Vännästjej protesterar mot Natoövning
En fredsaktion mot Natoövningen Loyal Arrow i Norrbotten har inletts. På plats finns en ung kvinna från Vännäs, Miahabo Berkelder, samt ett 50-tal ditresta deltagare i ett fredsläger, anordnat av organisationen Ofog.

Vad ska ni göra?
- Jag kan ju inte gå in alltför mycket på det. Men vi kommer att finnas där Nato finns, och vi kommer att använda olika metoder för att störa övningen, säger Miahabo Berkelder, från Vännäs men tillfälligt boende i Göteborg.
Hon ger som exempel att de olika vängrupper som fredslägret har bildat ska försöka blockera vägen till flygplatsen som Nato-övningen använder sig av.
Hon säger att aktionerna ska vara fredliga, men kan vara olagliga.
- Det centrala för oss är att jobba med ickevåld. Ibland blir det olagligt enligt Svea rikes lag, men inte enligt oss själva, för ibland måste man agera i nödvärn.
Hon säger vidare att det inte fungerar med att protestera inom lagens ramar.
- Att använda sig av direkt aktion ger direkt resultat också.
Risken för att bli dömd, bötfälld eller kanske sitta i fängelse, ser Miahabo Berkelder på så här:
- Nato är världens största krigsmaskineri och kärnvapenklubb. Jag tänker på mitt eget liv och framtiden. Jag vill inte leva i en värld där Nato styr, så jag ställer gärna upp och och blir häktad eller sitter i fängelse i några månader, om jag kan göra skillnad.
Målet med aktionerna är högst satt: att stoppa Natoövningen.
- Vår tanke är att störa övningen så pass mycket att vi kan stoppa den.
JONAS REDIN
Scenario för övningen: Oro i landet Lapistan (extern länk)
Publicerad: 08 juni 2009 kl 20.04Annons:
Kommentarer
Det finns totalt (47) kommentarer
| Försvarsvän | |
| De som medvetet stör övningen måste naturligtvis buras in. Det är bra för Norrland när internationella övningar sker här. Vårt försvar är så litet idag att vi även bör gå med i Nato | |
| Anmäl inlägg | Besvara 10/12 21:23 |
| Re: Övningen behövs, 08/06 20:13 | |
| Bra sagt! Övar man inte äre ju bara att lägga ner, och vad har vi då om det kommer en krissituation?! Nä men vi kanske ska skjuta blommor eller nått på varandra isåfall... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 16:54 |
| Jag är en stolt svensk.. | |
|
Jag blir mycket stolt när jag läser denna artikel. Tänk att lilla Sverige får besök av Nato! Tänk vilken ära att vi kan vara med att påverka världsbilden genom en så enkel sak som att upplåta vårt territorium några dagar. I den utbildning man får, så ingår det att man får besök av individer som vill störa & sabotera verksamheten. Dom namnges i utbildningen som terrorister. Men eftersom man vet att dom finns & att dom ska komma, så är det inget som påverkar övningen. Jag blir därför ännu mer stolt när jag ser att det man lärt sig verkligen stämmer. Det finns alltid icke sympatisörer mot oss som försöker skydda & bevara demokratin samt upprätthålla vårt välfärdssamhälle. Därför lägger jag gladeligen många timmar årligen frivilligt för att vi ska kunna leva i ett tryggt samhälle & även att mina barn ska ha en möjlighet till det. Jag önskar bara att det vore fler som ville hjälpa till att stödja och skydda samhället mot störande inslag & hotbilder. Välkommen Nato! Hoppas att övningen blir lyckad och på ett fortsatt samarbete. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 15:30 |
| heja | |
| Heja alla modiga! Det är ni som gör världen bättre för våra barn att växa upp i! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 15:09 |
| Re: Re: fred på vems vilkor?, 08/06 23:47, 09/06 07:31 | |
|
Jag är en människa som sätter demokrati och frihet för folk främst. Något som förekommer i NATO sfären men sällan i dom regimer som konfliktar med NATO. Att du sedan har missförstått hela saken med försvarsorganisatioen är en annan sak. Den består och styrs av ett stort antal demokratiska stater Den våldshyllande världsbild du representerar är däremot helt oförståelig för alla som ser medmänsklighet med andra folk som viktigare än enögt USA hat. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 13:56 |
| Re: Re: Arbetsskygga ungdommar som har f?r lite att g?ra..., 09/,.. | |
|
Pja... FN kanske... vore väl lite mera korrekt kanske.. Speciellt med tanke på att Nato väl i princip är värst av alla vad gäller vapenskrammel... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 13:52 |
| Den typiske svensson-aktivisten | |
|
Den typiske svenne-banan aktivisten: Klagar för klagandets skull Har inget genomtänkt uthålligt förhållningssätt till sin omgivning Hatar allt som är bra med sitt land Självinsikten är totalt frånvarande |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 12:43 |
| Re: Arbetsskygga ungdommar som har f?r lite att g?ra..., 09/ | |
| Och vad är pinsamt med att NATO är världssamvete? Vilka vill du se istället? Talibanerna? Röda Armén? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 12:09 |
| Vännästjej | |
| Jag hoppas verkligen att denna tjej stannar i Göteborg. Vännäs ska alltid uppmärksammas i negativ dager, vad än det gäller. Det är väl inte nåt att skryta över att det finns människor som vill att vi ska lägga oss platt inför fienden Om det blir krig. Det har varit mer rakryggat att uppmärksamma en människa som uppskattar hjälp i nöden. Ett FY till både OFOG och MEDIA | |
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 11:46 |
| NATO övning | |
|
Fråga till dessa gnällande "protestanter" Vad gör vi Om det blir ett skarpt läge, och Svenska försvaret är nästan obefintligt??? Var glad att någon hjälper oss, OM det blir krig. Vad gjorde ni när Ryssarna övade i Tåme?? Svara!!! Ni har inget bra svar på detta, därför att ni inte har växt upp än och har inte sett hur verkligheten ser ut. SLUTA GNÄLL!!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 11:32 |
| Re: Bra!, 09/06 00:47 | |
| Håller fullständigt med!!!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 09:58 |
| Krig ær fred? | |
| vældigt många skrivbordskrigare hær på vk, men varfør klaga øver andra mænniskors engagemang nær det sker fredligt, i fredligt syfte och med ett (ok lite utopiskt, men va fan man ska sikta mot stjærnorna) fredligt ændamål? Civil olydnad ær redan straffbart i många fall, så...hur førbjuda det? Och nær det væl kommer till kritan, spelar det någon roll vilken sida av vilken græns som bombas, om dom civila offren ær tyskar, ryssar, kineser, araber, koreaner, amerikaner, pakistaner, israeler osv osv...? Bættre att protestera mot hela skiten enligt min åsikt | |
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 08:55 |
| Arbetsskygga ungdommar som har för lite att göra... | |
|
Man kan ju drömma om fred och frihet i oändlighet, men se hur världen ser ut. Sverige har haft fred i 200 år, och det beror egentligen inte på att vi haft ett sånt starkt försvar att vi kunnat försvara oss. Näe, Sveriges modell har byggt på att det ska vara tillräckligt kostsamt att ge sig på Sverige för att det inte ska vara värt det. Ett av världens vassaste flygvapen och sedan igelkott och sabotagegruppsförsvar på marken. Nu har vi inte det längre, så självklart behöver vi någon som backar upp oss ifall något skulle ske. Nato, Ryssland eller vem är väl egentligen oviktigt men vi står väl trots allt lite närmare västvärlden än öster vilket ju gör Nato lite mera naturligt. Att sedan Nato tror att de är det stora världssamvetet är förstås pinsamt i alla lägen, men i detta fall ska vi nog tänka på oss själva, och då är det nog bra med lite samövningar. För övrigt så vidhåller jag att såna här protester utförs av en grupp människor som har för lite att göra. Förra veckan Vegan, denna vecka fredsaktivist, nästa vecka greenepeace, veckan därpå... Ja, bara det finns något att tjafsa om så kan man ju protestera... ämnet är inte så viktigt... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 08:50 |
| Re: fred på vems vilkor?, 08/06 23:47 | |
|
Våra vänner? Tala för dig själv Ratzz. Var medlöparna i den svenska regeringen stått sedan kriget är känt. Även om Palme blev hårt ansatt genom kampen mot Vietnamkriget. Vad gjorde USA där och med vilken rätt? Hade USA inte hållit Israel om ryggen kunde utvecklingen sett annorlunda ut i mellanöstern efter sexdagarskriget 1967. Kom ihåg att FN tog gemensamt beslut att fördöma Israel, men att sanktioner aldrig utfördes. FN var eniga men tog aldrig Israel i hampan. Resultat ser vi nu. En tvåstatslösning som kommer underblåsa krig i överskådlig framtid. Ren idioti. 1967 börjar den blodiga kampen för den palestinska befrielserörelsen. Svarta september och kapningarna av tre flygplan 1970 var förebilden för attacken mot USA 2001. Men vad gjorde man för palestinierna? Världen såg bort under det att Israel fortsatte bygga upp en fruktansvärt stark krigsmakt. Vidare. Centralamerika? Västindien? Katastrofen i Somalia 91-92 var just det som gav islamisterna bränsle. Detta värlspolisbeteende från USA straffade sig som bekant med ambassadsprängningarna i Nairobi och Dar es Salam. 11 sept är direkt kopplade till detta. Antiterroristjakten utan hämningar har förstärkt hatet och underblåst terrrorismen. Irak och Afganistan är tydliga exempel på detta. Afrikas horn har ökad strategisk betydelse i dragkampen om kontroll över Afrikas nyfunna oljerikedomar. USA bedriver livlig diplomatisk aktivitet i regionen och har en 1.300 man stark "antiterrorstyrka" placerad i Djibouti, tränar etiopisk och kenyansk militär och förhandlar om en militärbas i närbelägna Uganda. Överallt håller man på och petar, men det handlar inte om fred utan att säkra sina intressen och framtida intresse. Som USA alltid gjort utomlands. Sällan är det friheten man försvarat, blott sig själv, men argumentet att självförsvar även gäller på utländsk territorium och förebyggande. Så hur många krig har inte USA startat på utländsk mark? När man väl drabbades på hemmaplan såg hämnden inga gränser. Vad medlemmar i Nato sysslar med är under all kritik. Att låte dem öva i Sverige är att godkänna deras krigshandlingar. USA handlingar underblåser konselvent terrorism och skapar en god fiende som man hoppas ska vara alibi för USAs ständiga överträdelser och brott mot internationell lag. Våra vänner? Tala för dig själv. Vad är du för en slags människa Ratzz? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 07:31 |
| Re: Death is just another aspect of life, 08/06 22:29 | |
| amen... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 06:40 |
| Re: Vänster, 08/06 22:25 | |
| Ja...typiskt vänstern att faktiskt agera istället för att sitta och se på. Gör man inte något mer konstruktivt själv än att sitta på arslet och gnälla på VKs hemsida så ska man enbart vara tyst när andra människor engagerar sig. Har du några sakliga invändningar mot det här eller ville du bara stoltsera med dina fördomar? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 03:26 |
| Bra! | |
| Skönt att se att det finns engagerade och modiga människor som försöker göra något åt Nato-vansinnet! Heja! :-) | |
| Anmäl inlägg | Besvara 09/06 00:47 |
| fred på vems vilkor? | |
| Då kanske det är okej med lite aktiviteter att pigga upp aktivisterna med, lite civilolydnad i o runt deras läger också. Vi kanske tom lyckas störa deras verksamhet så mycket att dom inte orkar störa våra vänner i försvarsstyrkorna från NATO. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 23:47 |
| Re: Vänster, 08/06 22:25 | |
| Sen när har det här med jobb att göra? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 23:45 |
| Re: !?!?!, 08/06 22:10 | |
| Det är nog mest tufft att motarbeta systemet i Kina, Sovjet eller nån diktatur nån annan stans. Kanske rent av dumdristikt... I Sverige är det väl inte så farligt... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 23:42 |
| OK, Hahaha!! | |
| Ok, sitt där och vifta med era "träkäppar" och protestera!!! ...Jag tror nog att Flygplanen flyger bra nog mycket högre än ni !!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 23:17 |
| Flygövning | |
| Jag tänker mest på alla stackars djur, allt från älgar i skogen till hundar och katter som inte mår bra av sånt här. Visst är det bra att vi håller oss med en bra relation till resten av världen och nato men. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 23:00 |
| Skippa Nato! | |
|
Bygg åter igen upp ett av världens störst flygvapen och satsa mer på försvaret ty historien upprepar sig alltid! Bättre än att betala till det stora skämtet "EU" |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 22:37 |
| Death is just another aspect of life | |
|
Scenariot är en spegel av verkligheten och vår förlorade historia i Norrland. Svea Rike har "koloniserat" Lappland, dvs ockuperat Sapmi. Kronan har tagit från ursprungsbefolkningen sin äganderätt och segregerade ursprungsbefolkningen i två klasser, renägande och icke-renägande. Där de renägandes rättigheter slutligen reducerats till privilegier för nyttjande av renbete. Övriga samer klassificeras som bosättare och "svenskar". Kronan lade beslag på mark och gruvrättigheter. Skogen och vattendrag såldes godtyckligt eller exploaterades. Trä och brukspatroner stod vid sidan av storpatron Kronan själv. Kungariket demokratiserades under hot av folkresning och revolution. De koloniserade områdena gjorde till "folkets" men redan 1850 var hälften av befolkningen i södra lappland svenska bosättare. Stulet land och stulet vatten. Samerna utsätts sedan för mer och mer inskränkningar och landet de förlorat exploateras i en sista våg. Malm, timmer och vattenkraft, vrids år för år ur kroppen Sapmi. Olagligt enligt Eriksson Vasa, olagligt enligt Lappkodicillen av 1751. Olagligt fortfarande idag. Nu skall sista droppen vridas ur heliga älvar och heliga fjäll. Lagfart till Sapmi har icke kronan, staten, rätt till. Så gav staten bort sin suveränitet till kontinentunionen. Naturens räddning på planeten kräver sedan att naturen i Sapmi ska offras, för att den påstådda moderna världen förätit sig och kräver offantliga mängder energi. Bara Sapmis guld kan mätta de hungriga fogdarna och fursten vars namn är regeringen i svearnas rike. I ett unionsval valde svearna sina delegater, men ingen norr om dalälven försvarar varken de fattiga kolonisatörerna som blivit drängar åt patronerna eller spillrorna av samerna i förskingringen. Norr om dalvälven säger flertalet nej till en hungrig union som kräver mer än vad kronan kräver. Att lägga självbestämmandet åt sidan, gör svearna som offer till guldkalven, för att ges inflytande och möjlighet att få dela de goda frukternas goda bröd som skall brytas med den rikes rättvisa händer. De 18 heliga marionetterna skall vrida klockan rätt åt 500 miljoner unionsbor vars dröm är freden som bara marknadskapitalismen kan rädda. Människors kultur göre sig icke besvär. Är icke ett band. Bara penningen bringar fred. Så reser sig en dag folket norr om Dalälven och kräver tribut, kräver återbetalning för slaveriet och det stulna landet. En folkresning sker. Svearnas kornbod hotas. Nu hjälper krigsförbrytarna till att åtbörda vad som åtbördas kan. Stulet land skall stulet land förbli. Land som med vapenmakt säkrats. Som det alltid varit. Som Europa alltid varit. Som kommer befriarna. Med natostjärnor och baner. De som olagligt bedrivit krig mot Irak där krigsförbrytelserna överträffar nazisternas dåd. Civila avrättas utan rättegångar, förarlösa bomber slaktar misstänkta och icke misstänkta på andra länders kränkta territorier, utan rättegång, utan rättfärdighet. Allt är satt i system, olagliga krig, statsterrorism i sitt esse. Den nya president Obama blir åskådare när kongressen spänner bågen för kriget mot kriget. Obama blir åskådare till Guantanamoförbrytelserna. Men Obama blir delaktig i förbrytelserna genom sitt passiva godkännande och underordnande av den verkliga makten i förenta staternas sanna korridorer. Intresset att styra världen till gagn för sig själv. I en tid då den tiden är förbi. Nato har blivit delaktiga i ständigt pågående krigsförbrytelser. Dessa bärsärkar gästar nu landet Sapmi som borde gjort revolution så många gånger att kronan blott vrak vore. Så färdas dessa dödens stålfåglar över renhjornarna och sommarlandets kalvningsland. Darrande skakar de av krigets vindar och beläten. Med vilken rätt övar dessa krigsförbrytare och herrar i förstörelsens namn, i att skingra naturens egen gång, som ett förskingrat folk försöker överleva i. Ni krigarsjälar från främmande land. Ta ert krig och låt freden och friheten vandra över jorden. Försvinn från Sapmi, försvinn från er själva, ni massförstörelsens budbärare. Försvinn i fred, och i icke i krig. Voj voj. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 22:29 |
| Vänster | |
| Detta är ett så otroligt vänsterbeteende. Är det inte bättre att skaffa ett bra jobb och inse att andra försörjer en. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 22:25 |
| Helt Otroligt!!!!!!! | |
| Det är fantastiskt att det finns mäniskor som vill att skattebetalarna ska måsta slanta upp mer pengar, för att det dom tror är eller ska vara rätt ur deras egen synvinkel. Jag tycker att det är trångsynt att se det från ett så litet perspektiv. Världen består inte bara av nato......Fred är omöjligt så länge det finns olika relioner. Titta på t.ex Nord Korea eller på Iran när, var, hur eller vad dom hittar på det vet ingen, det är någe som skrämmer om något. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 22:25 |
| Hoppas sabotörerna grips | |
|
Är det sådana som dessa som Lenin kallade "nyttiga idioter"? Västvärlden behöver samöva sina stridskrafter. Vi har fortfarande en stor öppenhet mot det starkt rustande Ryssland. De som bl.a. bygger 5-6 nya stora hangarfartyg. Betydligt större än Illustrious. Tror den här flickan att lösningen på våra säkerhetsbehov är låta bli att öva? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 22:19 |
| !?!?! | |
| Vilken tuff tjej!! Våga sätta sej upp mot systemet och visa att vi alla kan ta till medel som inte följer lagarna i ett demokratisk land när vi känner att det inte passar oss. Men nu fick hon sina "five minutes of fame" i lokal tidningen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 22:10 |
| Alla | |
| Alla länder har en arme, sin egen eller någon annans | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 22:02 |
| Smart tjej!! | |
| Jag tänker använda mej av samma retorik. Det finns såå mycket jag inte tycker är okay i Svearike. Nu har jag blivit inspirerad av denna tjej att också sätta mej upp mot statens beslut och kämpa tills det blir som JAG vill. Demokrati i all ära men men den är bara bra så länge som det blir som jag vill....eller??? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 22:02 |
| Re: Övningen behövs inte, 08/06 20:13, 08/06 20:49 | |
|
Jo du Miahabo Berkelder, som vanligt är den enögde kung i de blindas rike. Övriga kärnvapenmakter då: Pakistan, Kina, Indien, Ryssland och senast Nord Korea? Utgör inte dom något hot? Så om vi tar bort NATO så kommer dom att säga: Men titta vad förståndigt, vi gör likadant? Tror inte det.... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 21:59 |
| Re: Övningen behövs inte, 08/06 20:13, 08/06 20:49 | |
| Då kan ju DU samla ihop alla NATO-länders representanter och då kan DU påtala din dröm som du just beskrev. Tycker att du ska vara tacksam över att det finns människor som beskyddar dig om det smäller. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 21:48 |
| Vi får väl se | |
| Om inte nato kan försvara sej mot några vänsteraktivister så kanske de behöver en liten övning i alla fall. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 21:27 |
| Vem bryr sig om dom? | |
| Vem tror dom att dom är? Tror dom att nån kommer att sluta kriga för att ett 50-tal människor försöker stoppa några tusen krigare? Skull int tro de va? Snacka om meningslöst. Man blir bara mer förbannad på dom!!! Blir bara mer taggad att vara mot dom som dom håller på! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 21:26 |
| Tveksamt | |
| Citat: "Ibland blir det olagligt enligt Svea rikes lag, men inte enligt oss själva". Jösses, tänk om pedofiler och våldtäktsmän använde sej av samma retorik. Man behöver inte gilla allt som står i lagboken men om man vill protestera så ska man aldrig göra det genom att själv bryta mot lagen eftersom man då indirekt rättfärdigar alla typer av lagbrott. Vad som är moraliskt rätt och riktigt är ju som bekant högst subjektivt. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 21:26 |
| Dumheter | |
|
Bara för att Sverige har haft fred i 200 år så är det ingen garanti att vi inte kommer att behöva försvara oss i framtiden. "Om du vill fred, rusta för krig" |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 21:21 |
| Upprorsterapi för medelklassens ungar | |
| Nu har dom sommarlediga världssamvetena påbörjat sina resor runt världen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 21:14 |
| Re: Re: Övningen behövs, 08/06 20:13, 08/06 20:34 | |
| Och då är det väl sådana som du som har sett till att vi inte har något försvar som kan försvara oss... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 20:53 |
| Sabotage | |
| Att dessa aktivister redan i tidningen öppet säger att man planerar något som kan räknas som sabotage är ett hot mot demokratin...inte NATO. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 20:52 |
| Ensidig propaganda | |
|
Ingen av ungdomarna protesterar dock när ryssarna vill muddra och bygga ut hamnanläggningarna på Gotland i sken av gasledningen. Men som vanlig vill man bara se det som är bekvämt för en själv och det egna budskapet. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 20:52 |
| varför? | |
| Varför ska man hålla på och flamsa och störa? tror man att man uppnår någonting genom detta? Dessa demonstranter lever i en dröm...man uppnår inte världsfred ...kommer vi aldrig att göra,men vad man däremot kan göra är precis som NATO pysslar med här,nämligen att öva för försvarandet av våra länder. De som menar att man övar för krig är enligt mig helt ute och cycklar. Jag lovar att om det inträffar något allvarligare,tex ett angrepp från terrorister eller främmande makt då kommer ni aktivister inte att klaga då kommer ni med öppna armar och välkommnar NATO. Vad ni sysslar med är inget annat än rent hyckleri. Ni kommer att misslyckas. Än hur mycket ni skriker och gormar så kommer övningen att fullföljas. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 20:49 |
| Övningen behövs inte, 08/06 20:13 | |
| Krig, död och våld behövs aldrig, därmed behövs inte heller denna övning där NATO övar just på detta: kriga, bomba och döda civila. Vi kommer inte misslyckas med att stoppa övningen, och det gör vi för vår och våra barns skull, för en fredligare kärnvapenfri värld fri från NATO, fylld av fred. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 20:49 |
| Någon? | |
| Har ju lagt ner vårt eget försvar...så vi kan inte stå ensamma i världen och tro att vi är helgon som ingen går löspå. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 20:48 |
| Re: Övningen behövs, 08/06 20:13 | |
| Håller med! Löjligt att demonstrera för en sådan grej. Samla pengar till nödlidande barn i stället. Så sluta fjanta, ni är mätta varje dag. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 20:44 |
| Fjask!! | |
|
Det här är väl samma typer som skrek när USA stoppade kriget i balkan .....vi ska vara att vi har USA som vill ta striden åt oss andra !!! Att sedan krig sällan har vinnare är en annan sak. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 20:37 |
| Re: Övningen behövs, 08/06 20:13 | |
| Om vi en gång måste försvara oss blir det nog mot USA! Pissa inte i ditt eget glas säger jag som passande ordspråk. Det smakar fan... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 20:34 |
| Övningen behövs | |
| Hoppas att både tjejen från min hemkommun och alla andra demonstranter misslyckas. Vi behöver den här samövningen. Det kan behövas både inför FN-ledda operationer och om vi en gång skulle måste försvara oss. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 08/06 20:13 |
Fler Vännäs-nyheter från VK
Nyheter från Vännäs
- ο Företagare misstänks för bokföringsbrott
- ο Borgerlig reservation mot högstadieflytt
- ο Misstänks ha hotat sin mamma
- ο Jämthunden mest populär i länet
- ο De populäraste hundarna - kommun för kommun
- ο Körde trots körförbud
- ο Västerbotten - det tryggaste länet i landet
- ο Kärlek nytt tema på biblioteken
- ο Stal sin grannes underkläder
- ο Tänkte sälja stulna skoterkläder
det händer i Vännäs
| torsdag 11 februari | |
| 18:30 | ÖPPET MÖTE |
| lördag 13 februari | |
| 11:00 | Skälstickorna har ÖPPET HUS |
| 14:00 | Vännäs HC - Tegs SK |
| söndag 14 februari | |
| 18:00 | Dans |
Motor från Vännäs
| 10500:- | OCKELBO 6000 |
| 800:- | BÄNKSPIS OBH NORDICA |
| 31500:- | MERCEDES 230 |
| 9000:- | VOLVO 740 |
| 7500:- | OCKELBO 5000 |
| - | Fordson Major |
| 5500:- | OCKELBO 400 |
| 5500:- | OCKELBO 400 |
Bostad från Vännäs
| • | Uthyres: Hyresrätt, 4:a 110m² | |
| • | Säljes: Övrigt Bostad | |
| • | Säljes: Bostadsrätt, 2:a 57m² | |
| • | Säljes: Bostadsrätt, 3:a 82m² | |
| • | Uthyres: Hyresrätt, 1:a 35m² |
Köp&Sälj från Vännäs
Se flerheta ämnen
Politik, mode eller att vara mamma eller ordningsvakt - ämnena är många bland våra ca 110 bloggare.
Till bloggen
Mest lästa - Vännäs
Dina egna upplevelser! Skicka in själv, klicka här
Visa alla Läsarnyheter från Vännäs





