lunchguiden Hitta rätt lunch
Alla hjärtans

Till applåden
Skicka din applåd

Till Lövensajten

Till Lövensajten

Familjesajten

19 000 BB-bilder och mycket mer
Till Familjesajten
Förlovade
Bebisar
Dig ska vi Fira

Utrikes

Snöbollskrig i Washington

Se klippet

Annons:


Kamera

Canon Eos 550D är en baby-7D

Läs mer

Annons:

Dagens bioprogram

Klicka här

Arga Lappen

"Här heter alla anställda Peter..."

Till bloggen

Mobil

Uppdaterad X2 får radio och videosamtal

Läs mer

Lokalt

Studenter designade sportbil

Se klippet

Prylar

Sony förlorar fortfarande pengar på PS3

Läs mer

motor

De senaste modellerna, tester
Till Motor

Senaste blogg

Faw Al-Duri: "Dagens middag"

Till bloggen

väder

Se hur vädret blir hos dig
Till Vädersajten

Konsument Testfakta

Välj rätt goggle till skidsemestern

Läs mer

jaktbilder

Skicka in dina jaktbilder till VK.
Läs mer

bildspel

Nu finns massor av bildspel på vk.se samlade.
Till bildspelen - Klicka här!

fiskebilder

Vinn med din bästa fiskebild.
Skicka in din fiskebild

Nöje - Artiklar

Överraskar vid debuten

Läs mer

Nöje

Hallström hyllas i Hollywood

Se klippet

Etik

Här hittar du VK:s etiska regler
Läs mer

Umeåbloggare

Fotografering som hobby: "Helgen"

Till bloggen

VK.se-bloggen

"Vad händer i Sävar?"

Till bloggen

Sport

New Orleans tog hem Super bowl

Se klippet

Läsarbilder

Se bildspel med läsarnas egna bilder!
Till bildspelet

Nöje

Dyk in i Musikumeå!
Till Big in Umeå

Lilla Bloggen

"What to write about?"

Till bloggen

Luciabilder

Skicka in dina luciabilder här på vk.se!
Läs mer

Bildspel

Tatianas resa mot ett enklare liv.
Se bildspelet

Bostadslös?

Kolla in annonserna.
Till Bostad

Läsarnas

Svårt att pinka som valp i djupsnö

Se klippet

Ladda upp ditt klipp!

Övrig Sport

Helhjärtad satsning i norr

Läs mer

jobb&pengar Krönikor

2010 blir ett gott nytt år

Läs mer

Sportdokument

Västerbottens 100 största sportögonblick .
Läs mer

Wheels

Bilar med flärd och fläkt.
Läs mer

Balbilder

Massor av bilder från festerna
Umeå
Vilhelmina
Lycksele

hus&trädgård

Nu med bildspel från häftiga trädgårdar.
Till bilagan

bli bloggare

Vill du blogga från Robertsfors, Nordmaling eller Bjurholm?
Läs mer

bildspel

Se Torbjörn Jakobssons bildspel från parkinsonsgymnastiken.
Se bildspel

bloggar

Tre studerande från Storuman berättar om sina liv.
Evelina Mårtensson
Beatrice Omma
Giny Mateke

bildspel

Bildspel av VK:s fotograf Torbjörn Jakobsson.
Se bildspelet

läsarbilder

Här är ett urval av läsarnas mobilbilder inskickade med MMS på telefonnummer 72090.
Alla läsarbilder


LRF vill stoppa bärplockare

Stoppa kommersiell bärplockning i hela Sverige. Det föreslår Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, i Norrbotten i en motion till regionstämman i Piteå på onsdagen denna vecka.


Det är LRF i Älvsbyn som väckt frågan. Organiserad och kommersiell bärplockning är ett växande problem för markägare och jägare, menar LRF. I motionen pekar man på de säkerhetsproblem som uppstår då många bärplockare vistas ute i skogen samtidigt som älgjakten pågår. Det i sin tur får som följd att en del jakter måste avlysas, skriver LRF Norrbotten på sin hemsida.

LRF vill föra upp frågan på riksförbundsnivå, och vill få utrett om den kommersiella bärplockningen är förenlig med allemansrätten. Lokalföreningen i Älvsbyn menar att organiserad verksamhet i kommersiellt syfte inte är det som ursprungligen var syftet med allemansrätten.

Publicerad: 24 mars 2009 kl 20.42

Annons:

Kommentarer

Det finns totalt (48) kommentarer

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem?, 25/03 16:27, 25/03 19:5..
Hej,

Har hittat domen. Den kom 27 september 1996. Sök på sveriges domstolar, avgöranden i Högsta domstolen det datumet. Intressant läsning med olika domslut i tingsrätt resp. hovrätt och HD
Anmäl inlägg Besvara Intresserad 27/03 17:51
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem?, 25/03 16:27, 25/03 19:5..
Koppiera lagtexten och lägg ut den på bloggen
Lena
Anmäl inlägg Besvara Lena 27/03 17:08
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem?, 25/03 16:27, 25/03 19:55, 2..
Jag vill också läsa den.
Lena J.
Anmäl inlägg Besvara Lena J. 27/03 12:31
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Problem?, 25/03 16:27, 25/03 19:55, 25/03..
REx!

Det du skriver är mycket intressant och det vore oerhört värdefullt att få läsa den dom du talar om. Var finns den att läsa?
Anmäl inlägg Besvara Intresserad 27/03 12:05
Re: Re: Re: Re: Re: Problem?, 25/03 16:27, 25/03 19:55, 25/03 22:..
Vad lagen egentligen betyder vet vi faktiskt inte riktigt eftersom vi har väldigt få rättsfall inom området. Det vi vet är att man inte får bedriva kommersiell verksamhet på annans mark hur som helst, och det vet vi via en dom angående ett danskt (tror jag det var) företag som bedrev naturupplevelseturism där domstol slog fast att det inte var förenligt med allemansrätten.

Det finns också en skrivning som säger att markägarens ekonomiska intressen går före allmänhetens och det är det som gör det möjligt att t.ex. låta avverka sin skog.

Om detta fall går till domstol så kanske vi får ytterligare klarhet i hur andras rättigheter påverkar ägarens.
Anmäl inlägg Besvara REx 27/03 08:24
Re: Re: Re: Re: Problem?, 25/03 16:27, 25/03 19:55, 25/03 22:23, ..
Just nu så ser inte lagen ut på detta sätt,att en bärplockare ska måsta flytta på sig för en markägare.
Pärplockaren skyddas utav allemans rätten. Sen är det förstås fritt fram att ha åsikter och lägga fram förslag om lagändring till politiker och beslutsfattare.

Jag är älgjägarna är oerhört tacksam att att det skjuter älg.
Antalet älg måste ju ändå minska för att det inte skall bli älgar överallt på motor vägar etc.

Jag tror inte att Thailändska bemaningsföretag kommer att sluta arrangera kommersiell bärplockning.

Vi får inte glömma bort att Thailändarna gör ett fantastiskt bra jobb.

Mycket bättre och fortare än vad gemene svensk klarar av.

Nu till saken, är att en stor del av de blåbär som Thailändarna plockar exporteras ända till Kina.
Vad vill man att göra i Kina med alla blåbär ?
Man vill framställa mediciner.

Jag tror att det kommer att växa fram en kompromiss mellan Thailändska bemmningsföretag och jägare.

Kanske det till och med tar ett par generationer att dämpa denna konflikt.

Om det nu bara vore lättare att få information, om var och när det är älgjakt och inte.
Då skulle inte bemaningsföretagen bara skicka ut sina Thailändare hit och dit som någon skrev.

Thailändarna är duktiga kartläsare och många utav dem har återkommit i flera år i rad.
Thailändarna kan många gåner vara mycket välorienterade.

Det har redan blivigt lika traditionellt att möta på ett par Thailändska bärplockare i skogen på hösten som att se kalleanka på tvin på Julafton.

Mycket trevlig tardition.

Därmed inte sagt att det inte går att förbätra saken med tydliga regler för Thailändarna. att inte lämna skräp i skogen, även att gräva ner sin egen avföring under jorden.

Jordklotet krymper varesig vi vill eller ej.
Vi kommer nog att måsta dela med oss av våra blåbär till rästen av världen. De svenska plåbär som innehåller så mycket kalcium, magnesium, kalium och fosfor är kanske rena fyndet för läkarvetenskapen. Läkarvetnskapen som vill hjälpa oss att få bättre syn på vår ålderdom.

Mvh Lena i Brattby som önskar alla jägare lyka till med kommande älgjakt.
Anmäl inlägg Besvara Lena i Brattby 26/03 22:26
Re: urfånigt, 26/03 06:00
Jaha, du vill alltså ta ifrån markägarna deras rättigheter som följer med ägandet?
Anmäl inlägg Besvara REx 26/03 20:15
Re: Re: Re: Problem?, 25/03 16:27, 25/03 19:55, 25/03 22:23
Så länge aktiviteterna sker på någon annans mark så måste ägarens intressen komma först. Om markägarna inte jagar så finns inte det hindret på dennes marker så plocka bär där men om markägaren däremot jagar så får bärplockarna faktiskt finna sig i att det är de som får flytta på sig.
Anmäl inlägg Besvara REx 26/03 20:10
Re: Re: Begränsa antalet!, 25/03 09:16, 25/03 09:42
Ja du Chrille... Om det befinner sig utländska bärplockare i det område där man bor så dröjer det faktiskt inte länge innan de mesta av bären är borta. Då man oftast bara har tid att plocka på helgerna så är det ju knappast lönsamt att åka halvvägs genom sverige för att först leta reda på bären och sen plocka dem där ingen annan hunnit plocka.

Så argumentet att man inte hinner plocka bären innan de tar slut är inte alls korkat.

Visst, det är jättebra att folk plockar bär men det är betydligt många fler utländska bärplockare nu i det område där jag bor än för några år sedan och det märks i bärskogen.
Anmäl inlägg Besvara Bärplockare 26/03 09:36
urfånigt
Jag trodde först att detta var ett skämt men vad jag förstår så är det inte det. Tydligen förstår inte LRF vad det handlar om. Hur mycket pengar omsätts på detta och kommer lokala intressen till godo? Hur ska bärindustrierna lösa sitt behov av råvaror? Nä nu får det vara nog med tossigheterna det håller på att gå alldeles för långt. Kanske är det så att det är älgjakten som ska förstatligas och jakten sker av jägare anställda av staten. Köttet ska då naturligtvis försäljas och intäkterna gå till statskassan.
Ytterligare en fördel med statliga jägare vore att skadeskjutningen skulle i stort upphöra. Idag är många sk jägare som överhuvudtaget inte skulle få bära vapen beroende på dålig skjutstatus. Jag anser att det vore bättre att styra upp jakten på en proffessionell nivå och låta bärplockningen vara ifred.
Anmäl inlägg Besvara Egon 26/03 06:00
Re: Re: Låt bären gå till spillo!!! Det är vettigt!, 24/03 2..
Thailändarna plockar inte bara bär under jakt säsongen
De kommer i regel hit i slutet på Juli. De plockar först hjortron för att övergå till att plocka blåbär.
Under själva "blåbärssongen" uppstår inga konflikter med älg jägare. Det är inte förr än i september som konfrontationerna böjar.
I september månad möter bärplockare och älgjägare varandra i skogarna.
En svensk bärplockar har förmånen av att komunicera med en älg jägare. Kanske får bärplockaren ett gått råd av älgjägaren om någon annan mark med gått om lingon där det (inte) är jakt just denna vecka eller dag.
Här finns alltså en stor spårkbarriär som är problem nr 1.
Problem nr 2 varför skall det vara så svårt att få information av komunen om vilka marker och områden som har jakt vilka veckor ?

Var får jag den informationen på bästa sätt ?

Jag efterfrågar en lätt och överskådlig information med kartor på internet.
Där ska allmänheteten kunna läsa var och när jaktpassen håller till och inte.

Då kan var och en planera sin bärplockardag dag efter denna info.

Har diskuterat fråganmed några ansvariga i Umeå kommun. Då fick jag veta att det redan fanns ett förslag om detta.

Men blir det verkligen av ?

Det är inte bara Thailändare som plockar bär och söker med ljus och lykta efter jaktfria marker som är rikliga med lingon.

Även jag Lena Jäger i Brattby
Anmäl inlägg Besvara Lena Jäger 26/03 02:04
Re: Re: Låt bären gå till spillo!!! Det är vettigt!, 24/03 2..
Ja precis, REx, någon slags överenskommelse mellan markägare och bärföretag borde gå att ordna.

Det finns säkert flera lösningar som möjliggör båda aktiviteterna.
Anmäl inlägg Besvara ML 26/03 01:38
Re: Re: Problem?, 25/03 16:27, 25/03 19:55
Ett fåtal jägare ska väl inte få bestämma över när alla andra ska plocka bär och svamp. Flytta älgjakten! Alla markägare jagar inte!
Anmäl inlägg Besvara Britt 25/03 22:23
Re: Extrainkomst*?, 25/03 11:19
Mycket bra sagt.

Hur många arbetslösa sitter inte på sk "jobbsökar kurser" under hösten.
Där söker man inte bara jobb
utan man tvingas delta i en mängd andara aktiviteter också som inte är direkt knutna till direkta jobb.


Har hört sägas att förr i Finnland var man tvungen att plocka en viss mängd bär om man var arbetslös och sökte bidrag.


Här i Sverige vågar knapt en arbetslös tänka en egen tanke i rädsla för att bli av med rätten till sitt bidrag.


Detta bidrag som vi tyvärr måste ha för att kunna betala våra dyra hyror och höga levnadskostnader.


Glöm ej bort att svenskar är genomsnittligt mycket underlägsna Thailändare konditionsmässigt.

Vi har inte samma chanser att plocka samma mängder bär som Thailändare
Tyvärr.
Anmäl inlägg Besvara Lena Jäger 25/03 21:55
Vad säger lagen.
Jag håller med LRF i Älvsbyn stoppa bärplockningen.Vem är det som tar hem kovan det är bärföretagen.Dessa företag vet inte vad allemansrätten är, vad är en äganderätt? Allemansrätten är inte förenlig kommersill verksamhet. Dom finns där allemansrätten är prövad.
Anmäl inlägg Besvara Erik Sandström 25/03 21:10
Re: Problem?, 25/03 16:27
Men varför, varför skall andra ha större rättigheter till marken än markägarna eller arrendatorerna? Det finns ingen rim och reson i att markägarna skall anpassa sig efter bärplockarna.
Anmäl inlägg Besvara REx 25/03 19:55
Re: Låt bären gå till spillo!!! Det är vettigt!, 24/03 22:11
Jaktsässongen följer djurens naturliga cykler. Bären växer också efter cykler men om du kan få dem att bära frukt på försommaren så vore det naturligtvis välkommet.

Det stora argumentet mot kommersiell bärplockning är att den i vissa fall inkräktar på markägarnas intressen. Om någon extern aktivitet skall bedrivas så måste den bedrivas så att markägaren har första tjing.

Om markägaren avser att använda sin mark för jakt så skall övriga maka på sig, svårare än så är det inte. Det borde inte vara så svårt att komma överens bara bärföretagen slutar skicka ut folk hur som helst.
Anmäl inlägg Besvara REx 25/03 19:50
Dessa dumma lagar....
ursäkta, sverige och sina j-vla lagar..lagar för det och lagar för det..folk ska väl få plocka bär om dem vill...shit alltså..!!
Anmäl inlägg Besvara hj 25/03 17:54
Re: Begränsa antalet!, 25/03 09:16
Jag håller med. Jag hinner inte längre plocka på dom ställen som jag har plockat på dom senaste tio åren. När man bara har tid på helgen så hinner man inte med om det finns utänska bärplockare i området.
Anmäl inlägg Besvara madde 25/03 17:07
Problem?
Det måste vara jägare som kommit med ett sånt här förslag!
Bären räcker mer än väl till alla människor och djur som vill plocka och äta.Men älgjakten blir störd av svamp och bärplockare och det är väl det som retar!
Ändra tiden, börja en månad senare med jakten, vädret är mera passande då och inte för varmt!
Anmäl inlägg Besvara Dittan. 25/03 16:27
Re: Re: Djurens mat, 25/03 11:02, 25/03 11:19
Jag undrar varför björnarna söker sig till soptunnnorna, Kan det bero på att dom har för lite mat i skogarna eller..?? Där jag bor så damsuger dom skogarna och dom plockar även karten (omogna bär)så jag som inte är så bra på att gå hinner nästan inte plocka några bär som jag vill. Att dom tar hit folk från andra länder som plockar bär gör inget men det ska vara en begränsning av detta.
Anmäl inlägg Besvara Murklan 25/03 16:09
Nedlåtande emot asiater?
Wow, vad många som klankar ner på Thailändska bärplockare, det allra fattigaste skiktet från nordöstra Thailand som inte äger mer än kläderna dom har på sig i princip.

Tänk på att vi är en Stooor grupp svenskar som årligen åker till Thailand för att äta, knulla, utnyttja billig service, skräpa ner och supa skallen av oss. Om det är någon grupp som utnyttjar ett annat land så är det svenska turister i Thailand.

Kanske vi ska försöka bemöta dom lite vänligare? Låt dom plocka bären.
Anmäl inlägg Besvara Robert 25/03 14:49
Slutplockat
Ja som det är nu så hinner man inte ut för att plocka sina bär förrän allt är upplockat av thailändare och kineser och fan och hans moster , det måste bli ett stopp för detta som då vissa snikna uppköpare profiterar på, det ska inte vara en kapplöpning på vem som hinner först till bären och att dom dessutom är mitt inne i Umeå stad och plockar upp allt som finns är en skam när här bor så många som själv vill plocka men inte hinner ut innan det är slut , detta otyg måste stoppas
Anmäl inlägg Besvara Butter 25/03 13:46
Något behöver göras
Syftet med allemansrätten från början var knappast att det skulle utnyttjas för kommersiella syften eller att den skulle gälla för alla på det här jordklotet. Det råder väl ingen tvekan om att lokalbefolkningen får sin livsföring påverkad av den nuvarande ordningen samtidigt som de som kommer blir hårt utnyttjade.
Anmäl inlägg Besvara Harry Palo. Umeå 25/03 13:13
Vad är allemansrätt?
Bärplockningen som vi känner den görs ju i kraft av att allemansrätten ger oss rätt att plocka bär i nästan var vi vill. Företeelsen upplevelseturism bedrivs ofta också i skydd av samma juridik. Blir det konflikt med andra intressen så är det oftast med sådant som hör markägandet till, exempelvis jakten. Det vore rätt intressant at få juridiskt utrett styrkeförhållandet mellan dessa två "rätter".
Personligen tror jag inte alls att den komersiella bärplockningen som vi ser den idag kan falla under allemansrätt. Personligen tycker jag att det är bra att bären plockas och gärna också av utländska bärplockare. Vilken markägare vågar gå först med en rättslig prövning?
Anmäl inlägg Besvara Anders 25/03 13:06
Extrainkomst*?
Höj den skattefria inkomsten på bär till 50 000:-, så kanske våra ungdommar pensionärer och arbetslösa finner det intresant att plocka!
Anmäl inlägg Besvara Sven 25/03 11:19
Re: Djurens mat, 25/03 11:02
Cirka 7 procent av alla bär plockas av människor. Resten äts upp av djur eller ruttnar bort. Så glöm att det skulle råda någon bärbrist så att björnarna måste äta folk istället...

Där jag bor plockas det friskt varje år av utländska plockare, men inte är det några problem för mig eller någon annan på orten att plocka för husbehovet.
Anmäl inlägg Besvara Chrille 25/03 11:19
Djurens mat
De flesta bären plockades även innan invasionen av polacker och thailändare kom. Som det är nu så är det ren plockat ända intill stugknuten av thailändarna så att björnarna blir utan mat innan vintersömnen. Tänk er att måste gå och lägga sig med hungrande mage och ska ligga i flera månader. För nått år sedan så var det en utsvulten björn som som tog sig en gubbe istället men det är sämre mat för den. Det är flera djur och fåglar som är beroende av att det finns bär att äta på hösten och lägga på sig ett skyddande fettlager innan vintern, utan det så klarar de inte av kylan. Jag tycker att den organiserade kommersiella bär plockningen ska förbjudas. Den ger ingenting tillbaks till glesbygden som det är nu utan det går till utombyss folk. Bofasta har nästan ingen möglighet att hinna plocka sitt behov av bär innan dom är upplockade av yrkesplockarna. Ifjol så var thailänderna och plockade bär 25 meter från mitt hus när jag var på jobbet så jag blev utan.
Anmäl inlägg Besvara Ivar 25/03 11:02
Re: Begränsa antalet!, 25/03 09:16
Med tanke på att det bara är några få procent av alla bär som plockas varje år, så är argumentet om att det inte finns bär kvar till "vanliga svenskar" det mest korkade argumentet av alla.

Självklart ska man sätta press på bärföretagen, att de tydligt informerar om vad som gäller med nedskräpning etc, det är en praktisk fråga som borde kunna lösas utan idiotiska förbud.
Anmäl inlägg Besvara Chrille 25/03 09:42
Re: turismföretagare, 25/03 08:12
Tack Kent för ett vettigt inlägg i debatten!
Skönt att någon kan komma med en konkret lösning på probemet istället för att bara gnälla!
Att ta ansvar är lösningen på problemet, bärplockarna ansvarar för att inte förstöra och skräpa ned i naturen medan jägaren ansvarar för skotten som denne avossar!
Allemansrätten är per definition frihet under ansvar för var och en av oss människor!
Tråkigt att jägarkåren används i debatten som en form av ev. ofrivillig bödel i kampen om rätten till naturen!
Anmäl inlägg Besvara Rickard L 25/03 09:31
Begränsa antalet!
Tycker nog inte att man ska stoppa all bärplockning men tycker däremot att man borde begränsa antalet plockare lite då de börjar bli FÖR många!
Jag och flera andra brukar vara ute och plocka bär varje år, både till att sälja men också till oss själva, och på de ställen som vi tidigare plockat våra bär på kryllar det nu av en massa utländska bärplockare. Dessa bärplockare är som dammsugare som plockar från morgon till kväll och det dröjer inte länge innan alla bär är borta.
Hur ska vi vanliga svenskar hinna med att plocka våra egna bär när de utländska plockarna lägger beslag på allt?!

Håller även med Katarina om att bärplockarna måste upplysas om allemansrätten! Det är på tok för mycket nedskräpning i skogarna under bärsäsongen!
Anmäl inlägg Besvara Bärplockare 25/03 09:16
turismföretagare
Bärplockare i riskzonen vid älgjakt,det var väl att ta i.
Nog tror jag jägarkåren ser skillnad på en bärplockare och en älg,den som inte gör det bör nog inta ha vapenlicens.
Jag har tidigare påtalat nerskräpning som ett problem
vilket nog kan lösas med information och krav i samarbete med företagare som organiserar bärplockning och
med bäruppköpare.

Jag tycker det är mycket bra att människor med sämre livsvillkor är beredda resa till
Sverige för att öka sin inkomst och dom gör ju rätt
för varje krona,U-hjälp i all ära
men den här självhjälpen"kommer i alla fall rätt.
Bärplockarna har blivit numera
blivit väldigt många och betyder en del för lokal näringsverksamhet,inte heller det är väl fel....

Så låt oss se bärplockare i
markerna även i fortsättningen och låt oss se
bärplockarföretagen ta ansvar
för verksamheten....
Anmäl inlägg Besvara kent larsen 25/03 08:12
Re: Re: jobb.. företag, 24/03 21:53, 24/03 22:18
hej kalle....

jag då som bara har uppehållstillstånd... jag är i dina ögon ingen riktigt svensk.. får jag plocka bär med mina barn utan att betala en avgift till dig?
Anmäl inlägg Besvara jonathan 25/03 08:03
Re: Ta betalt !, 25/03 06:39
Vanliga människor! 200 000 svenskar eller fler åker till Tailand under julen för att sola och bada. Ett par hundra tailändare kommer hit under sensommaren för att plocka bär. Vi ska vara glada att ngn vill plocka bären i skogen så att vi får till vår sylt. Jägare tar alldeles tillräckligt stor plats i våras skogar.
Anmäl inlägg Besvara Larsa 25/03 07:40
Ta betalt !
Självklart måste kommersiell bärplockning avgiftsbeläggas, detta faller knappast under allemansrätten !
En avgift kunde finansiera alla kostnader för att återställa naturen och ta vara på alla sopor o skräp o annan skadegörelse samt att markägare ska erhålla ersättning !
Naturligtvis ska vanliga människor även i fortsättningen få plocka bär kostnadsfritt för eget bruk !
Anmäl inlägg Besvara Rädda naturen ! 25/03 06:39
Re: Re: jobb.. företag, 24/03 21:53, 24/03 22:18
Vilken skrämmande kommentar av dig kalle,jag hoppas att du skämtar............om inte,så har du inte tänkt efter riktigt
Anmäl inlägg Besvara peter 25/03 06:37
Egoistisk organisation
Sveriges största bidragstagare tycker alltså att deras eget nöjesdödande är mer viktig än att fattiga människor ska få chansen till ett bättre liv genom att ta ett arbete som vi svenskas är för lata att göra.
Skämmes tammefan LRF!
Anmäl inlägg Besvara Erik A 25/03 03:34
förbjud jakt
förbjud istället all jakt på älg så alla kan vara ute i skog och mark utan att riskera att bli skjuten. Älgjakt är bara nöje för 99 procent av jägarna...en procent som det kan finnas behov av kan några få jägare klara av...men en skog full av fritidsjägare är total meningslöst omskola jägarna till bärplockare istället...
Anmäl inlägg Besvara sten sture 25/03 02:34
Finns det fler bär?
Inte nog att skogen är full av båbär, nu har de flyttat in till stan åxå.
Anmäl inlägg Besvara Stefan 24/03 23:22
Bärplockning
Helt horibelt. Vem plockar då av våra mängder som finns ute i skogarna.
Latmaskarna?
Vem bestämmer detta?
Anmäl inlägg Besvara Naturmänniska 24/03 22:51
men va nu då
Vad vill man egentligen från LRF i Älvsbyn. Är det "intrånget" på marken under älgjakten i "JÄGARNA"s land som ligger bakom? Låt bärplocjkarna få plocka dom bären som jag sen kan köpa och ha till min matlagning.
Tycker det känns småaktigt av denna lokala intresseorganisation.
Anmäl inlägg Besvara Mattias Galli 24/03 22:46
Värre
Då är det värre med dom för-
etag som håller på med upp-
levelseturism. Dom förstör
mark, skog och vattendrag.
Att ta reda på vad naturen ger
är rena samhällsnyttan. Det är endast några få procent av
bär och svamp som tas till vara på.I stället skulle vi ta
hit fler bärplockare, eftersom
det inte duger till Svenskarna.
Anmäl inlägg Besvara Isak 24/03 22:38
Bra!
Bärplockarna som flygs in utifrån verkar överhuvudtaget inte ha kunskap om att Allemansrätten även innehåller skyldigheter; att bevara den natur man vistas i. Bra att denna fråga tas upp. Vi har sett tillräckligt av nedskräpade och förstörda skogar!!
Anmäl inlägg Besvara Katarina 24/03 22:25
Re: jobb.. företag, 24/03 21:53
Ja, jobb för thailändase och andra som bara blir lurade av företagen...
bättre dom får köpa bären av oss svenskar...
kan inte vara allemansrätt att ett företag tar in folk från andra länder som ska plocka på "vår" allemansrätt borde vara förbehållen oss svenskar
Anmäl inlägg Besvara kalle 24/03 22:18
Låt bären gå till spillo!!! Det är vettigt!
Man kan ju tycka vad man vill om kommersiell bärplockning, men om ingen plockar bären så kommer de inte senare ätas heller.

Att använda jaktsäkerhet, som ett argument för att förbjuda kommersiell bärplockning är bara skrattretande.

Jakten är en ineffektiv hobby som bromsar Sverige en stund på hösten.

Ta det inte fel nu, i det stressiga samhälle som vi har behövs en stund att komma bort från stressiga arbeten och tjatiga fruar.

Men det borde väll gå att kompromissa.

Exempelvis borde man väll kunna förbjuda bärplockning under jaktsäsongen och lägga jaktsäsongen någon eller några veckor senare.

Ett större argument mot komersiell bärplockning är väll den nedskräpning, och stölder som sker i samband med bärplockningssässongen.
Anmäl inlägg Besvara ML 24/03 22:11
sylt
Hur ska vi då få sylt till pankakan?
För inte tror jag dagen svenska ungdom ger sig ut i skog och mark för dom slantarna som tailändarna gör det för!

Tur att jag har bär i frysen.
Anmäl inlägg Besvara Blåbärssylt är gott 24/03 22:11
jobb.. företag
tänk lite före innan ni agerar.. tänk på konsevenserna..
Anmäl inlägg Besvara Linda 24/03 21:53
Äntligen
någon som tar upp frågan om detta
Anmäl inlägg Besvara JESUS 24/03 21:45

Gerda och Gunnar skiljs åt efter 60 år

Efter 60 år tillsammans är Gerda och Gunnar Nilsson nu tvingade att leva åtskilda. Till Gerdas stora förtvivlan. Hon har ansökt om att få flytta in hos maken Gunnar på Solbackens äldreboende. Socialnämndens svar blev ett blankt nej. Gerda anses för frisk.
Läs mer
"Svårt om makarna har skilda hjälpbehov"

Befolkningens stöd för de militära trupperna sjunker

Jörgen Holmström från Umeå arbetar med humanitära insatser i Afghanistan där han varit drygt tio år. Han har ständig kontakt med den civila befolkningen som enligt honom känner minskad tilltro till militären. - De militära styrkorna har bränt sitt förtroende, säger han till VK.
Läs mer
Från Volvo till Afghanistan

"Svårt om makarna har skilda hjälpbehov"

Enligt ett beslut i kommunfullmäktige har makar rätt att bo tillsammans, oavsett om deras vårdbehov ser olika ut. Men socialnämnden klarar inte av att leva upp till det fullt ut, säger Agneta Edvardsson, enhetschef för biståndsenheten.
Läs mer
Gerda och Gunnar skiljs åt efter 60 år

Snösväng kan ta tre veckor till

Det intensiva snöande i januari ställler fortfarande till problem. De höga snövallarna som skymmer sikten ska bort och gatorna måste bredas - men det tar tid.
Läs mer

Från Volvo till Afghanistan

- Min första tanke var den här; är det någon jag känner? Det berättar 24-årige Mikael Hägglund, Umeå, som tjänstgör vid den svenska styrkan i Afghanistan om ögonblicket då han fick veta att två officerare skjutits till döds.
Läs mer
Befolkningens stöd för de militära trupperna sjunker

Inga pengar till Norrbotniabanan

Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB, tror inte att företagen är redo att gå in med pengar till Norrbottniaprojeket.

Läs mer
Kostnad 23 miljarder
Järnvägsutredning startar

Kostnad 23 miljarder

Norrbotniabanan beräknas kosta 23 miljarder kronor. - Jag tror inte att vi kommer runt att staten kommer att kräva att regionen är med som medfinansiär, säger Gusten Granström, vd för Norrbotniabanan AB.
Läs mer
Inga pengar till Norrbotniabanan
Järnvägsutredning startar

Järnvägsutredning startar

Nu startar arbetet med järnvägsutredningen för sträckan Umeå-Robertsfors.

Läs mer
Inga pengar till Norrbotniabanan
Kostnad 23 miljarder

Stupade bosatta i Stockholm

De två stupade soldaterna kommer från Stockholmsområdet meddelar Försvarsstaben efter att de anhöriga underrättats.
Läs mer
Svenska soldater dödade
Skjutne soldaten lindrigt skadad

Trångt i värmestugan.

Många får inte plats när stugan på Bräntbergsbacken i Umeå renoveras mitt under säsongen
Läs mer

Skjutne soldaten lindrigt skadad

Enligt Försvarsmakten är skadorna för den 21-årige soldaten lindriga.
Läs mer
Svenska soldater dödade
Stupade bosatta i Stockholm

Svenska soldater dödade

Två svenska officerare dödades i Afghanistan efter att deras patrull beskutits väster om Mazar-e-Sharif.
Läs mer
Stupade bosatta i Stockholm
Skjutne soldaten lindrigt skadad

Renvarning vid Hössjöberget

Massor med renar uppehåller sig i området kring Hössjöberget väster om Umeå.
Läs mer

Storvinst till Umeå

En V75 kupong för 120 kronor inlämnad på Teg gav sju rätt.
Läs mer

Var fjärde flicka utsatt

Mer än var fjärde svensk flicka med utländsk bakgrund är utsatt för hedersrelaterat förtryck.

Läs mer

Umeås största snöhög

Här ligger Umeås i särklass största snöhög. Och den blir större för varje timme som går.
Läs mer

Alla nöjda med nya förskolan

Nu har den nya förskolan i Ersmark öppnat. De specialbyggda lokalerna luktar fortfarande nybygge. Föräldrar, barn och lärare är mycket nöjda.
Läs mer

Felkonstruktion orsak till takras

- Om ett tak rasar eller skadas med de snömängder vi har i dag beror det på felaktiga konstruktioner eller byggslarv. Det säger Lennart Boström, under 36 år byggnadsinspektör i Umeå, sedan Dragonhallen i går fått utrymmas efter att taket börjat att ge vika.
Läs mer
Lugn - försäkringen täcker om taket rasar
"Det knakade i taket"
Lugn - försäkringen täcker om taket rasar "Det knakade i taket" Nytt boende för ungdomar i Holmsund Utdelning av Skogs-Oskar Hund fästingbiten på vintern Röklukt i höghus Trafiken flyter åter Trafikolycka E4:an Täfteböle Varning för takras Rustar för mer snö

Alla artiklar


Telegram

Mest lästa just nu på vk.se
1Cyklist påkörd i Umeå
2Körde rakt in i renhjord
3Mobilen i högsta hugg - i 159 km/tim
4Lastbil blockerar E4
5Streetrace-föraren åtalas
heta ämnen

Politik, mode eller att vara mamma eller ordningsvakt - ämnena är många bland våra ca 110 bloggare.
Till bloggen

> Fler drömjobb på Lokus
> Annonsera

Annons:

RSS på vk.se

Följ allt som händer på vk.se
Läs mer om RSS

Webbkamera

webbkamera

Umeälven just nu

mobilt


Läs mer om mobil.vk.se

Tidningen för bar..


Till Lilla

Vad händer?

Inget att göra ikväll? Kolla in kalendariet på vår nöjessida.
Till nöje

Jakt&Fiske

Kidnappning i fiskets tecken.
Läs mer

klimatet

VK:s prisbelönta artikelserie om klimatet i Norden.
Klimatresan

Sudoku

Du kan fördriva tiden med att lösa det populära sifferpusslet Sudoku online på vk.se. Välj mellan olika svårighetsgrader.
Spela

Bil & Bostad

Till nya sajten

tävlingar

Är du en av vinnarna?
Läs mer här!

Hyresrätt, Uthyres, VännäsVilla/Radhus, Uthyres, UmeåHyresrätt, Önskas hyra, UmeåHyresrätt, Uthyres, VännäsFritidshus, Uthyres, DoroteaÖvrigt Bostad, Uthyres, UmeåÖvrigt Bostad, Uthyres, UmeåÖvrigt Bostad, Säljes, VännäsVilla/Radhus, Säljes, UmeåHyresrätt, Önskas hyra, Umeå Sök bostad


Annons:


Kalendern idag

ÖVRIGT

Skicka in

NÖJE

Skicka in

SPORT

Skicka in

Fler resor