobben till Gbg, för vem vill egentligen satsa på några "snea" och motvilliga umebor när det finns "goa" göteborgare att ta till för att inte tala om österoper som längtar efter riktiga jobb, so go for it och ni hjälper Volvo.
Anmäl inlägg Besvara Galenten 14/09 15:26
Marknadsregler
Kan inte Volvo Umeå klara sig på egna ben i en konkurrens utsatt bransch, så finns det inget försvar för dess existens.
Anmäl inlägg Besvara Ola 14/09 15:22
Märkligt agerande
Hur kan ett transportstöd på runt 5 miljoner påverka flera hundra tjänster?
Anmäl inlägg Besvara Erik 14/09 15:12
Bra jobbat..
I hela volvostoryn är facket och företaget lika kassa. Det handlar enligt mig väldigt mycket om prestige i striderna parterna imellan istället för att konkret göra de åtgärder som är nyckeln till att monteringen får stanna. Las skall följas till varje pris enligt facket.. Även om fabriken ska stryka med. Och företaget dansar efter pappa GBG´s pipa..

Facket har gjort mycket bra genom åren men jag har tappat tron på er och er politik!

Samma gäller företaget, ni påstår att respekt är viktigt men det var ett bra tag sen jag såg respekt i viktiga frågor.
Anmäl inlägg Besvara luftslott 14/09 15:03
Hundratals Volvojobb
Att det ska hänga på transportstödet?Att inte Volvo kan ta sitt ansvar till oss här uppe i norr är för j___igt.Men visst regeringen skiter väll i oss också här uppe. De fick väll de flesta av sina röster i södra Sverige. Så varför inte skicka jobben till storstaden Göteborg.
Anmäl inlägg Besvara En besviken norrläning 14/09 15:02

Ny ingenjörsutbildning startar i Umeå

Lernia i Umeå startar till hösten en yrkeshögskoleutbildning i Umeå. Det gäller utbildning till automationsingenjör. Det är Lernia College, som bedriver alla yrkeshögskoleutbildningar för Lernia, som drar igång utbildningen.
Läs mer

Provborrning - men absolut nej till gruva

Nu ser provborrningarna efter mineraler i Vindelfjällens naturreservat ut att närma sig. Prospekteringsbolaget Blackstone meddelar att en borr redan är på plats i området och att provborrning ska "starta omedelbart".
Läs mer

Åttondeklassare ska inspireras till hantverk

Umeå Fabriks- och hantverksförening har bjudit in 1 300 åttor till en studiedag. Syftet är att eleverna ska få träffa hantverkare/företagare och prova på hantverksyrken.
Läs mer

Miljonförlust för Dåvastopp

Umeå Energi gjorde en kraftig förlust förra året.

Läs mer

Hård konkurrens om gymnasieeleverna

Minervaskolans gymnasium i Umeå hör till vinnarna i konkurrensen om höstens gymnasieelever. Jenningsskolan i Robertsfors är den stora förloraren.
Läs mer

Kvantums utbyggnad stoppas

Det blir ingen utbyggnad av Ica Kvantum i Umeå i dagsläget.
- Vi vill inte lova något innan västra länken är helt klar, säger kommunalrådet Lennart Holmlund, (S).
Läs mer

Armstrong varslar

Enligt vad vk.se erfar kommer Armstrong i Holmsund att varsla 15 personer om uppsägning.
Läs mer

Köttfri måndag för miljöns skull

I måndags var det premiär för Köttfri måndag på Restaurang Ängen på Mariehem i Umeå.
- Jag hoppas få med fler restauranger i stan, säger Renaz Sulivani.
Läs mer

Miljonsatsning på halkbanan

Sveriges Trafikskolors Riksförbund, STR, tar över Hörnefors trafikcenter och avser satsa på utbyggd verksamhet och större lokaler.
Läs mer

Svårare att nå flygrestaurangen

Umeå City Airports avgångshall med restaurang nyinvigdes i december 2008. Nu stängs restaurangen förmodligen för medföljare och besökare. Orsaken är nya säkerhetsregler.
Läs mer

Vill styra Swedbank motvalls

Stoppade bonusar och långsiktighet. En stramare syn på utlåning. Med Michael Wolf vid rodret styr Swedbank skutan mot gamla sparbanksvärderingar.

Läs mer

Ny chef på SLU

Tomas Lundmark blir ny dekanus för skogsfakulteten vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, i Umeå.
Läs mer

Planerna för ett nytt detsinationsbolag i södra Lappland drogs upp på hotell Borgafjäll i december *** Local Caption ***

Samarbete ska sälja södra Lappland

Borgafjäll I december träffades branschfolk och myndigheter i Borgafjäll för att dra upp riktlinjerna för den framtida fjällturismen i södra Lappland.

Läs mer

Värsta krisen över - nu får uppsagda jobb igen

Stora delar av industrin skönjer en ljusning. Den värsta krisen är över. Över 400 varslade och uppsagda har återfått jobbet. I går kom det positiva beskedet från Volvo Lastvagnar i Umeå - de återanställer 240 personer.
Läs mer
"Till hösten kan det bli riktig fart på konjunkturen"
"Ett lyft för Umeå"

Nu får Jan-Olof tillbaka jobbet

- Det är ju här jag hör hemma. Så tänkte 52-årige Jan-Olof Sjöström när han i torsdags besökte Volvo Lastvagnar som han fick lämna i samband med de stora varslen förra året. Nu blir det verklighet. Han är en av dem som får jobbet tillbaka sedan företaget beslutat återanställa.
Läs mer

"Till hösten kan det bli riktig fart på konjunkturen"

- Nu har det vänt. Och det kan bli riktigt fart på konjunkturerna redan till hösten.
Läs mer

"Uppdämt behov av lastbilar"

- Blir det bara normal fart på ekonomin kommer det att bli rejäl snurr på Volvo Lastvagnar. Nu finns det ett uppdämd behov av lastbilar.
Läs mer

"Ett lyft för Umeå"

- Vi har sett lite ljus i tunneln en tid i och med att varslen minskat, men det här beskedet från Volvo är förstås oerhört roligt. Det är ett lyft för Umeå.
Läs mer
Carstedt jagar miljarder till etanolprojekt Glädje bland de Volvo-anställda Volvo återanställer i Umeå Efter 22 år stänger Naima Lundberg Haga barnkläder Butiker skyltar med fel priser Vindkraften en guldgruva Kan ge 40 miljoner till länet Tio landsting sponsrade examensfesten Åseles kommunalråd: Det är mycket pengar för oss Trotjänare kan förlora jobbet Bostaden vill höja hyrorna

Alla artiklar


Telegram

Mer tekniknyheter

Fondnyheter


Elleverantörer

Spara pengar genom att jämföra elleverantörer
Till prisjämförelsen


Bolån

Spara pengar genom att jämföra bolån
Till prisjämförelsen

krönika

"2010 blir ett gott nytt år"
Läs krönikan

Mest lästa just nu på vk.se
1Mobilen i högsta hugg - i 159 km/tim
2Körde rakt in i renhjord
3Cyklist påkörd i Umeå
4Lastbil blockerar E4
5Streetrace-föraren åtalas

Annons:

Privata Affärer
Kameratoppen
Canon EOS 500D Black + 18-55mm Lens Kit
Pris: 6985.00 SEK
Betyg: 4,0
Nikon D3000 Black + 18-55mm II Lens Kit
Pris: 4490.00 SEK
Betyg: 3,9
Panasonic Lumix DMC-TZ7 Black
Pris: 3045.00 SEK
Betyg: 4,0
Canon EOS 450D Black + 18-55mm IS Lens Kit
Pris: 5479.00 SEK
Betyg: 4,3
Canon PowerShot G11 Black
Pris: 5379.00 SEK
Betyg: 4,0
Ta ledigt

Äntligen börjar det bli dags för semester - men den nya tekniken gör att många tar jobbet med sig.
Läs mer

> Fler drömjobb på Lokus
> Annonsera

Mobiltoppen
Apple iPhone 3G 8GB
Pris: 5668.00 SEK
Betyg: 4,2
Samsung S5230
Pris: 1358.00 SEK
Betyg: 4,2
Sony Ericsson W715
Pris: 1970.00 SEK
Betyg: 3,8
HTC Hero
Pris: 4011.00 SEK
Betyg: 4,0
Nokia 5800 XpressMusic
Pris: 2400.00 SEK
Betyg: 4,3
Högre lön

Vill du tjäna mer pengar? VK har tipsen för en framgångsrik löneförhandling.
Läs mer

TV-toppen
Samsung UE-46B7070
Pris: 16590.00 SEK
Betyg: 4,4
LG 42LH3000
Pris: 6490.00 SEK
Betyg: 3,9
Samsung LE-32B355
Pris: 3790.00 SEK
Betyg: 4,0
Samsung LE-40B535
Pris: 6490.00 SEK
Betyg: 4,2
Sony Bravia KDL-46W5500
Pris: 11564.00 SEK
Betyg: 4,1
Utbildning

Föga förvånande är Umeå den kommun i Västerbottens län som har flest högutbildade personer.
Läs mer

Reseguiden Top 10
TV-spel
Sony Playstation 3 Slim (120GB)
Pris: 2899.00 SEK
Betyg: 4,3
Nintendo Wii
Pris: 1980.00 SEK
Betyg: 4,1
Sony Playstation 3 Slim (250GB)
Pris: 3295.00 SEK
Betyg: 4,6
Microsoft Xbox 360 Elite (120GB)
Pris: 2480.00 SEK
Betyg: 4,2
Nintendo DSi Black
Pris: 1690.00 SEK
Betyg: 3,9


Annons:


Kalendern idag

SPORT

Skicka in

NÖJE

Skicka in

ÖVRIGT

Skicka in

Fler resor