Historiskt

Här hittar du allt om det bestialiska mordet som genomfördes i Åmsele 1988.
Läs mer
Historiskt

Läs alla VK:s dokument om jakten på Hagamannen.
Läs mer
Webbtv

Efter mordet på Grisbacka fanns VK på plats. Följ Nathalie i spåren på mördaren
Se inslaget
Historiskt

16 oktober 1966 mördades köpman Axel Andersson i sitt hem i Stöcksjö.
Läs mer
Webbtv

Juldagen 2008 brann ett stort hyreshus efter en glömd kastrull med olja.
Till inslaget
Polisen

Här arbetar trafikpolisen i Västerbotten under veckan.
Läs mer
webbtv

VK besökte platsen där kroppen efter det brutala mordet hittades
Se inslaget
Fyra gripna och en skottskadad efter rån
Ett rån har skett mot Loomis i Umeå. Fyra gärningsmän är gripna och en av dem ska ha blivit skjuten vid gripandet.
Polisens nationella insatsstyrka var på plats bara minuter efter rånet.
- Rånarna försökte spränga sig in genom personalentrén på Loomis strax efter klockan nio, säger Stefan Vikman, produktionschef för Loomis. Mellan två och fyra anställda fanns på Loomis på morgonen. Ingen av personalen kom till skada vid rånförsöket.
- Men de är väldigt uppskakade, säger Stefan Wikman.
VK:s utsände uppgav att han såg maskerade poliser med dragna vapen utanför Loomis.
- Tre män är i handfängesel. En ligger bakbunden på marken, med huvudet ner, en befinner sig bakom ett skärmtak och en av de gripna sitter i en trappa. Samtliga gripna är klädda i blå mundering, samt rånarluvor. En av de gripna ser också ut att vara maskerad med slalomglasögon, rapporterar VK:s utsända.
En röd Chrysler Voyager har också brunnit vid Umestan och har fått punktering på framhjulet.
Polisens Nationella insatsstyrka fanns på plats vid Loomis lokaler bara minuter efter explosionen inträffade.
En stor insatsstyrka jagar fler personer som misstänks vara inblandade i rånförsöket.
Bland annat så använder man hundpatruller och en polishelikopter i spaningarna. Man håller också på med dörrknackningar i närområdet kring Umestan.
Brinnande bil framför polisstationen
Samtidigt som larmet kom från Loomis fick man även ett larm om att en bil framför polisstationen.
- Polisstationen är avspärrad, en bil har brunnit framför polisens garageuppfart. Det ser ut som att de försökt spärra så att polisen inte ska komma ut garaget med bilarna, rapporterade VK:s utsände vid 9.30-tiden.
En motorcykel har setts lämna platsen efter att bilen satts i brand. Larmet kom in till SOS alarm klockan 9.30.
En motorcykel hittades senare brinnande vid Östra Gymnasiet och där har polisen sökt med hund för att försöka säkra några spår efter gärningsmännen.
Allt inträffade samtidigt
SOS alarm fick inom loppet av treton minuter in flera larm som enligt uppgifter till VK alla har med rånförsöket mot Loomis att göra.
-09.29 fick SOS alarm ett automatiskt brandlarm från Loomis på Umestan i Umeå. Rånarna hade där försökt spränga sig in genom personalentrén.
-09.30, en minut senare fick SOS alarm larmet om att en bil brann med öppna lågor utanför häktet i Umeå.
-09.42 larmades SOS alarm om att en motorcykel brann vid Östra gymnasiet.
Fyra gripna - en skjuten
Vid elvatiden hade polisen transporterat tre gripna från Umestan till arresten.
Polisen uppger att man har fyra gripna för rånförsöket. Den fjärde personen ska enligt uppgifter till VK.se ha blivit skottskadad vid gripandet och vårdas nu vid Norrlands Universitetssjukhus, NUS.
På Norrlands universitets sjukhus har man fått order om att inte säga någonting om eventuella skadade från rånförsöket.
- All information som gäller rånet ska gå via polisen, vi får inte säga någonting om det, säger man på NUS.
Stoppade bil i Sävar
Poliser med automatvapen har vid 13-tiden stoppat en bil i Sävar. Man har gripit en person på platsen.
Enligt uppgifter till VK.se var det 3-4 maskerade poliser som med dragna automatvapen stoppade en bil i Sävar.
En person har tagits med av polisen till polisstationen för förhör. Polisen vill vid 15-tiden inte säga om personen i bilen har någon anknytning till rånet.
Misslyckat rån
Vid rånförsöket mot värdetransportföretaget Loomis i Umeå kom rånarna inte åt några pengar. De försökte spränga upp dörren, men misslyckades.
- Rånarna var långt i från att få några pengar, de kom inte ens in i lokalen, säger Stefan Wikman på Loomis.
Polisen hade information om rånförsöket
Rikskriminalpolisen hade information om att ett större rån skulle kunna ske i Umeå och delar ur den nationella insatsstyrkan har befunnit sig där i några dagar.
- Vi hade kunskap om att det kunde vara på gång att ske, det som nu skedde, säger Arne Andersson, chef för kriminalavdelningen vid Rikskriminalpolisen.
TT: Visste ni vad som var målet?
- Det visste vi, säger Arne Andersson.
Däremot var det oklart när rånet skulle kunna utföras, säger han.
Enligt honom är orsaken till att polisen inte ingrep tidigare att det inte var känt var alla misstänkta rånare befann sig före rånförsöket.
- I det stora ser vi den här insatsen som väldigt lyckad. Vi har hindrat ett mycket grovt fullbordat brott.
Han säger att några av de misstänkta är från Stockholmsområdet och kända för liknande brottslighet.
Polisen söker nu efter två personer som misstänks vara de som skötte avledningsmanövrarna vid rånförsöket.
Arne Andersson vill inte svara på om deras identiteter är kända.
Polishund dödad vid rånförsöket
En av polisens hundar blev skjuten under den massiva polisinsatsen vid rånförsöket i dag. Hunden avled av skadorna.
Under den skottväxling som uppstod vid rånförsöket mot Loomis tidigare i dag skottskadades en av polisens hundar så svårt att den avled.
Hunden ska enligt uppgift till VK inte vara någon av Umeåpolisens hundar.
Avspärrningarna hävs under kvällen
Under söndagskvällen räknar polisen med att teknikerna ska ha säkrat teknisk bevisning från brottsplatsen. Då kommer man att häva avspärrnignarna runt Umestan.
Inga fler gipna
Polisen har under eftermiddagen inte gripit fler än de fyra som greps i direkt anslutning till rånförsöket.
- Däremot hämtades ett par personer in för förhör, säger Dan Andersson vid umepolisen till VK.se.
Kända för liknande brottslighet
Chefen för kriminalavdelningen vid Rikskriminalpolisen, Arne Andersson, säger till TT att några av de misstänkta är från Stockholmsområdet och kända för liknande brottslighet.
- Vi känner till vissa av dem mycket väl och vet att det här är killar som inte ger sig i första taget, säger Arne Andersson till Expressen. Det rör sig om personer som har sysslat med rån flera gånger tidigare och de av dem som jag känner till bedömer jag som mycket våldsbenägna.
Arbete fortsätter under natten
Arbetet för polisen har nu lämnat det akuta stadiet och fortsätter nu med att kartlägga de misstänkta gärningsmännen och deras kontakter.
Minst två inblandade i det brutala rånförsöket mot Loomis värdedepå i Umeå eftersöks av polisen.
- Det minst två personer som vi söker nu, men det kan bli bra många till som är inblandade i det här, Dan Andersson vid Umeåpolisen.
Man förutsätter att personerna man söker är beväpnade.
- I dag har de visat att de inte drar sig för att använda sina vapen. Vi tar det säkra före det osäkra när det gäller de här människorna.
Nu pågår ett intensivt kartläggningsarbete samt sammanställande av tips från olika håll.
- Nu är det oerhört viktigt att vi får in alla tänkbara tips, oavsett hur små de kan verka. Pusslet är inte klart förän vi har lagt den sista pusselbiten, säger Dan Andersson.
De fyra män som greps direkt i anslutning till själva rånförsöket har under kvällen anhållits av jouråklagare.
Polisen kommer under kvällen och natten att ha en del extra personal inkallade, dels för att jobba på med utredningen och dels för en del bevakningsuppgifter.
Annons:
Kommentarer
Det finns totalt (197) kommentarer
| Därför ingrep man inte tidigare. | |
|
Till ALLA er som gnällt och klagat på att polisen inte ingrep tidigare: Citat från kriminalkanalen.se: "Orsaken till att polisen inte ingrep tidigare var enligt Andersson att man inte visste var alla misstänkta befann sig före rånförsöket." |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 26/05 15:16 |
| Re: Nu var det rätt!, 24/05 11:26 | |
|
Åsiktsmaskinen->"Nu var det rätt! Nu var det rätt med en EXTRA.rubrik! Bra VK, imponerande! Fortsätt nu så...." Åsiktsmaskinen, du har inte förstått detta med EXTRA-rubriker. Jag försöker förklara kort. Ska man hårddra det hela: Allt som händer under dagen och publiceras INNAN papperstidningen kommit ut (dagen efter) är EXTRA-nyheter. EXTRA pappersupplaga kommer däremot ut endast om nåt riktigt stort har inträffat. Förut, före webtidningens tid, var det enda sättet extra-nyheter kom ut (förutom radio/tv förstås). |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 26/05 10:52 |
| Re: Helt enig: skandal Re: Skandal, 24/05 14:28, 25/05 15:25 | |
| Kajsa, sätt dig vid skolbänken och fortsätt läs... Istället för att spekulera i vad som KUNDE ha hänt så kan vi väl enas om vad som faktiskt hände, och att polisen agerade helt korrekt. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 26/05 07:44 |
| Re: Re: Re: Re: Nazister?, 24/05 11:21, 24/05 14:32, 24/05 17:01,.. | |
| Du pratar en massa strunt. Ett flertal nazister i SMR är just yrkeskriminella... så vad får du det ifrån att det inte skulle kunna finnas nazistiska kopplingar till detta? När det gäller den nazistiska rörelsen i Sverige så ligger de bakom väldigt många våldsbrott, bankrån, vapenstölder, mord... ja jag kan fortsätta i evigheter... Därför är jag MYCKET intresserad av att läsa slutpläderingen kring detta fall och jag är ÖVERTYGAD om att det finns sådana kopplingar i detta fallet... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 20:52 |
| Alla ni som påstår att polisen visste och agerade försent... | |
| har ni tänkt på att ni vet inte ett sk-t om vad polisen visste och inte. Det kan likväl ha varit ett väldigt vagt tips från en enstaka person men som bedömdes trovärdigt. Då vet man inte nåt alls säkert. Vilka, hur många, när? Och då är det lite svårt att gripa personerna innan, eller?? Polisen har inte resurser att förebygga såna här brott ständigt genom att agera innan, sen får brottlsingar småstraff och bedömer risken som låg vilket ger fler o fler brottslingar och vips så har vi ett nytt Mexico...underbart va?? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 18:58 |
| Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skandal, 24/05 14:28, 24/05 15:03, 24/05 .. | |
| ioio, om polisen kunde veta att Loomis i Umeå skulle rånas borde de ha bevis för det. Ingen, inte ens polisen, får agera utifrån vad de "vet". Att påsåt i en rättssal att man "vet" något om man inte kan bevisa det man säger sig veta är oftast helt värdelöst. Har polisen vetskap om att brott skall begås bör de i rimlighetens namn ha bevis för det ex. genom telefonavlyssning, informatörers uppgifter etc. Och har de vetskap om förberedelse till brott är de skyldiga att agera. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 15:51 |
| Re: Re: Re: Re: Re: Skandal, 24/05 14:28, 24/05 15:03, 24/05 15:2.. | |
| Helt enig Svensk, förberedelse och/eller stämpling till brott är straffbart och polisen i Stockholm borde ha agerat redan innan "gänget" åkte till Umeå. Så enkelt är det. Jag är trött på alla kommentarörer som menar att polisen lät gänget påbörja rånet för att kunna låsa in dem längre. Så får inte polisen agera, eftersom försök och/eller stämpling till brott regleras i brottsbalken och redan då är ett brott begånget! Polisen har varit slapphänt, och ville enligt min mening kanske söka befordran eller "flexa musklerna ute i fält". Något fel är det i alla fall när polisen släpper iväg folk för att begå grova brott polisen redan vet är planerade! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 15:47 |
| Re: Re: Re: Skandal, 24/05 14:28, 24/05 15:03, 24/05 15:29 | |
| Flubber, förberedelse till brott ex. grovt rån är inte detsamma påbörjat grovt rån. Eller vad menar du? Förberedelse till rån och/eller stämpling till rån regleras enligt 23:e kapitelt i brottsbalken medan ett rån regleras enligt kapitel 8 i brottsbalken. Förberedelse och påbörjat brott är alltså två olika brottskategorier. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 15:42 |
| Helt enig: skandal Re: Skandal, 24/05 14:28 | |
| Helt enig med dig Lennart, även om du fått en massa mothugg ser jag: bl.a att förberedelse till brott inte ger något långt straff utan de är ute snart igen. Vem som helst som hade kunnat bli skadad vid rånet, någon som gått förbi ex. Det är att utsätta allmänheten för allmänfara. Ett skott avlossat från polis eller rånare hade kunnat rikoschettera och träffa en civilperson, polisen hade aldrig kunnat få vetskap om sprängkraften på bomben; faktorer som är allmänfarliga speciellt när det handlar om grovt rån som i Loomisfallet i Umeå. Polisen satte faktiskt allmänheten i fara som inte ingrep innan rånet påbörjades, trots att de visste att det var planerat. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 15:25 |
| NI gjorde jobbet inte UmeåpolisenRe: Bra jobbat, 24/05 14:32 | |
| Helt enig JoeL, kommentarskrivarna verkar tro att Umeåpolisen var den nationella insatsstyrkan eller att nationella insatsstyrkan inte gjorde något alls utan Umeåpolisen skötte hela ruljansen. Om Rikskriminalen och nationella insatsstyrkan inte hade agerat hade Umeåpolisen suttit och druckit kaffe vid förmiddagsfikat i godan ro när rånet påbörjades. Det var ju inte Umeåpolisen som gav Rikskrim information om förberedelse till rån i Umeå, utan tvärtom. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 15:16 |
| Ej Umeåinsatsstyrka Re: Fyy faan va bra gjort, 24/05 21:25 | |
| Det var inte Umeåpolisen som ingrep, utan nationella insatsstyrkan -- och den sitter inte i polishuset i Umeå eller ens i Umeå. Det var för övrigt Rikskriminalpolisen i Stockholm som var informerad om att rånet skulle ske och skickade upp insatsstyrkan från Stockholm som väntat i Umeå på att rånet skulle genomföras. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 15:09 |
| När NI och Rikskrim råder | |
| Jag tycker att det är anmärkningsvärt att inte ens regionala insatsstyrkan ansågs duga, utan nationella insatsstyrkan skulle in i Umeå. Är inte regionala insatsstyrkan nog utbildade eller vad? Eller ville nationella insatsstyrkan och Rikskriminalen få en fjäder i hatten? Känner någon i NI eller på Rikskrim lukten av en befordran? Man kan ju fundera på det likaväl som varför regionala insatsstyrkan inte dög. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 15:02 |
| Re: Re: insatsstyrkan, 25/05 09:31, 25/05 11:23 | |
| NI är en grupp innom polisen som är till för att hantera svåra och farliga situationer då människors liv är i fara, och när situationen bedömts för farlig för den VANLIGA polisen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 14:31 |
| jag är tröt på brotslighet! | |
|
Jag är tröt på all brotslighet sjukdomar tar man bort jag tycker att obotliga fall bör likvideras biligare för samhelet och dom till för inget! Bra jobbat polisen önska ni hade lite mer befogenheter so ni kan gör ert jobb utan rädsla för att åka dit hella tiden. Alla ni som tycker synd om brotslingarna, hoppas jag att ni råkar ut för dem så får vi se vad ni tycker då! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 12:02 |
| Re: insatsstyrkan, 25/05 09:31 | |
| Jag kan tala om för dig gosse att du har inte någon som helst aning hur polisarbete sköts, eller på annat sett har inblick i liknande situationer. En enkel fråga till dig. Kan du tala om för mig varför du tror att NI finns och vilket syfte dom har? Jo det är så här att det är en speciell enhet inom poliskåren som är tränade många timmar att utföra sådana "jobb" som den nu vi kan läsa om. Det gäller inte bara i Umeå utan som sagt i hela landet. Du får gärna se till att ha hela vägen plogad innan du uttalar dig om vissa saker. Nej jag bor inte i Umeå. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 11:23 |
| insatsstyrkan | |
| nu var det ju insatsstyrkan från stockholm som var här och gjorde grovjobbet, dom har varit här x dagar och väntat för dom viste att det skulle inträffa något. polisen i umeå var inblandade också men vad dom gjorde vet jag inte. kanske var det någon där utan bälte som körde för fort och hade en trasig baklampa som dom kunde ta medans nationella insatsstyrkan gjorde sitt. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 09:31 |
| I brist på öppna ögon... | |
|
"Noll tolerans för sådana brott...fängelse och släng nyckeln, nä förresten smält ner nyckeln så ingen kan hitta igen den och släppa ut dessa monster. Återfallsförbrytare - att det ens skall finnas ett sådant ord!" Mycket konstruktivt. Istället för att bara besinningslöst straffa brottslingar är det nog klokare att börja i den änden som talar om varför sagda personer begår dessa brott. -Jag kan förövrigt tänka mig betydligt värre brott än väpnat rån, även om väpnat rån är grovt i sig. Jag förstår varken konspirationsteoretikerna här (nej, månlandningen var inte fejkad), eller dem som kastar lovord och gratulationer mot polisen. Med tanke på den mediala uppmärksamhet detta fått i hela landet kan vi vid detta lag vara säkra på att det inte var en övning, men det är vi nog alla rörande överens om. Men att gratulera polisen för detta ingripande? Javisst, de avvärjde brottet - fint. Men mår polisen som igår sköt en man bra? Vill han/hon ha en klapp på axeln och ett "bra jobbat"? Det hoppas jag verkligen inte. Kanske även de civila röster låter göra sig hörda i denna diskussion borde tänka så pass långt också? Bara en tanke. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 07:19 |
| Strängare påföljder för återfallsförbrytare | |
| Det förefaller som att det inte var första gången de här personerna var inblandade i grov brottslighet. En berättigad fråga är onekligen om det inte behövs betydligt strängare påföljd för grova återfallsförbrytare än vad som nu är fallet. Inte för att jag tror att påföljder får sådana individer som det här är fråga om att bli laglydiga medborgare, det finns nog ingen möjlighet att få sådana vidriga personer att bete sig så att de kan samexistera med övriga människor, eller djur för den delen. Nej, strängare påföljder ska helt enkelt till för att hindra dem från att begå fler illgärningar i framtiden. Vore inte en ny påföljdsform på sin plats. Låt oss tex. kalla den samhällsskyddsinternering. Effektiv inlåsning från 40 år utan möjlighet till förkortning till (faktisk)livstid för de grövsta återfallsförbrytarna skulle drastiskt minska eller helt eliminera deras möjlighet till fler illdåd. För att förhindra dessa och liknande individers vidriga verksamhet menar jag att gärningsmännens rättigheter och respekten för dem som indivder och personer måste vika för alla övriga personers intresse av frid, ro och säkerhet. Den som gör sig skyldig till upprepad brottslighet av den här kalibern har helt enkelt spelat bort sina rättigheter och den respekt för sin person som alla människor i grund och botten har rätt till. Deras rättigheter och rätt till respekt är förverkad och de ska kraftfullt, effektivt och permanent hindras från att begå fler brott. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 01:07 |
| Lekte med liv igen. | |
| Lurken har rätt. Dem hade kunnat förhindrat Tingsrättssprängningen om dem sköt sitt jobb! Denna gång hade kunnat slutat illa också, Dem har sett på när dem har gjort brott, Eller sett det stulna bilen mc eller vart det för krångligt med FRA lagen, om detta inte är provokation så kommer det att likna High chaparall i Sverige i framtiden | |
| Anmäl inlägg | Besvara 25/05 00:41 |
| Bra jobbat | |
|
KUT, ni visar att ni behövs och har gjort ett bra span m följ insats. Det rån som ni stoppade motiverar (o betalar) mer än väl NIS org. Trist med alla byfånar som inte fattar vad det handlar om!!! Bra uppbackat av Ume-polisen |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 23:59 |
| Re: ume?, 24/05 14:22 | |
| hördes fan hela vägen till berghem också... satt och åt frukost | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 23:55 |
| Sitt jobb | |
|
"Sluta upp med att ge polisen credit för att dom har avvärjt ett rån. Dom gjorde sitt jobb som dom i vanliga fall inte klarar av. " Ursäkta men att vara polis är väl inget vanligt arbete som innehåller samma uppgifter hela tiden. Likt en läkare så möter dom sjukdomar och massa olika symtom hela tiden. Nu lyckades dom fixa det , klart fan dom ska ha cred! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 23:55 |
| Re: Skandal, 24/05 14:28 | |
| Fattar du inte de lät det ske för att kunna sätta IDIOTERNS i finkan längre tid! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 23:55 |
| Re: Ingen ska ha credit, 24/05 23:20 | |
| hoppas att du är en sån perfekt människa som aldrig har gjort något fel på jobbet eftersom du påstår att polisen tydligen gör det ganska ofta. det måste kännas bra att vara så duktig. tycker nog att polisen förtjänar ett beröm för det här | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 23:54 |
| Re: Systemet funkade, 24/05 21:57 | |
| japp adiós med brotslingarna | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 23:41 |
| Re: Re: ja.., 24/05 19:51, 24/05 22:03 | |
| Du har helt rätt man måste få dessa idioter inlåsta längre än ett par år för fan annars gör de väll samma sak inom 5-6 år... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 23:41 |
| Re: Samhällsdrägg, 24/05 11:39 | |
|
tänk dig för innan du skriver SECURA. ja citerar ` just organiserade väpnade rånare är väl det värsta drägg som finns i samhället. Just dessa människor är de som förtjänar längst inspärrning ´ Hur kan du sitta där och säga att dom är dom värsta dräggen? Så du menar att våldtäksmän är snällare. Vem tror du får sitt liv förstört mest, en person som utsätt för ett rån, eller en tjej som blir våldtagen? Nyligen var de en tjej som tog självmord efter att hon utsatts för en våldtäkt. De du framhäver med ditt inlägg är att du ser våldtäksmännen som bättre människor än organiserade brottslingar. Det tyder på att du har en fruktansvärt kvinnosyn. Skäms tänk dig för innan du slänger ut det första bästa du kommer på. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 23:35 |
| Vem | |
| goolade till snuten....han/hon ligger nog ganska illa till....... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 23:26 |
| Re: Snabb VK-fotograf., 24/05 21:39 | |
| Det var en boende utmed som tog korten o sålde till tidningen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 23:26 |
| Ingen ska ha credit | |
| Sluta upp med att ge polisen credit för att dom har avvärjt ett rån. Dom gjorde sitt jobb som dom i vanliga fall inte klarar av. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 23:20 |
| Underhållande kommentarer | |
|
Ibland undrar man om folk är allvarliga? Någon tror att detta är något iscensatt av polisen, i maskopi med vittnen som hör kulor vissla och sjukhuset som tar hand om den sårade rånaren. Någon annan vet bättre än polisen och tycker att de borde slagit till på förberedelsestadiet, trots att polisen knappast hade koll på alla som skulle deltaga i rånet. Det skulle dessutom varit svårt att bevisa samt gett korta straff så att de skulle genomföra nästa grova rån snart igen. Antalet poliser ökar nu och ska vara 20000 år 2010. Frågan är dock om det inte finns ett par miljoner polis-wannabees som anser sig veta bättre än de utbildade? Snacka om ett otacksamt jobb! Grymt jobbat av polisen! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 23:02 |
| Re: Hur många till lasarettet?, 24/05 22:38 | |
| Endast en skjuten, en av rånarna. Inga fler skadade enligt polisen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 22:56 |
| Tack Polisen | |
| En strålande insats, tack för att ni finns som skyddar oss vanliga "hederliga" mot sådana här dyngstövlar!!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 22:52 |
| Hur många till lasarettet? | |
|
Det känns något oklart då det cirkulerat uppgifter om att två skadade förts till lasarettet. Kan det måhända vara så att en privatperson drabbades av en förlupen kula? Kanske föraren av den SAAB 9-5 som under eftermiddagen stod parkerad utanför Polisstationen? För visst hade den bilen skottskador? Eller? För övrigt så har ni äntligen förstått vad som skall ha rubriken "EXTRA". Devalvera inte denna i fortsättningen... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 22:38 |
| Re: Snabb VK-fotograf., 24/05 21:39 | |
| Är ju inte så långt fån VK... ;) | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 22:27 |
| finns fler galningar än man tror runt umeå | |
| polisen *lät* en man bli sprängd utanför tingsrätten i umeå oxå för ett antal år sedan för att i sin tur kunna spärra in en av umeås största galningar på livstid så man ska inte förvåna sig över att det låter sånt här gå ända till nästan fullbordat rån innan de ingriper.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 22:24 |
| Re: ja.., 24/05 19:51 | |
|
Jadu... du kanske inte ska vara så snabb att kommentera andras inlägg när du själv inte vet vad du kommenterar... Ta och läs EBs inlägg igen så ser du att kommentaren om att det hela är en övning är ett citat från ett annat inlägg och läser man inläggen så ser man att det är "lurad ?" som tror att det hela är ett aprilskämt och alltså är byfånen. För övrigt - fantastiskt bra jobbat av alla som var inblandad i förarbetet och gripandet. Jag skiter blanka f*n i om jag skulle bli avlyssnad av misstag om det kan hjälpa till fler sådana här snabba gripanden av organiserade brottslingar. Jag kan bara inte förstå att det finns de som på allvar tror att detta var en övning, i en övning skjuts inte rånare eller polishundar (RIP). NÄ dax att inse fakta att den mesiga lagstiftning vi har i Sverige måste skärpas ordentligt så att sådana här idioter inte kommer ut igen på många långa år. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 22:03 |
| Re: Re: Re: Re: Re: Skandal, 24/05 14:28, 24/05 15:03, 24/05 15:2.. | |
|
Polisen "Provocerade" väl absolut inte fram detta brott !! Eller ?... Dom avvaktade ...Inväntade rätt tillfälle att slå till mot brottslingarna!! DET , är skillnad !! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 22:02 |
| Systemet funkade | |
|
verkar ha varit en nästan klinisk insats från myndighetshåll...Om nu bara det amerikanska systemet med "Third strike" d.v.s. att 3 gången man åker fast ger livstis...om det hade funnits här med så hade man fått bort dessa brottslingar för gott! p.s. i övrigt så får man säga att det inte är någon nivå på många av kommentarerna nedan.. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 21:57 |
| Mr X | |
|
Visst skall K.U.T och N.I ha en eloge. Men det är inte bara polisens innre och ýttre spaningsarbete samt avlysningar som ger frukt... Därför kommer det nu en aktsam och vördnadsfull hälsning till dom informellt operativa . "Multi voati sunt, Pauci vero electi" |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 21:56 |
| Re: rånarluvor, 24/05 17:04 | |
| För att inte bli igenkända , när dom ska göra ett ingrepp , kanske.... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 21:55 |
| Re: Vila i Frid!, 24/05 20:32 | |
| Tyvärr är det inte våld mot tjänsteman eller liknande att skada eller döda en polishund utan det räknas som skadegörelse. Illa men så är det, i alla fall sist jag kollade. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 21:41 |
| Snabb VK-fotograf. | |
| Var även VK-fotografen informerad om vad som var på gång? Och av vem? Eller är han bara sjukt snabb? Bara en undran. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 21:39 |
| Re: Vila i Frid!, 24/05 20:32 | |
| Hörde av en som jobbar som polis att hunden räknas som "polisman". Så det lär bli ett straff därefter. Vet ej vart på straffskalan dock. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 21:35 |
| Noll tolerans | |
| Noll tolerans för sådana brott...fängelse och släng nyckeln, nä förresten smält ner nyckeln så ingen kan hitta igen den och släppa ut dessa monster. Återfallsförbrytare - att det ens skall finnas ett sådant ord! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 21:34 |
| Fler poliser skapar trygghet | |
|
Det ska kännas tryggt att vistas ute i samhället.Utbilda fler poliser. Tack för en god insats. Skattebetalare |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 21:33 |
| Re: Vila i Frid!, 24/05 20:32 | |
| Skadar man eller dödar en polishund så rör det sig om brottet förgripelse mot tjänsteman. Tjänstemannen i det fallet är då alltså polismannen (hundföraren) och inte själva hunden. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 21:32 |
| Re: Vila i Frid!, 24/05 20:32 | |
|
Straffet för att döda eller skada en tjänstehund vill jag minnas det var frågan om skadegörelse (!). Löjligt javisst, men det kommer inte att spela någon roll i detta fallet då de har gjort sig skyldig till andra gärningar som vida överstiger straffvärdet för skadeggörelse, frågan är om det ens kommer att tas upp i åtalet som kommer så småning om. Hunden i detta fallet är att betrakta som ett arbetsredskap, Visst kan det låta grymt men hellre en hund än en polis. Kan säga att efter jobbat som hundförare i många år så vet jag hur man reagerar då en sådan här sak inträffar. Tycker polisen agerade mycket måttfullt som bara sköt gärningsmannen i benet. Hur som haver bra jobbat ALLA poliser som varit inblandad i händelserna. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 21:32 |
| Fyy faan va bra gjort | |
|
Komma här och tro att Norrland ska vara lätt att råna När ge dom på nöten utav helvete så dom inte vågar sig norr om Dalälven Hurra vara bra gjort av Umepolisen Det är sånt vi vill att ni ska göra Inte jaga mopedister och oss fartdårar |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 21:25 |
| Re: Re: Re: Nazister?, 24/05 11:21, 24/05 14:32, 24/05 17:01 | |
|
Detta handlar utan tvekan inte om nazister. Dina spekulationer i det här fallet är helt grundlösa och rent utav fåniga, ingen fakta alls. De gripna är ett gäng yrkeskriminella och sysslar inte med någon form av politik. Du verkar vara en sådan som tror att det ligger nazister bakom varje sten. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 21:23 |
| Polisen förberedd ? 19:03, 24/05 19:41 | |
|
"john" Ja, jag såg nog denna intervju En man som befann sej i en lägehet på Haga. Han tyckte sej höra automateld,alltså knallarna på andra sidan E4.an. Inte något vinande ovanför skallen precis. Han såg även lite blå/svart rök som då skulle komma från den sk. "bomben". Nåväl, det visar sej nog i framtiden om det var "skarpt" eller regisserat Jag tvivlar |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 21:13 |
| Re: Re: Re: Re: Polisen förberedd ?, 16:21, 24/05 19:03 | |
| Håller med KLuringen till fullo. Han fattar. Fast det är nog nåt större på gång. Tänk på Matrix! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 20:58 |
| Hatten av!!! | |
| Hatten av till Umeåpolisen och "NI" för ett bra jobb... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 20:52 |
| Re: Re: Re: Polisen förberedd ?, 24/05 13:51, 24/05 16:01 | |
|
Så du tror på fullaste allvar att det skulle rapporteras i alla riksmedier om det vore övning? Du tror inte det skulle läcka ut? Pucko! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 20:41 |
| Re: Re: Tack till avlysning och spaning, 24/05 15:08, 24/05 19:15 | |
| Har du inget att dölja kan väl vem som helst få lyssna på samtal är min mening. Polis och andra myndigheter har knappast tid eller ekonomi för att sitta och lyssna på Svenssons snack om barn och morgondagens middagsplaner... eller hur !!! Jag håller med MArcus, låt dom avlyssna om misstanke finns !!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 20:35 |
| Vila i Frid! | |
| Varför döda en oskyldig hund för :( ONÖDIGT! De va ju de värsta me hela alltihopa tycker jag! Sen undrar man ju hur rånarna tänkte? Varför göra något sånt här just innan sommaren börjar? Varför inte vänta till hösten, trevlig sommar dom har att se framemot! Hursomhellst anledningen till att jag skrev va för att jag ikväll skänker alla mina tankar till hunden! :( RIP ! Undrar förresten vad straffet blir för att ha mördat en hund? Skulle vara intressant att veta, nån som vet? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 20:32 |
| Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skandal, 24/05 14:28, 24/05 15:03, 24/05 .. | |
| Andreas du är inte GUD, lika lite är polisen! Svensk lag skall följas och här har polisen medvetet gjort fel. Det är av underordnad betydelse om polisen TROR att någon skall begå grovt brott, finns vetskapen skall brottet förhindras innan det utförs. Vi är inte betjänta av en polisstat där dessa individer godtyckligt praktiserar Svensk lag. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 20:31 |
| Bra jobbat! | |
|
Polisarbete när det är som bäst! Tycker att de som tror att detta är en övning kan fortsätta tro det, dessa personer kommer även kunna läsa om när tingsrätten övar på att döma gärningsmännen och att fängelserna övar på att förvara dem. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 20:27 |
| Re: ja.., 24/05 19:51 | |
| jadu.. läs en gång till, det var först ett citat som nån annan skrivit o sen en kommentar tll den... så ni är nog på samma sida du o han/hon ;) | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 20:10 |
| Re: Re: Re: Re: Polisen förberedd ?, 16:21, 24/05 19:03 | |
| Haha.. det var det sjukaste jag hört. Om det nu är så att det upprättades brytpunkter strax innan larmen så tyder det väl snarare på att även dessa enheter var informerade om vad som var på g och att polisen upptäckt att det börjat hända saker.. Eller så är det helt enkelt bara en tillfällighet? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 19:55 |
| hunden.. | |
| tråkigt med hunden..modiga hundar..de offrar sig helt..någon hundförare har mist en vän idag.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 19:54 |
| ja.. | |
|
EB skriver ''Många byfånar här idag...'' och den allra största verkar vara du själv, att sitta och påstå att detta skulle varit en övning.. det var det löjligaste jag hört, istället för sitta framför datorn hela dagen så kunde du gått ut i verkligheten så skulle du inse att detta verkligen skedde. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 19:51 |
| Fotboja | |
| Sätt fotboja med GPS sändare på dessa individer så att polisen vet vart buset finns till alla tider både när de sitter inne samt är "ute", dvs minst 10 efter sonad fängelse starff. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 19:46 |
| Re: Re: Re: Re: Polisen förberedd ?, 16:21, 24/05 19:03 | |
| Det finns ju bilder tagna av privatpersoner som sett delar av händelseförloppet. Tror du ens på att du själv finns? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 19:45 |
| Re: Re: Re: Re: Re: Skandal, 24/05 14:28, 24/05 15:03, 24/05 15:2.. | |
| För det första så ger förberedelse låga straff och dom är ute på kort tid igen. För det andra så hur kan du säga att polisen provocerat, hallå, det är inte polisen som försökte spränga sig in. Sluta att orättvist smutskasta polisen som ska ha en eloge för insatsen. Eller menar du på fullaste allvar att du tycker det är ok att såna här grova brottsölingar ska gå fria?? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 19:43 |
| Re: Re: Re: Polisen förberedd ?, 24/05 13:51, 24/05 16:01 | |
| Känner en som jobbar där på Loomis och det var INTE någon övning. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 19:42 |
| Re: Re: Re: Re: Polisen förberedd ?, 16:21, 24/05 19:03 | |
| Du kanske missade intervjun på tv med mannen som gick förbi precis då det hände? Som hörde hur kulorna flög och så..... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 19:41 |
| Re: Re: Re: Re: Re: Skandal, 24/05 14:28, 24/05 15:03, 24/05 15:2.. | |
| Svensk... Skillnad på vad man kan bevisa och vad man vet. Säkerligen hade "förberedelse" bevisen inte hållit i rätten och därför gör man inget ingripande | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 19:28 |
| Miss | |
| Detta måste väl ändå vara ett missförstånd av rånarna, folket i Umeå saknar köpkraft, det visar ju all känd statistik. Så det kan inte ha varit mycket pengar i Loomis förvar. Trtots att det var en s k lönehelg. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 19:23 |
| Re: Tack till avlysning och spaning, 24/05 15:08 | |
| Marcus, jag önskar av hela min själ att du någon gång kommer att få avlyssnad telefon utan att du vet om det... Kom tillbaka då med dina kommentarer. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 19:15 |
| Re: Re: Re: Polisen förberedd ?, 16:21 | |
|
"Law" Hur vet du att någon har skjutit skarpt? Och att någon hund är död ? Automateld behöver inte nödvändigtsvis vara skarp. En rökpuff tillsamman med ett knallskott skulle kunne uppfattas som en "bomb" ! Tänk på att allt som har sagts och skrivits är polisens uppgifter. Har du sett någon bild på tex. brinnande föremål som skulle kunna identiferas som en bil eller en MC. Allt som sägs om "rånförsöket" kommer från polisen själv och är med stor sannolikhet en del av scenariot som idag har spelats upp. Det stämmer allt för bra (har möjlighet att lyssna på polisscanner då och då) för att kunna vara något annat än en ganska stor övning med ambulans och brandkår som upprättade "brytpunkter" vid nästan samma tidpunkt som larmet gick. Även landstinget var inblandad rill en del. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 19:03 |
| Byfånar | |
|
"Denna historia tror jag inte ett ögonblick på. Detta måste ha varit en övning för den s k insatsstyrkan tillsammans med Umeåpolisen." Många byfånar här idag... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 18:54 |
| Re: Re: Re: Re: Skandal, 24/05 14:28, 24/05 15:03, 24/05 15:29, 2.. | |
| Förberedelse till grovt rån är straffbart och skall leda till polisiärt ingripande. Så skedde inte då de ville provocera fram fullbordat brott. Så enkelt är det, lås in rätt klientel! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 18:44 |
| Förbannat bra jobbat. | |
| Hatten av för samtliga poliser som var inblandade i denna insats. Ni som säger annat borde hoppa i älven. Sen till er som undrar över maskering och klädsel, självklart ska dessa polisers identitet skyddas in i det längsta och sen vilka kläder dom har på sig kvittera. Man använder den utrustning man behöver för att lösa sin uppgift. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 18:44 |
| Re: Bra jobbat!!!, 24/05 13:25 | |
| NEj X Team hotar bara krögare och råntar kiosker. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 18:40 |
| Ruskigt bra! | |
|
Kan inte annat än berömma polisen för ett grymt arbete. Underrättelsearbetet verkar ha fungerat prickfritt. Kan tänkas att det varit en hel del avlyssning och spaning för att ta fram detta. Den grova organiserade brottsligheten är viktig att bekämpa. Det är därför glädjande att regeringen, vid sidan av målet om 20 000 poliser nästa år, sett till att RPS skapat nya enheter med mer personal på detta område. Insatser som dessa kan då bli lättare att genomföra i framtiden. Bra jobbat polisen! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 18:32 |
| Re: Klantigt, 24/05 14:17 | |
| Jadu mirre...vad ska man säga om dina uttalanden...Har du hört talats om Arlanda-rånet som skedde mitt på ljusan dag då rånarna kom över ca 44 miljoner kronor och inte en enda krona har återfunnits?! Det är inte småpotatis! Och det du säger om att dom "kan inte få upp en dörr med sprängning ens." Har du någon aning om hur säkra dom där dörrarna är? Och insats styrkan var på plats så snabbt pga någon hade golat på rånarna eftersom dom tom redan hade helikoptrar i luften! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 18:32 |
| Polishundar | |
| Synd på hunden!!! Dessa polishundar gör ett sånt utmärkt jobb och dess tränare och förare! Tur att vi polishundar har!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 18:30 |
| Insatsstyrkan... | |
| ...jovisst. De gör precis vad de ska. Insatser. Men Umeåpolisen har antagligen sysslat med sin beskärda del både inre och yttre spaning för att insatsstyrkan skulle få göra något överhuvudtaget. De låg redo och väntade. Eller är det kanske nationella insatsstyrkan som gör spaningsarbetet åt Umeåpolisen också? BRAVO Umeåpolisen! Kritik är befogad bara när det finns något att kritisera. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 18:23 |
| Re: Förhindra brott!, 24/05 16:34 | |
| Dom kan gripas för planering av rån men att dom utförde rånet ger mer straff och sen kanske inte polisen visste EXAKT tid när dom skulle slå till heller att dom hann hindra. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 18:22 |
| Beröm , bra jobbat | |
| Grymt bra jobbat , bura in dom . Nu väntar bara att ta fast hela gänget. Mer skattepengar till polisen så vi kan tabort brottsligheten. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 18:22 |
| Lukas | |
| Det brukar vara gängmedlemmar från Söderälje eller från ett annat ökänt gäng i Tumba som pysslar med sånt här.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 18:11 |
| Re: Aprilskämt i mitten av maj, 24/05 16:58 | |
|
Du har en klar poäng. Hur kommer det säg att ex bildjournalisten Per Landfors och Rolf Höjer "råkar" sitta på första parkett, bara så där söndagsförmiddag. Nog måste de vetat, eller ! Ska man ha övning är det lämpligt att göra så i närhet av utbildningsplats för blivande poliser, vad ligger 50 meter från Loomis, jo Polishögskolan Umeå. Helt klart en väldig väl regisserad historia! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 17:52 |
| Jösses vilka konstiga kommentarer! | |
|
Vad är detta? Är vi så få i detta land som är normalt lagda? Istort sett samtliga kommentarer här ser en konspiration eller statligt provocerat brott, eller polisiär våldshets, eller en övning etc. Vad är det frågan om? Gratulationer till polisen som lyckades stoppa dessa våldsverkare ifrån att stjäla våra pengar. Den nationella insatsstyrkan befann sig i Umeå då dom hade information om ett förestående rån. Huvorna används för att förhindra identifikation. Blåställ och andra kläder används för att inte avslöja att dom är poliser. Jösses. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 17:48 |
| De flesta togs | |
|
Såg att några stycken där i början ville skylla rånen i Sverige på regeringen. Politisera lite lagom tack! Tyvärr har vi haft väldigt mycket rån väldigt länge, om man jämför med t.ex. Norge. Vi får nog höra vilka proffsrånarna är och behöver inte spekulera. Förmodligen inga fattiga pojkar. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 17:32 |
| Rumpor. | |
| Kan det vara gängrumpor från ett MC-gäng som försökt få pengar till inträdet? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 17:20 |
| Re: Så det kan slumpa sig, 24/05 15:56 | |
| Det tar inte så himla lång tid att ta sig från sthlm ju. Med eget flyg så e du väll uppe i Umeå på 30min..... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 17:18 |
| Re: rånarluvor, 24/05 17:04 | |
|
Polisen har rånarluvor för att inte onödigtvis bli igenkända, fotograferade och "preventivt" oskadliggjorda. Förmodligen också för att undvika hämdaktioner. De här gängets arbete leder ibland till att någon får det straff de förtjänar, kanske 10-15 år, och ibland måste man använda tungt våld. Lika bra att så få utomstående som möjligt vet vem som gjorde vad. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 17:17 |
| Re: rånarluvor, 24/05 17:04 | |
| För att inte kunna bli identifierade. Det är inte Bosse trafikpolis vi snackar om här | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 17:17 |
| Grattis från Gbg | |
| Stort grattis till er grabbar på NI från oss på Igv City Gbg, gött jobbat!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 17:17 |
| Re: rånarluvor, 24/05 17:04 | |
| Pga att deras indentitet skall skyddas. Dom är ju lediga ibland åsså. Kanske inte så himla smart att insatsstyrkans personuppgifter ligger ute, det går ju galningar ute som inte drar sig för att ge sig på deras barn tex...... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 17:16 |
| rånarluvor | |
| varför har polisen rånarluvor? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 17:04 |
| Re: Re: Nazister?, 24/05 11:21, 24/05 14:32 | |
| Nazister ligger bakom så mycket mer rån och stölder av vapen än du verkar ha en aning om... var vill du att jag skall börja räkna upp..? Ta konsekvenserna av er politik istället för att skylla ifrån er på "vänsterspöket" så fort någon lägger fakta framför era fötter! Ni vill ju bli behandlade med demokratiska rättigheter, använd dem då! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 17:01 |
| Re: Trygga Umeå, 24/05 10:58 | |
| Om du tycker det händer mycket i Umeå är det ingenting än vad som händer i södra Sverige. Men visst är det tråkigt att det förekommer. Men jag tror det är dags att folk börja inse att trygga Umeå snart är förbi. Saker och ting förändras... även i Umeå. Bra insatts av polisen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 17:00 |
| byxor | |
|
Jag förstår inte varför insatsstyrkans poliser hade på sig snickarbyxor? jag trodde att dessa yrkesmän hade någon annan uniform.. av bilderna ser man ju t.om att någon har på sig en vanlig tröja :) är detta kanske för att se civil ut? intressant är ju att få veta hur polisen eller insatsstyrkan kan ha fått informationen om att de skulle ske ett rån och att målet just var det som det blev. Men man kan ju också undra varför de inte hade kunnat ställa ut någon bil i närheten utanför loomis om de nu visste att de skulle ske där. Man hade ju kunnat campat nånstans där med ett gäng o sen kanske kunna förhindra något? alla frågetecken kanske klarnar upp framöver då saker och ting har lagts sig. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:58 |
| Aprilskämt i mitten av maj | |
| Denna historia tror jag inte ett ögonblick på. Detta måste ha varit en övning för den s k insatsstyrkan tillsammans med Umeåpolisen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:58 |
| Re: Re: Re: Skandal, 24/05 14:28, 24/05 15:03, 24/05 15:29 | |
| Försök till grovt rån.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:54 |
| Vilken stjärna! | |
| Hur kan man tro att detta skulle vara en övning? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:52 |
| Grattis polisen! | |
|
Hatten av för kriminalunderrättelsetjänsten (KUT) m.fl. Jättebra jobbat, så där ska det se ut! Viktigt att grovt kriminella hindras redan i detta skede. På sikt hindrar det också inrekryteringen av nya kriminella till dessa grupper. För er som tvivlat finns det faktiskt en del riktigt skarpt polisfolk i Umeå, var glada för det! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:51 |
| Re: Tack till avlysning och spaning, 24/05 15:08 | |
|
håller med dig var bra med avlysning på sådan tillfälle synd de ska hända såda saker men finns ju kriminella mesar utan vätt men man hoppas de blir stopp för alt våld och elede |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:46 |
| bra jobbat av polisen | |
| vill bara säga att polisen gjorde ett bra jobb som löste det stiligt och snabbt på plats ni ska ha en stor tack för det | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:36 |
| Förhindra brott! | |
| Varför lät polisen det gå så långt som till fullbordat brott när det hör till polisens uppgift att förhindra brott? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:34 |
| En polishund | |
| Enligt en kvällsblaska så sköts även en polishund till döds. Det är inget som VK skrivit om. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:28 |
| Re: Polisen förberedd ?, 24/05 16:01 | |
| Övning????? Tror du att dom skjuter skarpt på en övning och bland annat dödar en polishund??? Hallå!!!!!!!!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:25 |
| Re: Re: Polisen förberedd ?, 24/05 13:51 | |
| Ja, för man brukar ju alltid skjuta varandra med skarp ammunition under övningar | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:21 |
| Bra plan! | |
| HAHAHA Tycker väl att en sån här stöt måste tagit god tid att planera. sen tar man ig inte ens in genom ytterdörren. Pinsamt!!! Där fick dom nått att skryta om i fängelset :) | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:12 |
| Re: Re: Re: Brottsfria Umeå?, 24/05 10:14, 24/05 12:56, 24/05 15.. | |
| Det är inte umeå som tar fram statistik, utan BRÅ. Finns att läsa på nätet. Umeå är fortfarande bland de lugnaste städerna i sverige. Klart minst brottslighet jämfört med tex de andra norrlandsstäderna. Västerbotten har klart lägst brottslighet av alla län (alla siffror givetvis omräknade per invånare). Även om det skett en ökning gälelr det att hålla tungan rätt i mun. Umeå är i ett svensk perspektiv en väldigt trygg mellanstor stad att leva i. Globalt sett extremt trygg. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:07 |
| olle | |
| jag tycker att det var konstigt att det hände på morgonen för typ halva umeå hörde smällen och skotten t ex jag och mitt fotbolls lag. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:06 |
| Re: Re: Polisen förberedd ?, 24/05 13:51 | |
|
Håller med "Camilla" Det passar FÖR bra. Om dom, (insatsstyrkan som för övrigt lyder direkt under rikskrim) haft span (skuggning på dessa herrar så skulledom inte ha släppt det så långt som till fullbordat brott,utan att ingripa. Nä, jag TROR att det är/var en övning. När finns nationella insatsstyrkan här så passande?, om dom inte vet vad som ska ske. Två polishelikoptrar,i luften samtidigt, fyra hundpatruller att tillgå. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 16:01 |
| Så det kan slumpa sig | |
| Nationella insatsstyrkan "råkade" vara i Umeå precis när rånförsöket skedde...och tur var väl det? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:56 |
| Planerat i förväg | |
| ja, jag tänkte precis som alla andra. Antingen har dom förvarnats om rånet och tagit ned NIS eller så har en polis med automatvapen hemma extraknäckt som snickare. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:41 |
| Viste polisen att det skulle hända något | |
|
Polisen måste ha vetat om att det skulle inträffa något i Umeå genom mobil avlysning? Annars kunde inte polisen vara på plats på några minuter där det hände?Polisens Nationella insatsstyrka från Stockholm kan inta vara på plats i Umeå på några minuter? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:37 |
| Re: !!, 24/05 12:39 | |
| På grund av att Umeå växer i folkmängd, så får man även räkna med att även kriminaliteten kan öka. Ju fler människor, desto större risk att någon/några av dem är rötägg, det är ett faktum. "Spåra ur" tror jag är ett väl tilltaget ordval, snarare förändras. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:37 |
| Re: Utmärkt polisjobb!, 24/05 14:27 | |
| P L Eson om man ska kolla på skaderisken så är poliser lyckligt förskonade om man gämför med andra yrken. industriarbetare och bönder lever statistiskt sett mycket farligare än poliser :) | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:35 |
| Re: Klantigt, 24/05 14:17 | |
|
Att de begick rånet på förmiddagen efter kulturnatta tyder väl på att de har planerat lite nogrannare. Att de sprängde så sent som vid strax efter nio kan vara för att de anställda börjar jobba vid den tiden och kan under hot öppna dörrarna till pengarna(?) för rånarna. Men någonstans tabbade de sig och lät polisen få reda på att något var på gång. Det var väl det enda stora misstaget.. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:31 |
| Re: Re: Skandal, 24/05 14:28, 24/05 15:03 | |
|
Nej, du kommer inte utan om du inte påbörjat brottet. Förberedelse till grovt rån väger ganska tungt på straffskalan. :-) Tummen upp till Umeå Polisen och NIS! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:29 |
| Nationella insatsstyrkan borde utökas | |
| ...visar ju såna här händelser. De klarar upp den grova brottsligheten. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:20 |
| Suck.. | |
| ''Lennart'' varför sitter du och spekulerar helt vilt.. du vet ingenting om hur mycket information polisen hade innan rånet, det är patetiskt att sitta i ett sånt här tidigt skede och spy ut en massa galla utan att egentligen veta någonting alls. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:17 |
| Re: Skandal, 24/05 14:28 | |
|
Ja, du Lennart. Framtidens melodi kanske hellre skulle vara att vänster- och högerextremister, MC-gäng med flera, ska tillåtas härja fritt och undergräva det öppna samhället. Tanken att ett sådant här ingripande också är förebyggande och förhoppningsvis kan få en och annan presumtiv samvetslös parasit att lägga ner sina planer på ett liv fyllt av brottsliga gärningar, tycks inte ha fallit dig in. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:17 |
| Re: Re: Brottsfria Umeå?, 24/05 10:14, 24/05 12:56 | |
|
Värdetransportrån är inte alls vardagsmat i södra Sverige, och Umeå ska givetvis inte jämföras med London men den senaste tiden har det ju skett en grov misshandel nästan en gång per vecka i lilla Umeå så det är alltså betydligt fler än bara någon enstaka. Jag har inte påstått att Umeå är ett hemskt ställe, men jag tvivlar starkt på att Umeå är så lugnt som den påstådda statistiken säger. Umeå har en tradition av att skönmåla sig självt i alla möjliga sammanhang. Nationella insatsstyrkan genomförde tydligen denna operation så umepolisen kan knappast ta åt sig av berömmet. Jag är också kritisk till att insatsstyrkan inte ingrep INNAN attacken, rånet, utfördes för polisens senfärdiga agerande innebar att vaktbolagets personal utsattes för livsfara. Ifall insatsstyrkan var så väl informerad att de kunde ingripa genast efter att rånet genomförts så borde de kunnat använda samma information för att agera tidigare innan rånet hann påbörjas för rånarna kunde då åtminstone ha gripits för olaga vapeninnehav och planerande av grovt rån... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:14 |
| Re: Polisen förberedd ?, 24/05 13:51 | |
| Klart att polisen var förberedd.Delar av insatsstyrkan har varit i umeå hela helgen.det har intevarit för att extraknäcka som snickare,(kolla på bilderna). | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:13 |
| Re: Re: Skandal, 24/05 14:28, 24/05 15:03 | |
| MEn här hade de kunnat gripa på anstiftan och förberedelse men då är det svårt att få alla inblandade | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:12 |
| Re: Smart !, 24/05 13:09 | |
|
Nja vägg i vägg? Har du varit i Umeå eller? Polisen har sina lokaler på ridvägen och posten och Loomis på Umestan ca 1 km emellan! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:09 |
| Tack till avlysning och spaning | |
|
Måste bara få knäppa alla på näsan som är emot avlysning och spaning. Att Nationella Insatsstyrkan fanns på plats tyder på att de lyckats få information om att det skulle ske.. Mer Big Brother så kanske vi kan bli kvitt allt sånt här trassel. Jag vet att vissa inte vill ha övervakning på grund av den personella integriteten. Men vart är intergriteten för rånoffren, våldsoffren? Enda sättet att aktivt bekämpa organisserad brottslighet ´är att lyckas avlyssna och infiltrera. Tack Polisen för att ni finns och gör ett så bra jobb |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:08 |
| Blåkläder? | |
|
Snygg jobbat! Tur att poliserna hann kränga på sig snickarbyxorna innan gripandet. Insatsstyrkan till Umeå? Det här verkar vara resultatet av ett grundligt underrättelsearbete i min mening. Skönt att veta att det finns andra poliser än trafikpoliser i denna stad. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:06 |
| Jocke | |
| jaha råkade nationella insatsstyrkan bara var i umeå elr? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:06 |
| Re: Skandal, 24/05 14:28 | |
| Det är inte så konstigt eftersom lagen är skriven på ett sådant sätt att ett påbörjat brott är straffbart medan du kan komma undan om du inte påbörjat något. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:03 |
| RE:vem låg bakom | |
| Om jag förstått saken rätt är maskering och hemliga identiteter standard för nationella insatsstyrkan och jag tror att anledningen är just det du skriver... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 15:00 |
| MVG | |
|
Sjukt snyggt jobbat av polis,vakter,säkerhetsbyggnader,brandkår och även media. Snabbt, snyggt å rätt. Så här ska samhällsinsatser se ut! Det är få gånger rån ger något, och när det sker så går bovarna runt med paranoiapengar. Det är ingen äkta rikedom. När ska fånen fatta det? Skitbra bild på löjlig rånare ensam på mage med händerna på ryggen...gissar att han ångrar sitt brott redan där :-) Är det en byggfirma som sponsrat med uniformerna förresten?Bra jobbat trots synbart knappa resurser... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:59 |
| Bra jobbat.. | |
| Bara att gratulera till ett väl genomfört underrättelse- och spaningsarbete och en insats med förhållandevis lyckligt slut. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:57 |
| Hörde smällen, Polisen måste varit förberedd. | |
|
Umepolisen brukar ju vanligtvis inte klara upp något brott. Därför blir jag hur glad som helst när dom fixar ett brott av denna grad. Hörde smällen + automatelden själv från lägenheten. Undrar bara hur polisen kunde mobilisera sig så snabbt, man måste ju ha varit medveten om att det skulle ske! Men hursomhelst, många tummar upp för Polisen! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:51 |
| Nationella insatsstyrkan | |
| Brukar de vara i krokarna, bara sådär? Undrar om det inte ligger mer polisiärt arbete bakom detta lyckosamma ingripande? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:46 |
| Visste polisen om att det var på gång? | |
| Tycker det verkar som att polisen visste att något var på gång, eftersom att nationella insatsstyrkan var på plats minuter efter sprängningen? Sen verkade poliserna vara klädda i snickarbyxor? kamouflage? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:43 |
| Re: Nazister?, 24/05 11:21 | |
| Lika stor risk att de tillhör Vänsterextremister, de är lika kassa | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:32 |
| Bra jobbat | |
| Lugna er med applåderna till Umeåpolisen. Det var nationella insatsstyrkan som stod för insatsen. Bra jobbat nationella insatsstyrkan! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:32 |
| Re: Får så dåliga vibbar, 24/05 11:39 | |
|
Oerfarna? Att sätta en bild i brand är ju inte så svårt. Att spränga kan vem som helst göra med dagens internet, vapen finns att köpa... Dom kanske är proffs eller så är det blandat med "duktiga" och nybörjare och kanske var det därför det sket sig som tur var. ------------------------------- Är väl inget nytt att det bor ligister i Umeå eller andra delar av sverige. Kanske var det mc-gänget som börjar härja? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:30 |
| Skandal | |
|
Ingen har visst insett att polisen med berått mod avvaktade med ingripandet tills brottet utfördes? Hur skulle annars "tillslaget" ha kunnat genomföras så resolut i samband med rånförsöket. Polisen utsatte alltså Loomis' anställda och folk i närheten för livsfara bara för att kunna visa upp en lyckad operation för medierna och därmed folket, vars kärlek man kallt räknar med. Om detta ska bli framtidens melodi kan vi lugnt räkna med att polisen inte längre är allmänhetens beskyddare utan något annat. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:28 |
| Utmärkt polisjobb! | |
| Härligt att se bra polisjobb! Hoppas att Svensson också inser vilka risker som en polis i Sverige utsätter sig för - dagligen! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:27 |
| umeå | |
| jag vakna av skotten..hörde väl på haga | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:22 |
| Klantigt | |
|
Rånarna verkar vara rikiga amatörer. Rån på ljusan dag, kan inte få upp en dörr med sprängning ens. Ärligt talat ser det inte särskilt proffsigt ut. Troligen småkillar som bara läst sig till hur det brukar gå till Dessutom .... hur kunde tungt beväpnad polis så snabbt vara på plats ?? Många frågetecken i denna affär |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:17 |
| Re: Mycket Väl Godkänd, 24/05 12:53 | |
|
polisen i umeå? Tror att polisen i umeå hade lite med detta o göra, om det var Polisens Nationella insatsstyrka som gjorde gripandet , hur många av dom är stationerade i umeå? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:15 |
| !!!! | |
|
hörde hur de small och såg svart rök men hade som sagt ingen anning om at de var så passa allavarligt. Pooasitivta tta de gick snabbat för polisen att gripa gärningsmänen. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:15 |
| eloge | |
|
eloge till polisen för ett bra arbete. Det som förbryllar mig är hur insatsstyrkan kunde vara på plats så snabbt. Detta är vad jag förstått en nationell styrka med utgångspunkt stockholm. Detta måste ha varit ett bra spaningsjobb av polisen som kunnat förbereda sig. Bra jobbat polisen! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:06 |
| Re: Umepolisen, 24/05 12:51 | |
|
Umeåpolisen har väldigt lite med detta att gör, jobbet gjordes av insatsstyrkan Stockholm, punkt slut. Landsortspolisen ska inte och kan inte hantera denna typ av grov brottslighet. Liten bit av prinsesstårtan kan Umeåpolisen dock få! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 14:05 |
| BRA | |
| Bra ingripande av Polisen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:57 |
| Usch, | |
| vilka buspojkar.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:56 |
| Vem låg bakom? | |
|
Visst, visst. Bra jobbat Umeåpolisen. Det menar jag verkligen. Men som tillhörande den oskyddade civilbefolkningen undrar jag över två saker. Hoppas VK kan ta reda på det lite kvickt. 1. Varför var även polisen maskerad? Handlar det om risken för hämnd från kriminellt gäng? 2. Var det här ett sätt för Red Devils att betala första "årsavgiften" till Hells Angels? Det luktar organiserad brottslighet lång väg. Och om det är så, lär Umeåpolisen inte ha tid med hastighets- och bälteskollar, som svar på tidigare kommentar. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:51 |
| Polisen förberedd ? | |
|
Starkt att gripa rånarna så snabbt ! Bra jobb av polisen. Men kan ju undra om inte polisen visste att något var på gång ? Varför var polisens insatsstyrka redan på plats i Umeå ? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:51 |
| Re: Börja prioritera resurserna!, 24/05 10:37 | |
| Nu tycker jag du uttalar dig lite fel. Det här visar ju att polisen i Umeå fungerar. Allt arbete polisen gör skall väl förespråkas, från att ta fast bankrånare till att bevaka trafiken. Det ena utesluter inte det andra. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:50 |
| Re: Nu var det rätt!, 24/05 11:26 | |
| Håller med dig! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:41 |
| Faan vad bra! | |
|
Vem säger att vi har en inkompetent poliskår här i umeå. Bevis att dom är bra. Bra jobbat! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:40 |
| re Secura | |
|
Tyvärr så kommer de nog vara ute igenom 2-3 år, jag hade helst sett att de inte kom ut på 5-10 år. Alldeles för låga straff i det här landet. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:38 |
| Godkänd informationsverksamhet | |
| Umepolisen verkar vara välinformerad eftersom nationella insatsstyrkan fanns på plats med full utrustning inklusive automatvapen. Det tackar vi för. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:33 |
| Bra jobbat!!! | |
|
Jag kan ge mej f*n på att det var fjollorna från X-Team som gjorde detta. Lås in dom och kasta bort nyckeln. Bra jobbat Polisen. :) |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:25 |
| Spana mer!! | |
| Känns som Polisen hade koll på vad som var på gång.Hoppas de inte får på tafsen denna gång då. Bra jobbat ,heder åt Polisen. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:19 |
| Förvånad! | |
|
Över hur snabbt polisen löste detta. Men det är ju bra, det visar ju att man bör ta det lugnt i Umeå som rånare. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:14 |
| Smart ! | |
| Hur kan man råna en postterminal som ligger vägg i vägg med polisstation ? IQ kan dom räkna upp till tio eller ? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:09 |
| Branden på ön .... | |
|
... har också den något med rånförsöket att göra? Med flera SOS larm på kort tid har man kanske försökt skapa kaos på larmcentralen? Motorcykelgäng eller bara någon eller några motorcyklar? Heja Polisen, ytterligare ett bra ingipande! Låt oss nu också få veta var dessa "rånare" hör hemma i samhället - sedan hoppas vi att dom låses in för lång tid så att vi övriga hålls skyddade mot sådana löss. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:05 |
| Oväntat?? | |
|
I samma stund som rånarna spränger dyker nationella insatsstyrkan upp - slump?? Körde från stockholm när dom hörde det?? Nåt att gräva mer i VK!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:05 |
| Re: skriv ordentligt, 24/05 11:34 | |
| Instämmer till fullo, pinsammt och läsa rapporteringen. Inget annat än punktering ska det stå! ! ! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 13:01 |
| Re: Naturlig effekt, 24/05 10:31 | |
| Ja det kan ha ett samband. Arbetslöshet, sjukpension, skulder, kronofogden, utslagning. I vårt fantastiska Sverige är detta en verklighet idag medans politikerna mest bekymrar sig över hur mycket pengar som ska gå till kulturhuvudstad jippot. Nä nu är det dags att politikerna vaknar och lägger pengarna där dom behövs. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 12:57 |
| Re: Brottsfria Umeå?, 24/05 10:14 | |
|
Någon sådan statistik har aldrig funnits, däremot finns det statistik som säger att umeå är en lugn stad, något jag absolut håller med om, även efter denna händelse. I södra sverige är värdetransportrån vardagsmat, i london går det ungefär 10 dagar mellan knivmorden på ungdomar. Här är det någon enstaka misshandel och nu har ett ordentligt rån skett... Men visst, jämför man med korsningen vid den snart nedlagda macken borta i hejkomochhjälpmigträsk så är det väl umeå kanske ett otrevligt ställe. Tycker du att Umeå är ett så väldigt hemskt ställe så finns det tyvärr ingenstans att flytta förutom till skogen. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 12:56 |
| Mycket Väl Godkänd | |
|
MVG till polisen i umeå! Hoppas personalen på Loomis får det stöd de behöver för att känna sig trygga. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 12:53 |
| Umepolisen | |
|
Bra jobbat! Snabbt ingripande! bara en skjuten! Hoppas polisen inte får en massa klagomål om detta! Man kan sova tryggt i Ume! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 12:51 |
| Usch! | |
| Att så pass kriminella element finns här är ett tecken på att Umeå är osäkert | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 12:51 |
| Ja faktiskt.. | |
| Jag hörde också knallarna men funderade inte länge på vad det kunde ha varit...Där ser man!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 12:50 |
| !! | |
| Umeå med omnejd håller på spårat ur totalt. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 12:39 |
| Rosor..... | |
| BRA GJORT POLISEN TUR ATT VI HAR ER... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 12:39 |
| Slump? | |
| kan det vara en slump att nationella insatsstyrkan råkar vara i Umeå och plats inom tre minuter eller har polisen haft spaning på dessa klantar... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 12:32 |
| tack polisen | |
| att ni gör ett fint jobb,,, | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 12:22 |
| Vilken tur | |
|
Vad bra jobb polisen gör! Dom där rånarna är riktia Loonies! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 12:18 |
| heja polisen! | |
| bra jobbat! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 12:14 |
| Bra jobbat, polisen! | |
| Så tur att rånförsöket inte lyckades!! Eloge till polisen för gott jobb! Tänk att sånt här händer i vår lilla stad medan Svensson sover ut och planerar att jobba i rabatterna en solig söndag.... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 12:07 |
| Samhällsdrägg | |
|
Just organiserade väpnade rånare är väl det värsta drägg som finns i samhället. Inte nog med att de är kriminella och våldsamma - de är dessutom organiserade i grupper som kollektivt ger sig på det civiliserade samhällets grundvalar. Rånet i sig är allvarligt nog, men än mycket allvarligare är de konsekvenser detta medför i form av inskränkningar i den vanliga människans frihet i vardagen. Just dessa människor är de som förtjänar längst inspärrning och jag förutsätter att vi slipper se till dessa element under de kommande 10-15 åren. Dessutom ska de inte få träffa varandra heller på 10-15 år! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:39 |
| Bra polisen! | |
| Helt rätt. Gå in med tung beväpning och ta ner dessa pajasar. Bura in dem läääänge. Jävla idioter. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:39 |
| Får så dåliga vibbar | |
| Den här typen av rån uförs inte av ett gäng oerfarna strulputtar... SÅ skönt att Polisen visade att de KAN YES YES YES!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:39 |
| HEJA POLISEN! | |
| Fantastiskt bra jobbat av polisen, vad det verkar! Det är SÅ jäkla viktigt att man lyckas stävja sånt här... rykten ska gå att det är omöjligt att utföra såna här brott i Umeå. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:36 |
| skriv ordentligt | |
| det heter punktering inte punka. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:34 |
| Vetat | |
| Polisen måste ju ha vetat att nåt var på gång då man hade folk ute med förstärkningsvapen och kunde gripa alla så snabbt... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:33 |
| Snyggt jobbat polisen! | |
| Det ser ut som att polisen var väl förberedda på rånet! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:31 |
| Bravo! | |
|
Exemplariskt! Umeås Polis visar äntligen var skåpet ska stå, med råge! Keep up the good work! :) |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:27 |
| Nu var det rätt! | |
|
Nu var det rätt med en EXTRA.rubrik! Bra VK, imponerande! Fortsätt nu så.... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:26 |
| Bra jobbat.. | |
|
Applåder till polisen... (igen) :-) |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:25 |
| Nazister? | |
| Skall bli intressant att se om detta har någon koppling till de sjuka, antidemokratiska högerextremistiska grupperingar vi har i detta landet? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:21 |
| Bravo Polisen. | |
|
Mycket beröm till polisen som lyckades gripa gärningsmännen.... Aldeles för sällan rånare av detta slag grips på plats...Bra jobbat |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:19 |
| Snyggt jobbat! | |
| Många klagar på polisen men vi verkar ändå ha duktiga poliser här i Umeå. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:13 |
| välkomstkommité? | |
| Är det välkomstkommitén för ngt gäng kanske... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 11:01 |
| Trygga Umeå | |
|
Tråkigt att detta händer i Umeå. Tur at inte allmänheten träffades i samband med skottlossningen. Det har händt MYCKET i Umeå senaste åren vad gäller uppmärksammad kriminalfall |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 10:58 |
| Ume polisen | |
|
Fan va bra ni är om detta stämmer. Vi har vetat att Umepolisen är bra grabbar och tjejer men att dom var så snabba.Grattis till en stark insats |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 10:54 |
| Bra insats! | |
| Snabbt ingripande av polisen och ett bra resultat med flera gärningsmän gripna! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 10:53 |
| Plus i kanten till polisen | |
| Alla gripna? Mycket bra jobbat polisen i umeå! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 10:45 |
| Bra jobbat polisen!! | |
| Föredömligt ingripande, det ska inte löna sig med rån i Umeå. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 10:43 |
| Börja prioritera resurserna! | |
|
Nu kanske polisen i Umeå får lite mer polisiärt arbete istället för att jaga fortkörare och bältessyndare häromkring! Bättre att satsa på att hålla det krminella packet i schack i stället......men det kanske är lite för jobbigt när solen skiner, lugnare att då leka med laserpistolen längs vägarna. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 10:37 |
| Rån?? | |
| Nu har storstadsfenomenet spridits sig hit...USCH!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 10:35 |
| !? | |
| Jag hörde några knallar paus och några fler knallar, trodde först det var några smällare. Men när jag läste vk så förstog jag att det vara skarpare än så. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 10:34 |
| Naturlig effekt | |
| Kan det bero på försenat barnbidrag eller annan samhällservice som inte fungerat? Exeptionella utageranden i frustration blir säkerligen vardagsmat i Umeå. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 10:31 |
| Brottsfria Umeå? | |
| Nu kan väl knappast den gamla statistiken om det brottsfria Umeå stämma längre? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 24/05 10:14 |
Senaste Blåljus
- 15:31 Livsfarlig skoterfärd på spåret
- 15:02 Hotade med soft air gun
- 14:35 Knarkbeslag på Vasaplan
- 14:32 Umebo hade knark i bostaden
- 14:29 Umebo förnekar snatteri
- 13:43 Drog frun i håret genom huset
- 13:29 Mobilen i högsta hugg - i 159 km/tim
- 12:18 Lastbil blockerar E4
- 11:31 Tog pengar ur matkassan
- 11:23 Fängelse för narkotikabrott
- 11:15 Vilhelminabo åtalas för narkotikabrott
- 11:14 Holmsundsbo åtalas för olaga hot
- 11:07 Företagare misstänks för bokföringsbrott
- 11:03 Streetrace-föraren åtalas
- 10:23 Misstänkt rattfyllerist gripen i Umeå
- 10:09 Körde rakt in i renhjord
- 08:41 Olyckan: Medelålders man skadad
- 08:20 Cyklist påkörd i Umeå
- 8/2 Kronofogden fryser krögarens tillgångar
- 8/2 Bedragare mörkade fängelsestraff
- 8/2 Bröt av fingret på en väktare
- 8/2 Buss i diket utanför Dorotea
- 8/2 Brandlarm på Ica-lagret
- 8/2 Nordmaling: Fortkörning kan ge böter
- 8/2 Umeå: Armaturer slogs sönder
- 8/2 Förnekar fortkörning på E4
- 8/2 Åtalas för stöld av glasögonbågar
- 8/2 Ville inte bli omhändertagen
- 7/2 Älgpåkörning längs E4:an
- 6/2 17-åring död i skoterolycka
- 6/2 Olycka utanför Burträsk
- 6/2 Fyra bilar i dubbelolycka på E4
- 6/2 Misstänkt parfymtjuv gripen
- 6/2 Misstänkt drograttfyllerist utan körkort
- 6/2 Sågs ta sig in i annans lägenhet
- 5/2 Stal fem par skor i Umeå
- 5/2 Söp sig full och körde bil
- 5/2 Förnekar fortkörning i Umeå
- 5/2 Förnekar fortkörning på E4
- 5/2 Körde trots körförbud
- 5/2 Umebo frias från kvinnovåld
- 4/2 Viltvarning mellan Storuman och Tärnaby
- 4/2 Somnade av medicinen - åtalas
- 4/2 Åtalas efter att inte ha skrapat bilrutan
- 4/2 Umeå: Videofilm ska fälla fortkörare
- 4/2 Förnekar fortkörning i Djäkneboda
- 4/2 Försökte sparka poliser
- 4/2 Sålde obefintlig förstärkare
- 4/2 Umeå: Misshandel på restaurang
- 4/2 Ung inlandsbo åtalas för sexbrott
- 4/2 Umebo misshandlade sin mor
- 4/2 Fängelse för grov rattfylla
- 4/2 Avkörning på E12
- 4/2 Körde in i vajerräcket
- 3/2 Singelolycka efter E12
- 3/2 Får fängelse för rattfylleri
- 3/2 Traktor och personbil i krock
- 3/2 Man föll tre meter
- 3/2 Slog flera gånger i ansiktet
- 2/2 Snattade i fyra butiker
- 2/2 Bilar krockade i Anumark
- 2/2 Hittades död efter olycka i Norsjö
- 2/2 Golfrivaler drabbade samman
- 2/2 Friad från datorstöld
- 2/2 Trafikolycka på E4
- 1/2 Snö släckte containerbrand
- 1/2 Branden i Degerås under kontroll
- 1/2 Brand utanför Vindeln
- 1/2 Umeå: Drograttfyllerist greps
- 1/2 Kvinna misshandlad på Ersboda
- 1/2 Misstänkt smitning i Tavelsjö
- 1/2 Misstänks ha snattat från Dollarstore
- 1/2 Grovt rattfull på Mjölkvägen
- 1/2 Två renolyckor på kort tid
- 1/2 Ingen brand på Vårdhemsvägen Visa alla nyheter
Tipsa oss på vk

Har du sett något och vill berätta?
Läs mer
Mest lästa just nu på vk.se
| 1 | Mobilen i högsta hugg - i 159 km/tim |
| 2 | Körde rakt in i renhjord |
| 3 | Cyklist påkörd i Umeå |
| 4 | Lastbil blockerar E4 |
| 5 | Streetrace-föraren åtalas |
ambulansen
Hur är det egentligen att jobba i en ambulans? VK tog ett snack med ambulanssjuksköterskan Kristina Ringlöw.
Se inslaget
>
Fler drömjobb på Lokus> Annonsera |
Mest kommenterade
Annons:
polisyrket
Hur är det egentligen att jobba som lagens väktare? VK har träffat polisen Mona Andersson.
Se inslaget
Brandman

Hur ser egentligen en dag ut för en brandman? VK har träffat Eric Persson under en lugn stund på stationen.
Se inslaget
Kontakta mig

Monica G Engström, Kriminalreporter
Läs mer
Läsarbilder
Vinter: en bild på en väg till manj...Kontakta mig

Bertil Wallin - Polisreporter
Läs mer
Hyresrätt, Uthyres, VännäsHyresrätt, Önskas hyra, UmeåVilla/Radhus, Uthyres, UmeåHyresrätt, Uthyres, VännäsFritidshus, Uthyres, DoroteaÖvrigt Bostad, Säljes, VännäsÖvrigt Bostad, Uthyres, UmeåÖvrigt Bostad, Uthyres, UmeåHyresrätt, Önskas hyra, UmeåVilla/Radhus, Säljes, Umeå Sök bostad



