Fredrik Norberg: Vilka råd ger du den som vill starta e-handel?

Sorsele.
Det här är Fredrik Norbergs råd till den som vill starta e-handel.
Gunilla Sjögren
Uppdaterad 9 oktober 2013 kl. 09:37

- Att räkna ordentligt på alla kostnader för den typ av produkter du tänker börja sälja. Vad kostar de i inköp, vad kostar de att lagerhålla, att skicka till kund, att marknadsföra, hur hög returgrad kommer de ha, har leverantörer produktbilder och texter eller behöver du bekosta dem själv? Det svåra är nämligen att få lönsamhet, inte att starta en e-handel och generera försäljning.

Ett annat tips är att testa mycket innan du satsar för mycket. Ett misstag i början är att du bara utgår ifrån dig själv när du väljer produkter att köpa in. Testa i stället brett i liten skala mot marknaden så ser du snabbt vad det är som funkar och inte, utan att du riskerar för mycket pengar.

Det sista tipset är att lägga upp dina produkter på merförsäljningskanaler, där du snabbt ser vad som funkar och kan få igång försäljning. Med en nystartad webbshop tar ett det alltid ett tag innan affärerna kommer i gång.

Hur lockas kunder till sajten?

- Att stå ut bland sina konkurrenter är inte helt lätt, då alla ens konkurrenter bara finns ett klick bort, till skillnad från den fysiska världen. Här handlar det om att ha ett bra kund- erbjudande genom unika produkter, bra priser och framför allt skapa en bra kundupplevelse i form av snabba och snygga leveranser, bra kundtjänst och en enkel och trygg köpprocess.

Hur sker marknadsföringen bäst?

- Den största fördelen med att driva e-handel, jämfört med fysisk handel, är att allt är så mätbart. Du kan mäta varenda krona du lägger på marknadsföring, vad de ger för typ av besökare och köp. Denna fördel måste du utnyttja och vara väldigt data- och analysdriven när det kommer till marknadsföringen. Det finns jättemånga marknadsföringskanaler att testa på nätet som Google Adwords, prisjämförelsesajter, affiliateprogram, displayannonsering, men det viktigaste är att testa de olika kanalerna och mäta effekten noggrant. På det sättet hittar du snabbt var du får bäst effekt av din marknadsföringsbudget, vilket är avgörande för bolagets lönsamhet.

Annons
FÖLJ ÄMNEN
Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Denna artikel beskriver det vi känner till just nu. Vid nyhetshändelser kan händelseutvecklingen förändras efter att artikeln publicerats. Läs mer här
Annons
Annons
Västerbottens-Kuriren
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 60 00
  • Redaktionen
  • 090-17 60 10
  • 090-17 60 11
geo
  • Besöksadress
  • VK
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
Ansvarig utgivare: Ingvar Näslund | © Copyright Västerbottens-Kuriren | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten