Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kultur
Foto: Torbjörn Jakobsson Ian McKeever.

Bortom kontroll

Publicerad 23 mars 2013 (uppdaterad 23 mars 2013)

Kultur Ian McKeever låter tiden bäddas in i måleriet och vill skapa en plats för stillhet för betraktaren. I en ny utställning på Galleri Andersson Sandström möts för första gången hans måleri och fotografi.

Fakta/ Ian McKeever

Ian McKeever är född 1946 i Withernsea, England.
Utbildad litteraturvetare, inspireras i konsten ofta av sådant han läst. ”Hur tid och rum behandlas i Joseph Brodskys poesi fascinerar mig mycket just nu.”

Har sedan 1971 ställt ut bland annat vid Whitechapel Art Gallery i London, Glyptoteket i Köpenhamn, Royal Academy of Arts i London och grupputställningarna Dialog på Moderna Museet 1985 och British Art of the 1980’s på Liljevalchs i Stockholm, 1987.

Finns i samlingarna på bland annat Tate Gallery och British Museum, Louisiana, Nordiska Akvarellmuseet, KIASMA och Metropolitan Museum i New York.

På Galleri Andersson Sandström i Stockholm visas utställningen Twelve standing fram till 28 april.

I Umeå öppnar i dag utställningen Paintings and photographs, vernissage 14-16 i konstnärens närvaro. Visningsperiod fram till 3 maj.

Med svallande fält av grundfärger och ett spel mellan ljusdagrar och dunkel håller sig den engelska konstnären Ian McKeever kvar i de abstrakta världar han presenterade vid senaste Umeåbesöket, för sju år sedan – men i nya utställningen som öppnar i dag på Galleri Andersson Sandström ges också publiken för första gången en inblick i konstnärens fotografiska loggbok, med fotoserier som i svartvitt presenterar ledtrådar till måleriets mysterier.

– I måleriet har jag en idé om en inre värld som man aldrig riktigt kan säga vad den handlar om, men i fotografiet blir den mer konkret. Det handlar om helt skilda språk och jag var nyfiken på att ställa de två intill varandra, säger McKeever som använder fotografiet som ett sätt att införa växelbruk i skapandet, mellan måleriet som är en långsam process och fotografiet med sin högre grad av omedelbarhet.

I den bank av fotografi han byggt upp genom åren går McKeever tätt inpå ljus- och skuggfenomen i vardagsföremål, i hemmiljön men också i de många hotellmiljöer den internationellt verksamme konstnären passerar. Det kan vara en hotelltvål, eller ett duntäcke, som på Stockholmshotellet McKeever besökte häromdagen i samband med öppningen av den ena av Galleri Andersson Sandströms två parallella utställningar av konstnären. I Umeå har McKeever ställt ut 2002 och 2006 och nu gör han sin femte utställning med Galleri Andersson Sandström

Att vara desorienterad är ett tillstånd McKeever aktivt söker, därför reser han mycket och gärna till länder där han inte kan språket; Sahara, Tasmanien, Nya Guinea, Grönland. Detsamma gäller för måleriet, det gäller att försätta sig bortom den egna kontrollen.

– Philip Guston uttryckte det bra: när man går in i ateljén har man med sig hela sin omgivning, kritiker, fiender, vänner. En bra dag är bara vännerna med en och en fantastisk dag är inte ens man själv närvarande.

Tiden är en avgörande komponent i Ian McKeevers måleri – veckorna och månaderna som passerar under processen bygger upp en nödvändig densitet i uttrycket, förklarar McKeever som arbetar i serier med ett femtontal målningar åt gången – aldrig på uppdrag, understryker han: ”jag målar och när de är klara kan vi diskutera utställning”. I Umeå visas verk ur två serier, två målningar i större format och fyra mindre, utöver fotoserierna som spänner över en tidsperiod från 2007 och framåt.

Varje serie av målningar tar ett eller två år att färdigställa och det blir mycket klättrande upp och ner för stegar i ateljén, en stor lada i Dorset där McKeever finner ett nödvändigt lugn på behörigt avstånd från Londons konstscen. Arbetet kräver full koncentration och isolering och i stället för att interagera med andra utforskar McKeever de egna gränserna, i närkontakt med naturen.

– Det fascinerar mig, frågan om var jag själv och min egen tanke slutar – hur kan vi vara säkra på vad som är våra egna tankar och vad som är del av en gemensam existens.

Om tiden är bärande i skapandet, har långsamheten en framskjuten plats i Ian McKeevers tankar kring konstupplevelsen och konstens betydelse.

– En bra målnings unika kvalitet är hur den kan sakta ner, skänka en stund av stillhet – det är själva konstens mening, hur den till skillnad från allt övrigt runt omkring oss inte försöker snabba på tempot.

Att i detta lugn börja ställa frågor om vad målningen föreställer eller betyder är en lika dum handling som att börja fråga sig vad nära relationer betyder eller föreställer, menar McKeever, med en liten skärpa i rösten som avslöjar de spänningar som följer på att som abstrakt konstnär verka i en brittisk figurativ tradition.

– Engelsmännen är väldigt misstänksamma mot alla abstrakta idéer, det saknas ett kulturellt djup utanför Londonscenen. I konsten lever vi på gamla meriter – och i övrigt lever vi nu också på andras pengar.

Sara Meidell

Söker platser som omvärlden inte tagit över

Söker platser som omvärlden inte tagit över

Konst Övergivna ytor fortsätter fascinera Umeåkonstnären Ludwig Franzén –på lördag inviger han utställningssäsongen i Vävens konsthall. ?

50 år av män?

50 år av män?

Kulturdebatt I Umeå universitets jubileumsskrift görs männen till norm – en historieskrivning vi inte kan vara med och skåla för, skriver Annelie Bränström Öhman och Julia Pennlert. ?

Kvinnohistoriskt museum skapar en egen  tystnad

Kvinnohistoriskt museum skapar en egen tystnad

Kulturdebatt Både besökare och utställningsobjekt blir endimensionella varelser i ett samhälleligt och historiskt vacuum, skriver historikern Sara Edenheim efter ett besök på Kvinnohistoriskt museum. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Passionen fick färgerna att explodera

Passionen fick färgerna att explodera

Konst Gunnar Balgård om ett besök i konstnärsparet Gabriele Münters och Wassily Kandinskys gemensamma skattkammare i museet Lenbachhaus i München. ?

Sjöwall och GW Persson har redan tillåtit uppföljare

Kultur Tydligen ägnar sig litteraturen inte åt något så simpelt som uppföljare. Att film och i tv gör det är en annan sak. Ungefär så verkar en del deckarförfattare resonera. ?

Nu är tid för utsträckta händer

Nu är tid för utsträckta händer

Krönikor En situation av ökande främlingsfientlighet och en pågående humantiär katastrof kräver politiker som gör mer än plikten kräver – i Umeå likväl som i Europa ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Illusionernas blottade underrede

Illusionernas blottade underrede

Scen I måndags avslutades tre veckor av Fringefestival och internationell teaterfestival i Edinburgh. Malin Palmqvist träffade Umeå teaterförening, på plats i Edinburgh för tionde året. ?

Bygger rum för fria konstnärliga utbyten

Bygger rum för fria konstnärliga utbyten

Essä Konstvetaren Anna Rådström om den Umeå-aktuelle vietnamesiske konstnären och kuratorn Tran Luong, en nyckelperson inom den samtida fria konsten i Vietnam. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Nöjsamt välskrivet livsöde

Nöjsamt välskrivet livsöde

Bok Kerstin Ekman har umgåtts med botanikern Clas Bjekander i naturen och arkiven under lång tid. I en ny bok omfattar hon denne begåvning med den största sympati, skriver VK:s Gunnar Balgård. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Rapport från elitens hemvist

Rapport från elitens hemvist

Bok Mikael Holmqvists bok Djursholm Sveriges ledarsamhälle är en rapport från ett samhälle baserat på individens sociala värde, på hens aura, strålglans eller nimbus, skriver Jonny Hjelm. ?

Lisbeth Salander har lämnat Millennium

Lisbeth Salander har lämnat Millennium

Bok ”Det som inte dödar oss är” ett väl iscensatt litterärt lajv i ett hus som någon annan har byggt. Men Lisbeth Salander bor inte där längre. Det skriver VK:s Annelie Bränström Öhman som läst David Lagercrantz Millennium-uppföljare. ?

Monica Z och Alice Babs i DDR?

Monica Z och Alice Babs i DDR?

Essä Hur skulle de två storheterna, sångerskorna Alice Babs och Monica Zetterlund ha uppfattats i DDR? Frågan ställd av Leif Larsson som funderar vidare kring de två motpolerna.  ?

Livet och dikten flöt ihop

Livet och dikten flöt ihop

Kultur Det plågsamma och svåra kombinerat med ett lekfullt och humoristiskt språk lockade litteraturvetaren Maria Jönsson att skriva en bok om Kerstin Thorvalls författarskap.  ?

Vi har inte råd att tramsa på detta vis

Vi har inte råd att tramsa på detta vis

Bok En svensk barnbok toppar Amazons försäljningslista – men jublet över nyheten fastnar på tvären, skriver Sara Meidell. ?

Manisk tolkning av mångtydig myt

Manisk tolkning av mångtydig myt

Essä Tour de France förbryllar och förför. En manisk jakt i gränslandet mellan människa och myt är över för i år. Karl Sundström följde ett land som följde sin Tour.  ?

Mest läst på Kultur