lunchguiden Hitta rätt lunch
Alla hjärtans

Till applåden
Skicka din applåd

Till Lövensajten

Till Lövensajten

Familjesajten

19 000 BB-bilder och mycket mer
Till Familjesajten
Förlovade
Bebisar
Dig ska vi Fira

Utrikes

Snöbollskrig i Washington

Se klippet

Annons:


Kamera

Canon Eos 550D är en baby-7D

Läs mer

Annons:

Dagens bioprogram

Klicka här

Arga Lappen

"Här heter alla anställda Peter..."

Till bloggen

Mobil

Uppdaterad X2 får radio och videosamtal

Läs mer

Lokalt

Studenter designade sportbil

Se klippet

Prylar

Sony förlorar fortfarande pengar på PS3

Läs mer

motor

De senaste modellerna, tester
Till Motor

Senaste blogg

Katarina: "Köttsallad?"

Till bloggen

väder

Se hur vädret blir hos dig
Till Vädersajten

Konsument Testfakta

Välj rätt goggle till skidsemestern

Läs mer

jaktbilder

Skicka in dina jaktbilder till VK.
Läs mer

bildspel

Nu finns massor av bildspel på vk.se samlade.
Till bildspelen - Klicka här!

fiskebilder

Vinn med din bästa fiskebild.
Skicka in din fiskebild

Nöje - Artiklar

Överraskar vid debuten

Läs mer

Nöje

Hallström hyllas i Hollywood

Se klippet

Etik

Här hittar du VK:s etiska regler
Läs mer

Umeåbloggare

Fotografering som hobby: "Helgen"

Till bloggen

VK.se-bloggen

"Vad händer i Sävar?"

Till bloggen

Sport

New Orleans tog hem Super bowl

Se klippet

Läsarbilder

Se bildspel med läsarnas egna bilder!
Till bildspelet

Nöje

Dyk in i Musikumeå!
Till Big in Umeå

Lilla Bloggen

"What to write about?"

Till bloggen

Luciabilder

Skicka in dina luciabilder här på vk.se!
Läs mer

Bildspel

Tatianas resa mot ett enklare liv.
Se bildspelet

Bostadslös?

Kolla in annonserna.
Till Bostad

Läsarnas

Svårt att pinka som valp i djupsnö

Se klippet

Ladda upp ditt klipp!

Övrig Sport

Helhjärtad satsning i norr

Läs mer

jobb&pengar Krönikor

2010 blir ett gott nytt år

Läs mer

Sportdokument

Västerbottens 100 största sportögonblick .
Läs mer

Wheels

Bilar med flärd och fläkt.
Läs mer

Balbilder

Massor av bilder från festerna
Umeå
Vilhelmina
Lycksele

hus&trädgård

Nu med bildspel från häftiga trädgårdar.
Till bilagan

bli bloggare

Vill du blogga från Robertsfors, Nordmaling eller Bjurholm?
Läs mer

bildspel

Se Torbjörn Jakobssons bildspel från parkinsonsgymnastiken.
Se bildspel

bloggar

Tre studerande från Storuman berättar om sina liv.
Evelina Mårtensson
Beatrice Omma
Giny Mateke

bildspel

Bildspel av VK:s fotograf Torbjörn Jakobsson.
Se bildspelet

läsarbilder

Här är ett urval av läsarnas mobilbilder inskickade med MMS på telefonnummer 72090.
Alla läsarbilder


Under två år försökte Michael Hansen driva restaurang Garaget på Umedalen. Hot och skadegörelser blev för mycket och nu stänger han för gott.


Hoten tvingar honom att stänga restaurangen

Nu ger restaurang Garagets krögare, Michael Hansen upp. Han stänger sin restaurang för gott.
- När aktionerna tar sig sådana yttringar att min familjs säkerhet hotas, då har jag inget val, säger Michael Hansen.

Det som slutligen fått Michael Hansen att bestämma sig är händelsen som inträffade på morgonen den 14 maj.

När han kom ut på bron till sin bostad hittade han en så kallad Molotov-cocktail på bron.

I glasflaskan var nedstoppat en trasa längst upp och flaskan innehöll en klar vätska. Ett meddelande hade också lämnats med flaskan där det stod: "Stäng Garaget annars hamnar denna flaska genom sovrumsfönstret".

Polisanmält
- Självklart måste jag ta ett sådant hot på allvar och jag kan inte bara blunda för det.
Vem som ligger bakom brandbomben mot bostaden kan han inte veta. Händelsen har polisanmälts, men ingen har gripits för gärningen.

Polisen rubricerar händelsen som ett grovt olaga hot. Förhör har hållits och nu väntar polisen på den tekniska undersökningen av innehållet i den beslagtagna flaskan.
Michael Hansen har drivit Garaget på Umedalen i två år och har upprepat utsatts för skadegörelser på restaurangen. Krossade fönster och lim i låsen har varit dåd som Djurens befrielsefront tagit på sig.

"Gått för långt"
Det som utlöste skadegörelserna mot restaurangen var när han i augusti förra året grillade en hel oxe.
Michael Hansen har trots alla motgångar vägrat ge upp, men han medger att han flera gånger har övervägt om han skulle orka driva restaurangen vidare.

- Det känns förstås trist att de som utsatt oss för allt detta ska vinna. Helst hade jag, om det skulle ha varit aktuellt att lägga av, själv velat bestämma när och varför. Men allt har ett pris och nu har det gått för långt. Jag har redan offrat alldeles för mycket tid och pengar som jag inte får tillbaka, säger Michael Hansen.

Han kommer att fortsätta driva cateringverksamhet och lunchserveringen vid Ålö.
- Det som trots allt känns skönt är det fantastiska stöd som jag fått från allmänheten. Utan det stödet hade jag säkert gett upp för länge sedan, säger Michael Hansen.

BERTIL WALLIN

Publicerad: 24 juni 2009 kl 22.53

Annons:

Kommentarer

Det finns totalt (173) kommentarer

Köttlobbyn
Mitt svar till Mattias slukades visst av granskning eller cyberrymd. Kanske jag kan reproducera det.

Jo! Måste bara flagga för en viss observans. Köttindustrin har en mycket mäktig lobby och reklamverksamhet. Nu när rapporter haglar över oss både om hur klimatkorkat det är, och skadligt för hälsan, får givetvis köttindustrin panik.

Vi kan kallt räkna med att en del pro-kött anti-medkänsla inlägg av till synes vanliga människor är en uträknad nätlobbyism.

Det är svårt att tänka sig hur starkt motstånd man kan visa mot djurrättstanken, om man själv inte direkt har vinning av den.

Bra initiativ, Malte!
Anmäl inlägg Besvara chris 02/07 22:49
...
Skickar en stödjande tanke till Michael och hans familj samt personal.

De som gjort detta som förmodligen läser dessa artiklar, Jag hoppas att du/ni råkar prata om det med fel personer och ställas inför rätta! oavsett om det är från rättssystemet eller på annat vis.

Är sjukt less på alla sk. Hobby aktivister som får andra seriösa organisationer se ut som kriminella och att folk vill spy galla över dem, Då till alla er "Asfaltsdjungel indianer", DBF-slynglar, Jag hoppas och ser gärna då era namn hängs ut på politiskt inkorrekts Blogg där alla andra drägg finns.
Den hittar ni här:
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/
Anmäl inlägg Besvara Kristoffer 02/07 03:54
garaget
Ifall det är nån djurälskare som har något med skadegörelsen och hotet att göra så tycker jag att dom ska tänka om, för djuren lider ju inte när dom är döda, snarare tycker jag att dom borde fokusera på hur djuren har det när dom lever, bönderna som har kossorna som producerar köttet som säljs på garaget har det bra. det är ekologiskt kött.

Nä fyskam på dom som gjort detta.

Mvh mattias
Anmäl inlägg Besvara mattias 01/07 17:20
Avståndstagande
Djurens Rätt fördömer de allvarliga hot som har riktats mot Garagets ägare. Det är inte ok att utsätta enskilda människor för hot om våld.

En debattartikel med detta budskap av mig och Djurens Rätts förbundsordförande har skickats in till VK idag.
Anmäl inlägg Besvara Malte Lindstam, ordf Djurens Rätt Umeå 28/06 23:40
Re: garaget, 28/06 18:50
Detta har ju ingenting med veganism eller vegitarianer att göra och det tror jag nog att de flesta vuxna sansade personer inser. Detta är skadegörelse och inget annat. Jag tycker det är tydligt vilken skada detta har på djurrättspolitiken efter att ha läst kommentarerna till artiklarna. VK har dessutom lyckats blanda in förbundet Djurens rätt av någon outgrundlig anledning vilket är högst olyckligt då det är en seriös organisation som arbetar demokratiskt.
Anmäl inlägg Besvara Mattias 28/06 21:57
garaget
Det är synd och skam att garaget måste läggas ner, en restaurang som tar sitt kött från lokal bönder. Det om något borde vara något man skall värna om och se till att upprätthålls!
Det Känns mycket orättvist att garaget skall drabbas då det finns andra restauranger inne i stan som inte tänker på vad dom serverar för kött och varifrån det kommer...huvudsaken dom har kunder..men det är det ingen av alla dessa "djurvänner" som tänker på.
Jag accepterar och respekterar veganer och vegetarianer och är en stor djurvän men förstår inte varför vi "köttätare" inte skall få samma respekt tillbaka??
varför skall det bara vara respekt åt ena hållet??
Jag hoppas dom som förstört för garaget åker fast! det bästa vore om dom visades offentligt så att alla fick se dessa personer som bara förstör för andra..
Anmäl inlägg Besvara Ses 28/06 18:50
Gräsätare..
Blir förbannat less när jag ser sånt här. Ännu mer fördomar får man också.
Anmäl inlägg Besvara Johan 28/06 15:48
Re: Re: Re: Re: Medlemsregister, 25/06 17:17, 25/06 23:03, 26/06 ..
Då kanske det skulle vara läge för någon styrelsemedlem - eller ordföranden i Umeå, som ju ändå har valt att redan delta i debatten - att kraftfullt fördöma det som hänt?

Kanske även läge för ordföranden i Ume - eller för DR Sverige, att sluta kalla DBF för "nätverk" och istället kalla dem för kriminella, vandaler och avskum.

Kommentar emotses med spänning, helst från Malte.
Anmäl inlägg Besvara Per 28/06 08:07
Re: Re: Re: Re: Avrättningar aldrig humana, 26/06 22:43, 27/06 0..
Om du menar på att vegetariska alternativ inte är hållbara tror jag du är ute och cyklar lite. Över 70% av all korn och liknande går idag till djurföda, 50% av allt vatten i USA går till att föda upp djur och stora mängder den odlingsbara arealen går upp till djuruppfödning. Från detta får vi tillbaka några få procent i form av det kött som konsumeras, den mesta energin går åt för djuren att utveckla ben, växa mm. Möjligen har du bättre information men det vore intressant att höra siffrorna bakom dina påståenden?

lite läsning kan du hitta på tex
http://www.thegoodhuman.com/2007/03/02/going-vegetarian-and-vegan-sustainable/
eller
http://www.thrillingheroics.com/2007/07/veganism-and-sustainability-part-i.html
Anmäl inlägg Besvara Mattias 27/06 23:36
Re: Re: Re: Avrättningar aldrig humana, 26/06 22:43, 27/06 09:15,..
Chris.

Nu får du väl ändå ge dig. var människan än har dragit fram så har det utrotats... Javisst, vi går in på tider då kontroll inte fanns. Eller länder där turism är viktigare än viltvård. Och ja, Sverige med flera länder har kontrollerade mängder vilt som får fällas. På grund av de saker jag också påtalade om. Dina procent som jag håller med om kommer från jägarförbundet. Gäller av anledningen mänskliga faktorn. Ålder, idiot med sprit, skjutglad som inte sett ett djur sedan länge. Sedan kan jag även påpeka att du chockar nerverna på djuret som träffas av hagel. Knall och fall verkan heter det. Djuret är dött innan det träffar marken och är fullkomligt oplågsamt för djuret. MEN, du måste veta när du ska trycka av eller inte.

Dessutom finns inte alternativen som du pratar om... För att vi skulle kunna fylla planetens människor med vegitariskt alternativ till mat så krävs det konstodlingar. Vi kan glömma det miljövänliga alternativen som när producerat. Med det kommer långa transporter av föda som förstör miljön och i långa loppet hela planeten. Hur man än vrider och vänder på det så kommer alltid veganernas alternativ att hoppa upp och bita arslet av dem. Det är sådana patetiska försök till att få människan att ta bort den del av födan som är LIVSVIKTIGT för vårt välmående. Och det fruktansvärda är att de har kommit upp till ledande stolar. Piller och sojaprotein kommer aldrig att kunna fullgott ersätta KÖTT... Som jag sade tidigare. Prova en Flintastek. Gärna den med honungsmarinad... Mumma...
Anmäl inlägg Besvara Staffan 27/06 21:27
Re: Re: Re: Medlemsregister, 25/06 17:17, 25/06 23:03, 26/06 09:1..
Det var det dummaste jag har hört! Kan du visa på någon faktisk situation där Djurens rätt har ställt sig bakom vandalisering och hot? Djurens rätt är en seriös organisation som uppnår förändringar på demokratisk väg och har inget med vad som hänt på Garaget att göra. Din okunskap ger dig inte rätten att förtala andra.
Anmäl inlägg Besvara Mattias 27/06 18:26
Re: Re: Avrättningar aldrig humana, 26/06 22:43, 27/06 09:15
Staffan!

Jaså! Kor producerar mjölk utan att få kalvar? Det var ju en vetenskaplig sensation! Då kan m a o alla mjölkkor slippa insemineras, gå dräktiga och förlora sina kalvar, varav hälften ? de i mjölkindustrin oanvändbara pojkarna ? slaktas i späd ålder. Tala genast om detta för alla mjölkbönder!

Ordvalet ?humant? var inte mitt påhitt, det var Sofia som sa att man kan döda djur humant och jag invände.

Köttätande är inte hållbart för planeten. Alternativen inte bara finns, de är nödvändiga för vår överlevnad. Se livsmedelsverkets nya rekommendationer t ex

http://www.slv.se/sv/Pressmeddelanden/Pressmeddelanden/0X-juni-2009---Rad-om-miljosmarta-matval-till-EU-for-synpunkter/

Var människan än dragit fram och jagat vilda djur så har de utrotats. Våra svenska jägare har skickligt sett till att det ska finnas en lagom stam att gå ut och panga på. Att äta viltkött är en lyx som får kan unna sig, en försvinnande liten del av köttkonsumtionen. Och av älgarna är det få som dödas momentant.

75 % faller i närheten av skottplatsen, 11% inom 100 meter. 14% flyr längre så eftersök ordnas. Det är 14000 som plågas av olika sorts skottskador. Av dessa hittas 4500 aldrig! (Jägarnas egen undersökning från -98).

Att smärtan kommer efter några sekunder när man skär sig beror inte på att nerverna hamnar i chock, det beror på att de nervbanor som leder smärta är de långsammaste.

Vi kan med säkerhet säga att många svenskar lever i en kollektiv naiv, okunnig rosaluddig vanföreställning om att djuren i slaktindustrin lever och dödas på ett fint sätt.
Anmäl inlägg Besvara chris 27/06 16:16
Re: Avrättningar aldrig humana, 26/06 22:43
Chris.
Jag förstår inte riktigt hur man tänker i ditt argument att det finns valmöjligheter. Den som helt avstår kött eller produkter från djur måste ersätta det med tabletter för fullgod ersättning. Det är i mina ögon inte ett alternativ.

Dessutom fattar jag inte motståndet mot bönder som har kor. Har dessa motståndare någon aning vad som händer om en kossa inte blir mjölkad? För kossan producerar mjölk även fast det inte finns en kalv att föda. nötkreatur och människan har levt i synk i så länge att djuret inte klarar sig utan människans hjälp. Älgjakten klagar ni på. Vad tror du skulle hända om jakten av Älg och andra djur skulle upphöra under några år? Det lindrigaste problemet skulle vara att städerna skulle bli invaderade av djur. Allt från rovdjur till gräsätare. Det skulle bli inavel och det värsta är att djuren kan drabbas av pest. Allt det hålls borta med jakt. I rovdjuren och skadedjuren(bäver och andra djur som förstör för människan och andra djur) är det ren skyddsjakt. De som släpper ut minkarna gör ju mer skada för minkarna än de som har minkfarmen. En mink som är uppväxt i fångenskap klarar inte sig själv i det fria. De får stressyndrom och panik. De som däremot klarar sig blir till en plåga för den svenska faunan då de inte hör hemma där. Det finns inga naturliga fiender som djuren behöver för att det ska gå jämnt ut. De förstör genom att äta kräftor, de äter äggen för sjöfåglarna.

Det är jättebra att du tar avstånd från det som hänt i Umeå angående garaget.

Men du pratar om att det inte finns något humant sätt att döda ett djur... Man kan vrida det mesta till att inte vara humant ( dessutom ett intressant val av ord då det inte ens gäller människor). Men jag kan säga att det finns inte en chans att en hare T.ex känner hagelsvärmen. Det är en så kallad knall och fall verkan. Haglet är utformat till att ge djurets nervsystem en chock. Djuret är död innan det faller till marken. Det vet du nog själv att om du skär dig själv med en kniv djupt. Det känns inte först på grund av att nerverna blir chockad. Det låter brutalt men är bevisat att knall och fall är totalt plågfritt för djuret. Dessutom har vi i Sverige(tack och lov) sådana höga regler och krav när det gäller djur och deras död. Att vi kan med säkerhet säga att djuren i Sverige har det bra. Såväl levande som i dödsstunden.
Anmäl inlägg Besvara Staffan 27/06 09:15
Re: Re: Re: Trist, 25/06 10:49, 25/06 12:04, 25/06 14:15
Monkey Man, ja jag har ett öppet sinne och äter det som serveras när jag blir bjuden.(Jag slutade vara petig i maten när jag var 5 år gammal. Jag tycker det är oförsvarbart att som vuxen människa peta bort tallriken när det är dags för middag!)

Förutom slakten (och ja jag vet hur det ser ut efter slakt) så har du ju samma problem som frukt och grönsaksätare.

Forskning tyder på att dagens frukter och grönsaker innehåller färre vitaminer och mindre näring än de gjorde för 30 år sedan.
Allt detta giftbesprutande får sina konsekvenser...
För att inte tala om arbetsförhållandena ute på risodlingarna eller bananplantagerna.
(Men jag förstår att det är enklare för dig att lipa över en ko eller älgtjur än att tycka synd om barnarbetare eller bönder som får slita 15-16 timmar och utan skydd får bespruta plantorna med giftiga kemikalier, vilket leder till cancer och dokumenterade fosterskador hos nästa generation).

Sen har vi problematiken med genmanipulerade grödor...eller varför inte klimatproblemen med all frukt och grönt som ska fraktas hit från jordens alla hörn för att vi ska kunna äta t ex tomater året om...

Jag äter i huvudsak lokalproducerad mat, somligt har jag odlat, jagat och fiskat själv. Bättre än så blir det inte. Inte godare heller!
Anmäl inlägg Besvara Emma 27/06 00:46
Avrättningar aldrig humana
Sofia!
Det finns förstås inget humant sätt att döda ett friskt djur. Det säger sig självt. Djuren vill leva minst lika mycket som människor. De flyr faror och känner dödsångest.

(givetvis tar jag också avstånd från det som skett i Umeå)

Och visst har du rätt i att varje korvmoj är en lika stor bov! Men det yttersta moraliska ansvaret vilar på de som käkar, de som efterfrågar, de som väljer att betala för dödande. Finns inga traditioner i världen som fritar individen från sitt ansvar, när valmöjligheter faktiskt finns.
Anmäl inlägg Besvara chris 26/06 22:43
Synd
Jag är själv veg. och jag tycker det är riktigt synd att det har gått såhär långt, jag tycker det är pinsamt för oss andra veg. när jag får höra sånt här. Det går alldels alldels för långt när man börjar mordhota och vandalisera.

Nu ser jag även kommentarer som, "Nu kommer jag hata veganer föralltid i framtiden!" och det är så synd att de som vandaliserat gett en sådan dålig bild om ALLA veganer för det är inte alla som beter sig på det viset.
Anmäl inlägg Besvara Frida 26/06 13:35
Re: Aktivister?, 25/06 11:00
Tror inte heller att det är aktivisterna, fast alla verkar tro det ...Problemet är nog större än så! Synd ialla fall att det stängs. Mycket god mat och trevlig personal.
Anmäl inlägg Besvara Bitte 26/06 10:49
Re: Re: Medlemsregister, 25/06 17:17, 25/06 23:03
Malte, du skriver så mycket men nämner inte med ett enda ord att Djurens Rätt tar avstånd från det inträffade. Skäms!
...eller du glömde bara?

Min tragiska erfarenhet är att Djurens Rätt och Djurens Befrielsefront är samma sak som Sinn Fein och IRA var på sin tid - egentligen samma människor.
Du kan ju börja rätta mig och min uppfattning genom att *tydligt* och *klart* i din egenskap av ordförande markera EMOT de metoder som här använts, nämligen dödshot. Lämplig plats borde väl kunna vara på det torgmöte du nämner. Och gör det Tydligt, inte lite halvmesigt gömt i en hostning.
Anmäl inlägg Besvara Per 26/06 09:10
Re: abcdefgh, 25/06 04:53
hej och hå.
Ge mig en gris kulting så ska ja föda upp den slakta den och äta den.
Man äter hund i kina...inget konstigt där.
Det handlar ju om vad man är van och uppvuxen med.
Hoppas polisen gör något nån gång!!
Anmäl inlägg Besvara hund ägare 26/06 07:04
Helt sjukt!
Jag hann bara äta på garaget två gånger, viket jag ångrar jättemycket nu, eftersom de hade hur god mat som helst! Men samtidigt förstår jag de som inte äter kött, men kom igen, ge er på något ställe som faktiskt plågar djuren innan de blir mat. Alla snabbmatställen som säkert inte har lika stor koll på vartifrån djuren kommer. Garaget köpte närproducerat, och humant dödade djur. Det finns ställen som dödar djur mycket värre, men eftersom det är stora kedjor, så är det väl klart att de som nu har gjort det här hoten inte kan ge sig på stora kedjor, eftersom de blir utsatta för det varje dag.

Det finns värre saker att istället ge sig på, om man nu ska tänka på djuren. Tidelag tillexempel. Det vill säga sex med djur. Det är inte olagligt, utan det är bara ett brott om djuret utsäts för plågsamma smärtor. Det finns kennlar som föder upp djur enkomt för att folk ska kunna ha sex med dem, medans de LEVER!
Om ni inte tycket att det är värre än att djur dödas HUMANT så förstår jag mig verkligen inte på er.

Hoppas att ni åker fast så att Garaget kanske kan komma tillbaka någongång i framtiden! Jag kommer att sakna stället.
Anmäl inlägg Besvara Sofia 26/06 06:21
Re: Re: Matvanor, 25/06 14:46, 25/06 20:46
"Robin", jag sa att det finns många som gärna gör frågan om köttätande till svart eller vit, och du klev snabbt in i ledet med en väldig duns. Vill du inte egentligen hålla med mig om att det skulle vara löjligt med en köttätarmanifestation på torget (ja, någon nämner faktiskt en sådan!) eller kommentarer härunder som "nu blir det en extra köttbit till helgen"?
Och nej, jag menar inte att jag tror att att "ursvensken" var vegan, men vi äter idag kött väl ofta och det vore sunt för vår hälsa och för miljön att börja tänka i fräschare banor. Kött är gott, jag håller med, och är ofta för billigt med tanke på vad som kommer på skam producenterna ska tjäna pengar.
Jag har varit tydligen tillräckligt vaken i skolan för att kunna lära dig att det inte är giftigt att äta hund. Låt den ändå leva, jag ber dig. Och "Robin", är det ok om jag säger att du brukar slå din fru gul och blå?.
För tydlighetens skull ska jag säga att han förhoppningsvis inte misshandlar sin hustru, men med all säkerhet vet jag att JAG aldrig skulle stödja eller begå vandalism, vilket han utan att tveka anklagade mig för. Återigen - allt är inte bara svart eller vitt!
Och till de skyldiga i Djurens Befrielsefront: Ni är en skam för Sverige - jag skulle kalla er för "primitiva rovdjur" om inte detta var en sådan förolämpning mot de nämnda djuren!
Anmäl inlägg Besvara Fröken Präktig :-) 26/06 02:09
Låg nivå på inlägg
Måste säga att det är extremt låg kvalitet på de många av de inlägg som gjorts i denna debatt.

Nog måste vi väl kunna hålla detta på en högre nivå än inlägg av den här typen?

"Ja precis varför är djuren gjorda av mat om tanken inte var att man ska äta dem??? "

"Veganer äter bananer och vanliga människor äter kött och tar ett glas rött!"

"Alla vet att trädkramare-, gräsätare- och annat löst folk tillhör extremvänstern."

"Dax att ge igen, ska ut och slå sönder vegitariska resturanter och befria grönsakerna? Sedan är det dax att ge sig ut på åkrarna och rädda de växande små gullen genom att slita upp dem och kasta bort dem = en säker död precis som med minkar."

Saken är att det inte finns en vettig människa (vegan som icke vegan) som stödjer denna typ av beteende, ingen skall behöva utstå de hot som Michael och hans anställda fått utstå.
Anmäl inlägg Besvara Vegetarian 25/06 23:14
Re: Medlemsregister, 25/06 17:17
Signaturen Berith skriver:

"för Djurens rätt eller vad de heter som sagt sig ligga bakom tidigare fönsterkrossning och kludd, det måste väl finnas ett medlemsregister där man kan se vilka som gjort dessa illdåd."

Det är inte Djurens Rätt som tagit på sig ansvaret för skadegörelse mot Garaget. Djurens Befrielsefront heter nätverket som har tagit på sig ansvaret för vissa av fallen med skadegörelse.

Djurens Rätt jobbar enbart med lagliga metoder för ett samhälle som inte förtrycker djur. Besök oss gärna och på Rådhustorget nu på lördag kl 11-13 då vi i demokratisk anda försöker sprida vårt budskap genom informationsbord och flygbladsutdelning. Jag ser fram emot konstruktiva och schyssta samtal om en viktig samhällsfråga.
Anmäl inlägg Besvara Malte Lindstam, ordf Djurens Rätt Umeå 25/06 23:03
Fruktansvärt!
Hur kan folk gå så långt att kunna tänka sig skada andra människor som bara försöker försörja sig och sin familj?! Vart är världen på väg? Kan verkligen inte förstå folk som dessutom inte bara gör olagliga handlningar som skadegörelse utan också hotar människorliv! Blir så fruktansvärt förbannad!
I ren sympati, grillfest till helgen!
Anmäl inlägg Besvara Simon 25/06 22:26
Re: Matvanor, 25/06 14:46
Detta var nog de absolut sämsta ursäkterna jag någon sin hört för att få terrorisera en företagare och hota hans familj för att dom serverar kött.

Sen kan jag upplysa fröken präktig att om hon inte sovit sig igenom skolan efter sina nattliga terrorräder skulle ha vetat att animalisk föda alltid varit en stor del av vårt födointag. Och ett tag fanns det tom restriktioner om hur många gånger bönderna efter älvdalen fick servera drängarna fisk.

Om vi går till min farfar och hans far (slutet 1800 början 1900) så hade dom grisar, höns, kalkoner, kor och hästar. Allt åts även hästkött. Dessutom jagade dom det som var tillåtet, både för kött och skinn.

Om jag äter min hund, äter du Maria, knopparna på min potatisblast då?

Ett tips till ni marodörer, en dag växer ni upp och har egna familjer och kanske, kanske kommer det någon organisation som inte gillar det NI äter eller gör, vad det nu månde vara. Skulle ni då vilja ha era efterföljare själva smygande runt ert hus med bomber?
Anmäl inlägg Besvara Robin Hood 25/06 20:46
Sten-Åke
Bakterier och virus har segrat...
...suck!

Jag slänger min nydullade goda sallad i komposten och steker på en gammal seg fryst ryggbiff i ren sympatiåtgärd.
Jag tror att jag knäpper en pilsner också - trots att det är arbetsdag i morgon.

Vart är vi på väg?

Jag hann med ett besök på Garaget...

Ödmjukaste hälsningar.

Sten-Åke
Anmäl inlägg Besvara Sten Åke 25/06 20:45
Sorgligt
Ja det är tragiskt att det tvingas stänga, jag tycker det var kanon gott KÖTT på garaget, jag tillhör en av dom som gillar att äta det. Men jag bränner inte ner fält med groddar bara för att jag tycker om kött. Tror knappast oxen led speciellt mycket när den tilllagades
Anmäl inlägg Besvara Olle 25/06 20:23
Re: Tomt..., 25/06 09:39
Ja precis varför är djuren gjorda av mat om tanken inte var att man ska äta dem???
Anmäl inlägg Besvara I eat my roadkills 25/06 19:51
Re: Matvanor, 25/06 14:46
Nu ligger det ju även till kultur om sorten av kött vi äter. Som du kanske vet så finns det länder och kulturer där hund anses vara en delikatess. Gris är något som vår kultur har använt som föda i ganska många år nu. Dessutom pratar du om våra mor och farföräldrar... Ja många av oss hade sina mor och farföräldrar små under första och andra världskrigen. Däremellan var det svår ekonomisk kris som gjorde att kött var en lyx-vara. Men jag kan ge dig många exempel på människor som åt kött lite då och då under den här perioden av 1900 talet.

Men du har rätt i att vi äter för att leva. Men som du även förstått(hoppas jag) så lever vi i ett västerland där vi kan få tag på en flintastek ganska billigt och grilla... Vilket för övrigt smakar mumma. Du ska prova den med honungsmarinad...
Anmäl inlägg Besvara Staffan 25/06 19:32
Den antidemokratiska agendan segrar alltid!
Till slut fick vänsterligisterna och djurrättscirkusen igenom sin antidemokratiska agenda där skadegörelse av privat egendom alltid är prioriterat i stället för opinionsbildning genom demokratins spelregler. Det är dock pinsamt tyst bland de socialistiska djurrättsveganerna när religiösa ideologier kräver Halal-slaktat kött i affärerna och att det sekulära samhället frångår bedövad slakt. Då är det helt plötsligt inte tal om djurplågeri utan respekt för intolerant vidskepelse!
Polisen måste åtgärda djurrättsterrorismen innan vi medborgare tar lagen i egna händer!
Anmäl inlägg Besvara Tomas Fischer 25/06 18:31
Medlemsregister
för Djurens rätt eller vad de heter som sagt sig ligga bakom tidigare fönsterkrossning och kludd, det måste väl finnas ett medlemsregister där man kan se vilka som gjort dessa illdåd. Bara att sy in dem i alfabetsordning, det blir något för poliseni Umeå.
Anmäl inlägg Besvara Berith 25/06 17:17
Re: Trist, 25/06 10:49
Forskningsrapporter.. det kommer en ny i veckan med de då nyaste rönen., Det som var nyttigt förra veckan är farligt nu. Titta på vårt matsmältningsorgan...Jämför med ett helt vegetabiliskt djurs. Vi är "mitt i mellan djur", både grönt och kött/fisk/proteiner. Sen enl ett FORSKNINGSRÖN skall övergången till en mer proteinrik föda vara vilkoret för våra hjärnor. Söta chimpanser jagar oxå, även andra chimpanser och äter. Kött är enkelt att bryta ned, titta på tarmlängden, helt animaliskt = kort tarm & tvärtom. Det är betydligt bökigare att ta tillvara näringen i de flesta gröna alternativ. Sen att behöva handla på apoteket för att få i sig allt är kanske ett tecken på att vi är mitt i mellan
Anmäl inlägg Besvara On 25/06 16:39
Många lustiga inlägg
Om man äter kött eller inte behöver inte diskuteras. Den grundläggande frågan är demokratin. Om någon inte tycker att folk skall äta kött, eller kanske morötter, tillåta aborter eller stora bensinslukande bilar så har vi i västvärlden demokrati där man kan driva dessa frågor via demokratiska val.
Om man ställer sig utanför demokratin och anammar anarkin får man kanske acceptera att det är lika vällovligt att spöa upp närmaste vegan!!
Anmäl inlägg Besvara celle 25/06 16:34
Konstigt - eller inte
Michael!
Jag bor långt från Ume, men skulle gladeligen ha provat någon av dina anrättningar vilken dag i veckan som helst!
En god grillad köttbit, ett lass grönsaker och lite ugnsbakad potatis tillsammans med en god sås - och en pilsner.
Se där, HELA kostcirkeln (känner ni till den, vegannötter? Eller är det "pyramiden" som gäller för er del?) i en måltid.

Stå på dig!
Vänliga hälsningar från Götet.
Anmäl inlägg Besvara Per 25/06 16:24
Låt inte en restaurang klä skott för dåligt djurskydd
Hallå veganer och aktivister! En restaurang kan inte klä skott för vissa bönders och djurfabrikers dåliga djurhållning, vissa slakteriers djurplågeri och för långa djurtransporter. Ni skjuter på fel mål. Dessutom hörde jag att Garaget använder närproducerat kött, bra bra.

Kämpa i stället EMOT den nedrustning av djurskyddet som skett sedan länsstyrelsen tog över vid årsskiftet (känner ni till det?). Kämpa för mer resurser åt djurskyddskontrollerna, en bättre djurskyddslag och strängare straff mot vanvårdare. I den kampen är vi många som vill delta - om den sker med ord, argument och lagliga medel.

I vårt land har vi frihet och demokrati och vi väljer själva om vi vill vara veganer, vegetarianer eller köttätare. Era terroristtilltag får fel effekt, man skyr veganer som pesten.
Anmäl inlägg Besvara So Ellen, deltidsvegetarian 25/06 15:55
Ny lokal, ny placering
Michael, försök styra upp en ny lokal samt placering centralt. Om du lägger ner denna restaurang blir det väldigt tråkigt för ett stort antal människor som verkligen GILLAR att umeå har ett köttställe där man kan käka och må gott. Personligen skulle jag gärna för ett arvode forska lite mer i ditt problem och kanske kunna lösa din situation.

Hoppas verkligen du tänker om eller utser en ny ansvarig som kan ta tag i detta problem och fortsätta. Jag förstår verkligen att du tänker på dina barn i första hand. Men kolla på ny lokal och placering så löser "folket" resten.
Anmäl inlägg Besvara Östra Ersboda 25/06 15:07
Matvanor
Det tycks råda en allmän missuppfattning om att det är naturligt, nyttigt och traditionellt korrekt att äta kött flera gånger i veckan, eller rent av varje dag. Ta och fråga din farfar eller någon annan i den generationen hur mycket kött de åt som barn.

Vi behöver alla komma ihåg att "Vi lever inte för att äta, vi äter för att leva" är en bra devis för ett hälsosamt liv. Det blir till stor del (tragi-)komisk läsning under kommentarerna, när man ser hur många som vill göra detta till svart eller vitt. Ni som nu önskar köttätarmanifestationer på torget, kanske borde börja med att göra exempel genom att äta upp er egen hund, den är nämligen snäppet mindre intelligent än grisen ni lägger på grillen till helgen. Mums! Eller?
Anmäl inlägg Besvara Maria 25/06 14:46
Re: terrorister?, 25/06 00:43 och abcdefgh 25/06 04:53
Terrorister är de som genom rädsla/fruktan genom att använda kontinuerlig våld/förstörelse eller hot därutav tvinga fram någon form av förändring. Viss omskrivning från Wikipedia, det vill säga, dessa galenpannor faller under rubriken, de är terrorister för de har genom stort hot och förstörelse få fram en förändring, att restaurangen ska upphöra.

Och vad gäller de som väljer bort t.ex. kött av olika slag -- om man tar en diet som kräver supplement av t.ex. vitaminer i piller så finner jag det som ett stort problem och något som är ett bevis på att människan inte är tänkt att leva på den dieten. Nu så kan man i och för sig pyssla med en massa andra saker som bönor och baljväxter och så, men med tanke på att allergier mot icke köttprodukter är mycket vanligare det med så känns det konstigt att man då ska ta bort en sådan sak. Men men, detta är nog en fråga alla alltid kommer vara på olika sidor av.
Anmäl inlägg Besvara Anna 25/06 14:37
Re: The public., 25/06 01:08
Jag har en känsla av att det är fler som vill ha kvar Garaget än som velat ha bort det, med tanke på att folk ändå varit där och ätit. DET är ett av de bästa stöd en restaurang kan få - att folk återvänder och äter hos dem. Hade de dessutom förlorat kunder hade han ju fått gå i KK istället för att stänga på grund av några ohängda snorungar som inte inser det allvarliga i att dödshota någon.
Bara för att du skriker högst betyder det inte att du har rätt. I så fall skulle vi ha SD och NSF i koalitionsregering, tillsammans med AFA. Den stora (oftast tigande) majoriteten lägger sin röst i tysthet och är den som styr i slutändan.
Anmäl inlägg Besvara En i massan 25/06 14:15
Re: Re: Trist, 25/06 10:49, 25/06 12:04
Men snälla nån, vad är det frågan om? Du kanske har stött på folk med överlägsen attityd men att börja gnälla om att inte äta det som serveras är ju bara löjligt. Man måste val få bestämma sin egen kost? Eller har du ett sånt öppet sinne att du äter allt som ställs fram? Men för all del fortsätt att äta kött och tänk gärna då på: miljöförstöring, skövlade regnskogar, multiresistena bakterier från överanvändandet av antibiotika, djurhållning och hur det ser ut före och efter en slakt. Smaklig måltid!(Detta är inte överlägsen attityd utan endast fakta som var och en kan ta reda på enkelt)
Anmäl inlägg Besvara monkey_man 25/06 14:15
Re: abcdefgh, 25/06 04:53
Typiskt fjortis-argument. "Hur många av er skulle vilja äta köttet om ni träffat djuret först?"
Jag känner inte många bönder som är vegetarianer. Jag själv har träffat de lamm (ja små söta lamm) som jag sedan ätit upp. Och de kalkoner jag ätit upp. Jag har även släktingar med höns, har trots det inga problem att äta kyckling eller ägg. Samma sak med grisar och kor, även om jag är troligen en av dem som slentrianköper kött och inte tänker på om det är lokalproducerat.
Jag kan förstå de som inte äter kött av solidariska skäl och miljöskäl. Som sagt så krävs det en hel del spannmål och vatten för att producera det billiga kött vi köper. Men jag skulle hellre bli en medveten konsument som köper lokalproducerat än att sluta äta kött ... Och ärligt talat anser jag att jag äter mer medvetet än många andra. Vi får våra ägg och vårt ÄLGkött från släkten, garanterat miljö- och klimatvänligt.

Kom med bättre argument än att lamm och kalvar är gulliga för att rättfärdiga era terroristaktioner ...
Anmäl inlägg Besvara Meateater 25/06 14:10
Re: Så sorgligt!, 25/06 12:52
"Veganer har ofta en skev verklighetsuppfattning", vad baserar du det på? Att dra en heterogen grupp över en kam talar ju för att du inte är särskilt påläst. Sen att folk använder en fredlig fasad för att begå brottsliga handlingar som i detta fall eller tex religion mm är en annan sak.
Anmäl inlägg Besvara monkey_man 25/06 14:07
bedrövligt
Dom måste åka fast dom ligisterna!!!! Så trevlig restaurang! Varför!
Anmäl inlägg Besvara Hlund 25/06 14:02
Lås in dem på sommarläger!
Nu bör polisen ta alla DF-aktivister och sätta dem på sommarläger och lära dem veta hut! Alla sitter tills man fått fram de skyldiga till detta och tidigare då.
Lägg inga fingrar emellan på terrorister. Hoppas polisen fått in många namn på medlemmar i DF idag! Gör husrannsakan och beslagta medlemsförteckning, deras datorer och mobiler snarast, tack!
Detta påminner mig om RAF och Bader-Meinhof - och för dem slutade det illa.
Räkna med att aktivisterna själva är så intelligensbefriade att de inte orkar läsa alla dessa kommentarer.
Anmäl inlägg Besvara Ellendellen 25/06 13:52
Ransom
Mycket tråkigt att han ska tvingas stänga pga en eller flera idioter. Om det nu är så att allmänhetens engagemang är uppriktig så förslår jag en motaktion à la Mel Gibson i Ransom. Öppna en fond där man kan donera pengar, vilka kommer att gå till den som kan lämna information om förövaren/na. Ju mer fonden växer, ju mer kommer de att göra i brallan och hålla sig undan. Ger det inte resultat kan fonden användas till annat och hjälpa företagare i liknande sits. Om detta är en enda störd persons verk så kanske min idé inte fungerar, annars finns det chans att det gör det. De har förhoppningsvis några vänner som vet vad de pysslar med, eller åtminstone misstänker det och jag kan inte tänka mig att alla i deras omgivning stödjer sådana aktioner. Tror verkligen inte heller att de är sådana som inte vill att andra ska veta vad de gör, man får säkert mycket ?cred? i deras kretsar för sådana handlingar, speciellt nu när han ska slå igen.

Dags att samhället visar lite stake och inte blir hunsad av kriminella organisationer!
Anmäl inlägg Besvara Payback 25/06 13:44
"Vet inte ens vad en ekorre är"
Dessa tonårsveganer så kallade "djurrättsaktivister" som jag slår vad om inte ens vet vad en ekorre är ha gått för långt!

Alltså vad är det för tvistade människor som kan göra sånt här mot oskyldoga! Lagarna måste skärpas mot sån här "terrorism". Ska kunna ge långa fängelse straff eller dryga böter där dom få betala tillbaka 20ggr pengarna det dom förstört för.

Vilka spånhuvuden det finns!

Sen att man som företagare inte få sätta upp kameror som man vill för att skydda sig egendom är ju skandal....då hade väl alla fastnat på bild för att lätt kunna dömas. Nä istället skulle ägaren åkt dit för olaga filmande.

Nä jag är för om dom sätter upp kameror i varenda jäkla gathörn i stan så att allt som sker filmas!
Anmäl inlägg Besvara Fredrik 25/06 13:39
Så sorgligt!
Veganer? Snarare terrorister att jämställa med de i mellanöstern....De äter inte kött, men hotar gärna döda människor?? Vem kan förstå logiken? Finns den? Mest troligt inte, veganer har ofta en skev verklighetsuppfattning.

De här snorungarna måste åka fast i en jädra fart!!! Slå till mot Djurens förstörelsefront..förlåt, "befrielsefront", och anhåll alla som är med i den. Det är en terroristgrupp, inget mer. De gör inte skvatt nytta för djurens väl i samhället.
Anmäl inlägg Besvara Josefin 25/06 12:52
Motsatt effekt.
Om det nu är så att veganer/vegetarianer vill att folk ska äta mindre kött till förmån för vegetarisk kost så är det här helt åt helvete, både den utförda handlingen och att försvara den. Alla jag har snackat med ser på det här med avsky och det kommer inte att bli lättare att övertyga folk om vegetarisk kost om man gör sig till åtlöje.
Anmäl inlägg Besvara Fredrik 25/06 12:52
Re: Re: Re: lindström, 25/06 07:03, 25/06 07:52, 25/06 10:20
Fast det de har gjort här visar ju snarare på en liberal världsbild än en socialistisk.

Men jag ska inte störa dig i din hatminut.
Anmäl inlägg Besvara Ruben 25/06 12:39
Fantastisk mat
Tack för all god mat ni lagat. Har ätit flera fantastiska grillrätter hos er.
Anmäl inlägg Besvara Nilsson 25/06 12:09
Re: Trist, 25/06 10:49
Det är inte så konstigt att folk ser ner på er vegetarianer eftersom ni är så besvärliga. Jag menar även ni som inte bränner korvkiosker, kan ofta ta till en överlägsen ton i debatter när ni försöker framstå som moraliskt överlägsna...för att inte tala om det faktum att ni kräver specialkost och vägrar äta det som serveras.
Anmäl inlägg Besvara Emma 25/06 12:04
Re: abcdefgh, 25/06 04:53
Veganer äter bananer och vanliga människor äter kött och tar ett glas rött!

vilka har roligast?
Anmäl inlägg Besvara Nicke 25/06 11:39
man kan ju undra..
skulle vara kul att veta hur mycket resurser det lagts ned om tex nynazister, fotbollshuliganer eller valfria yrkeskriminella utsatt någon för liknande behandling. Nej är man vegan är det tydligen inte lika allvarligt..
Anmäl inlägg Besvara jonsson 25/06 11:25
Fond för tips.
starta en fond där folk får sätta in pengar! och dessa pengar skall gå till den som tipsar om vilka som ligger bakom. jag lägger gärna en del av min lön bara före att få se dessa skit ungar sitta av 4år på kåken. Nog för att jag tycker det är påtok för Milt. knyta fast på apberget en helj åsså får polisen titta bort det är bättre.
Anmäl inlägg Besvara Björn 25/06 11:24
Jag blir så förbannad!!
Varför kan dom inte bara låta han vara? Kan någon förklara för mig hur dom tänker när dom ger sig på en ensam företagare som försöker värna om det lokala och närproducerade!?

Det finns ju hundra andra ställen som ni också bör ge er på i sådana fall.
Men dom kanske ligger lite för centralt till. Då kan man ju bli upptäckt och behöva stå för sina åsikter....

Skämmes!!!!
Anmäl inlägg Besvara Umedalenbo 25/06 11:02
Övervakningskamera???!!
Hade det inte varit ett ypperligt tillfälle att utnyttja den teknik som faktiskt finns- ÖVERVAKNINGSKAMEROR. Jag undrar vem vi skyddar? Den personliga integriteten har ingenting med den här typen av övervakning att göra. Dom som blir filmade efter stängning ska inte vara där överhuvud taget. Jag bara undrar?
Anmäl inlägg Besvara Johansson 25/06 11:00
Aktivister?
Jag har aldrig trott att det varit aktivister som engagerat sig i skadegörelsen på Garaget. Detta enbart understryker mina misstankar, aktivister jobbar på helt andra sätt.
Anmäl inlägg Besvara ralekk 25/06 11:00
Samma personer som förstörde för fiskarna
Men hallå??? jag har inte ens hunnit äta där heller!!

DET ÄR NOG SAMMA PERSONER SOM GJORDE DETTA SOM FÖRSTÖRDE EN MASSA FISKARGREJER FÖR FISKARNA FÖR ETT PAR ÅR SEDAN
Anmäl inlägg Besvara michelle 25/06 10:58
Trist
Tråkigt att Garaget måste lägga ner, har inte provat restaurangen då den ligger lite avlägset men många verkar ju gilla den så den måste vara bra. Gissar även jag att orsaken till att just denna restaurang blivit utsatt handlar om att den ligger avlägset till, den är helt enkelt enkelt att ge sig på.

Det verkar dock finnas ett extremt stigma gällande vegetarianer/veganer hos många vanliga svenssons, ofta ses man ner på och får lite lätt förnedrande kommentarer.

Grejen är att konsumtion av animaliska produkter i grund och botten är ett lyxproblem samt självklart ett resursslöseri globalt sett och vi skulle därför alla må bra av att dra ner på köttkonsumtionen.
I dagarna kommer tex en rapport ang den sk medelhavskosten där det visar sig vara fördelaktigt att dra ner på just animaliska produkter (se länk).
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vin-viktigast-for-langt-liv-1.897831

Själv tycker jag som vegetarian att det är helt okey att äta kött men tycker kanske att ni som äter kött i första fall bör välja lokalproducerat av bra kvalitet och kanske även skippa slentrian ätandet, varför inte hoppa över kött på tallriken en till två dagar i veckan? Det dör ni inte av.

Slutligen hoppas det ordnar upp sig för dig Michael, man skall inte behöva bli utsatt på det sättet som du och Anders Raiting har blivit.
Anmäl inlägg Besvara Vegetarian 25/06 10:49
Skäms
Det är inte bara Terroristerna som
ska skämmas. Det ska också polisen och Umeås politiker.
Har inte den enfaldiga umepolisen
resurser att sätta av dygnet runt
bevakning tills slöddret är fast så
borde kommunen hyra in privata
bolag att sköta bevakningen.
Budskapet måste i alla lägen vara
att terrorism inte får sätta sig över
ett demokratiskt samhälle.
Annars kommer medborgargarden
att bli enda lösningen i framtiden
om rättsväsendet står handfallen.
Anmäl inlägg Besvara Nisse Nilsson 25/06 10:45
Jag blir så f-b
...och ledsen.Fy för er som utsatt dom för detta.Känns fruktansvärt att det ska kunna gå så långt.
Men när ni "aktivister/terrorister" växer upp och inser vad ni gjort kommer ni att få kraftig ångest.
Så här behandlar man inte sina medmänniskor!!!!!
Anmäl inlägg Besvara Maria 25/06 10:35
TRAGISKT!
Om garaget håller öppet i helgen ska jag dit och äta en sista gång.

Kanske dags att göra en rejäl köttätarmanifestation på torget också?
Anmäl inlägg Besvara Johan 25/06 10:31
Ledsamt.
Så fruktansvärt ledsamt att Garaget måste stänga igen för att det finns så mycket korkade människor. Förstår inte varför de ger sig på garaget då Alla andra restauranger i stan också severar kött.

Kommer verkligen sakna Garagets mat för den är underbart god.
Men förstår att Michael inte orkar fortsätta driva restaurangen då han får personliga hot till och med vid sin bostad.

Kan bara säga till alla som inte har något vett innanför pannbenet - VÄX UPP! Ni förstör för alla andra.

Måste även få tacka Michael som var och grillade hos oss på jobbet i början på Juni, underbart gott och trevligt!
Anmäl inlägg Besvara Anställd på Dragonens HC. 25/06 10:23
Re: Re: lindström, 25/06 07:03, 25/06 07:52
Alla vet att trädkramare-, gräsätare- och annat löst folk tillhör extremvänstern.
Anmäl inlägg Besvara Valpen 25/06 10:20
Re: terrorister?, 25/06 00:43
Att äta/inte äta kött är var och ens ensak. Dessa ungdomar som man kan anta att de är, är frustrerade och arga. Kanske arga på just vårt samhälle. Synd att de tar ut det på fel sätt. Använd er ilska till något positivt konstruktivt i stället.Att ge sig på en restaurangägare och hans familj skapar bara avsky för de som har gjort det. Tror ni att ni komemr att få fler att vilja sluta äta kött? Snarare tvärt om. det är bara kontraproduktivt.
Anmäl inlägg Besvara Camilla 25/06 10:15
Var är SÄPO???
Det här är terrorism. När man med våld och hot om våld, utövar en politisk agenda. Istället läggs det ner en massa pengar och lagar på att jaga fildelare, endast för att blicka en multinationel miljardindustri, medan småföretagare får sina liv krossade...

Dessutom en total skam att ingen lokal politisk uppslutning skett för att visa sitt stöd för en företagare som gynnar de lokala producenterna. Dock är det inte ett dugg förvånande...
Anmäl inlägg Besvara BBQ-älskaren Nilzzon 25/06 10:15
Varför??
Men åååhh, stans bästa matsälle ju.
Anmäl inlägg Besvara Becka 25/06 10:14
What a waste...
Jag förstår hur han känner det och jag hade inte ens hunnit äta där. Dom som gjorde det är ju fan inte klok och nu stänger ni ju garanget för allt det här onödiga som hänt...Suck.
Anmäl inlägg Besvara Patrik 25/06 10:12
vad synd
äe en som "bara" varit dit och ätit efter att det varit problem...

men vad god mat det fanns och vilken bra service personalen hadde fast det var jätte mycke folk.
Anmäl inlägg Besvara lessen 25/06 10:08
Re: Re: Re: lindström, 25/06 07:03, 25/06 07:52, 25/06 08:10
Ja ja, det är bra med folk som vet.
Anmäl inlägg Besvara Allan Trent 25/06 09:47
Galenskap, total galenskap!
Jag kan inte för mitt liv förstå varför Garaget attackeras av galningar. Den enda rimliga anledningen måste ju vara att restaurangen är belägen där den är. Hade den legat i centrum tror jag knappast den hade utsatts för samma skadegörelse.

Jag kan förstå att folk är upprörda över köttindustrin, jag är själv vegetarian av den orsaken. Men metoden och målet för deras "aktion" är ju totalt missriktad. Läste ett inlägg som kallade det för terror och det är ett bra benämnade för vad som pågår.

Min lösning är: kamerabevakning, vaktbolag/polis som "hänger" runt lokalen plus ägarens bostad samt att folk visar sitt stöd för den utsatta ägaren och visar våldsverkarna vems sida de står tex genom att se till att Garaget har fullbokat varje dag.
Anmäl inlägg Besvara monkey_man 25/06 09:43
Vi tänker på dig
Vi tänker på dig och hoppas att situationen blir bättre för dig och din familj. Till Polisen vill jag rikta en uppmaning att göra en kraftfull insats. Till de fega kräk som utsätter familjen vill jag bara säga. Anmäl Er och tag ert straff, ryggradslösa kräk !!!
Anmäl inlägg Besvara Göran Dahlgren 25/06 09:43
Veganj**lar
Okey jag är från och med nu veganhatare kommer dra alla över en och samma kant alla som inte äter kött vi mot dom.
Anmäl inlägg Besvara Svenne 25/06 09:41
Tomt...
Snacka om att luften gick ur en såhär på morgonen! Lider med fam Hansen. Har Garaget redan stängt eller hinner man med en sista lunch? Trist även för personalen som blir arbetslös. Eller finns det någon asbesthärdad person som tar över stafettpinnen? Om det inte var tänkt att man skulle äta djur, varför är de då gjorda av mat?
Anmäl inlägg Besvara E J Vegan 25/06 09:39
Tack
Då stängde stans bästa matställe. Otroligt tråkigt! Jag förstår dock att det inte går att driva en restaurang som ständigt utsätts för skadegörelse och hot.
Tack för all god mat ni har serverat oss dom gånger vi har varit där!
Anmäl inlägg Besvara Jörgen 25/06 09:37
Re: abcdefgh, 25/06 04:53
Kom inte och snacka patetiskt samtidigt som du drar likhetstecken med nazi-tyskland och köttätare och dessutom försvarar att folk utsätts för HOT.

Dåliga ursäkter kommer alltid att finnas både för köttätare och veganer, men då får man hålla sig till saklig argumentation.

Att göra uttalanden som antyder att det är rätt att hota och att de som äter kött beter sig som Nazister visar tydligt att man har större förakt för sina medmänniskor än för djur .... och då kan man fundera på hur det är ställt med förståndet hos en sådan person.
Anmäl inlägg Besvara erik 25/06 09:36
enough is enough
värna gärna om djurens rätt, om människans rätt, om naturens rätt. men när det slår över till fanatism, våld, terror så fallar ALLA argument man ngnsin kan tänkas ha. oavsett hur kloka, rationella och välgrundande de kan vara. INGEN sympatiserar med ngn som med våld tvingar åsikter på folk.
Anmäl inlägg Besvara mia 25/06 09:33
Mycket synd
Tack Michael för den mycket goda maten du bjöd på! Vi hoppas du hittar något lugnare ställe i Umeå att driva restaurang på. Lycka till!
Anmäl inlägg Besvara Mattias 25/06 09:33
Tragiskt
Helt sjukt att Umeås finaste restaurang (efter Viktor) måste slå igen.

Polisen borde ha gjort ett bättre jobb. Så himla svårt kan det ju inte vara att få tag i veganerna.
Anmäl inlägg Besvara bobibop 25/06 09:30
Re: terrorister?, 25/06 00:43
Terrorist finns dte ju en del definitioner på, men utgår man från grundordet terror så är det ju latinets rädsla/fruktan. De flesta är därför överens om definitionen handlar om att det är någon som genom att skapa rädsla/fruktan/skräck få igenom sina krav/åsikter.

Om det sedan är politiska, religiösa, nationalistiska, revolutionära eller etniska motiv är av underordnad betydelse.

I detta fall är det alltså SOLKLART ett fall av terrorister.

Ditt sista stycke är så korkat att det säger det mesta om personen som skriver det. Inte är det ""lite nyktra ögon" i alla fall.
Anmäl inlägg Besvara Erik 25/06 09:30
Re: terrorister?, 25/06 00:43
Kolla upp definitionen av terrorism - "avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar" så ser du att det stämmer klockrent på det här fallet. Nej, man är inte terrorist om man mobbas i skolan, inte ens jämförbart.
Anmäl inlägg Besvara Fubar 25/06 09:27
Re: The public., 25/06 01:08
Men snälla. Det behövs bara EN ynka person för att ställa en molotovcocktail på någons gård. Det är ändå ett tillräckligt hot för att en man med familj inte ska vilja ta striden. Blir det automatiskt "folkets vilja" då?
Din slutledningsförmåga är inte direkt på topp.
Anmäl inlägg Besvara Gruff 25/06 09:23
Kom och blås
Att en vegan inte vill äta kött, okay men tala inte om för mig vad jag skall äta.
Jag ÄR djurvän men det är inget motsatsförhållande. Och kalla mig inte för patetisk!!!
Veganrörelsen är ett lyxproblem, är det någon som tror att vi hade haft det samhälle vi har om veganrörelsen utbrett sig i förra seklets början?
Är det någon som är så enfaldig att någon tror att en timmerhuggare överlevt i skogen om han mumsat grönsaker? Någon järnväg hade vi heller inte haft, rallarna hade heller inte överlevt med ett salladsblad i unikaboxen. Latmanssamhället skapar latmansproblem.
Tråkigt att inte fler föräldrar tar ansvar över vad deras välartade barn sysslar med om nätterna.

Jag lider med Garagets ägare med familj.
Anmäl inlägg Besvara Malle 25/06 09:16
NEEEEEJ
det finns INGET annat ställe i Umeå som har bättre mat
Anmäl inlägg Besvara Nils 25/06 09:09
Terrorism
Oavsett var man står politiskt, i djurrättsfrågan, köttindustrin vs veganfrågan eller hur man ser på fritt företagande så är det en sak som är glasklar i det här fallet - terrorism har använts, och fungerat. Per definition är en terrorist någon som använder terror som metod för att förmedla budskap och påverka. Terrorism kan inte accepteras, inte rättfärdigas, och får inte vinna. Tragiskt.
Anmäl inlägg Besvara Topaka 25/06 09:03
PINSAMT!
Herregud vad dessa idioter skämmer ut Umeå. Far åt helvete era patrask.

Känner djup sympati för krögaren och hoppas han kan få kompensation och upprättelse på något sätt.
Anmäl inlägg Besvara Anna Klara 25/06 09:01
Bedrövligt
Nämen så bedrövligt. Det finns liksom inget att säga. Stackars Michael.
Anmäl inlägg Besvara Sandra 25/06 08:59
jonas
Ojoj.. Ser ni vad ni skriver?

När jag läser kommentarerna kring det här så överväger jag starkt att bli vegetarian.

Jag tycker som de flesta att det är dumt att garaget stängs ner, och då framför allt för att just garaget INTE köper massproducerat kött utan mer från kringproducerande bönder. Jag blir nästintill illamående av citat som. -Djuren har det ju bra. -Varför äta djurens mat? Det är bara dumt och självidiotiskt att skriva sådana saker.

Så snälla människor.

Blunda inte för verkligheten. Köp lokalt, köp dyrt och bra kött.

Tack garaget för god och kvalitativ mat. och till "veganerna". Aktivera er mot "rätt" verksamhet. det här var ju bara dumt.
Anmäl inlägg Besvara jonas 25/06 08:56
Re: abcdefgh, 25/06 04:53
tänk när du sitter där en kylig höstmorgon. Du hör att det knackar i buskarna och plötsligt står det en älgko framför dig. PANG du skjuter ett skott älgen hoppar till och springer en bit för att sedan säcka ihop. Det köttet är det som helt klart smakar bäst! och då har man styckat och skjutit älgen själv
Anmäl inlägg Besvara Hunter 25/06 08:55
Entreprenör
Vad gör polisen åt saken?
Kamerasövervaka direkt alla sådana här grejer.

Hyr fängelse plats åt alla brottslingar i t.e.x Rumänien, så spar vi inte bara pengar utan avskräcker brottslingar som aldrig mer vill åka in.
Anmäl inlägg Besvara Patrik 25/06 08:50
Idiotiskt
Hur kan man göra detta mot andra människor. Hansen har lagt ner själ och hjärta, tid och pengar för att skapa någonting bra för oss Umebor och lyckats. Min familj har ätit på Garaget flera gånger och alltid varit helnöjda. Nu är det slut med det tack vare personer som inte klarar av att inse att det finns folk med andra åsikter än dom. Det finns flera exempel på sådana människor genom historien. Diktatorer kallas dom visst.
Tack Hansen med personal och lycka till i fortsättningen
Anmäl inlägg Besvara Familjen Johansson Böleäng 25/06 08:48
Vandaler
Ja det är ena riktiga fegskitar som inte vågar visa sina ansikten och visa vem dom är.
Dom är förmodligen för feg för att ta sitt straff.
det är för jäv.... att ni ska förstöra för oss som vill och kan äta gott kött,Jag vet starta ett härbärge för övergivna djur så har ni att göra så slipper ni tänka så mycket på vad vi andra gör.
Anmäl inlägg Besvara Pb 25/06 08:48
Har någon tänkt på....
....att det kan vara en typ av beskyddarverksamhet som ligger bakom?
Anmäl inlägg Besvara synsk 25/06 08:41
Det heter skuld, inte ansvar!
Hur kommer det sig att journalister inte kan lära sig att skilja på orden skuld och ansvar. Det senare är ett positivt ord. "Djurrättsaktivister tar på sig ansvaret".
Som om de har gjort något gott!
Till rubriksättaren: Gå en kurs i svenska!
Anmäl inlägg Besvara Monica 25/06 08:34
Re: The public., 25/06 01:08
Vad snackar du om?! Skall man som vanlig medborgare behöva demonstrera för att få gå och äta på en restaurang?! Skitsnack!
Vi visade vårt stöd och vår uppskattning genom att äta där!
Anmäl inlägg Besvara n'Anders 25/06 08:31
What a waste!
Nej! Nej! Nej!
Stans bästa restaurang förlorad!
Vi som såg fram emot att få bjuda våra sommargäster i juli...
Anmäl inlägg Besvara Ni kommer att saknas! 25/06 08:28
Synd
Det är ju tragiskt att människor kan förstöra så för varandra! Vad tänker de på de som hotar en hel familj för en sådan sak??

Bra kämpat av restaurangägaren iaf, och jag håller med om att han gör rätt i att sluta innan det händer något ännu värre. Fastän det är så synd!
Anmäl inlägg Besvara Bävern 25/06 08:24
Väldigt tråkigt
Tycker det är väldigt tråkigt, hann aldrig äta där. vi är gjorda för att äta kött. Varför ska va äta upp djurens mat. Djur som föds upp för att sedan slaktas till mat lever inte alls ngt hemskt liv. Men det finns ju undantag med i det stora loppet så lever dom ett bra liv.
Anmäl inlägg Besvara Besviken 25/06 08:24
respekt!
Jag begriper inte varför "de" inte kan respektera andras åsikter?

Jag respekterar deras val att inte äta kött, jag respekterar deras kamp mot minkfarmar/skinnkläder/burhöns mm (sålänge det sker på laglig och demokratisk väg) även om jag inte delar deras tankar.

Varför är det så svårt för dem att respektera mina tankar och åsikter utan att att jag och min familj ska bli hotade till livet?

IDAG SKÄMMS JAG ATT VARA UMEBO
Anmäl inlägg Besvara AndreasS 25/06 08:21
SKÄMS !
till alla er som varit med och hjälpt eller stöttat dessa veganers beteende. Jag har nära vänner som är veganer men dom säger det att "accepterar du att jag inte äter kött, så accepterar jag att du gör det" Skäms ni andra hur är ni funtade egentligen, tänk på konsekvenserna, fast så långt har ni nog inte tänkt, fler arbetslösa med familjer att försörja !
Anmäl inlägg Besvara Keno 25/06 08:19
Re: abcdefgh, 25/06 04:53
Protein är en livsviktig föddoämne för kroppen att fungera normalt och orka att hålla ihop kroppen och klara av allt vad som krävs idagens vardag för ungdom och vuxna. Ja Kött då om jag får säg det, eh? Dagens människa, hjärnan utvecklades a tacka protein, insekter och levande föda, när vi började tillaga den över öppna eldar istället för att äta rått kött. Djur har viserligen känslor men likaså är dem inte självmedvetna i den grad som vi är i människan. I kina tillagar man hundar utan att rycka på ögonfransarna. Men förvisserligen så finns insekter i deras diet. Jag tycker alla ska ta reda på fakta om både djur och växter innan man förespråkare det andra över det första. Hur mycket vi vet om växter och natur är det viktigaste, om vi hade en anning så har även växter känselsinnen. Som inte kan motbevisas utan bevisas med avancerad teknikska lösningar. Jag tror inte många är medvetna om det och jag var bland en av dem som inte tidigare uppfattat växter+känslor = sant, det kan vara på tiden att lärare tar upp ämnet i biologin på högstadiet. Då slipper vi allt detta hatande där vissa faller in i dramat och vandaliserar endast för att dem har förbundna ögon och inte vet bättre/sundare, vad deras budskap som förs och det ansvar som det bringar. Vad jag menar är, läs på gott folk! i fakta termer och jämför nackdelar och fördelar, innan vi hoppar på tåget i någon av ideologierna med "budskap" som lockar just DIG. Och det gäller även Feminist och andra organiserade verksamheter, som jag ibland tycker oftast endast tjatar och gnäller men tuggar smörkola när det gäller egna åsikter. Tack för mig och "no hard Feelin" :))
Fresten, hur står sig veganism till köttätande växter, okej Jag var "lustigkurre" där :--==)
Anmäl inlägg Besvara Jakob Havré 25/06 08:16
Otroligt!!
Det här är ju inte veganer i vanlig bemärkelse. För hur kan det anses vara okej att anse att man får döda en människa (för det gör man när man placerar bomber vid folks bostäder), men inte döda ett djur för att äta kött?

Det torde vara folk med problem och/eller begåvningssvaga indivdier det rör sig om. Märkligt att inte polisen förhört den aktuella vegangruppen eller?

Om nu detta sätts i system kommer Umeå alltså snart utarmas på restauranger, helt vansinnigt, värre än på 90-talet i Umeå!!
Anmäl inlägg Besvara Emma 25/06 08:12
Djurens befrielsefront..
...Hahahaa...sskrattretande...förra året var det däcken på stööre bilar..före det nåt annat..detta är bara ungdomar som inte har råd att utöva en vanlig hobby utan fixar sina adrenalin kickar på andras bekostnad.....SLUTA FÖR FAN OCH GE DOM UPPMÄRKSAMHET I MEDIA SÅ FÖRSVINNER DETTA..ibland kaN MAN TRO ATT MEDIA UNDERSTÖDER SÅNT HÄR I SIN NYHETSTORKA!
Anmäl inlägg Besvara Suck 25/06 08:11
Re: Re: lindström, 25/06 07:03, 25/06 07:52
Allan Trent. Ja, inte äfr det iaf extremhögern som står bakom tex Djurens Rätt,även om jag inte kan säga att det är den org. som står bakom attackerna. Men säker är jag att det inte är några nynazister. Och den information jag har har nog också polisen.
Anmäl inlägg Besvara yngve lindström 25/06 08:10
polisen vet var de ska kolla
det finns ingen tvekan om att aktivisterna tillhör hardcore-scenen och den gruppen av människor är inte så j-a stor längre i umeå.

hoppas polisen får ta på dem, så de kan få sina trettio dagsböter och skickas hem med ett "fy".
Anmäl inlägg Besvara john 25/06 08:10
Taggarna inåt.
Polisen jagar fildelare, Djurens befrielsefront skadar fler människor än de hjälper djur och som grädde på moset vill den köttätande delen av stadens befolkning ta lagen i egna händer. Detta låter riktigt sunt.
Anmäl inlägg Besvara Muurk 25/06 08:09
Re: terrorister?, 25/06 00:43
Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan') avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar. Källa Wikipedia

Tycker att "andra typer av förändringar "passar ganska bra in på vad som hänt.

Lycka till med framtida satsningar Michael, vi kommer och äter där också.
Anmäl inlägg Besvara Bobby Orr 25/06 08:08
Tråkigt för oss som bor på Umedalen!
Att det får gå så här långt! Det som var ett lyft för Umedalen att få ett till matställe. Jag fattar inte vad de tänker med de som förstör och hotar? Lycka till med den fortsatta veksamheten och jag kommer att sakna "Garaget".
Anmäl inlägg Besvara En nöjd matgäst! 25/06 08:05
Re: abcdefgh, 25/06 04:53
Jaa håller helt med om hyckleriet med vad som är ett okej kött att äta. Det som inte är okej är dock att hota folk till livet för att tvinga på sin livsstil. Om vi vill äta kött ska vi få göra det även om vi hycklar för det är vårt val. Ni får ju leva ifred utan påhopp så varför inte vi köttätare? Vi kanske ska, som nån skrev innan, börja slå ner alla veganer för att tvinga fram fler köttätare. Låter det som en bra och klok idé? Jag undrar mest hur veganerna tänker. Om dom tror att dom verkligen förändrar nåt förutom att göra allmänheten mer negativa till dom.
Anmäl inlägg Besvara Niklas 25/06 08:03
Veganer
Det är för illa att samhället inte kan komma till rätta med dessa snorungar till veganer utan att de ska tvinga en företagare att stänga. Polisen borde lägga mer energi på dessa terrorister och låsa in dem för gott!!
Anmäl inlägg Besvara Iceheart 25/06 08:01
Re: lindström, 25/06 07:03
Utan att ta ställning varken vänster- eller högerut måste jag fråga Lindström vilka specialkunskaper du sitter på eftersom du kan peka ut förövarna som tillhörande extremvänstern?
Har du sådan information och inte ger den till polisen kan du göra dig skyldig till medhjälp.
Anmäl inlägg Besvara Allan Trent 25/06 07:52
VAD TRÅKIGT
kan inte mera än säga vad tråkigt. bästa restaurangen i stan... mycket mycket synd.... kan bara lida med honom
Anmäl inlägg Besvara besviken restaurang gäst. 25/06 07:46
Re: lindström, 25/06 07:03
Det kanske är dags att vi aggerar tillbaka??? Som sagt tänk om vi som är köttätare skulle börja använda samma metoder som detta extremenister.. När ska det vara nog? Kött är en tradition och har funnits i alla tider.
Anmäl inlägg Besvara Umebo 25/06 07:45
extra köttbit till hunden
Till helgen grillning blir det en extra ko, förlåt köttbit till hunden.

Det kan hunden tacka vandalerna för!

/e
Anmäl inlägg Besvara ExtraKöttBit 25/06 07:43
Fasen vad tråkigt!
Jag blir riktigt ledsen! Vilket vansinne att ett fåtals extrema åsikter ska få förstöra för en bra verksamhet som drivs med stort engagemang och som uppskattas av så många Umebor.
Anmäl inlägg Besvara Anna 25/06 07:42
Ja se Umedalen
Förr placerade man alla sinnessjuka uppe på Umedalen, och nu verkar alla veganer bo däruppe.
Anmäl inlägg Besvara Bergis 25/06 07:35
Re: Hämd!!!!!, 25/06 06:40
Jag hjälper dig så gärna vi kanske hittar någon vegan att tvångsmata med lite grönt till straff.Men detta är det förträffliga UMEÅ med lite låt gå .....var är polisen.
Anmäl inlägg Besvara S:L 25/06 07:32
Re: Jag blir så jävla förbannad..., 25/06 06:50
"Varför just Garaget har blivit måltavla#1 här i stan förstår jag mig inte på? "

Dom tar en näringsidkare i taget. Typ en checklista. Snart försvinner en företagare till. Sen en till. osv.

Och vad gör politikerna? Vad gör Helan och Halvan?

Inte ett dugg.
Anmäl inlägg Besvara Danne 25/06 07:31
TRåkigt!!
Ja det är ju förbaske mig tragiskt att en liten grupp människor kan göra på detta viset! Tvinga någon att slå igen en bra verksamhet! Och vilka kan det vara som gör såhär då? Skulle inte förvåna mig om det handlar om en grupp militanta veganer!? Det märkligaste med dessa djurätts aktivister och veganer är att det går ju tydligen bra att sitta nere på stan och äta veg burgare på fredagskvällarna! Man funderar starkt på om dessa type har några värderingar alls! Jag menar bara att man stödjer ju hamburger kedjan lika mycket som alla andra även om man bara äter veg mat på resaurangerna! Har dom tänkt på det tror ni??
Anmäl inlägg Besvara peter 25/06 07:22
Tack
Tack Michael för den fina restaurang du tillhandahållit oss Ume'bor, du gjorde det väldigt bra som höll ut så här pass länge, många skulle upp tidigare. Jag och alla de andra som sitter här kring mig på Umeverken tycker der är för j-v-igt att sånt här kan ske i dagens svenska samhälle.
Anmäl inlägg Besvara P. J 25/06 07:14
lindström
Ännu ett bevis på extremvänsterns farlighet!
Anmäl inlägg Besvara yngve Lindström 25/06 07:03
Dom vet inte varför dom gör så
Dessa ungdomar som gör detta har nog ingen aning vad de protesterar emot.
För nåt år sedan var jag på stan och blev påhoppad av en ung tjej som tyckte att jag inte skulle köpa gris, en korv alltså, dom hade minsann fått lida för att jag skulle få äta denna korv.
Själv insåg hon inte att hon trampade omkring i ett par läderstövlar förrän jag påpekade detta för henne.
Hon försvann snabbt.

Jag tycker det är skit att du måste stänga igen ditt levebröd.
Anmäl inlägg Besvara Lasse 25/06 07:02
Jag blir så jävla förbannad...
Är inte en infödd Umebo, har dock besökt staden sedan början på 90´talet, är dock nu för tiden stolt Umebo sedan 5 år sen tillbaka.
Vid mina besök till staden på tiden då Umeå var känt för sin Vegan-sväng så fick en vanlig Svensson som jag en massa skit för att jag åt min Hamburgare i lugnans ro från ungdomar som gjorde revolt mot samhället i form av veganism.
Varför just Garaget har blivit måltavla#1 här i stan förstår jag mig inte på? 99% av stadens krögare serverar kött på sin meny.
Jag hann med att avnjuta måltider på Garaget 2 ggr, fantastiskt gott. Mina kondoleanser...
Anmäl inlägg Besvara Kuntz 25/06 06:50
fruktansvärt!
vilket TOTALT misslyckande av ume-polisen!!! andra restaurangen i umeå som tvingas stänga pga ume-polisen inte kan sköta sitt jobb!!!
Anmäl inlägg Besvara anna 25/06 06:43
Hämd!!!!!
Dax att ge igen, ska ut och slå sönder vegitariska resturanter och befria grönsakerna? Sedan är det dax att ge sig ut på åkrarna och rädda de växande små gullen genom att slita upp dem och kasta bort dem = en säker död precis som med minkar. Är det även så illa att vi ska slå ner alla som äter grönt? Låter sjuk, men så sjuka är veganer mot djur och människor som också är ett djur. Lägg mer krut på att göra det bra för oss alla istället!
Anmäl inlägg Besvara Leffe 25/06 06:40
Umeå blir känt
Umeå är en stad som gör sej känt för protestester. Botniabanan, ringleden, Volvos gnälliga bemanning och nu restaurangterrorismen. Allt går tungt att utveckla och projektera för. Det går säkert att räkna upp mer. Skärp er. Det är dax att backa ur kandidaturen för kulturhuvudstad. Vi har fan inget att visa upp snart. Vi ska ha det som vi alltid haft det. En del ska leva som man gjorde på 1800-talet, varför inte dra det ända till stenåldern. Bakåtsträvare.
Anmäl inlägg Besvara Kurre Studs 25/06 06:30
Bara köttätare...
...som kommenterat. Uppenbarligen så läser inte våra kära djurvänner inte VK eller så vågar de inte kommentera på den här artikeln. Det verkar som om de bara förstår våldets språk, men jag kan ju ha fel.
Anmäl inlägg Besvara Magnus Lundin 25/06 06:15
Pinsamt polisen
Jag tycker polisen i Umeå ska ringa Stockholm och be dom att skicka upp ett par människor för att ta fast terroristerna. Finns det ens fem extrema veganer i Umeå?
Anmäl inlägg Besvara MP 25/06 05:17
abcdefgh
tråkigt!

stödjer inte aktionerna på något sätt överhuvudtaget och tycker det är helt fel sätt att få ut budskapet på. så snälla om du ska svara på detta, skippa snack om terrorism och stackars företagare.

men folk borde börja tänka på vad köttindustrin verkligen är, nån nämnde nazi-tyskland tidigare.

att gilla djur, kalla sig djurvän, eller älska sin hund samtidigt som man pressar i sig mängder av kött är patetiskt. de bitar av djur du köper i köttdisken i butiken kommer från djur som liksom alla andra djur har känslor och en identitet. djur som föds för att mördas.

kan bara tänka mig hysterin bland människorna som gör inlägg här om någon åkt fast för att avla hundar för att äta dom eller något liknande. ord som "sjukt" och "fyfan" skulle användas friskt. men visst är det skönt att inte behöva tänka på dom som levande varelser när man handlar sitt dagliga paket kött.

"men kött är ju så gott, och människan är ett rovdjur"

vi har även en hjärna att tänka med.

ps. för 1 måltid kött krävs 10 måltider spannmål.

ps2. hur många här skulle tycka sin köttbit var fantastiskt god om ni träffat djuret? eller var tvungen att se det avlivas innan.
Anmäl inlägg Besvara vegan som gillar tanke istället för våld 25/06 04:53
Patetiska låtsasaktivister.
Vad mer behöver sägas? Har ni verkligen så jävla lite att göra? Finns mkt ni kan gnälla på, som någonstans går att motivera. Men detta? Fy fan.

Tänk om, tänk rätt. Nu har ni fan hamnat snett. Vilken nytta har ni åstadkommit egentligen, ens utifrån er egen ideologiska hållning? Fattar inte. Hade jag förstått det hade jag kanske haft lite förståelse, nu känner jag bara avsmak - och då är jag ändå tolerant mot allehanda aktivism. Måste kännas lyckat att ha raserat en människas liv till ingen, ja INGEN, nytta. Grattis. Verkligen.
Anmäl inlägg Besvara Viktor Arvidsson 25/06 03:32
Ibland..
Ibland blir jag så satans förbannad över att läsa att när de går bra för någon annan så måste andra förstöra.. Och nu är de nå jävla salladspundare som vidtar "mordhot/mordbrand" för att dom inte vågar stå upp för de dom tycker.

Varför kan ni som kastar/krossar och saboterar för han inte våga stå för de ni gör?

Själv så hoppas jag att ni ramlar och landar i taggtråd så ni fastnar och blir uppätna av djuren!

" De skjuts VERKLIGEN för lite!!! "
Anmäl inlägg Besvara Cim Norman 25/06 02:55
Djurens befrielsefront
Djurens befrielsefront... om man bara fick veta vilka det är så skulle man få sitta inne ett tag...
Anmäl inlägg Besvara nicklas 25/06 02:35
Skammes!
Helt forjakligt! Att he finns sana manniskor som ar ute att forstora for andra bara for att havda sig.
Vegetarianer? Snarare ligister som saknar respekt for manniskor! Och fega ar de ocksa. Skammes tamefaan!
Anmäl inlägg Besvara Anton 25/06 02:30
Håller med soffliggarn
Tänk om all den tid och uppfinningsrikedom, som de trots allt verkar förfoga över för att planera dessa dåd, gick till de som verkligen behöver ett stöd i dagens globala värld. Barnarbetare, traffickingoffer, mobbingoffer för att nämna några. Jag tycker det är tråkigt att en småföretagare som försörjer sig själv, plus anställda, ska behöva drabbas av denna form av "mobbing" för det är egentligen vad det handlar om.
Anmäl inlägg Besvara Theodosius 25/06 02:08
Djurens befrielsefront skapar avsky
Kommer av en slump in på VK och ser att Djurens befrielsefront genom hot och skadegörelse bestämmer i Umeå. Vad har vi fått för samhälle? Snorungar som vi försörjer med skola, studiebidrag eller a-kassa tar makten? Nä, nä! Ange alla medlemmar i DF som ni vet till polisen! Jaga fram deras namn med blåslampa. Vi skötsamma medborgare vill inte styras av terrorister.
Jag är själv djurvän men äter gärna en god biff. DF fattar inte att deras handlingar gör att folk vänder sig mot deras syften och avskyr det de står för. Vi är många som värnar djur och djurskydd men DF förstör för oss.
Anmäl inlägg Besvara So Ellen 25/06 01:56
Fel person att anklaga
Det bisarra i hela historien är att Michael Hansen bara använder sig av lokalproducerat kött och är en kille som verkligen bryr sig om djurens välbefinnande.

Djuraktivvisterna gav sig på fel person för att han grillade oxen.
Anmäl inlägg Besvara Insatt 25/06 01:55
Idioter..
Fullständiga idioter.. Släng in dem som förstör på något gruppboende någonstans.. Kan inte ens tycka synd om dem som inte kan följa våra demokratiskt stadgade lagar..
Anmäl inlägg Besvara Arthur P 25/06 01:46
Frågande
Varför drabbas bara Garage?
Då borde väl Ica o Coop med flera sluta sälja köttvaror.
Vilket liv de skulle bli!
Är dom skyldiga så enormt fega att dom att dom ger sig på en enskild förtagare!
Hur vi ska kunna komma åt dom skyldiga!
Anmäl inlägg Besvara Stefan 25/06 01:32
Medlöparna jublar bakom stängda dörrar
Umeå blir en attraktion fattigare, antidemokraterna jublar. Jag kan inte säga att det här gör mig mer sympatiskt inställd till veganism. Tvärt om faktiskt. Det finns säkert någon vegan som kommer att snyfta om att vi inte ska bunta ihop dem med våldsmakare. Och i viss mån är det sant. Men samtidigt har jag själv både hört och läst hur de i nästa mening kommer med; "-Fast man förstår ju att de måste ta till våld för det är ju så ont och fel det fienden gör". Medlöperi och möjliggörande kallas det, och hela vegan- och djurrättsrörelsen är nedsmutsad av det. Sen att de agerar odemokratiskt och ägnar sig åt samma metoder som extrema grupper på höger och vänsterkanten ser i alla fall jag som ett samhällsproblem.
Anmäl inlägg Besvara Bertil Lundin 25/06 01:30
Lokat bus
Är det nån som tror att de som utövat skadegörelse mot Restaurang Garaget och hotat ägaren är över 17?

Om det nu handlat om att att Garaget serverar kött så är dom ju i gott sällskap med allt från flotta Viktor till närmaste korv/hamburger-kiosk.

"Alla andra" har dock sluppit allt från sönderslagna rutor till molotovcoctails på hemmatrappen.

Är det inte dags att polisen tar itu med kvartersbuset på Umedalen och även ställer föräldrarna till dessa odrägliga underåriga ungar till juridiskt ansvar?

Det är ju föga troligt att nån av marodörerna här skulle bo i Holmsund eller i Hörnefors. Då skulle väl näringsidkare där som säljer kött lika ofta ha råkat ut för samma prepubertala vrede. Icke så.
Anmäl inlägg Besvara Xperia 25/06 01:28
Re: Men nog är det väl ändå f-n., 25/06 00:36
Det är sjukt tragiskt! Vad gör Sverige som är med i EU, som förespråkar frihandeln? Hoppas politikerna, som äter kött, inser nu att ligister har snott vårt kött. Detta måste åtgärdas! Jag gillar vegkäk men ägarens familj få flytta till en bunker, och utkämpa ett krig
Anmäl inlägg Besvara Niklas 25/06 01:25
Re: Tänk efter.., 24/06 23:45
Det handlar knappast om att äta kött eller inte äta kött. Snarare så handlar det om idiotiska människor! så att dra alla som äter vegetariskt eller vegansk kost är lika idiotiskt!
Inte första gången alla dras över en kam.. Det finns människor med skruvar lösa i alla delar av samhället.

Tycker att Garaget verkar vara ett fint och trevligt ställe. Har dock aldrig satt min fot där då det inte finns en enda vegetarisk rätt på menyn förutom "tillbehören".

Som du nämner.. att köttätare skulle göra "tvärt om". Tyvärr finns det ingen helvegetarisk restaurang ens i Umeå så det är inte ens möjligt.. men som sagt tror inte att det har något med saken att göra då alla restauranger serverar kött.

Sedan kan jag som äter vegetariskt säga att jag inte bryr mig om andra äter kött eller inte och har aldrig träffat en enda person som äter veg som klagar eller försöker få köttätarna att sluta äta kött. Det är snarare tvärt om.. folk ska konstant tjata på mig om varför jag gör det och inte gör det. Låt folk äta vad dom vill!!!
Anmäl inlägg Besvara en som aldrig skulle göra något så idiotiskt.. 25/06 01:23
The public.
The public gets what the public wants... är så det är...
Folk har "demonstrerat" på olaga och moraliskt dåliga sätt. Men vad har den övriga allmänheten gjort för att förhindra att Garaget stängs? Demonstrationer? Gått ut på kvällar och nätter och patrullerat området kring Garaget?

The public gets what the public wants...och tydligen var det fler som VERKLIGEN ville ha bort Garaget än dom som VERKLIGEN ville ha Garaget kvar.
Anmäl inlägg Besvara The public? 25/06 01:08
Vad synd :-(
Galna militanta veganer som inte tål att en annan människa försöker bedriva en verksamhet ligger förmodligen bakom en del, och polisiärt arbete med högar av outredda brott, så kan det ju ta tid. Ett tips är att kolla vilka "misstänkta" som fanns bakom färgen på MacDonalds, så finns det ju kanske någonting och gå på.
Anmäl inlägg Besvara Crille 25/06 00:58
Så fruktansvärt trist!
Jättetråkigt att höra att Garaget tvingas stänga! Har ätit där flera gånger och tycker maten där var helt fantastisk! Jag lider med ägaren och dennes familj som blivit hotade och ej längre kan driva restaurangen under dessa premisser. Vad är det för människor som gör så här mot någon annan? Det är så lågt så jag vet inte vad...
Anmäl inlägg Besvara Stina 25/06 00:55
Re: Tänk efter.., 24/06 23:45
börja med en nattvaktskedja så ska ja oxå ställa upp så vi får fast dom totalt hjärncellsbefriade typer som håller på o jävlas på detta vis.
ja kan gott offra ett par nätter per månad bara för att få fast dom som tror att dom gör nått vettigt men egentligen förstör för sig själva i framtiden,tänk på försäkringspremierna då ni slår sönder dyra glasrutor,ja just det vem betalar dom då?jo de gör vi alla så då ni tomtar som slår sönder rutor m,m får ju dyrare försäkringar p,g,a av ert totalt intelligensbefriande handlande.EN GOD STEK ÄR GOTT istället för ett par morötter.
Anmäl inlägg Besvara hojåkarn 25/06 00:47
Tragiskt
Helt sjukt hur ett gäng idioter ska kunna hota en människa så att han blir tvungen att stänga sitt livsverk. Vad gör polisen igentligen ?, jaga fildelare och fortkörning prioriteras ju mest idag.
Varför tar inte föräldrarna sitt ansvar över dessa arbetslösa snorungar som håller på med detta ?.
Tyvärr har idioterna har vunnit, riktigt tråkigt.
Anmäl inlägg Besvara Jocke 25/06 00:46
terrorister?
intressant att så många vuxna(?) skribenter på vk kallar de skyldiga för terrorister. vet ni definitionen av ordet? vem är inte terrorist i era ögon? är man utsatt för terrorister om man mobbas psykiskt och fysiskt i skolan?

jag försvarar på intet sätt att hans familj hotats, skadegörelsen etc men lite nyktra ögon får man väl ändå ha.

vi människor funderar över meningen med livet - kul att vara gris och veta att man lever för att bli uppäten. Leva ett ganska odrägligt, onaturligt liv och sen dödas på ett inte helt smärtfritt sätt. Det låter toppen, vi borde föda upp människor för att mata björnarna med!
Anmäl inlägg Besvara anders 25/06 00:43
Men nog är det väl ändå f-n.
Det är väl ok att vara vegitarian eller vegan men ge f-n i vårat kött. Ingen tvingar er att äta kött. Försök att hjälpa människor att bli bättre människor i stället. Hansen! Vi/ jag står på din sida ska man måsta lära dom.
Anmäl inlägg Besvara Christian 25/06 00:36
Re: Väldigt tråkigt, 25/06 00:03
Politiker vad är det för något.
Dom bryr sig inte om detta.
det rör inte deras eget jobb tyvärr....
Anmäl inlägg Besvara Peter Poopuu 25/06 00:29
NEJ
NEJ Jag har ju inte ens hunnit dit och ätit än
När stänger det ?
Kött som är så gott !
Anmäl inlägg Besvara Kalle M 25/06 00:28
Väldigt tråkigt, men förståerligt.
Käket har vart väldigt gott. Får hoppas att svinen som utfört hoten åker dit.
svin... nått mer att grilla kanske.
Anmäl inlägg Besvara Skägg 25/06 00:26
DjuristBefriselse
Tror de att genom att skada andra och endast motsätta sig andras åsikter med våld o hot ska komma att förmedla om sitt budskap och gör att djuren får sin befrielse. Vet inte vem de tar sina metoder ifrån men att vara vegan och är väll inte rättfärdigat med att ge sig på andra som motsätter sig. Tror det finns en del att lära sig i dessa människors smalasynfält. Har man ett budskap eller en idologi så för "sjutton" hoppa inte på andra och tryck ner dem, utan istället visa på dina egna teorier och tänkande i positivt bemärkelse. Det är lite Marketing 101 och föredrag över det hela, men liksom så kan inte alla förstå att man hotar sig och våldför sig inte till respekt i detta samhälle. Den tiden är fortsprungen....för länge sedan, tror det är dags att komma upp med en bättre plan. Och det gäller inte bara Djur älskare utan andra grupper som för sina åsikter med orent blod. Tack för mig.-
Anmäl inlägg Besvara Jakob Havré 25/06 00:19
Obehagligt
Detta är värsta sortens terroristmetoder! Varför har Umeå utvecklats till ett starkt fäste för dessa vidriga grupperingar?
Anmäl inlägg Besvara Erik 25/06 00:18
Väldigt tråkigt
Man hoppas att dessa unga egenrättfärdiga och förstörelsehungriga någon gång fattar vad de gjort. Själv hade jag tveklöst anmält en ungdom som jag vetat hade varit med på något liknande. Mest för dens egen skull, men också för samhällets. Ett samhälle där man börjar se mellan fingrarna med sådant här riskerar att gå under ganska snart.
En orsak till förstörelsen är säkert också det undanskymda läget.
Starta nästa restaurang lite mer centralt Michael!!
Anmäl inlägg Besvara Åt där förra veckan 25/06 00:03
goranw
Får du nå´n hjälp av våra politiker.
Deras främsta uppgift är att bevara ett just samhälle.
Om inte, beror det på att de som vanligt representerar fegheten. Den egna framgången och arvodet är viktigast.
Anmäl inlägg Besvara klas wikman 25/06 00:01
blir riktigt less
sjukt tragiskt. om man bara vetat vilka som förstör! så man kunde lära dom en läxa.
Anmäl inlägg Besvara benny 24/06 23:56
fy f****n
Hemskt att såna idioter kan få hota han så att han måste stänga sin affärs verksamhet inkomsten för familjen,nä fram med tipspengar så man kan få reda på vilka dom pajasarna är, sen vidta lämpliga åtgärder mot dom....
Anmäl inlägg Besvara Bark 24/06 23:56
Urjävligt
Fy vad hemskt att det ska behöva sluta så här. Medlemmarna i Djurens befrielsefront skulle istället kunna lägga sin tid på något vettigt, men när de väljer att agera så här kan man inte annat göra än att dra slutsatsen att de är mindre begåvade.
Anmäl inlägg Besvara Anna 24/06 23:55
Huliganer..
Oerhört tragiskt att en företagare, på grund av hot, ska tvingas välja mellan säkerheten för sin familj och en affärsidé som är bra för Umeå.
Michael, du och din familj borde få stöd dygnet runt och företaget gratis dygnetruntbevakning istället.

Samtidigt undrar man hur de andra, förövarna, tänker, om de ens är kapabla till en tanke.
Är det fel att grilla en hel oxe (istället för i bitar) men rätt att hota att grilla barn och vuxna?

Ska vi alla som grillar kött, nu vara oroliga för våra barns säkerhet?

Aktivisterna lever i ett demokratiskt samhälle, och borde växa upp och inse att om har de problem med samhället, så är det via politik de får agera hur aggressivt de vill.
Precis som vi andra.
Förstår man inte det, är man inte frisk för fem öre.

Att genom trakasserier, hot och skadegörelse ge sig på individer är så oerhört sjukt, fegt och tydligt tecken på svaghet och maktsjuka.

Visar bara hur dessa aktivister som värnar om djur (?) men inte människor, är dysfunktionella , likt kriminella och tex fotbollshuliganer, och behöver professionell hjälp för att inse att det är deras eget beteende som är destruktivt för mänskligheten.

Mina tankar, och min röst, går till denna företagare och dennes familj och anställda.
Anmäl inlägg Besvara Ingen soffliggare. 24/06 23:54
sjukt
Av någon orsak tror jag inte att dessa teorister bryr sig i någon annans åsikt än sin egna. Men i mina ögon är deras odemokratiska och själviska metod är inte ett dugg bättre än de motoder nazisterna använde för att trycka ner oliktänkande.

Jag tycker de ska skämmas, men de har väl inte ens vett nog att göra det.
Anmäl inlägg Besvara axel 24/06 23:49
vem?!
Så jäkla synd..! garaget har ju godast mat i hela stan!

vart ska man nu få sig en ordentlig köttbit?
Anmäl inlägg Besvara Emma 24/06 23:48
Tänk efter..
Man blir förbnn.. Här förösker någon förverkliga sin dröm och så kommer ett gäng idioter och saboterar det och slutligen mordhotar personen.. Vänd på situationen och tänk om vi "köttätare" skulle attackera alla ställen där det serveras endast vegetarisk mat... Jag med flera skulle lätt kunna ställa upp som nattvakter bara för att få ha garaget kvar.
Anmäl inlägg Besvara Umebo som älskar kött 24/06 23:45
Jahapp
Förjävligt.
Anmäl inlägg Besvara Chefen 24/06 23:43
Fy jefla faen!
Hade gladeligen hjälpt dig om jag vetat vilka dessa morots ligister va. Umeå är verkligen överbefolkat av snorungar som skyller sin vandaliserings lust på löjliga ideologier.

Verkligen lågt att ge sig på din familj. Det gör inte en frisk människa. Saknar dock information om när det kommer att stänga? Vill äta en sista gång på det bästa grill stället Umeå troligen haft!
Anmäl inlägg Besvara Nils 24/06 23:41
Tragiskt
Jaha, då är ni fega militanta veganer nöjda hoppas jag. Stans bästa restaurang stänger och alla deppar. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man fungerar om man har en åsikt som man med våld försöker tvinga fram allmänheten att följa. "Bara för att vi, världens minsta grupp, ogillar garaget så ska ingen i hela Umeå få tycka om det, för det har vi bestämt". Det är väl det resonemanget ni för? Nu är det sommar och jag ska grilla som aldrig förr, mer kött på grillarna bara.
Anmäl inlägg Besvara K-man 24/06 23:37
Tråkigt
Det var inte alls kul att höra. Jag gillar restaurangen. De har mycket god mat. Tråkigt att sådant händer i dagens samhälle =(
Jag tycker också att det har gått för långt.
Anmäl inlägg Besvara Therese 24/06 23:35
Neeeeeeeej...
...kämpa vidare...
Anmäl inlägg Besvara Ge inte upp 24/06 23:34
Hur tänker dessa människor?
Tänk ifall människorna bakom dessa skadegörelser kunde svara varför just garaget ska utsättas för detta???
Anmäl inlägg Besvara Lugge 24/06 23:33
Terrorism
det här är ett perfekt exempel på att det finns gott om terrorister i sverige också, med svensk bakgrund dessutom. några jäkla idealister som inte skyr några medel för att få som dom vill. påminner det inte om cartman i south park?

det är synd att polisen inte har resurser nog att ta fast dom där ligisterna som håller på med sånt, även fast man vet att det säkert handlar om DBF eller något i den stilen.

har någon av er terrorister egentligen hört talas om demokrati? sköt er själva och skit i vad andra gör. vill ni nå ut med något, gör det på legalt sätt istället.
Anmäl inlägg Besvara Vice 24/06 23:32
Fy vad tråkigt.
Blir riktigt förbannad, det känns ju riktigt jävla tråkigt att du ska behöva stänga för några snorungar som inte vet skillnad på rätt och fel.
Har njutit många gånger på garaget, verkling synd att du måste ge upp =(
Anmäl inlägg Besvara Ante 24/06 23:32
Mycket ledsamt!
Väldigt tråkigt vi kommer att sakna restaurangen, jag blir så förbannad på dessa människor som förstör. Jag har full förståelse för att han stänger.
Anmäl inlägg Besvara Umedalenbo 24/06 23:28
Synd...
.. precis som han säger, Hansen, att de ska få vinna. Och även om jag rent filosofiskt kan sympatisera med djurvännerna känner jag att deras terroristmetoder gör mej full av avsmak - mer än vad det nånsin kan göra att vi äter djur.

"Varför skulle djuren finnas om det inte var för att vi ska äta dem?"
- Homer Simpson
Anmäl inlägg Besvara Donald F 24/06 23:28

Gerda och Gunnar skiljs åt efter 60 år

Efter 60 år tillsammans är Gerda och Gunnar Nilsson nu tvingade att leva åtskilda. Till Gerdas stora förtvivlan. Hon har ansökt om att få flytta in hos maken Gunnar på Solbackens äldreboende. Socialnämndens svar blev ett blankt nej. Gerda anses för frisk.
Läs mer
"Svårt om makarna har skilda hjälpbehov"

Befolkningens stöd för de militära trupperna sjunker

Jörgen Holmström från Umeå arbetar med humanitära insatser i Afghanistan där han varit drygt tio år. Han har ständig kontakt med den civila befolkningen som enligt honom känner minskad tilltro till militären. - De militära styrkorna har bränt sitt förtroende, säger han till VK.
Läs mer
Från Volvo till Afghanistan

"Svårt om makarna har skilda hjälpbehov"

Enligt ett beslut i kommunfullmäktige har makar rätt att bo tillsammans, oavsett om deras vårdbehov ser olika ut. Men socialnämnden klarar inte av att leva upp till det fullt ut, säger Agneta Edvardsson, enhetschef för biståndsenheten.
Läs mer
Gerda och Gunnar skiljs åt efter 60 år

Snösväng kan ta tre veckor till

Det intensiva snöande i januari ställler fortfarande till problem. De höga snövallarna som skymmer sikten ska bort och gatorna måste bredas - men det tar tid.
Läs mer

Från Volvo till Afghanistan

- Min första tanke var den här; är det någon jag känner? Det berättar 24-årige Mikael Hägglund, Umeå, som tjänstgör vid den svenska styrkan i Afghanistan om ögonblicket då han fick veta att två officerare skjutits till döds.
Läs mer
Befolkningens stöd för de militära trupperna sjunker

Inga pengar till Norrbotniabanan

Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB, tror inte att företagen är redo att gå in med pengar till Norrbottniaprojeket.

Läs mer
Kostnad 23 miljarder
Järnvägsutredning startar

Kostnad 23 miljarder

Norrbotniabanan beräknas kosta 23 miljarder kronor. - Jag tror inte att vi kommer runt att staten kommer att kräva att regionen är med som medfinansiär, säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.
Läs mer
Inga pengar till Norrbotniabanan
Järnvägsutredning startar

Järnvägsutredning startar

Nu startar arbetet med järnvägsutredningen för sträckan Umeå-Robertsfors.

Läs mer
Inga pengar till Norrbotniabanan
Kostnad 23 miljarder

Stupade bosatta i Stockholm

De två stupade soldaterna kommer från Stockholmsområdet meddelar Försvarsstaben efter att de anhöriga underrättats.
Läs mer
Svenska soldater dödade
Skjutne soldaten lindrigt skadad

Trångt i värmestugan.

Många får inte plats när stugan på Bräntbergsbacken i Umeå renoveras mitt under säsongen
Läs mer

Skjutne soldaten lindrigt skadad

Enligt Försvarsmakten är skadorna för den 21-årige soldaten lindriga.
Läs mer
Svenska soldater dödade
Stupade bosatta i Stockholm

Svenska soldater dödade

Två svenska officerare dödades i Afghanistan efter att deras patrull beskutits väster om Mazar-e-Sharif.
Läs mer
Stupade bosatta i Stockholm
Skjutne soldaten lindrigt skadad

Renvarning vid Hössjöberget

Massor med renar uppehåller sig i området kring Hössjöberget väster om Umeå.
Läs mer

Storvinst till Umeå

En V75 kupong för 120 kronor inlämnad på Teg gav sju rätt.
Läs mer

Var fjärde flicka utsatt

Mer än var fjärde svensk flicka med utländsk bakgrund är utsatt för hedersrelaterat förtryck.

Läs mer

Umeås största snöhög

Här ligger Umeås i särklass största snöhög. Och den blir större för varje timme som går.
Läs mer

Alla nöjda med nya förskolan

Nu har den nya förskolan i Ersmark öppnat. De specialbyggda lokalerna luktar fortfarande nybygge. Föräldrar, barn och lärare är mycket nöjda.
Läs mer

Felkonstruktion orsak till takras

- Om ett tak rasar eller skadas med de snömängder vi har i dag beror det på felaktiga konstruktioner eller byggslarv. Det säger Lennart Boström, under 36 år byggnadsinspektör i Umeå, sedan Dragonhallen i går fått utrymmas efter att taket börjat att ge vika.
Läs mer
Lugn - försäkringen täcker om taket rasar
"Det knakade i taket"
Lugn - försäkringen täcker om taket rasar "Det knakade i taket" Nytt boende för ungdomar i Holmsund Utdelning av Skogs-Oskar Hund fästingbiten på vintern Röklukt i höghus Trafiken flyter åter Trafikolycka E4:an Täfteböle Varning för takras Rustar för mer snö

Alla artiklar


Telegram

Mest lästa just nu på vk.se
1Mobilen i högsta hugg - i 159 km/tim
2Körde rakt in i renhjord
3Cyklist påkörd i Umeå
4Lastbil blockerar E4
5Streetrace-föraren åtalas
heta ämnen

Politik, mode eller att vara mamma eller ordningsvakt - ämnena är många bland våra ca 110 bloggare.
Till bloggen

> Fler drömjobb på Lokus
> Annonsera

Annons:

RSS på vk.se

Följ allt som händer på vk.se
Läs mer om RSS

Webbkamera

webbkamera

Umeälven just nu

mobilt


Läs mer om mobil.vk.se

Tidningen för bar..


Till Lilla

Vad händer?

Inget att göra ikväll? Kolla in kalendariet på vår nöjessida.
Till nöje

Jakt&Fiske

Kidnappning i fiskets tecken.
Läs mer

klimatet

VK:s prisbelönta artikelserie om klimatet i Norden.
Klimatresan

Sudoku

Du kan fördriva tiden med att lösa det populära sifferpusslet Sudoku online på vk.se. Välj mellan olika svårighetsgrader.
Spela

Bil & Bostad

Till nya sajten

tävlingar

Är du en av vinnarna?
Läs mer här!

Hyresrätt, Uthyres, VännäsHyresrätt, Önskas hyra, UmeåVilla/Radhus, Uthyres, UmeåFritidshus, Uthyres, DoroteaHyresrätt, Uthyres, VännäsÖvrigt Bostad, Uthyres, UmeåÖvrigt Bostad, Uthyres, UmeåÖvrigt Bostad, Säljes, VännäsHyresrätt, Önskas hyra, UmeåVilla/Radhus, Säljes, Umeå Sök bostad


Annons:


Kalendern idag

NÖJE

Skicka in

ÖVRIGT

Skicka in

SPORT

Skicka in

Fler resor