Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Ekonomitelegram

SAS vill bli av med marktjänstbolag

Publicerad 7 mars 2013

Ekonomi Det kristyngda flygbolaget SAS är på väg att sälja marktjänstföretaget SAS Ground Handling, enligt en avsiktsförklaring träffad med bolaget Swissport. Målet är att Swissport tar över ägandet av hela bolaget med cirka 5 000 heltidsanställda i Skandinavien.

Enligt avsiktsförklaringen är första steget mot ett övertagande bildandet av ett samägt bolag, där Swissport får 51 procent av aktierna och även får det operativa ansvaret för marktjänsterna.

”Detta är ett viktig steg mot en outsourcing som vi planerat för att minska komplexiteten och säkra en flexibel kostnadsbas i företaget”, skriver SAS koncernchef Rickard Gustafson i en kommentar.

Enligt Gustafson kan affären ses som en milstolpe i SAS krisplan, kallad 4XNG.

Fackförbundet Unionen har argumenterat mot en försäljning i en diskussion med SAS men inte lyckats få gehör för sin linje.

— Rent principiellt borde den här personalen vara inom flygbolaget eftersom jag anser att det är en del av kärnverksamheten, säger Sven Cahier, ordförande i SAS tjänstemannaförening Unionen.

Samtidigt bedömer Cahier att Ground Handling drivs på ett så professionellt sätt att det är liten risk för att den nya ägaren Swissport kommer att kraftigt dra ner på antalet anställda.

— Det nya ägaren måste driva verksamheten med en servicegrad som är acceptabel och där ligger vi redan. Så jag är inte så orolig för att de nya ägaren ska sparka folk, det finns inte förutsättningar för det, säger Cahier.

Fackförbundet Transports ordförande Lars Lindgren är inte förvånad över försäljningen.

— SAS sade ju redan vid de kaotiska förhandlingarna i höstas att man skulle sälja Ground Handling. Och det var väl därför de aldrig kom till oss med krav på förändringar i kollektivavtalen, när de gjorde det med piloterna och kabinpersonalen, säger Lindgren.

Lindgren tror dock inte att försäljningen blir lönsam för SAS som i fortsättningen måste betala för marktjänsterna i stället för att göra arbetet i egen regi.

— Då kan man fundera om det här verkligen blir billigare, jag har mina dubier om det här är rätt väg att gå för SAS. Men vi har arbetat med Swissport tidigare i andra sammanhang och vi har inte haft några större bekymmer med dem. Och för oss är det självklart att våra kollektivavtal kommer att gälla även fortsättningsvis, säger Lindgren.

Swissport är en ledande aktör på marknaden för marktjänster och servar årligen 118 miljoner passagerare på uppdrag av 650 företag inom flygbranschen. Bolaget har verksamhet i 38 länder på fem kontinenter och cirka 40 000 anställda.

Andra läste även:

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Norrland klarar sig utan Stockholm

Norrland klarar sig utan Stockholm

Nära I samband med självständighetsomröstningen i Skottland aktualiseras frågan om ett fritt och oberoende Norrland. Enligt ekonomerna skulle det vara möjligt. ?

Tycker du att Norrland borde bli självständigt?
Loading ... Loading ...

Enkät: "Vi skulle klara oss väldigt bra"

Nära VK frågade fem länsbor om de tror att ett självständigt Norrland är en bra idé. Så här svarade de. ?

Spänd väntan på Skottlands val

Utrikes Spänningen stiger i Skottland inför rösträknandet i dagens folkomröstning om självständighet. 

Handelshögskolan firar 25 år

Handelshögskolan firar 25 år

Affärsliv Det var inte utan motstånd som Handelshögskolan i Umeå startade för 25 år sedan. Men motståndet lade sig och i dag lockar skolan studenter och forskare från hela världen. ?

Han ska styra hamnbolaget

Han ska styra hamnbolaget

Holmsund/Obbola Nu är det klart vem som ska styra det nybildade bolaget Kvarkenhamnar AB.  ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
På andra sidan gränsen finns drömjobb och olja

På andra sidan gränsen finns drömjobb och olja

Affärsliv Här i Brønnøysund – 11,4 mil fågelvägen från Joesjö – har flera personer med anknytning till Västerbotten sin utkomst och vissa lever sin yrkesdröm. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Bättre lön - men __allt är dyrare

Bättre lön - men
allt är dyrare

Affärsliv Katarina och Sofia från Västerbotten trivs bra efter flytten till Brønnøysund ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Välkomnar turister __i tidigare väglöst land

Välkomnar turister
i tidigare väglöst land

Affärsliv Elektriciteten kom hit 1985, vägen 1991 och året därpå bosatte sig makarna Olofsson här. Nu välkomnar de turister i strid ström. ?