Historiskt

Här hittar du allt om det bestialiska mordet som genomfördes i Åmsele 1988.
Läs mer
Historiskt

Läs alla VK:s dokument om jakten på Hagamannen.
Läs mer
Webbtv

Efter mordet på Grisbacka fanns VK på plats. Följ Nathalie i spåren på mördaren
Se inslaget
Historiskt

16 oktober 1966 mördades köpman Axel Andersson i sitt hem i Stöcksjö.
Läs mer
Webbtv

Juldagen 2008 brann ett stort hyreshus efter en glömd kastrull med olja.
Till inslaget
Polisen

Här arbetar trafikpolisen i Västerbotten under veckan.
Läs mer
webbtv

VK besökte platsen där kroppen efter det brutala mordet hittades
Se inslaget
Anhållen för mordförsök på polis
En 42-årig man har anhållits för mordförsök på en polis i samband med ett streetrace i Umeå på lördagnatt.
Umeåpolisen hade fullt upp med att försöka störa ut buskörningar, så kallat streetrace, i Umeå under lördagskvällen och natten.
Vid 01.30-tiden fick polisen rapport om att buskörarna ställt upp på E4 söder om staden för en tävling.
Enligt uppgifter till VK var det två "hotrods" som tävlade mot varandra i en semifinal.
Polispatruller observerade två bilar ställt upp på E 4 för att tävla och satte på blåljusen. Den ena bilen avbröt tävlingen, men 42-åring fortsatte i hög fart och var nära att köra på en mc-polis.
- Han blåste bara förbi och mc-föraren fick väja, säger Umeåpolisens vakthavande befäl.
Polisen fick stopp på bilen några hundra meter senare. Föraren greps och anhölls på söndagmorgonen misstänkt för mordförsök på polis.
Det fanns andra streetrace-deltagare i närheten av brottsplatsen, men de försvann när patrullerna tog upp jakten.
Annons:
Kommentarer
Det finns totalt (116) kommentarer
| Re: Re: Re: Re: Mc polisen borde fällas, 15/09 08:21, 15/09 19:.. | |
| http://www.lindenytt.com/page/nyhet/artikel.asp?artikelid=5190&SokSida= | |
| Anmäl inlägg | Besvara 18/09 01:32 |
| Re: Re: Re: Mc polisen borde fällas, 15/09 08:21, 15/09 19:36, .. | |
|
"Alltså mr Law! Om man har ett utgångsläge som inte är bra, är det väl definitivt inte rätt sätt att lösa det på genom att förvärra läget?" Helt rätt, det fanns ingen anledning för förarna att förvärra läget genom att köra racet på allmän väg håller fullständigt med dig. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 17/09 06:12 |
| Re: Re: Mc polisen borde fällas, 15/09 08:21, 15/09 19:36 | |
|
Alltså mr Law! Om man har ett utgångsläge som inte är bra, är det väl definitivt inte rätt sätt att lösa det på genom att förvärra läget? Tycker du det? Självklart ska inte polisen fällas för att han gör sitt jobb! Men man kan ju helt klart tycka att han kunde skött det på ett betydligt mycket smidigare sätt. Fattar inte varför alla ska sitta och försvara polismannens agerande?! Vem som helst förstår väl att faran vore ljusår ifrån va den var om han bara väntat in bilarna och sedan kört efter! Alternativet hade varit en laser i handen och vips hade han haft 2st gärningsmän som gjort sig skyldiga till fortkörning mm. Som sagt, att ha rätt och att göra rätt är 2 helt skillda saker och endast trångsynta ser inte den skillnaden! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 16/09 19:54 |
| Re: Mc polisen borde fällas, 15/09 08:21 | |
| Det var inte mc polisen som utsatte andra för fara något som du verkligen har svårt för att förstå. Har säkerheten varit bättre har dom varnat förarna så dom har kunna avbryta det olagliga racet. Teknisk utrustning finns för det. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 15/09 19:36 |
| Re: Re: Mc polisen borde fällas, 14/09 12:51, 14/09 19:21 | |
|
Alla inser att det är olagligt. Vi inser att han skulle bromsat. Vi vi anser också att polisen utsatte sig själv och andra i fara genom att aggera som han gjorde. Oavsett hur korkat ni tycker att det låter så höll polisen på att ställa till den enda allvarliga olycka inom svenskt streetracing hittills. En smart snut hade väntat till reacet var över och knipit båda deltagarna efteråt. Det handlar om en fortkörning. Är det verkligen värt att riskera tre liv för det? Och seriöst. Va inte så jävla anti nu. Att kalla oss för oansvariga och omogna får ni gärna göra. Vi håller ju på med det vi älskar i alla fall. Men ni kanske älskar att sitta framför teven med en folkis vareviga kväll. För det är ju otroligt moget. Precis som att det är otroligt moget att sparka på en läderboll eller jaga en gummitrissa tillsammans med en massa andra. För vi anser att fotboll inte är särskillt moget heller... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 15/09 08:21 |
| Re: Mc polisen borde fällas, 14/09 12:51 | |
|
Men du tänk efter. Hur tidigt såg han blåljusen? Ser han inte längre än en meter så ska han ändå inte ha körkort. So det sagts går det inte att få stopp på bilarne med +1000hk. HUR fick de dit bilarna? På trailer antar jag för kan de inte få stopp på dessa bilar innom rimlig tid bör de inte köra i trafik. Skedde det med trailer, hur snabbt kan de lastas så att vägen kan bli fri igen? Jag gissar ändå på att bilarna körs i trafiken så att då bör de kunna manövreras lika bra som en Volvo. Alltså bör de kunna bromsa och stanna när blåljusen kommer mot dem. Vägen bakom var ju avstängd så framifrån var väl enda möjligheten att komma åt de tävlande. Och när vägbanorna är separerade av stängsel eller Wire måste de köra mot färdriktningen. Således är det arrangörernas fel som inte direkt släppte fram den bakomvarande polisen. Allt annan är skitsnack det ni kommer med som ursäkter. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 14/09 19:21 |
| Obesvarade frågor! | |
|
1. Om nu vägen var avspärrad hur kunde då polisen ta sig förbi? 2. Nu tycker ni att någons liv inte är så farligt men vad skulle ni säga om någon blockerar vägen när din familjemedlem ligger i ambulansen och inte kan komma i tid till NUS? 3. Hur lång tid behöver ni för att släppa förbi ett utryckningsfordon som har utryckning? 4. Hur vet ni att att ambulansen kommer fram i tid när ni spärrat av vägen? 5. Med vilken rätt tror ni att ni kan bestämma över andras liv? Kommer inte ambulansen fram i tid så blir ni ALLA skyldiga till vållande till annan död. Det räcker inte med 2 min som ni tror! Det är fler än 2 bilar som ska flyttas. Ni har kanske fyllt 18 år men hjärnan verkar inte ha följt med åldern. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 14/09 16:48 |
| Mc polisen borde fällas | |
|
Jag tycket att MC- Polisen borde fällas. Då denne utsatte 42åringen för fara. Att köra med en mc mot två stycken bilar som ska tävla verkar inte vara riktigt genomtänkt. Och trodde han verkligen att bilarna kan stanna på en meter. Min åsikt är den att mc polisen ska fällas för vårdlöskörning, fara för annansliv alt mista jobbet. Man såg klart och tydligt en polis som inte klarar av sitt jobb. Mvh M |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 14/09 12:51 |
| Re: Yrkesföraren..., 14/09 10:10 | |
|
Har ni tänkt på att det körts race i många år. Lika många år har det inte blivit till någon stripp. Kan det finnas något samband tror ni. Att varje gång ni kör ett race på gatorna så spär ni på hatet mot er hobby. Enda sättet att få till en stripp är att söka sponsorer OM ni inte skaffar fram pengarna ur egen ficka. Men se för guds skull till att den byggs långt ute i obygden långt ifrån några stugor för eljest har ni direkt skaffat er motståndare som gör allt för att lägga ned verksamheten. Den kommer hur som helst att försvinna när oljan börjar sina. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 14/09 10:34 |
| Smarta Poliser ??? | |
| Måste ju vara en av dom dumaste poliserna i landet som kör i full fart mot trafiken och sen anklagar föraren för mordförsök... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 14/09 10:11 |
| Yrkesföaren... | |
|
Jag försvarar inte några streetrace,men förundras över hur mkt pengar det plöjs ner i olika arenor av allehanda slag,men en stripp har man aldrig kunna ordna. När jag tog körkortet fick jag lära mig att utryckningsfordon får köra mot rött,mot trafiken osv,men då hade dom DET FULLA ANSVARET för det... Var det verkligen nödvändigt att köra mot trafiken idettafallet???Knappast. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 14/09 10:10 |
| Race på allmän väg. | |
|
Jag tycker det är synd att ni förstör för övriga motorsport intresserade ut övare i Umeå. Vilken bild ger ni till övriga ume bor som inte är intresserad av bilar eller annan motorsport? Tror ni att ni ökar intresset i positivt tänk till myndigheter och allmänheten med att köra race på allmäna vägar? Det ända som händer är att det blir en dålig stämpel på alla som utövar motorsport, och det blir inte lättare att jobba med myndigheter för tillstånd när sådant här händer. Vem vinner på det då? Jo alla som tycker vi motor intresserade är,miljögrisar, bullrande och annat,eller vill förbjuda det. Och allt det här bara för en skjorta! CB |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 14/09 09:44 |
| Re: SJÄLVMORDSBENÄGEN, 14/09 02:21 | |
|
Jag tror inte att han dök upp, som du Anders säger. "dyker det sedan upp en polis" Tittar man längre än motorhuven så borde han ha sett polisen på långt håll. Ni håller bara på med fantasilösa ursäkter för att få det att låta bra och legitimt. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 14/09 09:01 |
| Re: mördare!, 13/09 15:44 | |
|
Tycker det ar valdigt trakigt om "representanter" for motorsporten i sverige forsoker vara sa intelligenta att de star over lagen.( citat" men hur kan polisen veta vilka som var med och inte" ). Var med fran borjan nar dessa "tavlingar" borjade och ar inforstadd i mentaliteten bland deltagare och publik.( Film, 50-tal,raggare,streetrace och civil olydnad med Travolta) Oskyldigt och kul. Nu ar manga kommentarer lika skrammande som terroristers, galna feministers, DBF och upprorsmakare. Det ar inte kul, och definitivt INTE motorsport utan narmar sig en niva da man som medverkare borde forsta nar granserna ar nadda och man skadar motorsporten for alla de ovriga intresserade i umea. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 14/09 02:29 |
| SJÄLVMORDSBENÄGEN | |
| Är det addranalinet på polisen som pumpar eller vad är det, när man sätter iväg mot trafiken utan att ha koll om den mötandet bilen ser honom. I denna situasion så måste man klara av att tänka lite längre, killen i den tävlande bilen är medveten om att det ej är någon bil som kört förbi innan start, så det han har i skallen är att hålla en rak linje + att han säkert försöker ha koll om den anndra bilen kommer ifatt, dyker det sedan upp en polis i mötesfri vägbana som inte har den verkliga kontroll som man ska kräva av en som har den utbildning han eller hon nu ska ha så då blir det på detta vis. Sen ha mage att säga att bilföraren är anhållen för mordförsök tycker jag är att ta i. Hur blir det om man går över en väg och en bil håller på att köra över den som går, är det då också ett mordförsök? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 14/09 02:21 |
| ingen som fattar. | |
|
Olaglig streetrace har funntis jävligt länge och kommer fortsätta finnas länge till. Spelar ingen roll om dom bygger en laglig anläggning så kommer det alltid vara mer spänning att köra då risken att åka fast finns där. Sen är det ju en gammal tradition att köra som fortlever från gammalt till nu. Någon som vet någon statistik på personskador inom olaglig streetrace? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 22:32 |
| Re: K?r i ?msele, 13/09 17:39 | |
| Jodå, visst körs det i Åmsele också. Men inte Umeå Open :) | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 21:00 |
| Underhållande | |
|
Tycker det är underhållande att läsa om allt okunnigt folk som tycker i höger och vänster varv :) Skaffa er lite juridik kunskaper innan ni kritiserar diverse lagar. Dessutom hur rättssystemet fungerar... Det här gick nog till en Åklagare fortare än kvickt, som därefter satte rubriceringen. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 18:52 |
| Re: mördare!, 13/09 15:44 | |
|
Om nu vägen var avspärrad hur kunde då polisen ta sig förbi? Kan dom så kan vilken som helst ta sig förbi! Ni kan vrida och vända på det hur mycket ni vill det är fortfarande INTE polisens fel. Har ni använt era hjärnceller skulle ni hyrt Åmsele flygplats eller något annat som är säkert. Ni är lika lata som ungdomarna som gnäller över att det finns ingenting att göra. Åk dit ett par dagar i förväg och fixa till flygfältet så att det går att köra där. Näe det är ju jobbigt så varför ska vi göra det? Så tänker varenda en av er som kör olagliga street race med fara för allmänheten. Varför satsar ni inte själva pengar till en egen bana då? Kan ni lägga ut tiotusentals kronor på bilens motor så kan ni satsa pengar på en bana också. Problemet är att ni inte har stake att åka till inhängande och lämpliga områden för då har den redan veknat! Vem av ni tar på er ansvaret om en brådskande ambulans måste köra förbi er? Det finns inte en chans att ni skulle få bort bilarna i tid så att ambulansen inte skulle tappa någon tid alls på väg till NUS. Nu tycker ni att någons liv inte är så farligt men vad skulle ni säga om någon blockerar vägen när din familjemedlem ligger i ambulansen och inte kan komma i tid till NUS? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 18:47 |
| Re: Avvaktade vid Loomis!, 13/09 17:11 | |
| Antar att dom avvkatate tills brottet var begått. Sen går man ju inte fram och griper tre tungt beväpnade män bara så där. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 18:35 |
| Re: Avvaktade vid Loomis!, 13/09 17:11 | |
| Det var nog inte nationella insatsstyrkan som ingrep igår så din jämförelse haltar. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 18:18 |
| Kör i Åmsele | |
|
Hörni, streetrace-folket! Åk till Åmsele och hyr in er på fd flygbasen! Det kostar bara några 100 kr per bil, då kan ni köra lagligt och slipper "polis-problem". Att köra tävling på allmän väg är bara korkat. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 17:39 |
| Motorbana | |
|
Tycker att detta är något som har blivit totalt fel. Polisen gjorde fel som körde mot trafiken och han kan ju inte förvänta sig att de tävlande ska kunna stanna omgående bara för att han kommer. Visst, han gör sitt jobb. Men han får föregå med gott föredöme. Det är många i detta land som vill ha en motorbana. Dock är det bara Malmö som har gjort slag i saken. De hade extremt stor streetrace verksamhet innan banan byggdes och detta har sågott som upphört. Sen att det gör så att man kan organisera stora tävlingar gör inte saken sämre. MotorSverige är inte så litet som svensson verkar tro. Tyvärr är vi ganska undantryckta, men vi finns här. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 17:36 |
| Avvaktade vid Loomis! | |
|
Det verkar ju vara lite olika hur polisen väljer att agera! Vid värderånet mot Loomis valde man att avvakta trots att de visste vilka gärningsmännen var med skottlossning som följd där allmänheten utsattes för risker! Nu väljer dom att försöka avbryta ett bilrace mitt i natten genom att på MC köra mot trafiken på motorväg! Var är logiken? Verkar som näsan räcker olika långt! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 17:11 |
| patetiskt! | |
|
Ser man på det här utifrån så inser man två saker! 1)Polisen som körde mot de tävlande gjorde en dum grej. Borde tänkt efter lite! 2) Finns inget försvar för att köra ett olagligt race på e4:an. Ett medvetet lagbrott-vad mer kan man tillägga?? 42 år gammal man som medvetet bryter mot lagen och kör race på e4:an :) patetiskt!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 16:12 |
| Re: mördare!, 13/09 15:44 | |
| Vem spärrade av vägen? Knappast någon med befogenhet att göra så, va? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 16:08 |
| Re: Re: Re: Bilkultur ar kul, 13/09 10:18, 13/09 11:38, 13/09 14:.. | |
|
"Om det skulle vara fallet (att det ar spanningsmomentet som dominerar, med tjuv och polismentalitet) sa ska man dra in korkortet ett ar for samtliga som var delaktiga.(publiken med)" Men hur kan polisen veta vilka som var med och vilka inte? Tänk om du kör bara förbi och helt plötsligt stoppar polisen dig och klipper ditt körkort? Kul, va? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 15:53 |
| mördare! | |
| polisen som körde emot färdrikningen borde ju varta den som blir åtalad för mordförsök, då vägen var avspärrad så känns det som att det var en minimalistisk risk för privatpersoner att komma till skada... nu bidrog ju polisen i sig till en osäker situation på vägen. är det så att polisen är ansvarslös i sådana situationer så tycker jag att det här landet är på väg åt helt fel håll, det är rent ut sagt skrämmande om polisen skall ha åtalsimmunitet... makt missbrukas alltid, även om det ofta är i mindre skala så blir ju risken större att det förekommer om man vet att man inte får något straff eller att gärningen har några konsekvenser efteråt. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 15:44 |
| Re: Så sjukt!, 13/09 09:54 | |
| Om polisen vet att en person planerar att begå ett mord, ska den då vänta tills så har skett innan de gör något? Tänk längre än näsan räcker. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 15:42 |
| .. | |
| bara för frimärkssamlare | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 15:26 |
| stunt snuten | |
| Ja det var ett mordförsök. av Polisen. Ett Självmordsförsök. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 15:25 |
| Till Allan | |
|
Med dagens krav så är det långt ifrån säkert att det blir rejs på fd flygfält mm. Mig veterligt går det att köra på Fällfors, Piteå och så Mittbanan.. Köra där är ett jävla jobb dock.. Need for speed har lika mycket att göra med seriös streetrace som Mao Tze Tung har att göra med Rutiga kokboken.. Ett crew har ljussignaler och radio/telefonkontakt samt utkikar så det brukar vara rätt säkert.. Vill ni göra något för trafiksäkerheten så skifta däcken i tid och ring polisen när ni ser grannen köra bil i fyllan. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 15:23 |
| boule fantasten | |
| finns inte mycket utrymme för motorintresserade i denna stad tyvärr... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 15:07 |
| Re: Re: Re: Då vet man det, 13/09 10:56, 13/09 12:14, 13/09 13:13 | |
|
Jag visste det.. en riktig direktörsnisse! varför inte sätta skatten på golfbollar och golfklubbar så vore vi gatbilsägare nöjd. Du vet inte ens vad du pratar om.. hör av dig då du ha lärt dig att turbokonvernterat en bil eller kanske ska börja med att byta olja på din egen bil! Lyssna på dej själv, svensk avundsjuka! vi har då minst lika många som gillar att trycka ner gaspedalen som gillar att springa på spåret, bara att ni är blinda! ni har inte upptäckt oss ännu, och kommunen har inte bilintresse som vi.. dom har sina golfklubbor å bollar! dom timmar, nätter, dagar och framförallt pengar vi satsar på våra projektbilar... jag skäms att såna som du skriver sådan kommentar! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 14:58 |
| ALLAN BALLAN!!!!!! | |
|
du ska snacka om bidrag och om riktiga idrottare! torka bort apelsin-skalar snoret under din näsa gubbe! DU tror alltså inte att tex cross-enduro, skoter åkare eller andra motorsport utövare behöver någon som helst kondition utan bara dricker sprit och är inlandsbor som nån annan fördomsfull specialare uttrycker sig här.... hur många motorbanor är inte byggda av entusiaster av deras pengar, hur många banor finns det med belysning på kvällar och helger-INGEN dessutom är det väldigt strikta tider på dessa banor! hur är det med skid och löp spår varenda ett är upplyst och om det pratas om en enda avgift då blir det ett liv utan dess like och varenda spår är upplyst,HUR MYCKET pengar satsas det igentligen på fotbollsplaner i umeå igentligen??? JAG MISSUNNAR ingen men ska du sparka på oss är det lika bra att sparka tillbaka, visst är det fler som spelar fotboll (eller är det i umeå?) men används dessa planer ens i närheten av dess kapacitet! motorburen ungdom är fortfarande ungdomar dom med som hela tiden får sparka i uppförsbacke för deras intressen! och du som tror du är en bättre människa för att du gillar filateli och vet vad det innebär- det låter rätt likt någon som gillar små barn...... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 14:53 |
| Re: Re: Bilkultur ar kul, 13/09 10:18, 13/09 11:38 | |
|
Om det skulle vara fallet (att det ar spanningsmomentet som dominerar, med tjuv och polismentalitet) sa ska man dra in korkortet ett ar for samtliga som var delaktiga.(publiken med) Maste val vara trevligare att umgas pa en trevlig anlaggning och slippa ta de risker som de sjalva maste forsta finns. I kommentarerna finns ett lysande exempel pa hur man startar upp ett grundlaggande foreningsliv. Intressant. I de flesta stater i USA skulle ett sant har streetrace rendera laaaaanga fangelsestraff for de inblandade. Var glada for att ni bor i sverige. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 14:51 |
| Re: Blir förbannad!, 13/09 08:52 | |
| till "blir förbannad" HA fy faan vad du är löjlig . ja men om vi har en lag som alla ska följa hur fan kommer det sig då att inte ens polisen följer lagen . vi kan den men kan du det och poliserna.? skulle inte tro det . det finna aldeles för många som blir feta av att sitta och kommentera hur ändra bör eller inte göra. kom ut lev livet och skt i vad andra gör . för vi skiter i dig . du verkar inte veta ett skit om vad som står för vad . | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 14:50 |
| Re: sadas, 13/09 14:39 | |
|
sadas: Hur tänkte du nu? Säger du att det är Polisen som arrangerat den olagliga tävlingen? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 14:50 |
| mordförsök! | |
|
Blir bara så less på mycket korkade kommentarer . som inte ens verkar veta ett skit.! själv stog jag på bron och såg hur motorcyckel polisen startade efter bron och körde under för att sen köra i fel riktning mot racet! polisen kör vägren hela vägen förbi uppfarten mot bron och en bit till sen kör rakt ut i vägen, efter att racet börjat redan och smart av personen som nu är anhållen att väja för polisen. Annars hade ni nog kunnat få svaret ?!? Men fattar ni inte att man stannar inte om man börjar ett race vare sig det står POLIS på personen eller ej . men samtidigt är detta bara ett bevis på hur korkat polisen reagerar. och sen ska de överreagera! För personer som kör i dessa race är otroligt medvetna om alla som står för nära eller ivägen innan och ,säger då till att folk ska flytta på sig eller att de står förnära då de startar racen. För det är inte som den strömbrytare du har på väggen som du bara stänger av och klick så är det ljust eller mörkt. Detta handlar om mycket mera än det och klart att det finns risker men man är ju inte så korkad att man frivilligt kör mitt ut i vägen för det tävlande . Snacka om Kamicaze pilot ! ja mena inte skulle du ställa dig framför tåget om du väl visste att det skulle framåt. utan att väl också veta slutsatsen. Men att han skulle åka dit för mordförsök. ha jo just det . det är löjligt . För att det ska kallas mord ska det vara planerat. snuten dök upp från ingenstans alltså kan han inte ha planerat att köra över henne/honom den,det .Jag kände en 17 åring som blev ihjälkörd förra året i en olycka då en kille körde ihjäl henne och sen voltade bilen. han åkte inte ens på mordförsök och trots det blev konsekvenserna förödande för henne. Igår körde snuten som en riktig kamicaze pilot och sen ska 42 åringen anhållas för "försök till mord"för snuten som körde igår lever idag det gjorde inte 17 åringen rent löjligt . För ska inte polisen upprätthålla lag och Ordning, Vad exakt ger dem då rätten att själva bryta mot lagen och köra i motsatt körfält. vi har höger och inte vänster trafik i svergie! . De får heller inte jaga någon förare som kör för fort i hastigheter över 180 .FÖR att då riskerar de sig själv,andra och den jagade förarens liv! vad lär vi oss redan som små barn gå inte rakt ut framför mötande bilar det är inte säkert att de hinner bromsa,titta åt båda hållen inann du går över gatan osv. borde inte det gälla "lagens långa arm med" de har väll själva fått ta sitt körkort och varit barn en gång eller hur ?!? Sen det händer olyckor var dag . och att folk dör i samband med trafik har vi vetat ända sen vi satte ut bilarna på vägarna vid 1920 talet . Hallå. men är man dum och inte begriper att man ska håla sig ur vägen då det gäller så får man stå för konsekvenserna helt själv. men det händer olyckor i varenda sport. jag som sysslar med hästsport också vet att det är mycket olyckor .För de finns överallt. skamligt och löjligt det är synd om den stackars 42 åringen för att polisen överreagerar och drar till med det grövsta.För att de själva agerat fel! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 14:44 |
| Re: jag blir så trött!, 13/09 12:21 | |
| Helt rätt! det kan dyka upp nån på fyllan som inte har koll på läget.. eller nån som kommer hem från arbetet.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 14:42 |
| BRA!!!! | |
| Vad fasen håller dom på med.. polisen ska ha en eloge som vågade stoppa buskörningen.. 42 år.. borde veta bättre | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 14:40 |
| sadas | |
| hur kan han va misstänkt för mordförsök? det är ju polisens fel alltihop, | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 14:39 |
| Re: Re: jag blir så trött!, 13/09 12:21, 13/09 13:33 | |
|
På vilket sätt har kommunen motarbetat? Kan du ge ETT exempel? Rimligt avstånd... Vilka banor har ni byggt runt Umeå som ni inte får lov att använda? Politikerna företräder folket, gillar du inte sittande politiker? Se till att rösta in andra politiker som du tycker är bättre. Framförallt: SLUTA GNÄLLA OCH GÖR NÅGOT ÅT SAKEN. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 14:02 |
| Bra polisen! | |
| Bra jobbat polisen. Klart det är mordförsök om man försöker köra på någon!! Är väl ingen skillnad på en polis och en vanlig människa? Tänk även på trafik bakom denna "tävling" de kunde inte ta sig fram pga olagligt avstängd väg. Att inte lyssna och lyda polisen är även det ett brott. Bra jobbat polisen! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 13:49 |
| Re: någon, 13/09 13:26 | |
| helt sant, polisen får köra mot färdriktningen men måste se till att det kan ske utan fara för andra trafikanter. skulle du själv köra mot trafiken så är det du som utsätter andra trafikanter för fara och då blir du anhållen för mordförsök, men när polisen är du så är det andra lagar som gäller, hejja svenska polisen, eller inte | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 13:48 |
| Tonårsgraviditeter | |
|
Ännu en gång har motorburen ungdom skämt ut sig. Skönt att polisen stävjar deras fritidsverksamhet. Har alltid varit en dålig kombination inlandsbo, raggarbil, rockmusik och tonårstjej i baksäte. Så många olyckor som följt i deras spår rattfylleri, race och oönskade tonårsgraviditeter. Håll er till lugnare inomhus verksamhet, filateli är skoj. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 13:43 |
| Re: jag blir så trött!, 13/09 12:21 | |
|
Problemet är att det inte finns någon bana inom rimligt avstånd från Umeå! Att vi sedan har landets mest inkompetenta politiker gör inte saken bättre. Från kommunens sida har man motarbetat motorsporten i alla tider. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 13:33 |
| någon | |
|
Vilken löjlig diskussion. Det borde finnas något som heter sunt förnuft fast man är polis! Polisen var mycket väl medveten om att ett race pågick, och utsätter man sig för att möta de tävlande bilarna skulle jag kalla det mera för ett självmordsförsök av polismannen. Det hade säkert gått att stoppa bilarna efter racet också eller hur? De som håller på med racen håller stenkoll på trafiken för att inte utsätta andra för fara. Börjar man köra mot trafiken på en enkelriktad väg får man räkna med problem oberoende om man är polis eller inte. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 13:26 |
| Re: Re: Så sjukt!, 13/09 09:54, 13/09 12:05 | |
|
Själv klart skulle dom ha stannat men så var ju inte fallet! är det då så smart att stäla sig framför bilarna som kommer i ca 200kmh så att han riskerar både sitt och förarnas liv.?. eller låtit dom passera och följt efter dom?? jag tycker iallafall det sist nämda var mycket smartare. men kanske inte du?? och du som var lite trött där.. inte försökte stanna? det va ju just det som gjorde det så farligt, mc polisen kom på enkelriktad "motorväg" rakt mot dom efter start och ställde sig mitt i vägen. hade inte dom försökt väja så kan du nog svaret själv!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 13:21 |
| Re: jag blir så trött!, 13/09 12:21 | |
| varför är dina 6-åriga barn ute och cyklar på E4:an i motsatt riktning mitt i natten? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 13:20 |
| Re: Sätt dit dem, 13/09 10:09 | |
|
Hela sveriges befolkning? Snarare du och din pojkvän! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 13:16 |
| Re: Bura in han, 13/09 10:32 | |
| var du där leif? uttala dig inte annars..... Ska vi sätta in dig på livstid när du pissar offentlig tpå stan nästa gång lr säger nåt rasistiskt på jobbet...? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 13:15 |
| Re: jag blir så trött!, 13/09 12:21 | |
|
Hur ofta är ett 6-årigt barn ute o cyklar på E4:an vid Stöcksjö mitt ute i natten på fel sida av vägen där över 400 människor stänger av vägen åt båda hållen? Lyssna på hur det där låter själv...seriöst.. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 13:14 |
| Re: Re: Då vet man det, 13/09 10:56, 13/09 12:14 | |
|
Det är väl ingen (självklart finns det folk/puckon som vill totalförbjuda motorsport men vi glömmer det nu) Det man säger är att du som vuxen själv får bekosta din hobby. Det får alla andra vuxna idrottare göra. Krävs det en asfalterad bana? Då får du leta reda på likasinnade som vill vara med och organisera er och dra ihop vad som krävs för det ska kunna hända. Sen kanske det finns 1000 golfare som är beredda att lägga några tusen i avgift på en bana per år, samt några som vill sitta i styrelse etc. Då får de följaktligen möjlighet att utöva sin sport. Då kommer motargumentet "men de får bidrag". Så vitt jag vet brukar inte bidragen gå till bara golfklubbar. Alla föreningar som har en verksamhet och en egen anläggning kan ansöka om driftbidrag. Vägrar kommunen utan sakliga argument? Då ska vi börja lyssna på er. Nej, att sitta hemma på fredagkvällar och dricka öl och gnälla på hur dumma alla på kommunen är ger ingenting. Jag tror att det är en enorm skillnad i inställning mellan "riktiga" idrottare och motorintresserade. Idrottare lägger ner kopiösa timmar i elljusspåren föra att kunna putsa av några sekunder på nästa mil-tävling. För dem är det självklart att resultat måste jobbas fram. De som åker bil runt stan på helgkvällarna och gnäller att bensinen och spriten är för dyr har inte jobbat hårt för något i sitt liv. Vill DU ha något måste du jobba för det - Är du inte beredd att jobba för det vill du inte ha det tillräckligt. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 13:13 |
| Re: Re: mordförsök?!!!, 13/09 09:32, 13/09 09:59 | |
|
Seriösa som gillar motorsport? Du motorcyklist gissar jag är inte så intreserad av bilar iaf... därav ditt ointresse för streetracing.... Mer såna som du så kan ni alla sitta hemma och vara coola och fantisera om era vuxenmopeder! Hur mycket tid/pengar lägger du på din hobby? Vet fler som har bilen och racing som livstil än andra hobbys. och Jag gillar motorsport men hatar den dagliga fomen av det då det är för lamt.... kommer aldrig orka se vanliga stcc på tv lr fara på någon idiotisk konkörning! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 13:12 |
| Re: Bilkultur ar kul, 13/09 10:18 | |
|
Du kanske kan bilar men inte mycket om asfalt.... Rätt dyrt ska du veta, självklart beror det på vilken typ av asfalt men det är inte billigt vilket som! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:59 |
| Re: jag blir så trött!, 13/09 12:21 | |
| Du tycker inte att vi ska få hålla på med vår hobby då?? Du tycker inte att det här är ett fritt land? Jag håller med om att det ska köras på banor. Men skulle du fortfarande hålla på med att brodera om du fick lov att åka 30 mil varje gång? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:52 |
| Re: Re: polisen överdriver när de själv drabbas, 13/09 10:43, 13/.. | |
| Joo.. Saab är ju uppenbarligen nått att satsa på. Bolaget som gått med grova förluster år på år efter att det startades :P | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:50 |
| Re: mordförsök?!!!, 13/09 09:32 | |
| Om han såg eller borde ha sett en annan trafikant så skall han stanna. Om han inte gör detta så är det en medveten aktiv handling och kan därför rubriceras som mordförsök. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:48 |
| Re: jag blir så trött!, 13/09 12:21 | |
| Hur jävla dum får man va?! Tror du att de skulle köra om det kom ett litet barn å cyklade?! De kör inte heller om det kommer någon bil på vägen utan är riktigt duktiga på hålla koll å köra när "kusten är klar" Sen om det kopmmer en helt idiotisk polis i full kareta på utryckning hinner dom inte se det före start.. Sen så vet då inte jag vart närmaste bana är men berätta gärna, du som verkar ha koll??? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:48 |
| Re: Re: Re: Så sjukt!, 13/09 09:54, 13/09 10:54, 13/09 12:08 | |
| Det är definitivt inte smitning.. Smitning är om man avviker från en olycka. Det heter Underlåtelse att stanna på polismans tecken, eller nått liknande om man inte stannar för polisen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:47 |
| Hmm.. | |
| Polisen har väl aldrig fel..spelar ingen roll om man skulle köra och krocka med en polis som kör mot färdriktningen så skulle man väl åka på mordförsök i vilket fall! Dom har ju alltid rätt och får ju alltid rätt! Vem kan säga imot dom. Det är ju förbannat att man ska måsta vara rädd för polisen ska inte dom hjälpa oss?! Har man inte gjort nått fel så hittar dom väl på ett!! Så känns det i alla fall!!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:47 |
| Re: Mordförsök ?, 13/09 09:31 | |
| Lagen är naturligtvis lika för alla. Däremot så är det inte samma lag som gäller för alla. Polisen har t.ex. rätt att bryta mot gällande trafikbestämmelser under vissa förutsättningar. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:47 |
| Re: polisen överdriver när de själv drabbas, 13/09 10:43 | |
| Jag tycker också att man skall motarbeta polisen då dom annars bara kommer att lyckas med sina uppgifter. Eftersom det är ekonomisk kris så borde alla arbetslösa 40-åringar åka runt och kvadda bilar. På detta sätt kommer vår bnp att öka och dessa fula bilar som motorintresserad förare kör skulle försvinna och vi skulle få se vackra saab-bilar istället. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:40 |
| Konstigt | |
|
Om detta räknas som mordförsök, varför blir man inte dömd till det när man bryter mot högerregeln och kör på nån från höger? Då har man ju både brutit mot lagen som denna kille gjorde. Men man har även skapat en olycka nä då får man 1500 spänn i böter om polisen ens kommer dit annars så fixar försäkringsbolagen det om det ej varit personskador. Fattar inte hur man kan rubricera det som mordförsök? Eller Om polisen har fartkoll på en 90 sträcka och man kör förbi i 140 det blir fortkörning.. borde inte det vara mordförsök då också för då har man ju utsatt den polisen också för stora risker när man kört för fort.. Och vad hände med poliserna som krockade mitt i stan på utryckning? Tala om ett mordförsök på kollegorna. Nä polisen får ju ta och skärapa sig. Och som vi alla såg så var det ju mer som en suicide försök från polisen sida som så vackert det heter på radion... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:37 |
| Re: Morförsök på polis?!, 13/09 11:02 | |
| Streetrace är väl ett mordförsök på alla trafikanter. Köp en BMW och håll er hemma istället. Man har roligare i en BMW. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:21 |
| jag blir så trött! | |
|
Den här gången var de en polis som gjorde sitt jobb, i morgon kanske de är ett 6 årigt barn som är ute och cyklar... Fattar ni inte att ni kommer köra ihjäl folk snart, om ni nu har ett sånt jävla behov av att köra fort å tävla så skaffa en bil, licens och börja köra på bana. DÄR RISKERAS IAF INTE DE SOM INTE VILL VARA MED!!! Jag tycker att alla som befinner sig på s.k street race borde bli av med körkorten för INGEN av er har ju respekt för andra människor!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:21 |
| Re: Då vet man det, 13/09 10:56 | |
| jag har då för mig att man fick hålla på med sin hobby hela livet.. men tydligen är det inte så för andra, avundsjuka hemma sittare.. du kanske spelar golf? lägg av med de då.. trodde de var bara killar i 20-30 som höll på med sånt.. tänk efter nästa gång du lägger in ett inlägg som 300 bilar till är emot! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:14 |
| Re: Re: Så sjukt!, 13/09 09:54, 13/09 10:54 | |
| till King! hur fan kan du säga så? Om man inte stannar så är det väl ändå smitning?! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:08 |
| Med tanke på att det är i Sverige | |
| så blir det troligen ett "samtal" och därefter släpps personen på fri fot. Personen i fråga kan ju ha haft"en besvärlig uppväxt" . . . stackarn ! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:05 |
| Re: Så sjukt!, 13/09 09:54 | |
|
"han skulle ha väntat tills dom passerat stoppat dem" Men han försökte ju stoppa dem. Tror du att de skulle agerat annorlunda om han stått ett par hundra meter eller kilometer längre bort. Det hade blivit samma reaktion då också. Naturligtvis skulle de avbrutit eller helst inte kört iväg alls när polisen stod där framme. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:05 |
| Re: Kulturnytt, 13/09 10:19 | |
| En motorbana kan inte kallas kultur men flera pissoarer är väl kultur, inte sant? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:03 |
| sanningen | |
| Polisen är i detta fall den som riskerat sitt eget och andras liv genom sitt sätt att försöka avärja detta street race...uppgifterna kommer såklart att gå isär..men jag har väldigt svårt att tro att någon överhuvudtaget skulle fortsätta köra ett olagligt race om man såg "blåLjus" längre fram på vägen.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 12:01 |
| Re: FÃ?RBANNAD PÃ? DESSA IDIOTRACE!!!!!!, 13/09 10:52 | |
| Jag kan tänka mig att du har en egen hink och spade och vårdare som kan följa med till bussjöbanan då! Du röstade säkert ja till kulturhuvudstad dessutom!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 11:59 |
| Sven-Erik | |
| Det finns dom som har andra intressen än att bara sitta hemma med barn o fru i soffan.Men när man mossat ner sig nog länge så har man väl glömt det... Lika väl som jag betalar skatt till dagis,sjukvård,kultur,sport så nog fan kan jag betala till att kommunen asfalterar en raka på 500-600 meter så dom får gasa lite.Jäkla fåntrattspolitiker o gällsoikar som inte får vara med själv | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 11:47 |
| Re: Detta är kultur, 13/09 10:49 | |
|
Tröjan kördes förra helgen och det var amerikanskt som segrade, lika så denna helg i Umeå Open, americano. Så du kan vara glad. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 11:41 |
| Re: Bilkultur ar kul, 13/09 10:18 | |
| Så du inbillar dig alltså att folk skulle sluta köra olagliga streetrace om man skapade fler lagliga ställen att köra på? Klart att det faktum att det är olagligt och på vanliga gator tillför spänning... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 11:38 |
| Re: MORDFÖRSÖK, 13/09 10:27 | |
|
Streetrace-kulturen må ha funnits länge men ger det rätt att köra som idioter på allmän väg? Skulle polisen bara stått och tittat på? Män-som-slår-kvinnor-kulturen har också funnits länge, men det kanske också är OK? Långsökt liknelse kanske men att legalisera något bara bara att det pågått länge är ju en idiotisk strategi |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 11:37 |
| Bra jobbat av polisen! | |
| Har inte ungdommar nått annat vettigt för sig en lördagsnatt än att speedköra i idotiska och olagliga streetrace? - som inte bara är en fara för polis utan även för allmänhet och andra trafikanter. Många kanske glömmer att det är en olaglig och livsfarlig körning som sätter andra människors liv på spel. Jag tackar polisen för att dom finns och städar upp våra gator från sån här meningslös skit. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 11:35 |
| shitrace skiter väl jag i, öh typ vaddå! | |
|
Alltså hur tomt är icke deras liv som sysslar med street-race? Vad handlar det om egentligen? Har man inget annat att göra mitt i natten än att tokköra bilar olagligt.....riskera både sina egna och andras liv? Tänk om ni kvaddar era bilar och er själva och hamnar på lasarettet med brutna nackar eller livshotande skador? Men så långt räcker väl inte era tankebanor. Vissa kommentarer andas en total brist på sunt förnuft, att t ex skylla polisen för att han körde galet på något sätt. Nej, jag har svårt för den sortens argument. Ska vi alltså acceptera att man kör olagligt och bär sig riskfyllt åt i trafiken? Jag begriper mig inte på denna typ av aktiviteter. Helt rätt att föraren är anhållen för mordförsök. Vi har tillräckligt med slapphet och flathet i Sverige. Någon måste reagera och sätta stopp - samt vägleda: Detta accepterar vi inte! Det ska kännas när man bär sig illa åt..... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 11:22 |
| Re: Blir förbannad!, 13/09 08:52 | |
| hehe jag tro det va nån på lörda kväl som inte fick gå ut för frugan... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 11:11 |
| Morförsök på polis?! | |
|
Hallå hallå!! Bör man inte ha vittnen till åtal vi är nog ett antal som skulle kunna vittna isf. om att den otroligt dumma och självmordsbenägna polisen som för det första körde mot färdriktningen och sen när bilarna åkte så väjade han in mitt framför dom IDIOT!! Och sen kallar han det mordförsök. Upplysningsvis så var det polisen som själv ville ta sitt eget liv...vad vi såg i alla fall!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 11:02 |
| Då vet man det | |
| Nu vet vi var "föräldrarna" är när ungdomarna är ute på stan och har det roligt! 42 år inte visste jag att man var så gammal när man höll på leka med sånt här olagligt körande har alltid trott att det är killar i 20-30 års åldern som höll på med det.Men men man lär sig mer å mer genom denna tidning på nätet. Men håller med er andra att inte ska han väl bli anklagad för mordförsök dock för olaglig körning i streetrece! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:56 |
| Re: Så sjukt!, 13/09 09:54 | |
| När man ser ett blåljus så stannar man på en gång. Om man väljer att fortsätta så är det ett självklart mordförsök. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:54 |
| FÖRBANNAD PÅ DESSA IDIOTRACE!!!!!! | |
|
Jag blir så satans arg på alla dessa omogna, fullständigt idiotiska barnungar som vill leka Need for Speed på allmänna vägar och sedan har mage att lipa om "vi vill ha en bana, buhu, buhu..." så fort dom blir ifrågasatta. Att en vuxen man på 42 år oxå vill vara med och leka bilbana är ju bara tragiskt...han kan ju omöjligen ha fru och barn för om han hade det kanske han kunde tänka liiite längre än vad han gjort hittills. Och detta gnäll om "egen bana, buhu buhu snyft snyft"... Det finns banor! Åk till Bussjöbanan, sladda i gruset och ta med hink och spade samtidigt, då har ni en lördagkväll med lagom dos av IQ till er nivå. Förstår ni inte att det kommer att sluta med att någon...bilgalning, allmänhet, polis eller åskådare...kommer att bli ihjälkörd? Hur kan det vara så jävla svårt att fatta? VÄX UPP!!!!!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:52 |
| Detta är kultur | |
| jag missade nästan allt. Men jag undrar vem vann eller vinner tröjan. Jag hoppas innerligt att det blir (blev) amerikanskt gjutjärn, men antar att det inte blir så turbobilarna är kvicka. Gissar att ni kör 201meter går det inte att avgöra umeå open på 402 istället och på bana? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:49 |
| Re: Så sjukt!, 13/09 09:54 | |
|
Man ska inte ligga i 180-200 på E4:an Det folket som kör dom här illegala streetracen måste fatta är att polisen finns i samhället för att hålla ordning och få BORT dom som gör olagligheter från samhället. Ni skulle nog inte klaga när polisen hjälper er i en kris situation. Ni går i helt fel riktning om ni vill ha en motorbana, VARFÖR ska samhället GE er en bana? Ni har KLART och TYDLIGT visat att ni inte kan hantera det! Ang "Mordförsöket" Om bilen i fråga inte försökte att stanna/väja så var polismannens liv i fara och polisen kan ha uppfattat det som att föraren SIKTADE (med bilen) mot honom. Han ska fällas för Allmänfarligbeteende, fortkörning, försök till smitning och en massa mer. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:44 |
| polisen överdriver när de själv drabbas | |
|
Aldrig att detta kommer att rubriceras som mordförsök i en ev rättegång. En åklagare som tittar på det hela utan de blågula kollega-glasögon på inser säkerligen fakta - istället för att genast överdramatisera och dra på med tyngsta möjliga brottsrubricering som polisen ALLTID gör när det är deras egna som råkar hamna i vägen. Nog för att man till nöds fattar att ni inom polisen skyddar era egna kompisar, men överdriv inte så jäkligt. Utöver det: Helt rätt av 42-åringen att inte uttala sig utan advokat närvarande, man blir bara lurad annars. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:43 |
| Omogna snorungar! | |
| En man på 42 år som beter sig som en omogen snorunge är patetiskt i sig, men att däremot ha så många med åsikter på detta utan att han någon tillstymmelse till förstånd är helt otroligt. Jag hoppas verkligen att han får ett mycket kraftfullt straff, vi klarar oss utan sådana peroner på vägarna. Och pratet om att fixa en bana för denna typ av aktivitet, ska inte jag eller några andra som inte är intresserade av detta behöva betala för. Ni som är intresserade av detta kan ju gå ihop och köpa upp mark och anlägga en sådan bana där kommunen kan tänkas att tillåta detta, men försök någon gång att inte lägga över ert ansvar på någon annan. Prova någon gång att ta ett eget ansvar för er framtid.... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:39 |
| Re:löjligt | |
| Hej, håller med dig fullständigt,kunde inte sagt det bättre själv:) | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:38 |
| IDIOTER | |
|
Vad har sträckan för hastighets begränsning??? Vad är det som ger dessa plåtskallar rätten att blåsa på hur fort de vill och dessutom tävla mot varandra?? Okej om dom kör ihjäl sig, men det kan ju drabba oskyldiga också. Kanske det är för lätt att ta körkort och köpa bil...kanske man borde införa lite hårdare lämplighet/psyktester så vi slipper dessa pubertala snoppmätartävlingar. Nä, fram med saxen och klipp lite körkort nu... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:33 |
| Bura in han | |
|
Låter helt klart som mordförsök Lås in han på livstid |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:32 |
| Katt och råtta lek? | |
| Alla vet att det är en katt- och råtta-lek med polisen när man kör streetrace. Nu hann man inte genomföra racet innan polisen kom, och troligen såg båda förarna att det var en polis på/bredvid vägen, men man valde att ändå köra. Hur det sedan utvecklade sig har man säkert olika åsikter om, men han man gett sig in i leken får man leken tåla. Polisen jobb är att stoppa detta, för dom är det ingen lek. Om det är mordförsök kan man kanske diskutera men förarna valde själv att trotsa polisen... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:30 |
| MORDFÖRSÖK | |
| Nonsens.. Att ställa sig i vägen för en bil överhuvud taget i mörkret.. är enbart idioti från polisens sida. De vet ju vad som är på gång , och ändå ställer de upp till att bidra till en katastrof! Fullständig dårskap! Streetrace-kulturen finns sedan länge.. Sista Natten Med Gänget | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:27 |
| Anarkister | |
| Sätt fast dessa anarkister!! Spärra av allmänna vägar för illegal verksamhet...vilka idioter. Man ser en likgiltighet inför sammhällets regler liknade det som man ser hos de militanta veganerna | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:25 |
| Fyfan? mordförsök? lägg ner | |
| Var där, såg allt. Tyvär inte i närheten på mordförsök, isåfall ser jag "mordförsök" flera gånger i månaden........... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:22 |
| 42 år | |
| Beklämmande att den anhållne är 42 år. Vuxna karln. Hade han varit 22 hade jag kanske visat lite större förstående för hans beteende. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:20 |
| Kulturnytt | |
| Nu när Umeå ska va "kulturstad" så kan vi väl avsätta pengar för en motorbana så att våra motorfans kan kan utöva sin kultur på ett säkrare sätt. För detta med motorsport är lika mycket kultur som allt annat som vi skattebetalere lägger pengar på. Så fram me pengen nu inför kultur satsningen och bygg en motorbana...de skulle bli ett uppskattat förslag | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:19 |
| Bilkultur ar kul | |
|
Att asfaltera upp 1 kilometer racetrack kan val inte kosta mycket. Ta ur kulturbudgeten infor kulturhuvudstadsaret. Sen far val motorsportklubbarna skjuta till for underhall. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:18 |
| till Martin | |
|
ja man väljer själv om man som polis vill riskera sitt eget liv i detta fall så styrde han ut mc på vägen då det kommer bilar i hög fart ser ingen skillnad om det skulle hända "dagtid" bilar i båda körfälten åsså kör någon ut mitt på vägen =självmord. polis hadde kunat avvakta till busarna hadde passerat och plockat dem då |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:10 |
| Sätt dit dem | |
| Varför körde han mot fel körriktning? Ja ni sa det själva era snorungar - han är POLIS med blåljus påslaget och gör hur FAN han vill - med hela Sveriges befolkning som backar upp honom! Hoppas detta slödder åker dit å det rejälaste! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:09 |
| Re: Blir förbannad!, 13/09 08:52 | |
| Bra skrivet! Jag ställer höga krav på en som är polis och jag ställer därmed höga krav på hur vi behandlar dem. Först skriker vi att polisen INTE gör något och sedan kritiserar vi dem för ATT de gör något. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:02 |
| Re: Mordförsök????, 13/09 08:28 | |
| Så intressant att man bara anser sig kunna TYCKA att det inte borde vara mordförsök! Men om man uppsåtligen kör i hög hastighet mot en polis som gör sig synlig med blåljus och ändå struntar i att sakta in eller stanna för att försäkra sig om att polisen inte kommer till skada...då utsätter man väl uppsåtligen polisen för en uppenbar risk att komma till skada, och när det rör sig om dessa hastigheter så tror jag inte att skadorna kan bli annat än köttslams av den som hamnar i vägen. Läs lagen och köp en påse sunt förnuft!! Jag säger inte att ni tyckare är dumma men ni verkar ha väldigt otur när ni tänker och tycker till. Men det är väl som vanligt, det krävs att någon av era nära och kära blir drabbade för att det ska räknas och bli kännbart. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 10:00 |
| Re: mordförsök?!!!, 13/09 09:32 | |
|
Om han såg en motorcykel framför sig och då inte saktade in för att undvika en krock så försökte han helt uppebart döda den som körde motorcykeln. När en bil i hög hastighet kör in i en motoryckel så är det det som händer, det inser även ett dagisbarn. Lås in honom och ta av hela gänget körkorten permanent! Det här drägget förstör för oss seriösa som gillar motorsport. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 09:59 |
| Så sjukt! | |
|
Var själv där och kollade. Okej Streetrece är olagligt det vet alla. Men mordförsök??. Bilarna ställde upp just innan starten ställer sig en mc polis några hundra meter bort på ute på vägkanten.. dom startar och efter halva sträckan viker mc´n ut mitt i banan.. tippar att dom håller ca 180-200 och han ställer sig mitt i vägen!? är inte det mer av både mordförsök och självmordförsök? Både att blarna var nära att kvadda in i varandra och polisen! nä han skulle ha väntat tills dom paserat stoppat dom efter det inga problem! Men att anahålla han för mordförsök?? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 09:54 |
| Re: mordförsök?!!!, 13/09 09:32 | |
| mordförsök var väll att ta i | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 09:53 |
| mordförsök!? | |
|
Polisen får skylla sig själv när man utsätter sitt eget liv att köra EMOT färdriktningen! Skaffa en riktig bana så slipper ni buskörningar! Har man råd med kulturhuvudstad så har man råd med en bana! Det är iaf något som folk är intresserad av! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 09:49 |
| mordförsök | |
| det är skillnad på folk och folk hade det varit en polis som kört över någon så hade nog den som blivit på körd anklagad för förhindrade av lagen tycker att poliser är ett skyddat släkte dom skyddar varandra alldeles för mycket det är som dom är över lagen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 09:47 |
| förmodligen | |
|
förmodligen så såg föraren (mc) polisen och ändå fortsatte, själv tycker jag att körkortet ska försvinna iaf under en 5-10 års period oberoende på övriga påföljder! om man ser en annan trafikant som uppenbarligen är i vägen och utgör fara för sig själv eller andra ska man själv välja, eller stanna. görs inget av detta så tolkar jag det som om man vill skada den/de individer som befinner sig inom framfarts platsen och då ska man kunna dömas efter det! det spelar ingen roll om det i detta fall är en polis eller inte! det hade lika gärna kunnat vara en mopedist och kunnat sluta jävligt illa!! och är man 42 år ska man fan uppföra sig så också!!! min åsikt är att personen i fråga ska förlora körkort en längre tid, samt skaka galler en kortare tid och betala skade stånd till polisen som höll på att få sätta livet till!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 09:37 |
| mordförsök?!!! | |
| ja herre gud, det kallas knappast mordförsök, kallas SMITNING!!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 09:32 |
| Mordförsök ? | |
|
Om polisen anser detta vara mordförsök borde det även gälla när polisen själva kör på mopedister bakifrån . Alla borde vara lika inför lagen...... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 09:31 |
| Löjligt | |
| Visst kan jag tycka att han ska åtalas. Men mordförsök är väl att ta i. Är inte mordförsök när man med avsikt försökt döda någon. Hade det varit en privatperson som fått väja hade det inte varit mer än nån allvarlig trafikförseelse och inte mer. Men när farbror blå råkar hamna i kläm är det genast fullt möjligt att tanken bakom idiotkörningen var att döda och inte nått annat. Hade det varit tvärt om, att polisen kört som dårar (utryckning eller inte) så hade polisen utan tvekan fått gå fri från misstankar och i många fall, helt utan åtal. Det är skillnad på lort och pannkaka !! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 09:26 |
| Mordförsök?? | |
|
Med uppsåt försökte han alltså att ta livet av en annan, i detta fall en polis....... Om man puttar en polis i älven, är inte det med uppsåt att skada, lr rent av mordförsök? Om man kör på en person på ett övergångsställe, det borde vara ett allvarligare fall av mordförsök, ...mordförsök sensationsjournalistik suger hårt.... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 08:58 |
| Blir förbannad! | |
|
Så jävla fegt att inte ta ansvar för sina handlingar utan lägga benen på ryggen när polisen kommer! För jag förstår att det här handlar om vuxna människor som borde kunna ta ansvar för sig själva och skilja på rätt och fel. Och kom inte och säg att det är sååå synd om de som vill leka F1 och inte har någon plats att göra det på - jag är less på den ursäkten. Man kan inte alltid få det man vill, och man ska ha jävligt klart för sig att man inte bara kan ta eller göra det man vill. Man kan vara hur motorintresserad man vill - lagen är ändå till för att följas! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 08:52 |
| bana | |
| skaffa en bana åt dom som är intresserad =) för jag höll på att bli påkörd när jag va ute med hunden, dom körde i 90 genom teg i ett långt led, tror nog dom har koll när dom kör streetrace, men det är all buskörning för att hitta ett ställe och att skaka av sig polisen som allmenheten ligger illa till..... så kör så det ryker men på rätt ställe... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 08:42 |
| Mordförsök???? | |
| Tycker inte att det ska rubriceras som mordförsök,knappats att det var planerat att han skulle försöka köra på polisen, dock var de ju dumt att inte avbryta körningen......tur att ingen kom till skada!!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 13/09 08:28 |
Senaste Blåljus
- 06:12 Robertsfors: Rök från vattenkokare
- 2/9 Två män gripna för Haga-misshandel
- 2/9 Ersboda-olyckan: En till sjukhus
- 2/9 Trafikolycka på Ersboda
- 2/9 Tjuvarna tömde frysen på mat
- 2/9 Gjorde motstånd mot ordningsvakt
- 2/9 Kastades in i vägg
- 2/9 Åtalas för grovt rattfylleri
- 2/9 Misstänkt misshandel i Hemavan
- 2/9 Misshandel på krog i Umeå
- 2/9 Misshandlades i restaurangkö
- 2/9 En person till sjukhus
- 2/9 Trafikolycka Hörnefors
- 2/9 Stöldvåg uppklarad
- 2/9 Umeå: 30000 i böter för dopningsbrott
- 2/9 Umebo dömd för grov rattfylla
- 2/9 Automatiskt brandlarm
- 1/9 Hagamannen misshandlad av mördare i fängelset
- 1/9 Ingen polis till Hemavan efter bilinbrottsräd
- 1/9 Brandkåren fick bryta sig in
- 1/9 Döms för rattfylleri i Lycksele
- 1/9 Yxman åtalas
- 1/9 Branden släckt
- 1/9 Villabrand utanför Umeå
- 1/9 Hagamannen misshandlad
- 1/9 Kraftigt berusad förare stoppad
- 31/8 Mötte tjuv i dörren
- 31/8 Erkände rattfylleri i Storuman
- 31/8 Familjebråk om stuga slutade med olaga hot
- 31/8 Döms för grovt rattfylleri
- 31/8 Rånaren åkte på pumpen
- 31/8 Hotade sambo med svärd
- 31/8 Ingen brand
- 31/8 Rökutveckling i Rundvik
- 30/8 Lycksele: Ökänd tjuv slog till mot sjukhus
- 30/8 Brandlarm på Hotell Björken
- 30/8 Fler inbrott i inlandet
- 30/8 Bråk på hotellet i Vilhelmina
- 30/8 Ovanligt stökigt i Storuman
- 30/8 Vännäs: Stal ljudet från gymmet
- 30/8 En skadad i älgolycka
- 29/8 Husbrand i Åsele
- 29/8 Misstänkt narkotikabrott i Holmsund
- 29/8 Grov misshandel med slagträn
- 29/8 Bråk på MAX
- 29/8 Bar kniv på hotell
- 29/8 Rattfull lastbilschaufför
- 29/8 Körde på parkerad bil
- 28/8 Misstänkt rattfylleri i Malå
- 28/8 En gripen för våldtäktsförsök
- 28/8 Skellefteå: Anhölls för rånförsök
- 28/8 Slogs med stol på krog
- 28/8 Arg granne lät nävarna tala
- 27/8 Stortjuvar fast på Maxi
- 27/8 Agade sin sexåriga dotter - frikändes
- 27/8 Snattade jacka i Vilhelmina
- 27/8 Våldsam far döms för ofredande av sonen
- 27/8 Försvarsadvokaten kräver att mordåtalet mot 54-åringen ogillas
- 27/8 Bil voltade på E45
- 26/8 Slagsmål på krog i Umeå
- 26/8 Misstänkt kvinnomisshandlare åtalas
- 26/8 Körde bil narkotikapåverkad
- 25/8 Känd företagare hotad med slagträ i hemmet
- 25/8 Åtal för olaga hot ogillades
- 25/8 Sladdande förare döms för vårdslöshet
- 25/8 Fängelse för rattfylla på Ersmarksvägen
- 25/8 Åtalas efter fyllefärd i Epatraktor
- 25/8 Inlandsman ofredade kvinna via mejl
- 25/8 Inbrottsvågen fortsätter
- 25/8 Medieprofil slipper åtal
- 24/8 Misstänkt rattfyllerist i Vännäs
- 24/8 Misslyckad dieselstöld i Dorotea
- 24/8 Skellefteå: Drograttfyllerist blev av med bilen
- 24/8 Ex-löv fälld för våldtäkt
- 24/8 Villabrand i Skoträsk Visa alla nyheter
Tipsa oss på vk

Har du sett något och vill berätta?
Läs mer
Mest lästa just nu på vk.se
| 1 | Lärare ska städa i skolor |
| 2 | Bostadslösa studenter får bo på campingen |
| 3 | Bäbis till sjukhus efter älgkrock |
| 4 | Bananvandal togs på bar gärning |
| 5 | Botniabanan ställer in trafiken i kväll |
ambulansen
Hur är det egentligen att jobba i en ambulans? VK tog ett snack med ambulanssjuksköterskan Kristina Ringlöw.
Se inslaget
> Annonsera |
Mest kommenterade
Annons:
polisyrket
Hur är det egentligen att jobba som lagens väktare? VK har träffat polisen Mona Andersson.
Se inslaget
Brandman

Hur ser egentligen en dag ut för en brandman? VK har träffat Eric Persson under en lugn stund på stationen.
Se inslaget
Kontakta mig

Monica G Engström, Kriminalreporter
Läs mer
Läsarbilder
Sommar: Till mina Älskade Trollisar...Kontakta mig

Bertil Wallin - Polisreporter
Läs mer
Hyresrätt, Uthyres, UmeåLokaler, Önskas hyra, UmeåBostadsrätt, Säljes, UmeåVilla/Radhus, Säljes, UmeåHyresrätt, Uthyres, UmeåLokaler, Uthyres, VindelnÖvrigt Bostad, Önskas hyra, VännäsHyresrätt, Uthyres, VännäsLokaler, Önskas hyra, UmeåHyresrätt, Uthyres, Umeå Sök bostad


.jpg)

