Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Ekonomi
Sven Björkland

Krisavtal upphör – ändå saknas personal

Publicerad 7 mars 2013 (uppdaterad 7 mars 2013)

Ekonomi Green Cargos krisavtal har havererat. För 100 anställda i länet upphör arbetstidsförkortningen två månader tidigare än beräknat. Från ledningens sida vill man inte tala om fiasko.

VK Fredag

"Något kommer att hända till hösten"
Tommy Lindhal berättar om vad han tror händer nu.

Efter många förhandlingar, blev det i början av januari klart med krisavtal för runt 1 500 anställda i transport-företaget Green Cargo.

Anledningen var ett sätt att möta lågkonjukturen och försöka få budgeten för 2013 i balans. En bärande del i avtalet är arbetstidsförkortning med 20 procent av heltid och 10 procent lägre lön under perioden februari-maj.

Det var inte med fullt stöd i ryggen från alla sina sektioner och medlemmar som de tre fackförbunden skrev under avtalet.

Den 1 april upphör krisavtalet för lokförare och annan produktionspersonal i Umeå, Vännäs, Skelleftehamn, Ånge och Långsele, kan VK avslöja. De går då tillbaka till normal arbetstid och lön.

Anledningen till att avtalet upphör är bristen på personal som förvärrats med arbetstidsförkortning. Det är svårt att få verksamheten att funger

- Vi varnade för att det inte skulle fungera med arbetstidsförkortning i vår region, men avtalet undertecknades utan att man hade full kontroll på verksamheten. Det var brist på folk redan innan. Dessutom har några lokförare sagt upp sig och börjat på Botniatåg eller SJ Norrlandståg för att få bättre och tryggare villkor, säger Tommy Lindahl, ordförande i Spårtrafik sektion nedre norr.

Även om arbetstidsförkortningen upphör och ordinarie produktionspersonal återgår till minst 100 procent kvarstår personalbrist.
- Det kan man lugnt säga. I Vännäs saknas det cirka 10 lokförare, säger Lindahl.

ROLAND EDLUND

Andra läste även:

  • Nils

    Bjuder Green Cargo på lokförarutbildningen så skriver jag på ett anställningskontrakt direkt!
    Jag kan börja i morgon.

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Norrland klarar sig utan Stockholm

Norrland klarar sig utan Stockholm

Nära I samband med självständighetsomröstningen i Skottland aktualiseras frågan om ett fritt och oberoende Norrland. Enligt ekonomerna skulle det vara möjligt. ?

Tycker du att Norrland borde bli självständigt?
Loading ... Loading ...

Enkät: "Vi skulle klara oss väldigt bra"

Nära VK frågade fem länsbor om de tror att ett självständigt Norrland är en bra idé. Så här svarade de. ?

Spänd väntan på Skottlands val

Utrikes Spänningen stiger i Skottland inför rösträknandet i dagens folkomröstning om självständighet. 

Handelshögskolan firar 25 år

Handelshögskolan firar 25 år

Affärsliv Det var inte utan motstånd som Handelshögskolan i Umeå startade för 25 år sedan. Men motståndet lade sig och i dag lockar skolan studenter och forskare från hela världen. ?

Han ska styra hamnbolaget

Han ska styra hamnbolaget

Holmsund/Obbola Nu är det klart vem som ska styra det nybildade bolaget Kvarkenhamnar AB.  ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
På andra sidan gränsen finns drömjobb och olja

På andra sidan gränsen finns drömjobb och olja

Affärsliv Här i Brønnøysund – 11,4 mil fågelvägen från Joesjö – har flera personer med anknytning till Västerbotten sin utkomst och vissa lever sin yrkesdröm. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Bättre lön - men __allt är dyrare

Bättre lön - men
allt är dyrare

Affärsliv Katarina och Sofia från Västerbotten trivs bra efter flytten till Brønnøysund ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Välkomnar turister __i tidigare väglöst land

Välkomnar turister
i tidigare väglöst land

Affärsliv Elektriciteten kom hit 1985, vägen 1991 och året därpå bosatte sig makarna Olofsson här. Nu välkomnar de turister i strid ström. ?