Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kulturtelegram

Katalansk pristagare vill ruska om

Publicerad 7 mars 2013

Kulturtelegram Med humor och uppfinningsrikedom ifrågasätter fotokonstnären Joan Fontcuberta ständigt fotografiet som sanningsbärare. På torsdagen tog han emot årets Hasselbladspris i Barcelona.

— Det är en stor ära, men också ett stort ansvar att få mitt namn inskrivet i den här skaran, säger Joan Fontcuberta på telefon från Barcelona.

Han är glad men också förvånad över att just han fick priset på 1 miljon kronor.

— Jag passar inte in i profilen. Jag måste jobba mycket och anstränga mig för att vara på samma höga nivå som de tidigare pristagarna.

Samtidigt är 1900-talets fotohistoria hans arbetsmaterial, både i hans profession som universitetslärare och samplande konceptuell konstnär. Om ett par veckor ställer han ut sina senaste fotografier i den baskiska huvudstaden Vitoria. Joan Fontcuberta har låtit sniglar äta av kända fotografers verk. Av återstoderna har han gjort de bilder som ska visas i utställningen, en samproduktion mellan honom och sniglarna som i konstmuseets lokaler blir betraktad som konst.

— Hungriga sniglar äter vad som helst. Kanske även på några av de tidigare Hasselbladpristagarnas bilder.

Pågående uppror

Joan Fontcuberta har talat om sin fotokonst som ett uppror. Uppväxten i Barcelona under Francoregimens diktatur gjorde honom djupt misstrogen mot auktoriteter. Hasselbladsprisets jury beskriver honom som ”en av vår samtids mest uppfinningsrika fotografer”, en originell, lekfull inspiratör för den yngre generationen. En konceptuell konstnär som hela tiden ifrågasätter fotografiets förmåga att förmedla sanning.

— Jag är postkonceptuell, protesterar han.

— Jag inkluderar mycket humor och en del strategier som inte passar in i den klichébild vi har av konceptkonst. Konceptkonst är tråkigt, jag vill göra spännande arbeten, jag vill skaka om.

Vodkaflaska i rymden

Bland hans mest kända arbeten finns den fotografiska berättelsen ”Sputnik” där han hittade på en historia om en rysk kosmonaut som på grund av en vodkaflaska blivit kvar i omloppsbana runt jorden. Bildserien upprörde den ryske ambassadören i Spanien, som tyckte att Fontcuberta gjorde narr av de ryska rymdframgångarna.

Även boken ”Artist and the photograph” från 1995 väckte protester från vissa håll. Fontcuberta iscensatte fotografier som han sedan hävdade hade influerat kända verk av konstnärer som Picasso och Miró, och vissa tolkade honom bokstavligt, vilket aldrig var avsikten.

— Mitt arbete är på sätt och vis profylaktiskt, jag tillsätter fiktionen som en vaccination för att få tittare att reagera. Jag vill inte lura tittaren, jag vill göra tittaren mer skeptisk till den information som presenteras, och det är därför mitt arbete har en politisk aspekt vid sidan av den som kanske kan underhålla.

Våldsamt rolig plakatteater

Våldsamt rolig plakatteater

Scen Politisk, pessimistisk plakatteater och dessutom våldsamt roligt. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Fångade fängslande fenomen

Fångade fängslande fenomen

Kultur Med nyfikenhet och förmåga att befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt har Hasse Persson fångat såväl världskändisar som unika miljöer med sin fotolins. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Oönskade __och olämpliga

Oönskade
och olämpliga

Kultur Både Håkan Juholt och Erik XIV har i två olika böcker skildrats som oönskade och politisk olämpliga. Leif Larsson gör en parallell läsning. ?

Virginia Woolf __som vägvisare

Virginia Woolf
som vägvisare

Bok I flera av Virginia Woolfs romaner vandrar människor på Londons gator för att där leva med sina minnen som ofta krockar med verkligheten. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Röst åt arbetsstugornas barn

Röst åt arbetsstugornas barn

KULTUR Intervjuer med 26 före detta arbetsstugebarn utgör grunden i Gerda Helena Lindskogs temastudie om arbetsstugor för barn. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Holmlund var bra för kulturen

Holmlund var bra för kulturen

Krönikor Lars Böhlin: ”Lennart var en effektiv kuliss bakom vilken Umeås kulturliv kunnat jobba hyggligt ostört.”  ?

Hatet och priset på medmänsklighet

Hatet och priset på medmänsklighet

Krönikor Den stora lögnaren är den som vänder bort blicken och låtsas att allt är frid och fröjd, skriver Sara Meidell. ?

Mest läst på Kultur