Sorsele

Fredrik Norberg: Vilka råd ger du den som vill starta e-handel?

Publicerad 9 oktober 2013 (uppdaterad 9 oktober 2013)

Sorsele Det här är Fredrik Norbergs råd till den som vill starta e-handel.

Detta är Fredrik Norberg

Fredrik Norberg var med och grundade Fyndiq som är ett fyndvaruhus på nätet. Idag har företaget 50 anställda på huvudkontoret i Stockholm och ett utbud på cirka 120 000 produkter upplagda av 900 svenska butiker.

 

FÖLJ ÄMNEN

– Att räkna ordentligt på alla kostnader för den typ av produkter du tänker börja sälja. Vad kostar de i inköp, vad kostar de att lagerhålla, att skicka till kund, att marknadsföra, hur hög returgrad kommer de ha, har leverantörer produktbilder och texter eller behöver du bekosta dem själv? Det svåra är nämligen att få lönsamhet, inte att starta en e-handel och generera försäljning.

Ett annat tips är att testa mycket innan du satsar för mycket. Ett misstag i början är att du bara utgår ifrån dig själv när du väljer produkter att köpa in. Testa i stället brett i liten skala mot marknaden så ser du snabbt vad det är som funkar och inte, utan att du riskerar för mycket pengar.

Det sista tipset är att lägga upp dina produkter på merförsäljningskanaler, där du snabbt ser vad som funkar och kan få igång försäljning. Med en nystartad webbshop tar ett det alltid ett tag innan affärerna kommer i gång.

Hur lockas kunder till sajten?

– Att stå ut bland sina konkurrenter är inte helt lätt, då alla ens konkurrenter bara finns ett klick bort, till skillnad från den fysiska världen. Här handlar det om att ha ett bra kund- erbjudande genom unika produkter, bra priser och framför allt skapa en bra kundupplevelse i form av snabba och snygga leveranser, bra kundtjänst och en enkel och trygg köpprocess.

Hur sker marknadsföringen bäst?

– Den största fördelen med att driva e-handel, jämfört med fysisk handel, är att allt är så mätbart. Du kan mäta varenda krona du lägger på marknadsföring, vad de ger för typ av besökare och köp. Denna fördel måste du utnyttja och vara väldigt data- och analysdriven när det kommer till marknadsföringen. Det finns jättemånga marknadsföringskanaler att testa på nätet som Google Adwords, prisjämförelsesajter, affiliateprogram, displayannonsering, men det viktigaste är att testa de olika kanalerna och mäta effekten noggrant. På det sättet hittar du snabbt var du får bäst effekt av din marknadsföringsbudget, vilket är avgörande för bolagets lönsamhet.

Minus 220 miljoner för hälso- och sjukvården

Minus 220 miljoner för hälso- och sjukvården

Sorsele Ökade kostnader för hyrpersonal och utomlänspatienter. Hälso- och… ?

Tio missade arbetstillfällen

Sorsele Ammarnäs missade tio arbetstillfällen på grund av det uteblivna asylboendet…. ?

Så ska polisen vässa samarbetet

Så ska polisen vässa samarbetet

Sorsele Nu ska polisen och kommunerna i södra Lappland vässa sitt samarbete. Parterna… ?

Butiken som åker ut till sina kunder

Butiken som åker ut till sina kunder

Sorsele Många små butiker får allt tuffare konkurrens. Nu har klädbutiken i Lycksele… ?

Inget asylboende i Ammarnäs

Inget asylboende i Ammarnäs

Sorsele Avtalet med Sogima, som driver boenden för asylsökande, blev ett ekonomiskt… ?