Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Ekonomitelegram

SAS vill bli av med marktjänstbolag

Publicerad 7 mars 2013

Ekonomi Det kristyngda flygbolaget SAS är på väg att sälja marktjänstföretaget SAS Ground Handling, enligt en avsiktsförklaring träffad med bolaget Swissport. Målet är att Swissport tar över ägandet av hela bolaget med cirka 5 000 heltidsanställda i Skandinavien.

Enligt avsiktsförklaringen är första steget mot ett övertagande bildandet av ett samägt bolag, där Swissport får 51 procent av aktierna och även får det operativa ansvaret för marktjänsterna.

”Detta är ett viktig steg mot en outsourcing som vi planerat för att minska komplexiteten och säkra en flexibel kostnadsbas i företaget”, skriver SAS koncernchef Rickard Gustafson i en kommentar.

Enligt Gustafson kan affären ses som en milstolpe i SAS krisplan, kallad 4XNG.

Fackförbundet Unionen har argumenterat mot en försäljning i en diskussion med SAS men inte lyckats få gehör för sin linje.

— Rent principiellt borde den här personalen vara inom flygbolaget eftersom jag anser att det är en del av kärnverksamheten, säger Sven Cahier, ordförande i SAS tjänstemannaförening Unionen.

Samtidigt bedömer Cahier att Ground Handling drivs på ett så professionellt sätt att det är liten risk för att den nya ägaren Swissport kommer att kraftigt dra ner på antalet anställda.

— Det nya ägaren måste driva verksamheten med en servicegrad som är acceptabel och där ligger vi redan. Så jag är inte så orolig för att de nya ägaren ska sparka folk, det finns inte förutsättningar för det, säger Cahier.

Fackförbundet Transports ordförande Lars Lindgren är inte förvånad över försäljningen.

— SAS sade ju redan vid de kaotiska förhandlingarna i höstas att man skulle sälja Ground Handling. Och det var väl därför de aldrig kom till oss med krav på förändringar i kollektivavtalen, när de gjorde det med piloterna och kabinpersonalen, säger Lindgren.

Lindgren tror dock inte att försäljningen blir lönsam för SAS som i fortsättningen måste betala för marktjänsterna i stället för att göra arbetet i egen regi.

— Då kan man fundera om det här verkligen blir billigare, jag har mina dubier om det här är rätt väg att gå för SAS. Men vi har arbetat med Swissport tidigare i andra sammanhang och vi har inte haft några större bekymmer med dem. Och för oss är det självklart att våra kollektivavtal kommer att gälla även fortsättningsvis, säger Lindgren.

Swissport är en ledande aktör på marknaden för marktjänster och servar årligen 118 miljoner passagerare på uppdrag av 650 företag inom flygbranschen. Bolaget har verksamhet i 38 länder på fem kontinenter och cirka 40 000 anställda.

Börsen skakas av rysk valutakollaps

Börsen skakas av rysk valutakollaps

Ekonomi En kollaps för den ryska rubeln och fortsatt prisfall på råolja skakar marknaden. Stockholmsbörsen sjunker med 1,3 procent. 

Stor order till it-företag i Umeå

Affärsliv Umeåföretaget Hi5 har tagit hem en stororder som innebär att man blir leverantör av datorarbetsplatser till hela till Sveriges Radio.  ?

Falukorv - en nära nykomling

Falukorv - en nära nykomling

Affärsliv Falukorv tillverkad av råvara från Västerbotten finns nu i ett tiotal butiker runt om i länet.  ?

SCA betalar bäst för timmer

SCA betalar bäst för timmer

Affärsliv SCA betalar bäst för talltimmer i Västerbotten, 400 kronor per kubikmeter.  ?

Öppnar inredningsbutik

Umeå I mars öppnar H&M sin inredningsbutik H&M home i Umeå.  ?

Tusentals tjänster behövs i Umeå

Tusentals tjänster behövs i Umeå

Affärsliv Det finns ett behov av 1 150 tjänster i Umeås IKT-bransch inom de närmaste åren. ?