|
|
|
Alla hjärtans
![]()
Skicka din applåd
Familjesajten

19 000 BB-bilder och mycket mer
Till Familjesajten
Förlovade
Bebisar
Dig ska vi Fira
Utrikes
Snöbollskrig i WashingtonAnnons:
Kamera

Annons:
Arga Lappen

Mobil

Lokalt
Studenter designade sportbilPrylar

motor
![]()
De senaste modellerna, tester
Till Motor
Senaste blogg

väder

Se hur vädret blir hos dig
Till Vädersajten
Konsument Testfakta

jaktbilder

Skicka in dina jaktbilder till VK.
Läs mer
bildspel

Nu finns massor av bildspel på vk.se samlade.
Till bildspelen - Klicka här!
fiskebilder

Vinn med din bästa fiskebild.
Skicka in din fiskebild
Nöje - Artiklar

Nöje
Hallström hyllas i HollywoodEtik

Här hittar du VK:s etiska regler
Läs mer
Umeåbloggare

VK.se-bloggen

Sport
New Orleans tog hem Super bowlLäsarbilder

Se bildspel med läsarnas egna bilder!
Till bildspelet
Nöje
![]()
Dyk in i Musikumeå!
Till Big in Umeå
Lilla Bloggen

Luciabilder

Skicka in dina luciabilder här på vk.se!
Läs mer
Bildspel

Tatianas resa mot ett enklare liv.
Se bildspelet
Bostadslös?
![]()
Kolla in annonserna.
Till Bostad
Läsarnas
Svårt att pinka som valp i djupsnöÖvrig Sport

jobb&pengar Krönikor

Sportdokument

Västerbottens 100 största sportögonblick .
Läs mer
Wheels

Bilar med flärd och fläkt.
Läs mer
Balbilder

Massor av bilder från festerna
Umeå
Vilhelmina
Lycksele
hus&trädgård

Nu med bildspel från häftiga trädgårdar.
Till bilagan
bli bloggare
![]()
Vill du blogga från Robertsfors, Nordmaling eller Bjurholm?
Läs mer
bildspel

Se Torbjörn Jakobssons bildspel från parkinsonsgymnastiken.
Se bildspel
bloggar
![]()
Tre studerande från Storuman berättar om sina liv.
Evelina Mårtensson
Beatrice Omma
Giny Mateke
bildspel

Bildspel av VK:s fotograf Torbjörn Jakobsson.
Se bildspelet
läsarbilder

Här är ett urval av läsarnas mobilbilder inskickade med MMS på telefonnummer 72090.
Alla läsarbilder
Evenemangsarena - mitt i Umeå
Planerna på en evenemangsarena i Umeå tar allt fastare form. En tänkt placering är intill den nuvarande godsbangården - på promenadavstånd från både centrum och Noliafältet.
- Där skulle evenemangsarenan kunna ligga, läget är perfekt, säger kommunalrådet Lennart Holmlund och förklarar:
- E12 är tänkt att dras om. Från rondellen på Västerslätt läggs den längre norrut, i anslutning till järnvägsspåret. Då blir hela området fram till Dragonfältet och Nolia öppet för exploatering.
Konceptet finns redan färdigt, inklusive detaljritningar och byggbeskrivningar. Arenan kan snabbt ställas om för evenemang av vitt skilda slag. 8 000 åskådare på en ishockeymatch på kvällen - morgonen därpå är den klar för Umeå Horse Show eller en cirkusföreställning.
Oanade möjligheter
- En rockkonsert för 9 000 personer är ett annat exempel. I dag är vi omsprungna av både Övik och Skellefteå, det finns ingenstans där stora evenemang kan genomföras, säger Johan Björk, vd för Björk & Boström Sport Incentive och en av de drivande bakom planerna.
Han är bergfast övertygad om att evenemangsarenan är på väg att bli verklighet och att den ger Umeå oanade möjligheter.
- Det är inte en fråga om, frågan är bara när. Evenemangsarenan är mycket viktigare för Umeås utveckling än till exempel äventyrsbadet. Här har vi infrastrukturen med flyget, hotellkapaciteten och nöjeslivet - det har man inte på andra håll.
1 000 matgäster
I dag finns SkyCom Arena, Noliahallarna och i viss mån Gammliahallen.
Såväl kapacitet som flexibilitet saknas. Melodifestivalens arrangörer sade exempelvis det mycket tydligt efter arrangemanget här för några år sedan.
- Umeå måste också kunna ta emot stora kongresser och konferenser. I den här arenan kan 1 000 middagsgäster sitta till bords - lokalerna klarar av socialdemokraternas eller moderaternas partistämmor, förklarar Johan Björk.
Tanken är att näringslivet och Umeå kommun gemensamt finansierar investeringen.
Försäljningen av arenanamnet, logerna och så kallade clap-seats på läktarna ger 70 miljoner kronor på tre år.
Eventbolag
60-70 stora evenemang varje år krävs för att det hela ska gå runt. Björklövens hemmamatcher skulle bli en viktig del.
- Det är cirka 30 matcher. Björklöven får 2 000-3 000 åskådare extra varje gång i den nya arenan, även om de spelar i allsvenskan.
För att locka hit de resterande 30-40 stora evenemangen krävs ett eventbolag som arbetar både professionellt och med stora vyer - både nationellt och internationellt.
- Evenemangsarenan med sina möjligheter sätter Umeå på Europa-kartan. Naturligtvis när det gäller de stora artisterna och grupperna, men glöm inte kulturen. Umeå har till skillnad från de flesta andra städer ett stort kulturutbud och det finns lång tradition på det området. Här kan vi balka av halva arenan och genomföra Svansjön med samma akustik som i Norrlandsoperan, förklarar Johan Björk.
Färdiga paket
Infrastrukturen, hotellkapaciteten och nöjeslivet ger möjlighet att sälja evenemangen i färdiga paket. Flyg och tåg på Botniabanan från mer långväga destinationer, buss från Västerbottens inland och övriga Norrland. Något som visat sig vara mycket framgångsrikt på många ställen runtom i världen.
- Men man måste ha en produkt innan man kan sälja den. Därför är byggandet av arenan det viktigaste.
Läget då? En arena placerad någonstans där E12 i dag passerar godsbangården skulle vara närmast optimalt enligt Johan Björk.
Parkeringsplatser finns
- Den måste ligga centralt, nära hotellen och utbudet i centrumfyrkanten, och det skulle arenan göra med den placeringen. Där finns också möjligheten att utnyttja Nolias parkeringsplatser och framförallt att knyta ihop arenan med mässområdet. Det är bara en kort promenad däremellan - mycket närmare än till exempel i Hannover. Men det finns också andra alternativ till placering, säger Johan Björk.
Vilka då?
- Det vill jag inte säga i nuläget, men det är två, tre andra lägen som också är intressanta.
Annons:
Kommentarer
Det finns totalt (166) kommentarer
| Re: Arena i Umeå, 28/02 17:55 | |
| oj vad lite koll du har, har du hört talas om kommunskatt? Bromma är inte en egen kommun.. och snitt lönen i Umeå kommun var 2007; 264k, för täby visserligen 294k, | |
| Anmäl inlägg | Besvara 22/03 21:04 |
| Mitt stöd | |
|
Klart att Umeå behöver något nytt, eller tycker Umeå att det fungerat med evenmang allmänt dom senaste åren....? Förrutom när allt är gratis, då är det gott... Heja pappa och ni som driver detta framåt så att Umeå hamnar på kartan! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 29/10 20:27 |
| Re: RE: Re: Globen, Scandinavium, Hovet..Isladan.., 28/02 11:57, .. | |
| Mattias. Det är ju faktiskt Leksand som har mest publik...men dom har ju fått en ny arena som lockar varenda bonde i den byn att se på ishockey. Förhoppningsvis ger en ny evenemangsarena i Umep samma effekt :) | |
| Anmäl inlägg | Besvara 05/10 00:05 |
| Re: Rösta NEJ till Arenan och JA till vården!!!, 28/02 04:37 | |
| HAHAHA, du är ju bara för rolig. Synd bara att du inte skrev något om "domedagen", "kosmos" och "vårt band till naturen" den här gången. HAHAHA :) | |
| Anmäl inlägg | Besvara 19/08 22:51 |
| Re: Löven mot eliten!!!, 28/02 13:18 | |
| HA HA HA ja inte på många år kommer det att hända | |
| Anmäl inlägg | Besvara 19/08 20:22 |
| Varför antingen eller? | |
| Är orsaken till att det är antingen äventyrsbad, 50meters simbassäng eller Evenemangsarena att bidrag i form av skattepengar inte räcker till både och? Bör inte en Evenemangsarena och ett äventyrsbad kunna bära sina egna kostnader utan inblandning av skattepengar? Det kan inte en 50 meters bassäng! Bidrag till bassäng men ge istället plats till en mängd sportrelaterade evenemang i närheten av Nolia | |
| Anmäl inlägg | Besvara 01/03 11:05 |
| "Evenemangsarna - mitt i Umeå" | |
|
Toppen (om det blir av) Har varit med på 60-talet på Gammlia och sedemera frusit häcken av mig i ladan,Så det är på tiden med med en komfortabel arena som alla andra större städer |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 01/03 07:18 |
| Mr Löva-Löva | |
| Nå, jag är imponerad av denna härliga diskussion. Helt riktigt, jag har naturligtvis tankar på att utvidga min storskärms-idé mot Gamlia också. Ingen dum ide heller om stavgångsarenan. Helt allvarligt, jag vet att Stockholms kommun har tankar om att bygga en ny arena till Hammarby. Ska snacka med bajens orförande om inte han är sugen på att slopa den idén och istället flytta resurserna norrut och satsa på en stavgångsarena fullt ut. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 29/02 17:42 |
| Evenemangsarena kan bli vinstpeng | |
| Det så många tycks missa är att en evenemangsarena faktiskt har stora möjligheter att bli en PLUSPOST i kommunens kassa, inte en belastning. Ökade skatteintäkter mm kan ju faktiskt i sin tur ge möjligheter till ökade satsningar på helt andra områden. Jag ser faktiskt bara vinnare i detta ifall vi sätter spaden i jorden. Varför vänta? Köööör!!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 29/02 11:36 |
| Re: Re: Re: Re: Globen, Scandinavium, Hovet..Isladan.., 28/02 11:.. | |
| Umeås stolthet, det gäller att ha krav. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 29/02 09:38 |
| ... | |
| Tror att somliga i Umeå faktiskt har drabbats av storhetsvansinne..... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 29/02 08:39 |
| Jättebra !! | |
|
Hoppas det blir verklighet och att bygget kommer igång så fort som möjligt! Detta är verkligen något som Umeå skulle behöva till skillnad från ett äventyrsbad. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 29/02 08:36 |
| STAV GÅNGS VM OCH MINE GOLF VM TILL UMEÅ NYA ARENA | |
|
Bra Lennart Holmlund du är bäst! Mycket bra att satsa på en arena nu. Bygg den uppe på Campus vid IKSUHALLEN. Det kostar bara trehundra mijoner Det är bara kaffe pengar för Umeå Kommun. Lennart Holmlund det blir bra med en ny arena för stavgång. Jag hoppas att vi som går med stavar får tid i den nya arenan tre gånger i veckan av Umeå kommun. Vi kan väl ha stav gångs VM i den nya arenan och mine golf VM inomhus. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 29/02 06:11 |
| Re: Re: Re: Dragonen, 28/02 11:27, 28/02 12:45, 28/02 13:10 | |
|
Ön komer att bebygas i vilket fall som helst men frågan är om det ska bli betonghyreskomplex som enbart används av de som då bor där eller ifall vi ska ta chansen och bygga landets då attraktivaste äventyrsbad på Öns norra spets så att Ön bli tillgänglig för alla umebor året runt och inte enbart de få hundägare som rastar sina hundar där och de ännu färre som har privilegiet att redan idag bo på Ön? Ön komer aldrig att kunna bli ett attraktivt grönområde för i så fall skulle umeborna redan idag för länge sedan ha upptäckt Ön och använda den men det idag är det som sagt bara några få som utnyttjar grönområdet på Ön. Projektet Staden mellan broarna bör dock kunna bli en älvnära stadspark som kan bli det centrala grönområde som vi alla vill ha. Öbacka ligger lite avsides och Botniabanestationen och de många tågen kommer att väsnas en del så grönområdena på Öbacka behöver inte bevaras för de kommer ända att stå mestadels öde. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 29/02 04:18 |
| Re: Mr Löva-Löva, 28/02 18:20 | |
| Håller helt med. Om vi även skulle ta med Sassja och Uffe Ödling skulle vi nog behöva fylla upp Gamliavallen också med en mega bigscreen!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 23:26 |
| Re: Re: Re: Globen, Scandinavium, Hovet..Isladan.., 28/02 11:57, .. | |
| Hur som haver bör Umeå med Norrlandsoperan NUS och fina Gamliavallen även ha en fin evenamangsarena! Björklöven är Umeås stoltheter. På hovet kommer alltid ca 300 supportrar och stöttar Löven, även mot bottenlaget Hammarby, det säger något om hur stora Löven egentligen är!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 23:23 |
| NU KÖR VI | |
|
VORE FANTASTISKT OM DET KUNDE FÖRVERKLIGAS. VI UMEBOR BEHÖVER DETTA. KOM IGEN NU-SNÄLLA LÅT DETTA BLI AV. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 23:05 |
| Re: För liten, 28/02 18:29 | |
| Håller helt med dig | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 21:57 |
| Re: Re: motorbana, 28/02 15:04, 28/02 19:47 | |
| du vet lika väl som jag att det kommer att stå fulla parkeringen med bilar. varför kulle dom annars bygga en så stor parkering? lägg lite av alla idrottspengar på oss motor intreserade istället för att bygga fler arenor. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 21:51 |
| Re: Re: Äntligen!, 28/02 14:03, 28/02 14:48 | |
| Det handlar väl inte bara om hockey. Det här skulle kunna innebära massor av musikarrangemang, till exempel. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 19:48 |
| Re: motorbana, 28/02 15:04 | |
| Varför skulle det stå 6000 bilar utanför en evenemangsarena. Det är väl snarare positivt ur miljösynpunkt att arenan läggs i centrala Umeå, då kan man åka buss eller cykla eller gå dit. Som det är nu, när ishallen ligger på Teg, så MÅSTE man ju i princip ta bilen dit. Flera byten med buss är alldeles för jobbigt, för att inte tala om att gå dit i kylan. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 19:47 |
| Re: Re: arenan!, 28/02 07:46, 28/02 16:00 | |
| Men Erik! De har ju för fasen börjat markbereda för en friidrottsarena vid Iksu! Som friidrottsföreningarna själva varit med och valt platsen för. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 19:45 |
| Pär | |
| Alla bakåtsträvare som vill att att Umeå skall sakta förblöda och vara en intet-stad, inser ni inte möjligheterna? Javisst, en arena kostar pengar, men en arena genererar också intäkter! Och intäkter kommer det att bli direkt till kommunen, och indirekt via att involverade företag (och personer/anställda) via skattepengar som grundar sig på just intäkter från detta! För vad tror ni egentligen skattepengar kommer ifrån?.... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 19:42 |
| För liten | |
|
Arenan bör göras större och hellst placeras i utkanten utav staden så att arrangemangen inte stör boende i närheten. Att arenan böehöver vara större är för att man ska kunna ha stora evenemag i den, t.ex. om Sverige skulle få något OS eller VM så skulle denna Arena användas som en arenorna(t.ex. för fotboll) och då bör den kunna ta minst 20000. En fördel om man lägger den i utkanten utav stan är att man kan bygga till t.ex. en motorstadio brevid och man skulle kunna bygga ett stort äventyrsbad där med både 50m och 100m bassänger. Även en byggnad som inrymmer operan och teater skulle kunna byggas där och någon form utav nöjespark(Djurpark eller tivoli). |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 18:29 |
| Mr Löva-Löva | |
| Klart vi måste ha en arena. Nästa år när Löven spelar i eliten, (förutsatt att Jäger gör comeback, naturligtvis) behövs fler platser. Frågan är om det räcker med 8000 platser. Möjligheten finns då att sända matchen på bigscreen i ScyCom och på det sättet göra det möjligt för samtliga att se matcherna. Till skillnad från Erik så tycker jag att friidrott är värdelöst, vi skull helt enkelt kunna riva innomhushallen vid Nolia och bygga en till skärm där... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 18:20 |
| Umeå i utkanten av verkligheten | |
|
BODEN. Den kostar 124 miljoner och ska stå klar till nationaldagen den 6 juni nästa år.På torsdagen gick startskottet för bygget av multiarenan på AF 1-området i Boden.- Det känns väldigt skönt. Man kan tycka att det tagit lite tid, men det är ändå det snabbaste beslut, som tagits för ett arenabygge, säger kommunalrådet Olle Lindström. 2007-04-27 06:00 Behövs det ett till kommunalt skrytbygge? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 18:13 |
| Arena i Umeå | |
|
Självklart behöver umeå en ny arena, inte minst med tanke på Björklöven. Man kan ha melodifestival deltävling där, disney på is, horse show, messor, musik uppträdanden. Finns säkert 10 tal ssker man kan ha där. Se för att ni är sura för att det inte finns innomhus bana för spjut och motorbana i dag spelar ju ingen roll, bygg det också då istället men en sak i taget var glada för det komunen får istället. Bättre att satsa på någon en inget hur ofta blir alla glada för något?? Demokrati och flest röster vinner det brukar sluta så, inget att göra. Att sen skattebetalarna betalar spelar ju ingen roll det har dom gjort till stockholms vägtullar också coh en massa annat som ni i Umeå inte får ta del av, var glad istället att det går till Umeå något för en gångs skull istället för att gnälla. Dessutom har ni ju ändå inga höginkomsttagare i Umeå kommun så pengarna kommer ju från kommuner som Danderyd, Täby, lidingö, bromma och såvidare. snitt inkomsten i Umeå vad är den på 180.000/ år kanske. så där finns det ju ändå inga pengar att ta i från. Men som sagt var glad om hela svenska folkets skatte pengar går till något i Umeå istället för att gnälla. JA TILL EN NY ARENA I UMEÅ!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 17:55 |
| WHAT!! | |
|
Va i hvete! Har inte vi tillräckligt med fotbollsplaner och arenor för allt och alla redan! När ska UMEÅ börja med mototrsporten egentligen! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 17:39 |
| Flacka läktare | |
| Jag tycker att läktarna ser lite flacka ut, det är bättre med brantare läktare så man kommer nära. Tänk på det innan ni bygger, men det är nog inga problem eller hur? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 17:01 |
| Re: Vården vs Arena, 28/02 09:44 | |
|
Varför ska det aldrig petas in nån krona från kommunen i ett projekt som Björklöven omnämns lite i? Björklöven är väl den enda föreningen i den här stan som får minst hjälp av dom. Jag säger ja. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 16:58 |
| Multiarena är framtiden | |
|
Centrumläge är inte bra för Umeås vidkommande. Expansionsmöjligheterna i framtiden blir starkt begränsade liksom mkt negativ påverkan för miljön. I stället borde det satsas på en multiarena tillsammans med Umåker travbana. (Detta koncept finns sanrt att studera på Solvalla) Arenan kunde nyttjas för fotboll,hockey.trav samt stora evenemang. Hotell,restauranger kan byggas i anslutning till arenan.Fotboll och trav är också de största och populäste folksporterna. Hotell behövs i utkanten av Umeå och är också billigare att bygga på mark utanför centrum. Vill man bygga på höjden så stör det inte stadsbilden. Större möjligheter också att få in andra aktörer i Umeås fastighets och kommunalvärld. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 16:38 |
| Re: arenan!, 28/02 07:46 | |
|
Jag tycker att det6 är ganska konstigt att dom kan bygga massor med fotbollsplaner och arenor, ishockey och andra saker. MEN det blir ju aldrig något för friidrotten. det finn ingen riktig spjutkasningsbana här, det finn i och för sig löpning men det är på gamlia. Vi här i umeå har väldigt många kastare som är mycket duktiga, men då blir det svårt för oss som kastare att träna när det inte finns någon riktig arena.... hoppas det blir en inom en snar framtid!!!!!!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 16:00 |
| Re: Re: Re: Underbart!, 28/02 12:08, 28/02 13:14, 28/02 14:59 | |
|
Bygg, men utan skattepengar. Dessutom måste det väl finnas annat som lockar folk. Umeå verkar vara trea (minst) på bollen. Kom igen med något unikt. Sanningen är att Umeå inte har förutsättningar till att bli attraktivt för turister, det finns helt enkelt inget att se eller göra. Att en arena skulle avhjälpa det är en utopi. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 16:00 |
| Re: Re: Globen, Scandinavium, Hovet..Isladan.., 28/02 11:57, 28/0.. | |
| Tror inte en eventuell DM final i ishockey skulle spelas mellan löven och lycksele, men Skellefteå AIK. Ett sånt derby i en ny Arena och möjligtvis ett Björklöven lag i elitserien om något år skulle vara hur kung som helst. Vi är kända för det bästa derbyt i hela sverige, och att spela det inför 8000 slår nog inget, inte ens lycksele i en DM Final.... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 15:52 |
| se | |
| Vilket kul liv det skulle vara att va emot allt som några är här fasst det är väl skellefteå aikare :). klart so f-n att umeå behöver något sånt här!! Norrland och umeå behöver detta.. dom som är emot kan ju inte fatta vad detta ger folket och umeå vi vinner i umeå...Björklöven går till elitserien för att stanna!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 15:36 |
| Öns norra udde | |
|
Bygg evenemangsarenan på Öns norra udde. Skit i höghusboende för några få rika. Bygg en arena åt folket på en kanonplats, ett landmärke för Umeå och dess medborgare. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 15:20 |
| Re: Fotbollshall på TEG, 28/02 13:54 | |
| Vill du bygga en 7-mannaplan i skycom? Jag har svårt att se hur en 11-mannaplan ska få plats där. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 15:18 |
| Skön verklighetsuppfattning | |
|
2-3000 pers extra på Lövens matcher i allsvenskan ... *lol* Jämföra med Hannover som ju är ganska jämnstor stad med lika mycket städer i närheten... Umeå kommun och näringslivet ska dela på kostnaden ... Jo, jo ... Antaglligen sedvanligt "Balicupplägg" där kommunen står för risker och pengar och "näringslivet" drar in stålarna ... Inte konstigt att Umeå behöver ha så hög skatt ... 60-70 stora evenemang per år ... vad ska man få hit och vem ska gå? Umeå är ju inte direkt känt för att gå man ur huse på arrangemang ... Visst tusan skulle det behövas en anläggning i Umeå, men då får man man borde skaffa den på vettiga grunder med vettig budget. Hoppas det blir av, men med rätt förutsättningar. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 15:04 |
| motorbana | |
| Jomenvisst en ny evenemangs arena för x antal miljarder verkar större delen av umeå komuns befolkning vara jävligt possitiva till. Men när de var en diskution om att få en motorbana till umeå eller närheten. Var de i stort sett alla som sa att vi som var motor intresserade skulle starta en klubb och samla in pengarna till att bygga en bana eller åka till närmsta andra bana (Piteå,Sundsvall) för att kuna köra. Sedan var det också många som klade över den miljöpåverkan en motorbana skulle ha, vad tror ni då att 6000 bilar som far å parkerar utanför denna evenemangs arena? Jag kan ge er samma svar ni gav oss starta en klubb samla in pengar till detta bygge varför skulle umeå komun betala för något såhär löjligt? eller åk till skellefteå, övik eller lycksele. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 15:04 |
| Re: BRA UMEÅ!, 28/02 00:30 | |
|
Re: Globen, Scandinavium, Hovet..Isladan.., 28/02 11:57 Umeå är inte en stor stad. Och i hockeysammanhang är den ännu mindre. Ungefär på Lyckseles nivå ungefär. Ska ni spela DM-final mellan Björklöven och Lycksele i den nya arenan med typ 872 åskådare närvarande. det är inte bara för hockey utan för evenmang, typ festivaler åså, de skulle bli skit bra! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 15:03 |
| Re: Re: Underbart!, 28/02 12:08, 28/02 13:14 | |
| Okej Per. Du verkar vara emot arenan. Varför är du det? Och vad tycker du ska ske i Umeå för fortsatt utveckling? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:59 |
| dooooit | |
| vården, skolan.. i all ära men detta behöver man. precis som man privat inte bara lägger sina pengar på pension och försäkringar. man unnar sig även något lyxigt som pubkvällar osv för välbeffinande för dagen | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:56 |
| Re: Re: Återigen en fantasifull arkitektskiss!!, 28/02 06:45, 28/.. | |
|
Därför måste Umeå också ha en. Snacka om sandlåda. Det är inte så att en stads utveckling hänger på om den har en arena eller inte. Det är inte Holmlund som hittat på detta, är det någon som tror det. Ingen, men däremot är det han (skattebetalare) som får betala kalaset. Skrota detta döfödda projekt. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:54 |
| Bara skattebetalarna kan betala en sådan anläggning | |
|
Många i Umeå har fått storhetsvansinne. Som många påstått tidigare är Umeås struktur baserad på skattefinansierad verksamhet, sjukvård, skola, Universitet och diverse statlig och kommunal förvaltning. Umeå saknar industrier med egen "profil" och identitet, som kan sponsra idrott i konkurrens på övriga Sveriges nivå. Björklöven saknar och kommer alltid att sakna nödvändiga ekonomiska sponsorer för att kunna ta steget upp till elitserien. Visst kan man komma upp något enstaka år, men man åker ut lika snabbt, därför att elitserieishockey inte kan sponsras av skattemedel, bara av privata företag. Och när Umeås tillväxt nu stagnerar kommer ortens handlare få problem - och spopnsorpengarna börjar sina Umeå jämför sig ofta med andra städer, men är i dessa sammanhang en liten stad - just pga att stadens tillväxt drivits i huvudsak av lånade studiemedel och skattepengar, dvs den s k tärande sektorn och inte den närande sektorn, som ofta finansierat andra arenabyggen. Och trots att städer får i princip anläggningarna gratis går de ändå med underskott för kommunens del.I Umeå M;ÅSTE det därför bli skattebetalarna som får betala kalaset, att hävda annat är att tala mot bättre vetande. Och glöm Elitserien för Björklöven ... om ingen pytsar in 50 millar i föreningen förstås |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:53 |
| wr | |
| Sky com kan ju bli innebndy basket hall i stället så slipper man bygga en till sån där halvstor hall som inte gå att ha till så mycket!och umeå löven har redan ruskigt bra med publik och det lär bara bli mycket mer snart är vi förbi övik mm forza löven och umeå! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:52 |
| Re: Äntligen!, 28/02 14:03 | |
|
Vilka har saknat vad? Det verkar vara hockeyn som alltid himlar med ögonen så fort man pratar om en ny arena. Visst måste det gå att göra annat i den här stan än damfotboll, innebandy och hockey. Skrota tanken på vansinnet. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:48 |
| RE: Re: Globen, Scandinavium, Hovet..Isladan.., 28/02 11:57 | |
| I hockeysammanhang så är Umeå en stor stad, Löven har mest publik av alla i allsvenskan och snart är vi i elitserien. Ge det bara 2-3 år så ska du få se. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:44 |
| Hmm | |
| Det som är fascinerande är att ställen som Almtuna o Växjö också har planer på sådant här, planer som ligger ännu längre fram än i Umeå. Det gäller att vara med nu. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:41 |
| Re: Re: Globen, Scandinavium, Hovet..Isladan.., 28/02 11:57, 28/0.. | |
|
Har du inget vettigare inlägg att komma med kan du lika gärna vara tyst. Din analys av läget i Umeå är skrämmande felaktig och visar bara på hur ofantligt oinsatt du är av marknaden. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:38 |
| Re: Den är för liten, 28/02 11:05 | |
|
Jag tror minsann att din egen är alltför liten eftersom du verkar ha såda hävdelsebehov att arenan ska vara störst av alla. Större än 15.000, WOW. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:35 |
| Re: Re: Men snälla Björk, 27/02 23:55, 28/02 11:44 | |
| Men snälla Mattias, det finns redan en stor arena i regionen. En sån där du pratar om att man åker långa avstånd till. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:33 |
| Re: Globen, Scandinavium, Hovet..Isladan.., 28/02 11:57 | |
|
Umeå är inte en stor stad. Och i hockeysammanhang är den ännu mindre. Ungefär på Lyckseles nivå ungefär. Ska ni spela DM-final mellan Björklöven och Lycksele i den nya arenan med typ 872 åskådare närvarande. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:31 |
| Re: Återigen en fantasifull arkitektskiss!!, 28/02 06:45 | |
|
Om man vidgar sina vyer lite så kan jag berätta att städer som Linköping, Karlstad, Gävle, övik, skellet, jönköping etc har nya arenor för mellan 7000-8000 åskådare. Många städer har arenor som är snäppet mindre och störstäderna har givetvis större. Det hela började med att det byggdes nya arenor i Karlstad och Jönköping för deras respektive elitserielag i hockey. Om det var kommunerna eller klubbarna som stod för kostnaderna vet jag inte riktigt. Det kan nog variera lite. Klubbarna seglade ifrån övriga ekonomiskt och tvingade mer eller mindre andra klubbar/kommuner att göra detsamma. Just städer som har ett elitserielag i hockey har av förklarliga skäl varit först med att bygga dessa arenor. Det här är alltså inget påhitt av Lennart Holmlund som vissa inskränkta navelskådare verkar tro. Det är mer eller mindre ett måste om inte umeå vill vara en tom fläck på kartan när det gäller större evenemang. Satsningar som denna lockar besökare och ökar stadens attraktivitet, vilket i förlängningen frigör resurser till kommunal verksamhet såsom vården. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:27 |
| umeå | |
| Kolla på andra städer linköping tex detta är ett måste för umeå!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:25 |
| Riktigt BRA!! | |
| Jaa, det är det bästa som kan hända i stan:) snabbba på och bygg direkt.. Dessutom så är det bara en fråga om när Löven går upp igen så det blir bara positivt för ALLA. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:16 |
| Äntligen! | |
| Detta är något som vi i Umeå har saknat väldigt länge! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:03 |
| Re: Kent John?, 28/02 13:40 | |
| Du läste nog inte så noggrant. Jag menar att det inte är så bra att behöva åka iväg till en annan stad för att se en konsert tex. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 14:02 |
| Nydala | |
|
nydala kanske det. Dom som inte är för en ny arena fattar nog inte hur viktigt det är för umeå som stad alla får det bättre om vi kan genomföra detta!Det gynnar umeå på alla sett ekonomiskt å allt och få lite liv i stan!!! att vi kan få hit större band mm.Detta ÄR ETT MÅSTE!!! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:57 |
| Fotbollshall på TEG | |
| Bra bygg er arena och låt ladan på Teg vara kvar för i den kan vi ta bort läktarna och sargerna och sen lägga konstgräs. vilken perfekt inomhushall för fotbollen i Umeå.Har ni tänkt på det. Omklädning dusch finns redan. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:54 |
| Kent John? | |
| Jaha John så du menar att det är bättre för miljön om 4000 bilar åker till Umeå för att se Kent istället för att åka till Ö-vik? Förresten, vem vill se Kent? hmm... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:40 |
| Re: Re: Re: Rekord i vansinne, 28/02 08:45, 28/02 11:41, 28/02 13.. | |
| Du som enbart fokuserar dig på hockey när det gäller planerna på arenan förstår inte vad det är frågan om. Att vidga vyerna en aning vore en bra medicin för dig. Dags att vakna broder, som det numera heter.... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:39 |
| Lysande, äntligen Umeå | |
| Hoppas verkligen detta blir av, det behövs verkligen... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:30 |
| Fotbollsarena | |
|
Visst behövs en evenemangsarena i umeå. Men jag tycker att vi kan tänka större... Vi har redan 2 st hockey hallar= 4 st inomhus rinkar. Vi saknar dock fullstor inomhus fotbollsplan. Så från ett rent sportsligt synsätt så finns det ett större behov av en sådan arena. Det finns fler registrerade fotbollsspelare/ fotbollslag än det finns hockeyspelare/ hockeylag! Och en sådan arena skulle ta mycket mer folk på golvet vid en konsert eller mässa mm. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:20 |
| Löven mot eliten!!! | |
| Visst behöver umeå en evenemangsarena!!! Det skulle gynna både umeå som stad och idrotten i umeå!!!fasst den kanske skulle stå bredvid nydala sjön, där finns det gott om plats och fint skulle det bli! Fasst det kanske behövs mer när het till centrum jag vet inte. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:18 |
| Re: Lysande!, 28/02 12:19 | |
|
Tror du verkligen att politikerna i Umeå duger till detta, never. Det här är ett tidigt aprilskämt. Den analys som Björk redogorde för i VK är den enklaste ointelligentaste jag läst på länge. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:16 |
| Re: Evenemangsarena ja, men ge läget till IKEA, 28/02 08:32 | |
|
IKEA VISST DET VORE TREVLIGT MEN ATT PLACERA DET MITT I STAN VORE ETT NYTT VANSINNE DÅ TEX STRÖMPILEN SER UT SOM DET GÖR. UMEÅ SAKNAR STRUKTUR OCH FÖR ATT SKAPA ATTRAKTION BEHÖVS DET ATT I PLANERINGEN TA MED BEFINTLIGA KÖPCENTRUM MM ELLER... RIV HELA STAN OCH BYGG NYTT |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:14 |
| Re: Underbart!, 28/02 12:08 | |
| Ja du Emma, Umeå har glidit efter kan det bero på den här typen av galenskap. Presentationen av detta i sken av att det skulle vara färdigprojekterat är enbart löjlig. Det är inte lönsamt helt enkelt. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:14 |
| Re: Globen, Scandinavium, Hovet..Isladan.., 28/02 11:57 | |
| Sen när blev Umeå storstad? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:12 |
| Re: Re: Rekord i vansinne, 28/02 08:45, 28/02 11:41 | |
|
Jag har sett Lövens hemmamatcher under 10 års tid, när jag reste såg jag Skellefteås matcher. Till slut tröttna jag. Nu orkar jag inte ens se hockey på TV. Men att tro att den här arenan ska bli något av en hemmarink för löven är väl ändå att ta i, vem ska subventionera det. Biljettpriset är nog högt idag. Patrik: Om hockey är livet för dig, tycker jag synd om dig. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:10 |
| Re: Re: Dragonen, 28/02 11:27, 28/02 12:45 | |
| Håller med dig Afva. Det var verkligen ett korkat förslag hehe. Grönområdet på Öbacka ska man försöka ta vara på. Men placeringen av Arenan som det är tänkt är bra. Då behöver folk inte bilarna hela tiden om det är gå avstånd från stan. Plus att det finns bra vägförbindelser där just nu. Hoppas detta blir av, det kommer bli ett lyft från Umeå. Och detta kommer ge mer pengar i framtiden. Det är så mycket runt omkring som gynnas, hotell, flyg m.m. Jobb skapas m.m och mer skattebetalare.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:10 |
| Re: Varför?, 28/02 11:09 | |
| HMM KÖP EN CYKEL ;-) | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:07 |
| Re: Att flytta, 28/02 12:19 | |
| hi hi hi det var et bra inlägg jag håller med passar inte galoscherna flytta men inte hit till inlandet tack | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:05 |
| Överklaga | |
| Går det att överklaga!!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 13:02 |
| Re: Re: Ta pengar från äldrevården, 28/02 10:57, 28/02 11:28 | |
| Det har projektet borde finansieras privat! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 12:46 |
| Re: Dragonen, 28/02 11:27 | |
| Vi kan ju inte smälla upp ett badhus på Öbacka. Vi borde försöka bevara de få grönområden vi har kvar i den här fula staden. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 12:45 |
| Arenan | |
|
JAg tror en sånhär arena kan gynna umeås befolkning och olika intressen för olika evenemang oerhört! För hockeyn är det ett enormt lyft, och för umeå som stad att vela komma till! Umeå har inte så mycket just nu, jag kan lova er att denna arena skulle locka till sig nästyan oändligt mycket mer folk än norrlandsoperan! KÖR HÅRT OCH GÖR DETTA TILL VERKLIGHET! Umeå behöver detta! Jag behöver detta! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 12:38 |
| Bra | |
| Äntligen ! Umeå behöver verkligen en ny, större och bättre arena. Sätt igång och bygg. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 12:29 |
| Re: Ta pengar från äldrevården, 28/02 10:57 | |
| Hockey är LIVET! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 12:24 |
| Lysande! | |
|
Kanon att Umeå's politiker äntligen inser att vi måste ha en modern evenmangsarena för att kunna konkurrera med våra grannstäder. Arenan kommer locka nya sponsorer och evenmang till Umeå, detta kommer ytteligare befästa och cementera Umeå som evenmangs/utvecklings stad nr 1 i norrland. Det kommer vidare frigöras tid i de befintliga arenor/hallar som idag är hopplöst fullbokade. Idag är det inte ovanligt med tränings/matchtider klockan 2200 en vardag kväll för tex innebandy lag. Bra Umeå's ploitiker, ro i hamn detta! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 12:19 |
| Att flytta | |
| Till de som hotar med att flytta p.g.a. ny arena kan jag bara säga att det börjar bli ont om svenska städer som INTE redan byggt eller planerar att bygga en liknande arena. Men inlandet är ju ett förslag. Där behövs det ju dessutom folk, fast kanske inte bakåtsträvare. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 12:19 |
| Detta behöver inte vara en utgift | |
|
Många verkar inte inse att en evenemangsarena behöver inte bli ut utgift i slutändan för kommunen. Klart det kostar en rejäl slant från början. Men det ger också ökade inkomster när folk kommer hit utifrån och spenderar sina slantar här samt att det skapas fler jobb. Dessutom kommer detta göra Umeå till en trevligare och roligare stad att leva i. Detta kan locka hit företag och fler invånare. Allt detta ger inkomster som rullar på som en snöboll. Man kan få världens bästa skola och åldringsvård om kommunen helt stryper alla pengar som går till annat än det livsnödvändiga. Men det blir en temporär uppgång. Staden kommer stagnera och dö bort. Man måste satsa för att tjäna och detta är förmodligen en riktigt bra investering för hela stadens framtid! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 12:14 |
| Fantastiskt! | |
|
Detta är ju underbart.! Precis vad vi behöver. Nu är det dags att börja göra Umeå attraktivt igen! Börja bygg! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 12:08 |
| Underbart! | |
| Umeå behöver verkligen det här. Det här gynnar Umeå som stad, ger staden nya möjligheter! Blir så irriterad på folk som inte har koll när dom kommenterar, denna arena är inte till för bara HOCKEY. Hockey är bara en liten del av den. Och ni trångsynta, flytta från stan om det inte är så jävla bra. Hoppas detta blir av inom snarframtid. Umeå har verkligen glidit efter andra städer på den här fronten.. Komigen nu Umeå! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 12:08 |
| Fler konserter kanske? | |
| Ah då kanske det bli fler konserter med större artister! Låter lovande med en arena av det här slaget. Hoppas det blir av, den kommer garanterat att bli välbesökt. Det här behöver Umeå. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 12:02 |
| Globen, Scandinavium, Hovet..Isladan.. | |
| Umeå är en stor stad och behöver en riktig arena. Och JA i vissa fall måste kommunen ta position och stå för bygget. Om man sedan säljer hela eller delar av arenan är en annan fråga. T ex Globen hade aldrig blivit av om man litat på att MARKNADEN skulle lösa det. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 11:57 |
| Re: Vården vs Arena, 28/02 09:44 | |
| Ja håller med om att det inte ska finansieras på bekostnad på vården men hur tror du egentligen vården finansieras? Genom skatteintäkter som genereras av näringslivet genom ex såna här satsningar. Andra kommuner har insett detta. Ex via våra kommunala bolag kan finansieringen lösas som man gjorde i skeå med Skekraft arena... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 11:46 |
| Re: Men snälla Björk, 27/02 23:55 | |
| Du missuppfattar. Björk menar såklart andra instanser runtom i världen som har liknande förhållanden. Besökarna tar sig till arenorna i respektive regioner via buss och andra fortskaffningsmedel. De åker ej genom flera länder för att nå en destination. Din tolkning faller på det uppenbara absurda. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 11:44 |
| Re: Rekord i vansinne, 28/02 08:45 | |
|
Per: Om du nu sett en hockeymatch live så är det inte så att vi bara står och "glor" på hockeyn! Umeå OCH Björklöven behöver en nya arena! Det kommer att generera mer pengar än det kostar. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 11:41 |
| Re: Ta pengar från äldrevården, 28/02 10:57 | |
| Hockey är ju livet | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 11:28 |
| Dragonen | |
|
Detta vore väl ett topprojekt för Dragonens mässcentrum? Ytterligare lokalytor att disponera i samband med Nolia och kanske fler stora Internationella mässor i vår stad. När det gäller badhuset så bör det inte byggas på Nanna utan på Öbacka i närheten av östra station. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 11:27 |
| Ännu en oförverkligad dröm? | |
|
Läget vid godsbangården är perfekt, nära till Nolia, centrala stan och E12. Alla andra moderna evenemangsarenor runt om i landet, såsom i Linköping Ö-vik..., går med vinst så det mest sannolika är att en evenemangsarena i Umeå också skulle gå med vinst. Se nu även til att bygga ett nytt kulturens och kunskapens hus på Mimerskolans grusplan dit Stadsbiblioteket flyttas. Äventyrsbadet byggs lämpligast på Öns norra spets för Umeå skulle då få landets vackrast placerade äventyrsbad, det enda på en ö i en älv, och Ön ligger ju centralt så alla enkelt kan ta sig dit med stans då nya lokalbussar som drivs på lokalt producerad biogas. Se till att förverkliga dessa förslag och låt inte även detta nya utspel o en ny evenemangsarena bli ännu en av stans många ouppfyllda drömmar. Problemet är dock vem som ska betala för både en nya moderna evenemangsarena och ett nytt äventyrsbad för Umeå har ju knappt bnågra privata företag alls så risken är stor at det blir vi umebor som drabbas av ännu högre skatter trots att vi redan idag har en av landets, och därmed världens, högsta skatter trots att vi inte har det minsta bättre samhällsservice än vad som finns i lövriga landet. En fotbollsarena vore ingen arena utan en läktare som tar 8000 åskådare och en sådan skulle inte alls bli billigare, och Umeå är dessutom en vinterstad där vi måste använda "plastgräs" för att sparka boll. Beachvolley ska spelas på beachen och inte på en tillfällig sandlåda på Rådhustorget eller inomhus i IKSU-hallen. Umeå ligger långt bort så för att någon ens ska ids ta sig hit så måste det finnas något attraktivt som lockar för inget företag vill etablera verksamhet i en i övrigt dötrist ort för företagets anställda för utan inspirerande fritid så är det svårt att finna inspiration o nya idéer på jobbet också. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 11:26 |
| Varför? | |
|
Jag tycker inte det är kommunens sak att bygga sånthär. Om någon, privat, vill finansiera ett sådant bygge kommer jag inte klaga. Men mina skattepengar ska fan inte gå till att bygga sådannahära meningslösa extravaganser. Om det finns så mycket i plånboken kan väl pengarna gå till att subventionera lokaltrafiken istället? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 11:09 |
| Den är för liten | |
| Varför bara ynka 9000 åskådarplatser? En stad som strävar mot 200 000 invåndare bör väl ha en hall som tar minst 15000 åskådare! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 11:05 |
| Re: Re: Som vanligt., 28/02 09:13, 28/02 10:41 | |
| per vill kanske att vi beyyger ännu en opera som kostar mer än den drar in!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 11:04 |
| Ta pengar från äldrevården | |
|
Toppen, Holmlund. Jag har länge tyckt att vi ska ta ännu mer pengar från våra gamla och satsa på t ex hockey. För seriöst, vad är viktigare: liv eller hockey...! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 10:57 |
| Hahaha | |
|
Till Per, då kan du flytta, med din inställning så behövs du inte i Umeå. Till PWM, om du kollar vart arenan ska ev byggas så borde du förstå att möjligheterna till mindre utsläpp är större där. Närheten till centrum, för att promenera, och till fler vägar för att undvika köer är så mycket bättre där. Kolla på de "arenor" som vi har idag, tex Skycom o kön över bron efter en match. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 10:57 |
| Re: Visst behöver Umeå en evenemangsarena ..., 28/02 09:14 | |
| Byggs det här vansinnesprojektet och det är risk för det när politiker får bestämma, så då vete fan om jag inte flyttar. Det här saknar sans och vett, men framförallt inga ekonomiska kalkyler. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 10:43 |
| Kanonbra | |
| Det blir jättebra att umeå utvecklas. Känns verkligen på tiden att denna vackra stad hänger med i tiden. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 10:41 |
| Re: Som vanligt., 28/02 09:13 | |
| Den kommer att fyllas en gång/år i bästa fall. Det ser ut som en traditionell fotbollsarena, och en ful sådan. När ska det byggas snygga hus i den här stan | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 10:41 |
| Annonskampanj? | |
|
Intresant! Formuleringar och upplägg i artikeln påminner mer om de nyhetsblad man kan få i brevlådan, där det någnstans i ett hörn står att det är ett reklamutskick. Bara positiva röster finns med. Inte för att jag är emot en ny arena - SkyCom Arena är ett skämt - men borde man inte kunna balansera upp artikeln lite? Jag gillar verkligen formuleringen: "Björklöven får 2 000-3 000 åskådare extra varje gång i den nya arenan, även om de spelar i allsvenskan." Hux-flux. Varför inte bygga en arena för 100 000 innevånare så får alltså Björklöven - per automatik - 100 000 besökare på varje match... Exakt hur har man kommit fram till att behovet är så stort att alla nya platser verkligen går åt? Vidare: "Evenemangsarenan med sina möjligheter sätter Umeå på Europa-kartan." Så man vill alltså att folk från hela Europa skall komma på mässor till Umeå? Jo, självfallet skulle det vara bra för de lokala näringsidkarna - och därmed övriga Umeå-bor. Men borde inte då artikeln innehålla någon kommentar från någon som tittat på miljöeffekterna? Dels på det lokala planet. Vad händer med trafiken runt denna arena? Dels i globalt perspektiv: Hur många extra passagerar-kilometer planerar man per bil, buss, tåg, flyg? Hur många ton utsläpp? Hur mycket trafik-infarkt blir det i samband med event-avslut, när alla skall därifrån på relativt kort tid? Mycket närmare avstånd än i Hannover? Jo, men glöm inte att Hannover har finfin transport ut till mässområdet. Det tar inte lång tid från ett hotell tills man står vid entrén. Här i Umeå har vi Ultra, och alla som inte kan gå direkt till arenan kommer att bli varse att det trots allt tar lite tid att ta bussen. Det skulle alltså inte göra allt för ont att se objektiva artiklar som tittar på saker och ting från mer än en riktning, och överlåter åt läsaren att fundera och fatta sig en åsikt. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 10:35 |
| Ja till en levande stad! | |
| Detta är det bästa som föreslagits på väldigt länge. Evenemang är en utmärkt mötesplats i samhället som för samman människor från olika bakgrund och klass. Många arrangörerna av stora evenemang ratar SkyCom Arena och något måste göras! Självklart är ambitionen att Löven spelar i Elitserien redan innan denna arena står klar. I Elitserien är förhållandet publik / kapacitet 80-90% och snittet 6300. Varför skulle ett elitspelande Löven inte kunna snitta 6-7000 åskådare i en ny arena? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 10:05 |
| Bra förslag! | |
|
Ett bra förslag. För att det skall gå i lås gäller det att näringslivet är med och betalar. Häng på nu balticgruppen och danielsson med flera, så att vi kan visa övriga sverige att umeå faktiskt också kan ro sådana här projekt iland. Och varför inte en ebenemangsarena? Vi kan inte kalla oss norrlands huvudstad eller sikta på kulturhuvudstad när alla stora evenemang går oss förbi. En vettig arena för större evenamang är naturligtvis en viktig del i det utbud man förväntar sig i en stad som siktar åp 200000 invånare. Och när det gäller björklövens del i det hela måste man se en arena i ett mycket längre perspektiv. Det kan inte handla om att löven just i år kanske inte klarar att ta steget upp, eller om de skulle göra det och åka ut två år senare. Björklöven har fått ordning på sin ekonomi och har en stabilare grund nu än de haft på mycket länge. Det finns förutsättningar för framtida spel i elitserien, frågan är bara när. Redan nu har björklöven näst bäst publiksiffror i allsvenskan, siffror som skulle höjas i en ny fräsch och bekväm arena med bra läge. Dessutom finns det mycket pengar att tjäna i loger och resturanger som idag inet finns i skycom. Björklöven behöver inte dra 8000 åskådare för att kunan betala hyran, och det är det nog ingen som räknat med (vilket någon påstod). Men det här skall naturligtvis inte bli en hockeyhall, utan en multiarena. Konserter, musikaler, melodifestival, innebandy, hästhoppning, galor, friidrott och mycket mer. Och varför inte leka med tanken: Hockey-vm tillsammans med skellefteå och ö-vik! Hoppas umeå kan samlas kring det här projektet. Något skall väl även den här staden kunna prestera och inte bara tjafsa i oändliga utredningar som slutar i intet. Det är en väldigt tråkig sida av den här satden. Bara för att jag inte tycker om opera kan jag acceptera att en opera kan vara en bra satsning för den här satdens utveckling. Jag önskar att andra kunde resonera så. Om nu någon inte är intresserad av ishockey, rock- eller musikevenemang kan man kanske ha förståelse för om många andra är det. Alla kan inte alltid få precis som just de vill. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 10:01 |
| Suck | |
|
Det är skrämmande att läsa vissa personers åsikter som bara speglar deras okunskap. Först o främst, Skycom är för dålig för att arrangera tex konserter, det har ex EMI konstaterat efter att ha kontrollerat den. Sen, det är många som tycker att det kommer att försvinna pengar från vård etc. Jag har barn själv och jag har inget emot att arenan byggs. Varför? Pga att jag ser den potential som en sådan här arena har för barn, ungdomar, äldre samt andra. Att kunna umgås, att kunna förenas i en gemenskap, oavsett om det är hockey, teater, konsert eller något annat är ovärderligt. Det är tom vetenskapligt bevisat hur något som många blir glada av, tex ett matchresultat, gör att folkhälsan blir bättre och att människor mår bättre. I Umeå saknas det en plats där vi kan få möjlighet att se lite "större" evenemang. Ni som gnäller, vill inte ni se dessa eller tycker ni att vi ska resa iväg för att göra det? Hur går det då med miljötänkandet om vi alltid skall behöva resa iväg för att få se en konsert? Ska 4000 bilar åka iväg till Ö-vik för att få se tex Kent??? Nej, detta SKALL genomföras. I längden så gynnar det alla. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 09:54 |
| Till | |
|
er som inte vill ha arenan och till er som vill ha arenan. Vi bor i Umeå, politikerna kommer se till så det inte blir nån arena, dom har ju bevisat för oss alla att dom inte kan ta beslut i sådana här frågor. Herrar som Sellström, Holmlund och Ågren vill gärna göra sig stora men som beslutsfattare har dom gång på gång bevisat att dom inte pallar när trycket blir så stort |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 09:52 |
| Vården vs Arena | |
| Om Umeå kommun lovar att INTE peta in en krona i detta projekt är det helt okej, tom ett bra förslag. Däremot om Umeå kommun har tänkt lägga ner en massa pengar i detta och låta våra äldre inte få den hjälp dem har rätt till för att det inte finns kvar någon värdig äldreomsorg, då är det ett skamligt förslag. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 09:44 |
| Re: Lysande, 28/02 08:44 | |
| Håller med Lysande om att det blir överklaganden... det är i allt här i Umeå. Går det inte att överklaga alla överklaganden? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 09:35 |
| Såjasåja | |
| För att trösta törstarna av en fotbollshall i stan så kan jag meddela att det är på gång. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 09:22 |
| Kanon! | |
|
Detta var det bästa jag hört på länge,hoppas verkligen att det blir verklighet! Ett lyft för Umeå! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 09:17 |
| Re: Visst behöver Umeå en evenemangsarena!, 27/02 23:37 | |
|
Roligt att se dig bland de som kommenterar på VK.se, Anders Ågren. Det är också ett sätt att vara med i matchen. För att citera dig skriver du: "det kanske vore en anledning för alla hugade att söka samråd med varandra?" Jag hoppas verkligen att det blir så. Att samarbeta över gränser och/eller mellan olika aktörer kan väll aldrig vara fel, oavset om det gäller politik, kultur eller sociala frågor. Jag är inte borgare, men jag är oerhört imponerad av skapandet av Aliansen. Det är nytänkande och fler borde se Er som förebilder och följa ert exempel och samarbeta. Jag tror att det på sikt skulle lösa många av de samhällsproblem som finns i dag. ......och, Anders Ågren, varför inte låta ungdoamar vara med och planera för detta? Det finns ju ett ungdomsråd. men kanske ännu hellre, låta ungdomar med sämre förutsättningar, de som står och vacklar mellan en framtid fylld av ambition och sunda värderingar och en framtid med droger, kriminalitet och uppgivenhet. Man ska inte glöma att dagens unga har en hel del att komma med, bara man "pepper" dem lite, visar att man tror på dem, och ger dem de resurser som behövs. Jag är övertygad om att de flesta skulle välja det sunda före det destruktiva om de fick chansen att välja. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 09:16 |
| Visst behöver Umeå en evenemangsarena ... | |
|
... och visst lär politikerna bygga den ... och visst lär den gå med eviga förluster ... och visst måste kommunalskatten höjas ... och visst måste vård, skola och omsorg inskränkas för detta Detta är typexempel på monument politiker älskar att bygga åt sig själva, även om alla pengar till detta saknas. Umeå kommun kan ju låna till detta och låta kommande generation stå för kalaset. Alltså en högst realistisk idé som framförts i framtidssvisionens diffusa drömmolns tecken. För inte kommer väl privata finansiärer att bygga detta (som i vissa andra städer) ?Visst ska det socialistiska Umeås medborgare stå för detta bygge kollektivt liksom alla kommande års underskott? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 09:14 |
| Seriöst! | |
|
Hur vore det att slutföra projekt innan man startar ett nytt?! Kanske låta avgas experimentet få gå sin gång innan man börjar plannera ännu mera exploatering i centrum som i sin tur bidrar med ännu mera avgaser. Jag undrar vart pengarna ska komma ifrån? De stackars studenterna som bostaden (läs umeå kommun) redan ockrar hårt på? Är det något fel på SkyCom arena? Har funkat hittils och vad är det som säger att man måste göra en ny arena? Lär av Sundsvall och Nordic Hallen, som blev en fin hall, inge snack om den saken. Men de gick back som fan i den. Inga idrottsföreningar har råd att träna där osv. Vad är det för fel att träna där man redan tränar? Det kan alltid vara bättre men är det befogad att lägga ner hur många miljoner bara för att Umeå stad ska kunna arrangera ett Idol arrangemang? Att Löven ska kunna spela inför halv fulla läktare? Man planerar arenor, utbyggnad av ön etc. men inte fan kan hamnmagasinet få vara kvar. Där måste ungdommarna kämpa och slåss om för att ha ett ställe de kan gå till. Kostar för mycket heter det. Hur vore det att investera lite i våra barn istället och däri också i framtiden. Vad tror ni när den stora barn kull som växer upp just nu ska gå när allting är stängt? Till den nya arenan, där ingen har råd att träna? Sommar evenemang som ingen går på för alla studenter är borta. De studenter som kommer hem till Umeå kommer antingen att sommar jobba för att kunna resa eller så skiter de blankt i vad Umeå har att erbjuda som stad, läser man i ex i Uppsala har Umeå inte mycket att säga till om när man är ung. Ta och lägg ned lite energi på E4 istället och dragningen däri. Alla chaffisar jag har pratat med tycker det är galet att dra den där ni föreslagit. Hur vore det att faktiskt fråga de som kör den sträckan dag och natt? De som ska starta och sakta in långtradare inför rondeller och uppförsbackar? Nej säger jag. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 09:13 |
| Som vanligt. | |
| som vanligt kastas det pengar på all sport i denna stan, förutom motorsporten. men men.. det är bara att inse att ingen som sitter med i denna stad och bestämmer gillar bilar eller ngt som har med motorer att göra. tragiskt att det ska vara så. istället slänger man en massa pengar på en arena som knappast kommer fyllas mer än en gång per år. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 09:13 |
| Arena OCH vård! | |
|
Kim Nilsson: Så kvinnor går inte på hockey och brukar andra evenemang? Titta på Övik och vad evenemangsarenan där har gjort för könsfördelningen på läktaren. En ny arena skapar nya artbetstillfället, inte minst inom turistnäringen. Regionen behöver en ekonomisk motor och ett starkt mässområde med arena är en bra del i denna. Kultur och idrott gör dessutom mirakel för hälsan. Ögat: Har du besökt den planerade byggplatsen i fråga? Där finns gott om möjligheter till parkeringsplatser. Platsen ligger väl ändå inte i vad vi kallar för centrum? Bengt Östling: Du tror inte att en bra arena har varit ett önskemål i Umeå redan innan Övik byggde en? När Umeå FC spelade i Allsvenskan kom folk från hela övre Norrland till stormatcherna. Underskatta inte dragningskraften en sådan här arena kan skapa. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 09:11 |
| År 2210 | |
| En byggnad av det här slaget klarar inte Umeå av att besluta om förän om minst 200 år, med tidigare "betänketider" i åtanke. Med andra ord kan vi räkna med byggstart omkring år 2210! Det kommer att flyta mycket vatten under broarna innan dess. Men klart, om folk och fä slutar gnälla och börjar jobba kanske även Umeå kan få tummen ur och sluat dra saker i långbänk hela tiden. Till exempel har man funderat över kajområdets användning i över 50 år nu och det enda man lyckats med är en parkeringsplats!!! Sak samma med E4, E12, Ön, Ringleden, Badhuset, för att nämna några saker. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 09:08 |
| ??? Fotbollsarena inomhus | |
|
Visst !bra med ny arena, men bara hockey och innebandy i focus igen i sportväg. När får fotbollen en riktig inomhusarena i denna stad ?? skärpning politiker.Fotbollen har överlägstet flest utövare och "lilla"Umeå IK har själva lyckats sätta Umeå på världskartan än denna arena någonsin kommer att göra oavsett hur många melodifestivaler vi arrangerar. Kravspec prio 1: Bygg en inomhusarena för fotboll för 10% av dessa pengar. NU! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:53 |
| Re: Hallå där., 28/02 00:03 | |
| Det är tyvärr inte det enda som är glädejkalkyl. Antal dagar som arenan ska utnyttjas verkar helt snett. Att bara tro att löven, ett andra klassens hockeylag ska kunna betala för hyran av den här anläggningen är mer av önskedröm än realism. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:48 |
| Rekord i vansinne | |
|
Snacka om hybris men nu är det rekord i vansinne. Visst kommer det att hamna på, ja inte sverigekartan utan här är det europakartan minsann men av helt andra orsaker än Björk tror. Nu ska vi få konferanser, rockkonserter osv. Holmlund tror sig veta att detta är perfekt. Björk han har tänkt till, arenan ligger centralt, hotellen har kapacitet (en del säger att de inte har det), vi ska få se svansjön, ja alla kommer att få sitt. T.o.m Stefan i GD (Björklöven) vill vara med, ja han vill ha kvar stämningen i hallen och den får man genom att stå och glo på hockeyn. Som vanligt ska skattebetalarna stå för kalaset. Detta är ytterligare ett stolleprojekt. Visst måste det finnas annat att lägga kommunpengar på. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:45 |
| Lysande | |
| Låter mycket bra det här men det blir väl som vanligt i Umeå: Överklaganden till förbannelse. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:44 |
| BRA !!! | |
|
För första gången på länge är det övervägande positiva reaktioner på förslag om nya satsningar, även om många säkert håller på att vässa pennorna för att börja överklaga. Jag bli lite lätt fundersam över argumentet att " Ö-vik har ju, varför ska Umeå ha..." Med det synsättet skulle man ju kunna säga " Globen då...det räcker väl" I en framtid, som fredsan är här, kommer att krävas helt andra förutsättnigar för att de allt större och mera påkostade arrangemangen, typ Rapsody in Rock m. fl. söker sig utanför storstadsregionerna. Om vi kan erbjuda arrangemangslokaler upp empot de siffror som nämnts så ökar förutsättningarna mångdubbelt. Umeå har även fått avstå stora kongresser, eller inte kunnat konkurera med andra städer, trots att stort intresse funnits och finns att komma till Umeå. Och,alla "muntergökar", varför skulle det vara helt uteslutet att Björklöven en dag återfinns i elitserien? Men om inte, landskamper med 8000 i publiken får väl duga t.v. Stora inomhus arrangemang, i friidrott, mm. Det finns en marknad att utveckla nya publika händelser i Umeå om lokalgrågan löses. Försök att se positivt på detta och de möjlighetehr det ger. Ö-vik kommer att överleva, var lugn. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:44 |
| Re: Hallå där., 28/02 00:03 | |
| Usch Bengt, riktig bakåtsträvare. Umeå klarar sig bra utan sådana, så knip igen snälla. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:42 |
| Är det därför det ska sparas inom äldreomsorgen | |
| Man kan ju undra, ena dagen ska äldreomsorgen spara flera miljoner per år, andra dagen ska vi bygga en evenemangsarena. Hur sjukt är inte det här?? Nu måste ni skärpa till er tycker jag. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:35 |
| Vore helt UNDERBART! | |
|
Vore ju hur jäkla bra som helst med en ny evenemangs arena mitt i Umeå! Våga man hoppas?! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:34 |
| Arenan ger pengar till vård och omsorg | |
| En arena med möjligheter att atttrahera stora events ger fler arbetstillfällen till staden. Detta i sin tur ger mer skattepengar som kan gå till vård, skola och omsorg. Att spara in på sådana här projekt leder på sikt endast till avsomning, avflyttning och därmed mindre skattepengar=mindre pengar till vård skola och omsorg. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:34 |
| Evenemangsarena ja, men ge läget till IKEA | |
| Självklart behöver vi en evenemangsarena i Umeå, men jag skulle mycket hellre se att vi uppvaktade IKEA med en gratis tomt i korsningen E4-E12. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:32 |
| Re: NEJ!, 27/02 23:14 | |
| En sån här sak kommer att dra in mer pengar till Umeå i det långa loppet. Visst kan man se det som att alla dessa områden "får ta stryk" när man inte satsar på detta kortsiktigt men jag är helt övertygad om att det får vi igen senare. Man måste planera för framtiden och investera i en massa projekt för att få in pengar också. Det går inte att "vårda" till sig framgång eller pengar i samma utsträckning. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:28 |
| Bra initiativ! | |
| Visst krävs det resurser till barn, skola, och pensionärer m.fl. Därom råder ingen tvivel. Men ingen kan väl tycka annat än att en arena av denna dignitet skapar oerhörda mervärden som kommer oss till nytta i en mängd sammanhang. Vi måste lära oss att tänka i ett bredare/längre perspektiv. Arenan är ju tänkt för alla former av arrangemang, inte bara för ishockey som några "trångsynta personer" har tycks tro. Jag ger mitt fulla stöd för byggnadsplanerna. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:23 |
| Avundsjuka | |
|
Om grannnen har skaffat ny Volvo kombi så måste ju vi bara också skaffa en. Varför är det så viktigt. Umeå kanske vore bättre förtjänt av en traktor eller en sportbil. Varför ska två så näraliggande glesbygdsorter (vi talar faktiskt om två orter som ligger långt ut i periferin vid randen av tundran) konkurrera om samma saker. Skaffa en frididrottsarena, fotbollshall eller något annat som inte finns i grannorten. Musikanläggningar finns redan i bl a Operan, Idun, Aula Nordica (för övrigt finansierad av pengar från en mentor i Ö-vik, se där ett exempel på fint samrbete). Skaffa lite självkänsla för tusan. Ha lite egna ideér och profil och sluta leva på statliga bidrag och investeringar. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:20 |
| Näringslivet är ingen mjölkkossa - samordna mera | |
|
Just nu har Umeå kommun bestämt att näringslivet ska fixa ett äventyrsbad med 50:a mitt i trafik- och luftdåliga centrala staden, vid p-huset Nanna. Och nu ska näringslivet fixa till en evenemangsarena på förra godsbangården. Eller I 20? Eller på Nydala? Eller någon annanstans. Näringslivet (vad nu det är egentligen) är ingen mjölkkossa som löser planeringsproblemen politiken i Umeå skapar. Kanske är det äntligen dags att politiker, näringsliv och allmänhet i Umeå möts på något sätt och någonstans så att planer för arenor får en samordning. Det första då är att avbryta den felaktiga placeringen av bad- och simkomplexet på Nanna. Då kan bad och simning få bättre lösningar. T ex blir en evenemangsarena mer intressant för företag och besökare ifall en äventyrsbad ligger intill. En 50x25-metersbassäng är också mer lockande för näringsliv och nyttjare om den lokaliseras ihop med andra idrotter. Bäst där är då vid IKSU-hallen och campusområdet. Med detta ges möjligheten att skapa helt fritt och nytt på Nannakvarrteret som passar näringslivet, politiken och allmänheten bättre än ett jättebad där. Förslagsvis ett Kulturhus med nytt och framtidsinriktat bibliotek. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:14 |
| Äntligen | |
| Självklart behöver Umeå en riktig evenemangsarena. Läget låter bra. Men fläska på ordentligt så vi sticker ut lite. Och se till att det blir en snygg arena med tillräckliga pausutrymmen vilket ofta är en bristvara. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:13 |
| För bra för att vara sant | |
| Låter underbart men det "politiska klimatet" i Umeå tillåter knappast sådana här stora grejer. Det vart ju ett jäkla liv för att det byggdes en läktare på Gammlia. Men var hade UIK varit idag om de haft kvar gamla läktaren? I artikeln står det att Löven ska dra 2000 extra åskådare, alltså närmare 4500-5000 pers/match och det är ganska optimistiskt räknat. Visst tappar Löven många besökare idag pga bristen på sittplatser och restaurangplatser men 2000/match vet jag inte. Närheten till swedbank arena är nog en stor nackdel när det kommer till större evenemang också. Det krävs att vi hittar alla deras brister och misstag och sen bygger en ännu bättre arena. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 08:09 |
| ÄNTLIGEN | |
| ÄNTLIGEN! ÄNTLIGEN! ÄNTLIGEN! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 07:57 |
| Re: Ang hockeyn, 27/02 23:22 | |
| Absolut, vi vill inte missa det fantastiska trycket och den magiska stämningen mellan hemma och bortaklack i matcher mellan Björklöven och lag som Almtuna, Bofors, Huddinge. Helt rätt, Green Devils måste vara en av huvudaktörerna vid uppbyggnad av denna arena. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 07:52 |
| Varning varning | |
| Det finns fåglar där... ornitologterristerna kommer att stoppa det! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 07:50 |
| arenan! | |
|
hoppas verkligen att det blir verkligehet,inom snart framtid.så umeå får nått att vara stolt över,tillsammans med nya äventyrsbadet,nya hotell.och även planerna för innerstan och bygget vid älven. varför vi ska göra som ni i övik??? ja antagligen för att umeå skall utvecklas som stad och locka fler boende.efter som om ca 40 år ska umeås befolkning vara 200.000.pers så bygg arenan NU! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 07:46 |
| Tänk nytt | |
| Ingen dum idé! Umeå har i flera år blivit omsprungna av andra städer för olika evenemang. Om en sådan arena ska byggas gäller det också att kunna fylla den med olika evenemang och då behövs det eldsjälar som kan fixa evenemangen. Det får inte bli som i Sundsvall med en outnyttjad Norrporten Arena som byggdes om för att bl.a kunna hålla konserter, men de har varit lätträknade. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 07:35 |
| Yes!!! | |
|
Äntligen ett vettigt och realistiskt förslag! Självklart behövs denna arena (även med tanke på kulturhuvudstadstävlingen). Det är faktiskt pinsamt att en stad i Umeås storlek inte har en sådan arena. Även om det kan verka dyrt med bygget, får man inte glömma kringeffekterna när det anordnas t ex stora rockkonserter. Både turism, hotell och handel mm tjänar på detta, och då även vi skattebetalare! Sätt igång och bygg, och skynda gärna på! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 07:31 |
| Re: Men snälla Björk, 27/02 23:55 | |
| Men sluta gnäll, din j***a bakåtsträvare flytt till inlanne om du inte kan acceptera nåt bra som händer. Där kan du sitta inomhus hela dagarna och lösa dina spännande korsord. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 07:25 |
| Flummeri | |
|
"Planerna är långt gångna, arbetet pågår för fullt". Hur kan man gå ut med ett sånt påstående när man endast kommit så långt att man söker stöd för att projektera en arena. Det finns inte ens pengar att rita en arena. Och vem vill gå in i ett 300 miljoners projekt om förutsättningen är att Björklöven, ett lag någonstans i mitten av allsvenskan, ska snitta 8.000 åskådare per hemmamatch. Ta och vakna upp någon gång. Ska Björklöven med fortsatt kräftgång i allsvenskan snitta mer publik än alla elitserielag - bortsett från Frölunda - är en flumfantasi som inte hör hemma i en seriös diskussion. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 07:22 |
| Umeå behöver en E-A | |
| Härligt att det händer något. Umeå behöver verkligen en E-A. Umeå har verkligen glidit efter inom det området. Sedan när Umeå är tänkt att vara Norrlands huvudstad kan den inte stå utan en ny Arena. Är riktigt tråkigt när andra städer får dom stora artisterna istället för oss. Hoppas detta blir av nu och att inte det tar 10-20 år som allt annat.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 07:10 |
| Evenemangsarena - mycket bra för Umeå! | |
| Evenemangsarena - mycket bra för Umeå! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 07:09 |
| Befolkningsökning? | |
| Kultur hit o dit, osv, det plöjs ner mängder med pengar i sånt. Men om man nu skall öka befolkningsmängden här vore det inte bättre att underlätta för företagen så att det blir fler jobb här? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 06:49 |
| Återigen en fantasifull arkitektskiss!! | |
|
I Umeå så blandas VISION ihop med FANTASI & DRÖM Vem står för finansieringen! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 06:45 |
| Rösta NEJ till Arenan och JA till vården!!! | |
|
Vad ska det här vara bra för?!! Umeå behöver satsa på vården, skolan och kollektivtrafiken istället! Vägra gå med på detta imperialistiska bygge av män för andra män! Vi har det illa nog redan nu i Umeå med allt sämre vård och skola! Och jobben bara försvinner!!! Alltså, rösta NEJ till Arenan och överklaga dessutom detta idiotiska projekt! Umeå har aldrig haft något sånt här och behöver det inte heller! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 04:37 |
| Ja! | |
| Ja, det här är precis vad vi behöver i Umeå. En riktig evenemangsarena värd namnet. Det skulle faktiskt betyda oerhört mycket för staden och med evenemang kommer publicitet. För guds skull, styr upp det här nu och gör något av planerna för en gångs skull. Det blir lite pinsamt annars. Jag tycker som andra att evenemangsarenan bör få prioritet jämfört mot andra planer som exempelvis äventyrsbad och liknande. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 04:15 |
| Kom igen nu era kommunistfjantar i umeå | |
| Visst fan behhöver Umeå det här.. de flesta lag i Elitserien har det.. många av de allsvenska städerna bygger.. till o med hålor som Kristianstad och Ängelholm bygger.. varför inte unna en stor stad som umeå detta?? Nej ni vill väl hellre lägga pengarna på golv-kissare! Börja spara pengarna där istället.. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 03:02 |
| Jajjemen fram med ARENAN nu!! | |
| Umeå och björklöven behöver verkligen det här det här kommer bli najs!! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 01:47 |
| Gnäll gnäll gnäll... | |
|
Sluta klaga!! Klart att det skulle vara hur nice som hellst med en evenemangsarena! Och pengarna? ja, jag kan betala lite extra i hyra om det är så. Arenen i sig måste ju dra in lite pengar när den är klar? Ingen tänker på det. Börja bygga NU! *drömmer mig bort* Nej hörni, det här var roligt att läsa! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 01:11 |
| Precis vad Umeå behöver | |
| Allt ser kanon ut, bara att börja bygga. Ska vi hänga med dom andra städerna så behöver verkligen detta. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 00:57 |
| Lennarts lekstuga | |
|
Citat Ur VK Här kan vi balka av halva arenan och genomföra Svansjön med samma akustik som i Norrlandsoperan, förklarar Johan Björk. Slut citat Då behövs ju inte operan längre, kanske kan då Röda Villan få tillbaka sin plats ,det kostade ju bara 300000/år då den revs är väl lite dyrare nu förståss..eller allra bäst, låt de som kommunen slängde ut därifrån få operhuset + att barnomsorgen också kan få en del av kakan. Ungarna skulle nog gilla att vara där. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 00:43 |
| Med vansinnet i Centrum | |
| Det här förslaget skulle inte ha kunnat komma från någon annan stad än Umeå. Här ska vi ha järnväg, europaväg, äventyrsbad, underjordiska parkeringshus, nya höghus, kulturhus och nu evenemangsarena i ett pyttelitet Centrum där avgaser och vägdamm redan är dödligt koncentrerat. Hur sjutton tänker Holmlund och gubbarna? Var ska t ex de tusentals evenemangsbesökarna parkera? Det är så dumt att man mår illa. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 00:38 |
| BRA UMEÅ! | |
|
Vågar knappt hoppas på att det blir av. Men vilket lyft för Umeå. Har länge efterlyst en arena för större konserter. Umeå kanske blir av med stämpeln som sovstad sommartid. Sedan kan man ju diskutera hur många som skulle bli behjälpta inom vård och omsorg för samma summa pengar. Skulle detta bli av, så är jag lite mer benägen om att KANSKE Umeå kan kvalificera för titeln kulturhuvudstad. Men som sagt dit är det långt kvar och många politiska beslut återstår. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 00:30 |
| Klart att Umeå skall vara med i "rejset"... | |
| Man skäms nästan när onödiga städer som Ö-vik, och otäcka hålor som Skellefteå har lyckats skapa möjlighetsarenor (Nåja, Ske-ås är ju sådär...) Klart som korvspad att en sån här arena skulle byggts för flera år sedan. Säga vad man vill om herr Holmlund, men visioner har han i alla fall. BYGG! Gärna med större kapacitet än 8000, OCH absolut med en sektion ståplats... | |
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 00:17 |
| Hallå där. | |
|
I kalkylen finns att Björklöven ska dra in 8.000 åskådare per match i allsvenskan. Hallå där, snacka om glädjekalkyl. Hur seriöst är det här. Ska det laget i allsvenskan ha större publik än alla elitserielagen (Frölunda undantaget)´har. Tala om glädjekalkyl. Är resten av planen lika seriös så skrota det hela på en gång. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 28/02 00:03 |
| Men snälla Björk | |
|
Varför ska Umeå bara ha och ha. Bara för att Ö-vik har någonting så måste Umeå bara ha det. Inte skriker Ö-viksborna efter en opera bara för att Umeå har det. Och vad är det för snack att jämföra gångavståndet mellan mässhallar och arena i Hannover!! Vad har miljonastaden Hannover nere på kontinenten med det här arrangemanget på tundran att göra. Sen säger du "Flyg och tåg på Botniabanan fråm mer långväga destinationer, buss från Västerbottens inland och övriga Norrland. Något som visat sig vara mycket framgångsrikt på många ställen runtom i världen." Åker dom verkligen buss från från Västerbottens inland till flera arenor runt om i världen? Hallå!?!? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 27/02 23:55 |
| Större perspektiv | |
|
Bra ide Vidga vyerna Bygg större Inomhus fotboll året om Med löparbanor runt om ishall rockkonsert för 25 000 Äventyrsbad och relax Satsa NU Driv det i kommun intresse Flytta överskott till behovsområden Låt intäckter gå tillbaka till Umeå |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 27/02 23:53 |
| Kör på | |
| Visst behövs pengar till annat, men gör som vanligt: Höj hyrorna för bostadens hyresgäster och ta pengarna där, som vanligt. Se bara på läktaren vid gamlia | |
| Anmäl inlägg | Besvara 27/02 23:39 |
| Aja baja majja | |
| Hur många baja majjor planeras eller ingår naturlig gödsling i planerna? | |
| Anmäl inlägg | Besvara 27/02 23:39 |
| Visst behöver Umeå en evenemangsarena! | |
|
Ser så här på onsdagkvällen att VK skriver om planerna på en ny evenemangsarena i Umeå. Låt mig först säga att JA, visst behöver Umeå en ny evenemangsarena. Därom råder ingen tvekan - varje år får vi höra om stora världsartister, olika evenemang (som t.ex. partikongresser), melodifestivalen m.m. vilka alla väljer att strunta i Umeå och förlägga evenemangen till andra städer istället eftersom det inte finns tillräckligt utrymme i Umeå. Så kan vi inte ha det om vi vill vara med i matchen. Var arenan sedan ska ligga låter jag vara osagt. Det som nämns i artikeln är ett alternativ. Det beror mycket på vad de olika aktörerna och intressenterna i det privata näringslivet är redo att gå in med för insatser. Mig veterligen finns det åtminstone 3-4 olika planer/idéer för nya stora evenemangsarenor i Umeå. Som vanligt är det många bollar i luften och det kanske vore anledning för alla hugade att söka samråd med varandra? Jag applåderar dem som snabbt vill skapa en ny evenemangsarena i vår kommun - men låt oss också se till att det för en gångs skull också kan bli verklighet av planerna. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 27/02 23:37 |
| Super | |
|
Se bara till att få in seriösa arrangörer för de oseriösa verkar vara tretton på dussinet i Umeå. Apropå storslagen planering förresten... Hur går det med planerna på Tomtebo? Där var det stora ambitioner också, men nu är skolbygget fem år försenat och nästa år ska barnen bussas runt hela stan. Tror vi att någon i Umeå klarar att bygga en arena? Nah, jag tror inte på det... |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 27/02 23:37 |
| haha | |
| Förmodligen behöver vi en evenemangsarena. Pengar till barnomsorgen och allt sånt tjafs löser sig med tiden! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 27/02 23:37 |
| Ang hockeyn | |
| Hoppas verkligen att Lövens supporterklubb får vara delaktiga i planerandet av ståplatssektionerna för hemma resp bortaklack!! Det finns flera arenor idag där dom byggt bort den klassiska stämningen som kan skapas på hockeyn. Utan GD ingen stämning på matcherna,tänk på det. | |
| Anmäl inlägg | Besvara 27/02 23:22 |
| Drömmer jag. | |
|
Sätt igång och bygg. Äntligen ett vettigt projekt. |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 27/02 23:18 |
| Bortkastat! | |
| Hur kan man ens komma på idén med en evenemangsarena i Umeå? Helt bortkastat i en stad där invånarna mest av allt intresserar sig för var andra bilister är på väg i rondeller! Sluta använd blinkers i rondeller och skaffa er ett liv. Innan dess är ni inte värda en ny arena! | |
| Anmäl inlägg | Besvara 27/02 23:17 |
| Vad. | |
|
Vore sjukt nice! men? Sätter 100kr på att det inte genomförs, nån? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 27/02 23:15 |
| NEJ! | |
|
Vi behöver reurser till skolan, barnomsorgen, älderomsorgen och sjukvården! Inte an till arena! |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 27/02 23:14 |
| Vad. | |
|
Vore sjukt nice! men? Sätter 100kr på att det inte genomförs, nån? |
|
| Anmäl inlägg | Besvara 27/02 23:13 |
Telegram
- 17:13 Sverige förstärker Afghanistantrupp
- 17:03 Grekland höjer pensionsålder
- 16:52 15 gripna vid knarkrazzior
- 16:50 17-åring häktad misstänkt för mord
- 16:48 Bred uppslutning bakom SAS
- 16:46 Sri Lankas parlament upplöst
- 16:33 Ronaldinhos chans till VM liten
- 16:23 Hård kritik mot köttklisterbeslut
- 16:22 Tre Kronor möter Danmark inför VM
- 16:21 Starkare krona - högre räntor
- 16:14 Februari - årets sjukaste månad
- 16:13 Hård kritik mot köttklisterbeslut
- 16:08 Posten backar om uppsägningar
- 16:06 Längre jakttid på fler lodjur
- 16:03 Ersättning för dödstransport
- 15:58 Burberry gör en Avatar
- 15:38 Sverige slipar kvalformen i Algarve
- 15:32 Bred uppslutning bakom SAS
- 15:31 Livsfarlig skoterfärd på spåret
- 15:21 Femton dog i barnhemsbrand
- 15:20 Tre män kopplas till soldaternas död
- 15:16 Minst 24 döda efter tunnellavin
- 15:02 Hotade med soft air gun
- 14:56 Nigerias president petas
- 14:48 Tymosjenkos tystnad talar för Viktor
- 14:45 Iran: Vi anrikar nu till 20 procent
- 14:35 Knarkbeslag på Vasaplan
- 14:32 Umebo hade knark i bostaden
- 14:32 Utan vittnen inga grisåtal i Halland
- 14:29 Umebo förnekar snatteri
- 14:25 Resultatlös dykning efter 18-åring
- 14:20 Ja till ny EU-kommission
- 14:18 Rysk general: Robotar hotar Ryssland
- 14:12 Fängelse för politikerhot
- 14:07 Skolinspektionen granskar Forsdalaskolan
- 13:58 Femton döda i barnhemsbrand
- 13:56 Så ska Kanada dominera OS
- 13:49 Tre män kopplas till soldaternas död
- 13:46 1 500 evakuerade ur tunnelras
- 13:43 Drog frun i håret genom huset
- 13:36 Swedbank siktar på vinst 2010
- 13:29 Mobilen i högsta hugg - i 159 km/tim
- 13:26 Heidi Andersson tillbaka med miljöhjältarna
- 13:13 Tre män kopplas till soldaternas död
- 13:02 Opel bantar med 8 300 anställda
- 12:51 Sverige röstade ja till köttklister
- 12:47 Murray mot Modin i Globen
- 12:43 Bilia på rätt väg
- 12:40 Rånade banken med armborst
- 12:33 Finsk skåning från Häcken till Bajen
- 12:23 Afghansk biltunnel dödsfälla
- 12:18 Lastbil blockerar E4
- 12:17 Omkom i afghansk biltunnel
- 12:13 Lettlands BNP rasade mer än väntat
- 12:08 SAS behöver mer pengar
- 12:04 SAS behöver mer pengar
- 11:56 Får 12 000 för kalla händer
- 11:43 Tiotals döda i afghansk biltunnel
- 11:32 Lidberg lider av brottarbråket
- 11:31 Tog pengar ur matkassan
- 11:31 Sverige röstade ja till köttklister
- 11:27 Telekom-vd föreslås bli AIK-bas
- 11:25 Hallstensson förlänger med AIK
- 11:24 Hetsbantning bakom barnmisshandel
- 11:23 Fängelse för narkotikabrott
- 11:22 Tiotals döda i afghansk biltunnel
- 11:16 Xeratech-härvan anmäls till EBM
- 11:15 Vilhelminabo åtalas för narkotikabrott
- 11:14 Holmsundsbo åtalas för olaga hot
- 11:07 Företagare misstänks för bokföringsbrott
- 11:03 Streetrace-föraren åtalas
- 10:53 Xeratech-härvan anmäls till EBM
- 10:51 Hård kamp om medaljerna
- 10:48 Så ska Kanada dominera OS
- 10:34 Kommunalrådets hundar skjutna Visa alla telegram
Mest lästa just nu på vk.se
| 1 | Cyklist påkörd i Umeå |
| 2 | Körde rakt in i renhjord |
| 3 | Mobilen i högsta hugg - i 159 km/tim |
| 4 | Lastbil blockerar E4 |
| 5 | Streetrace-föraren åtalas |
heta ämnen
![]()
Politik, mode eller att vara mamma eller ordningsvakt - ämnena är många bland våra ca 110 bloggare.
Till bloggen
>
Fler drömjobb på Lokus> Annonsera |
Annons:
RSS på vk.se

Följ allt som händer på vk.se
Läs mer om RSS
Webbkamera
mobilt
Tidningen för bar..
Vad händer?

Inget att göra ikväll? Kolla in kalendariet på vår nöjessida.
Till nöje
Jakt&Fiske

Kidnappning i fiskets tecken.
Läs mer
klimatet

VK:s prisbelönta artikelserie om klimatet i Norden.
Klimatresan
Sudoku

Du kan fördriva tiden med att lösa det populära sifferpusslet Sudoku online på vk.se. Välj mellan olika svårighetsgrader.
Spela
Bil & Bostad

tävlingar
Är du en av vinnarna?
Läs mer här!
Hyresrätt, Uthyres, VännäsVilla/Radhus, Uthyres, UmeåHyresrätt, Önskas hyra, UmeåFritidshus, Uthyres, DoroteaHyresrätt, Uthyres, VännäsÖvrigt Bostad, Uthyres, UmeåÖvrigt Bostad, Uthyres, UmeåÖvrigt Bostad, Säljes, VännäsHyresrätt, Önskas hyra, UmeåVilla/Radhus, Säljes, Umeå Sök bostad












