Umeå
VK:s arkiv/Scanpix

Umeåprofessorn: Ge Snowden fredspriset

Publicerad 13 juli 2013 (uppdaterad 13 juli 2013)

Umeå Stefan Svallfors som är professor i sociologi vid Umeå universitet har i ett öppet brev föreslagit visselblåsaren Edward Snowden som Nobels fredspristagare.

FÖLJ ÄMNEN

Motiveringen Stefan Svallfors ger är att Snowden begått en hjältemodig insats till stor personlig kostnad när han belyste USA:s elektroniska övervakning som bryter mot de inhemska lagarna och internationella bestämmelser.

Dessutom menar han att det skulle ge fredspriskommittén sitt goda rykte tillbaka efter det kritiserade beslutet att ge Obama fredspriset.

Här är brevet i sin helhet

Bästa kommittémedlemmar!

Jag föreslår att 2013 års fredspris tilldelas den amerikanske medborgaren Edward Snowden.

Edward Snowden har – i en hjältemodig insats till stor personlig kostnad – avslöjat förekomsten och omfattningen av den övervakning den amerikanska regeringen ägnar elektronisk kommunikation världen över. Genom att sätta ljus på detta övervakningsprogram – som bedrivs i strid med nationell lagstiftning och internationella överenskommelser – har Edward Snowden bidragit till att göra världen en liten smula bättre och säkrare.

Genom sin personliga insats har han också visat att enskilda medborgare kan stå upp för grundläggande fri- och rättigheter. Detta exempel är viktigt eftersom det allt sedan Nürnberg-rättegångarna 1945 stått klart att devisen ”jag lydde bara order” aldrig kan hävdas som ursäkt för handlingar som strider mot mänskliga fri- och rättigheter. Trots detta är det mycket ovanligt att enskilda samhällsmedborgare uppvisar den insikt om sitt personliga ansvar och det mod Edward Snowden visat i sitt avslöjande av det amerikanska övervakningsprogrammet. Även av denna anledning är han en synnerligen prisvärd kandidat.

Beslutet att tilldela 2013 års pris till Edward Snowden skulle – utöver att vara välmotiverat i sig självt – också bidra till att rädda Nobels fredspris från det vanrykte det ådrog sig genom det förhastade och illa genomtänkta beslutet att tilldela den amerikanske presidenten Barack Obama 2009 års pris. Det skulle visa att kommittén är beredd att stå upp till försvar för mänskliga fri- och rättigheter, även när ett sådant försvar ses med oblida ögon av världens dominerande militärmakt.

Med vänlig hälsning

Stefan Svallfors
Professor i sociologi vid Umeå universitet

  • Tomas

    Håller med dig fullständigt!

    • Sten

      Tyder inte uttalandet på att man har begränsad kunskap om vad som händer i världen förutom det som står i tidningarna? Det kryllar av människor runt om i världen som sätter sina liv på spel i betydligt större utsträckning för att få fred o rättvisa. Det är bara så att det inte når media… At. Sedan inskränkta personer som själva vill ha uppmärksamhet går ut med liknande ”öppna brev” (= försök att skapa uppmärksamhet till sig själv) tyder bara på lika dåligt omdöme som vissa utnämningar. Och större okunskap eller egofixering.

      • Hedlund

        Och därför menar du att alla bara ska vara tysta?

        • kota

          Vrm har sagt att alla ska vara tysta? Vad jag ser finns ingen kritik mot Snowden , bara mot de som söker offentligheten för egna syften

  • matte

    Dela det med Bradley Manning, amerikanska hjältar är vad dom är!

  • Herr Nilsson

    Varför det när man kan ge priset till en som skickar ut drönare i världen för att döda utan rättegång. ;)

  • Förvånad

    Han har gjort en modig sak. Men exakt vad har han gjort för freden? Tyvärr kommer han att vara hänvisad tillbetydligt värre samhällen än USA framöver( undantaget Island då), där bristen på demokrati och frihet är ännu mer bristande.

    • Fredrick

      Hans mod är nog inte lika stort som han dumhet,nu blir han en osalig ande som ingen vill ta i med tång!

  • gitta

    Håller fullständigt med. En fantastiskt modig person!

    • kim

      och unik? det vimlar av modiga personer som inte slås upp i media.

    • Ludde

      ..snarare en feg person som kryper undan i ett för tillfället skyddande hål!
      Ryggradslöst att utföra en handling, utan att sedan våga stå för den!!

  • Lise Bergh

    Att Mr Snowden skulle få fredspriset är väl lika troligt som att drottning Elisabeth skulle förläna honom en lordtitel. Och var skulle han hämta priset — i Norge f.v.b.? För övrigt så utdelas det priset oftast till krigshetsare.

  • bq3

    Jag håller med att Edward Snowden borde få nobels fredspris. Men samtidigt betyder det inte så mycket när personer som absolut inte förtjänar det fått det, personer som t.ex Barack Obama

  • Bush

    lycka till, Snowden! Han är den hjälte som vågade avslöja en liten del av USA`s lögner

  • lars-åke persson

    Bra tänkt Stefan :) Cred! Kan bara hålla med!

    • Lilsson

      I mina ögon är Snowden en person med utoordentligt bekräftelsebehov! Jag anser inte att han har gjort något beundransvärt, då bevakning och ”spioneri” genomförs av många stater för någon form av upprätthållande av maktbalans, det tillhör det politiska spelet, även inom och mellan partier i Sverige. Som man brukar säga: Utan spaning ingen aning. Dessutom, hade han nog inte tänkt sig asyl i vare sig Ryssland eller latinamerika, men det är nog de enda stater som är villiga att ta emot honom och där blir han oskadliggjort för all framtid, tack oh liv.

      • Tony Ångdal

        Herregud, ge han cred. Han gjorde något bra. Vi ska inte behöva bli kontrollerad och spionerad på för vad vi gör.

        Visst dom får väl kika på vad jag gör om dom tycker om datorspel förståss, men jag håller mig än till åsikten att vi ska vara fri från övervakning.

        • Ludde

          Vaddå bra??

          Du må tycka vad du vill om hur ditt land agerar i försvars- och säkerhetsfrågor, men att sälja ut/offentliggöra information som anses vitala för landets säkerhet är ett brott!! Varför envisas ni med att hylla personer som i eget intresse begår lagbrott?

          Är det parlamentet och regering som ska fatta beslut om rikets angelägenheter eller ska det ske inom gatans parlament? Det verkar som om många röster här tycker det senare.
          Jag anser att den bästa garanten för rättssäkerhet är det tidigare alternativet.
          Jag blir så trött på gatans anarkister som TYCKER så att just DERAS åsikter ska gälla – och då skiter man i demokratiska principer.
          Det ni hyllar är det stora JAGET!

          • exscape

            Eget intresse…? Hans liv är förstört, han lär aldrig träffa sin familj/flickvän igen. Hur i hela friden är det i hans egna intresse? Han gjorde det för att han inte ville leva i en värld där massövervakning är standard.

            Och på vilket sätt är massövervakning att följa ”demokratiska principer”? Det bryter bland annat mot FNs deklaration av mänskliga rättigheter (UDHR):

            ”No one shall be subjected to arbitrary interference with his privacy, family, home or correspondence, nor to attacks upon his honour and reputation.”

            Avlyssning av all internettrafik, alla telefonsamtal, loggning av var man befinner sig vid varje telefonsamtal/SMS (som EUs datalagringsdirektiv även kräver här i Sverige) m.m. bryter ju definitivt mot det som sägs i citatet ovan. Hur ska man kunna ha ett privatliv när en organisation med c:a 200 000 pers sitter och sållar igenom all ens kommunikation?

          • Ludde

            Och var fick han mandat att representera den amerikanska befolkningen? Eller mandatet att representera hela värdens befolkning?
            Snowden är en enskild person som agerat på ett sätt som definitivt inte stöds av alla människor, vare sig i USA eller i Sverige!!
            I lagens mening är han en misstänkt brottsling och ska av världens stater behandlas som en sådan!
            Angående demokratiska principer: antingen agerar du efter den lagstiftning som demokratiska parlament beslutat om – eller så ställer du dig utanför lagen. Något mandat att överträda lagen ”i sakens goda namn” existerar inte!
            Eller vilket statsskick förespråkar du? Kanske gatans parlament med ett antal revolutionsråd vid makten?
            Demokratin är inte fulländad, men det är det bästa alternativet vi har!

          • exscape

            Jag säger inte att han inte har begått brott; det verkar rätt klart att han har gjort det!

            Däremot så var hans brott att uppmärksamma andras lagbrott – vilket i mina ögon är positivt, även om informationen är hemligstämplad. (Kanske särskilt då – hur ska det annars stoppas?)

            Jag förstår dock ärligt talat inte varför vissa är i sånt uppror över den här läckan. Om han hade läckt information som kan skada USA – namn på/information om hemliga agenter, krigsstrategier, platser för hemliga baser m.m. så vore det väl en sak, men att redovisa massövervakning av oskyldiga människor känns inte riktigt som samma sak.

            I Sverige behövs väl dock inte riktigt någon Snowden, då vi redan vet att FRA har laglig befogenhet att pyssla med samma massavlyssning, och även vet (tack vare SIUN, som granskar dem) att de ofta medvetet bryter mot dessa lagar och lagrar data längre än de får (och lagrar data de inte får lagra).

          • Lilsson

            Snowden förefaller vara egocentrisk, något han nu får betala för. Inte ens Putin vill att han fortsätter läcka den information han har. Kanske är Rysslands president orolig för hur tillfångatagna ryska spioner kan tänkas agera i utlandet? Jag antar att Snowden inte hade tänkt igenom sin plan med avslöjanden utan endast är ute efter publicitet, Tyvärr fungerar det inte som han antagligen hade tänkt, eftersom han troligen blir strandsatt och tystad i Ryssland.

  • erik

    Snowden är precis vad världen behöver, Respekt och all heder. Hoppas det går bra för honom, man är väl klassad som terrorist nu, får väl hoppas på att dom inte knackar på dörren nu.

  • Nisse Hult

    Visst modigt kanske men vid eftertanke kan ju viss information skada hela världssamfundet! I många yrken har ju vissa anställda livstids tystnadsplikt, jag kanske skulle lägga ut lite info om några personer som jag kollat upp under några år. jag skulle tro att dessa personer och vissa anhängare av Snowden skulle baxna och vara lite mera förstående!

    • Sphix

      Varför har du ”kollat upp några personer i några år”? Du låter ganska läskig. Och om det är sådan information som visar att dessa personer gjort övertramp så kanske du kan göra det. Det kanske dock inte skulle göra vissa anhängare av Snowden mer forstående då. Det saknas något i ditt inlägg. Det känns inte riktigt som du meddelar allt.

  • Neothereal

    Den Indiska flickan som sköts i huvudet av Islamistiska fundamentalister på grund av att hon kämpat för alla flickors rätt att få gå i skolan måste ges Nobels fredspris! Tyvärr har norrmännen en förmåga att ge fredspriset till krigshetsare… såsom Obama… så Nobels fredspris är idag totalt irrelevant!
    Snowden är dock en hjälte, och grundläggande mänskliga rättigheter, såsom rätten till ett privatliv, står över alla underskrivna avtal om ”tystnadsplikt”!

  • Ludde

    Stolligt…..!!

  • Teresia

    Mycket bra förslag!

  • Orvar

    Jättebra idé!
    Men som många redan påtalat så är chansen oerhört liten att detta ska ske när personer som Obama vunnit fredspriset bara för att han under sin kampanjperiod påstods stå för fred, mänskliga rättigheter och transparens.
    Jag hoppas bara att de större papegojmedierna i övriga världen tar upp detta och att världens befolkning på något sätt får göra sin röst hörd.
    Det är dock väldigt läskigt att många människor inte förstår problemet med detta och resonerar med att det bara är vanligt att spionera osv.
    Det är INTE okej att spionera på hela sin befolkning utan någon egentlig anledning och dessutom bryta mot sin mest grundläggande lag, konstitutionen.
    Det är inte heller okej att spionera på allierade länder som inte visat något som helst tecken på aggression utan tvärtom, endast dansat efter deras pipa.

    Att folk inte heller inser hur kontrollerat stormedier är skrämmer mig. Istället för att skriva om kontentan, om den systematiska kränkning av privatlivet som pågått så fokuserar dom mestadels på Snowden som person.
    Han gav upp hela sitt liv och visste precis vilket oerhört pris han skulle få betala.
    En äkta hjälte.

  • LBEH

    I den här kommentarstråden verkar kunskap om vår västerländska historia vara frånvarande. Är det något vi borde vara uppmärksam på och tycka om, så är det vad Putin försöker göra i Ryssland. Ja, men då behöver man kanske läsa på litet…

    Flickan som överlevde talibanernas anfall – hon är den självklara person i världen som ska föräras alla tänkbara utmärkelser som finns.
    Ja, just det; mr Snowden. Jo, man väljer sina vägar i livet – jag hoppas innerligt, för hans skull, att det gröna kommunistgräset ger honom den frihet han så innerligt behöver just nu.

    • Ludde

      Ja, det minsta man kan begära av Snowden är att han rakryggat åker hem och tar konsekvenserna av sin övertygelse! Snowden och Assange påminner om kaxiga hundar som stöter upp björnen i skogen, men sedan springer tillbaka till husse för att få skydd.
      För mig ger det intryck av feghet att krypa undan i ett hål, som dom båda gjort.

      • Orvar

        Hur kan du säga något sådant?
        Det finns inget rättfärdigande inför att spionera på sina allierade, på sin egen befolkning.
        Inte utan misstanke om brott.
        Du förtjänar den framtid vi går emot, dina barn förtjänar den värld du hjälper till att bygga.

        Du kallar dessa hjältar fega trots att dom står upp mot världens mäktigaste nation?
        Hur kan det vara fegt?
        Vad du tycks ha svårt att förstå är att dom aldrig någonsin skulle få en rättvis rättegång.

        Det är trots allt så att de människor Snowden och Assange tjallat på är de som väljer domare och stiftar lagar.

        • Ludde

          Hur jag kan säga något sådant frågar Orvar?

          Jo, helt enkelt därför att Snowden inte hade någons mandat att göra det han gjorde. Han gjorde det HAN tyckte var rätt, men det innebär INTE att det var rätt av honom att offentliggöra hemligstämplat material.
          Ska han få rätten att vara ”världsdomare”? Ska du ha den rätten? Jag tycker att du tar mycket i munnen om du vill lägga moraliska eller etiska aspekter på en säkerhetspolitisk fråga!
          Jag menar att om man självsvåldigt påtar sig rollen som moralisk/etisk domare för hela världsbefolkningen, ja då får man också vara beredd att stå upp för sina handlingar och inte springa och gömma sig bakom obskyra nationer som har ett egenintresse av att skada USA!
          I mina ögon är både Snowden och Assange egocentrerade människor som inte kan ta ansvar för sina handlingar!!

  • cv

    Europas tafatta lakejer är så tysta,Snowden är en verklig hjälte som avslöjar den evige förbrytaren

    • Ludde

      Talet om ”lakejer” luktar 70-talet revolutionära vokabulär. I övrigt säger inlägget ingenting, eller finns något att komplettera för att ge en mer fullständig bild av inläggets mening?

  • umebo

    Inte ett ord om Sovjetsstaternas undersökningsavdelningar!
    Men det är ju förståligt USA är ju ett öppet samhälle i Sovjetstaterna försvinner både mediauppgifter och informatörer spårlöst, och allt förnekas!

    • ML

      Nej, inte ett ord om sovjetstaterna. Sovjet existerar sedan drygt 20 år sedan inte längre.

      Det är givetvis inte trevligt vad som de gjorde, men det är något inaktuellt.

      Lika inaktuellt som de ”arbetsanteckningar” som säpo förde. Jaa de fick inte åsiktsregistrera längre, så då fick de döpa om det till någonting.

      Vet inte så mycket om ämnet, men har alltid trott att detta var vad säkerhetstjänsten i olika länder har hållt på med.

      Hade helst velat ha större insyn för almännheten, i de skattefinansierade organisationerna.

  • Fred

    Ett utmärkt förslag- det Visar på en annan dimension i fredsarbetet!

  • Inez

    Äntligen! Fantastiskt bra initiativ. Tack för det!

  • umebo

    NI som höjer dessa ”läckagepersoner” till skyarna tänk på att ni under er livstid är ”bevakade” av hur många myndigheter som helst. Från vaggan till graven och OBSERVERA i de flesta fall på er egen begäran. Alla har mobiltelefon ,dator , bankkontakter handlar med kort överallt, reser inom och utanför landet mm mm! Alla dessa ”enheter” registrerar er!

    Tänk efter före! Bra eller dåligt! Tillbaka till 1800-talet kanske?
    Snälla förstör inte för oss som intet har att dölja!!!!

    • Anton

      Så du menar på fullt allvar att om man inte tycker om detta så döljer man något? Jo jag har så sjukt mycket olagliga saker som jag vill dölja!

      NEJ, jag har inte ett skit att dölja. Så som du beskriver det så skulle det vara ok för dig att folk du inte känner eller någonsin har träffat får gå in i din bostad då du inte är hemma och rota igenom ALLT för du inte har något att dölja! Grattis.

      • umebo

        Vem skall in i min bostad? Du verkar ha sett för många actionfilmer eller lever i ”riskzonen” skaffa larm på dörrar, bodyguard, håll dig inomhus ,beställ ingen mat från pizzerian, inga telefonsamtal, inga datorkontakter, inget jobb för då är du riktigt registrerad, inga sjukvårdsbesök eller kontakter med övriga befolkningen, listan kan göras hur lång som helst ! God natt!

      • Anna Nym

        Många brukar som du ta till denna liknelse med att låta folk komma in i bostaden och rota. Det är en mycket dålig liknelse. Att surfa på nätet och maila mm är långt ifrån samma privata sfär som man har i hemmet. Mycket av det du gör på nätet motsvarar att gå omkring på stan och handla i butiker, gå på caféer och träffa vänner. Att maila motsvarar att skicka och ta emot brev på posten. Att göra bankärenden betala räkningar skattedeklarera är också ungefär som att gå till banken eller Skatteverket – ALLA dessa saker är alltså sådant som du kan göra UTANFÖR hemmet. Och i alla situationer skulle jag lätt inte oroa mig nämnvärd om myndigheter gick och snokade. Det är INTE samma sak som att låta någon komma in i mitt hus. Det är en helt annan grej.

    • Herr Nilsson

      …eller har du? ;) Vi har alla något vi inte vill ska komma fram. Tänk om allt du gjort i ditt liv fram till nu registrerats? Är det ett sånt liv med chip i nacken och Google Glasses på huvudet vi ska leva?

  • http://www.thevisionmachine.com/ Conrad Brean

    Nobel Prizes are the elites feel good awards. Just look at the hypocrisy in the last couple of winners. The EU….for its false positive of peace…but nobody mentions rampant unemployment and poverty. And of course, my favorite, the President of the US, for peace…even though he sports a secret kill list in his back pocket.

  • peter swales

    Absolutely, well said, right on! Go for it Sweden — Obama & USA need to be humiliated in the (pretty wild) hope they might at last start seeing some sense.

  • Don Willer

    Giving a Nobel prize to Obama is tantamount to giving one to Dick Cheney, both are war criminals. Edward Snowden did the right thing, has lost his life as he knew it, and is being hunted and fears for his life, Obama and Cheney have, to say it mildly, done the wrong things, are rewarded for their murderous deeds, and prosper as they hunt and kill.

    • Ludde

      I would say that whatever you claim that the President of the US has done, he actually is mandated by the American people to hold his office and make decisions as he finds fit to do.
      Snowden, on the other hand, has NO mandade to represent the people of the US, or the people of the world, for that matter. Snowden is a loose cannon, acting on his own – and shall be treated and prosecuted as such!

      One should be careful to keep track of facts in this case. With a twisted logic, you can justify just about any horrendous deed, in the name of the ”people”.

      Be certain to have the people’s mandade, before you claim that you can act for the sake of ”the good”.

  • Don Willer

    By your logic Obama and Cheney can kill and maim at will because they are elected? They can trash the constitution with impunity, lie and obfuscate, and abuse sovereign rights around the world without having to answer for their actions. Snowden acted on his conscience, gave up a comfortable prosperous life, and came to the conclusion that the American people should be aware of what their government was doing in their name. Integrity, honor, and doing what is right are things Snowden understands, Obama, Holder, and Cheney have proven they do not. The founding fathers would side with Snowden.

    • Ludde

      That is the principle of democracy: if you don’t approve of the leader you have selected in open elections, then vote for/campaign for a better candidate next election!!!
      The system is not perfect, but it is by far the best we have!
      If a loose cannon like Snowden chooses to act on his own, without any mandate to represent the people, so be it – but he should have the guts to stand up to his actions and face the music back home in the US, instead of hiding in a hole, like a criminal(!) on the run!

      • Ogu

        Try Googling ”Obama vs. Obama”….
        You don’t always get what you voted for….
        Do you ??

      • Simon Drengsrud Dahl

        Please.. You and I, both know that if Snowden had went the most politically correct way about this, someone would’ve shutted him up along the way! Either with or without force!

        • Ludde

          If you commit treason against your country, what do you expect?
          So, Snowden sticks his high tail between his legs and runs for cover under a rock, in a US hostile nation!
          In my eyes – a cowardly acting person.

          • Simon Drengsrud Dahl

            No, I guess Russia’s not the smartest country to escape to, as an American!

      • Simon Drengsrud Dahl

        Please… You and I both know, that if he had gone public with this, through a politician, someone would’ve silenced it before it was common knowledge.

        And in the eyes of human rights, he hasn’t done anything wrong. But in the eyes of USA, he’s a traitor. And if what I’ve learned from the TV-series 24 is correct, the penalty for treason is death.

        Would you risk getting the death penalty in your own western country, for doing what’s right? I know I wouldn’t. Not because I’m a coward, but because there’s another way! A better way!

  • http://jlandl.blogspot.com Jenny Creed

    Det minst opassande kandidaten jag hört talas om på årtionden.

    • SasjaL

      Han är inte den förste i så fall …
      1994 Krigsherrarna Arafat, Peres & Rabin
      2001 Korruptionshärjade FN & Kofi Annan
      2007 Bedragarna Gore & IPCC
      2009 Krigsherren Obama
      2012 Korruptionshärjade EU

      Det går nog att hitta ytterligare mottagare av detta politiska pris …

      • Simon Drengsrud Dahl

        Teknisk sett kan du ikke påstå at Obama var en krigsherre i 2009, ettersom det var det første året hans som president!

  • mcnab

    Hur kan man stödja en person som Snowden som begått spionage

  • Simon Drengsrud Dahl

    Fullstendig klar over at han ikke hadde gjort seg fortjent til fredsprisen da han fikk den, ja! ;)

  • Simon Drengsrud Dahl

    Derfor håper jeg Snowden får den! Fordi han har gjort seg fortjent med å avsløre internasjonal spionasje!

Förklara varför Prästsjöalternativet är bättre

Umeå (2016-12-06) Umeå behöver en ringled – det är alla överens om. Vi har sagt det… ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Här är sista vilan för Umeås okända OS-hjältar

Här är sista vilan för Umeås okända OS-hjältar

Umeå Här ligger Umeås okända OS-hjältar begravda. Hästar och hundar från K4 har en… ?

TV: Minneslund för guldhästar kan flyttas

TV: Minneslund för guldhästar kan flyttas

Umeå Tomten på I20, där regementsmuseet i Umeå ligger, har sålts och Lerstenen som… ?

Nytt larm om trafikolycka

Nytt larm om trafikolycka

Umeå Räddningstjänsten larmades på måndag eftermiddag om en olycka utanför Umeå.
SOS… ?

Påkörd person i Umeå

Umeå Räddningstjänsten har larmats om en påkörd person i Umeå.
SOS Alarm uppger att… ?