Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Nöjestelegram

Favoriten Yohio vill förändra

Publicerad 7 mars 2013

Nöjestelegram Yohio är den stora favoriten i Melodifestivalens final.

17-åringen hoppas själv att han vinner – för Sveriges skull.

— Det vore bra att kunna visa för Europa att vi accepterar sådant som är annorlunda, säger han.

Yohio är trött.

Sedan han vann Melodifestivalens första deltävling i Karlskrona har han inte haft en enda ledig dag. Han har jobbat dygnet runt med att färdigställa det debutalbum han arbetat med sedan i somras och varit i Japan, där han har en parallell karriär, för att spela in en musikvideo och marknadsföra sig.

— Men jag är peppad inför helgen, det är det jag försöker fokusera på nu. Det ska bli jäkligt roligt på lördag, säger Yohio.

Att han på bara några veckor har blivit en av Sveriges hetaste artister har han inte märkt särskilt mycket av.

— Jag sitter ju mest hemma eller i studion. Så jag har inte märkt av det så mycket på det sättet, förutom att folk känner igen mig när jag går till affären, säger Yohio.

Skyddades av polis

Tidigare i veckan fick han dock ett kvitto på att han gjort avtryck med sin musik och sin visual kei-look. Tusentals personer kom till ett köpcentrum utanför hemstaden Sundsvall när Yohio skulle signera singlar och extra vaktpersonal fick kallas in.

— Det var det galnaste jag varit med om i mitt liv, helt vrickat. Och att gå från att åka dit och handla till att gå runt där med åtta vakter och fem poliser som skyddar en från galna fans, det är också ganska sjukt, säger han.

Yohio upptäckte då att många av hans fans är väldigt unga barn.

— Femåringar går till dagis utklädda till mig, som att jag är någon slags superhjälte. Det känns bra att kunna påverka så unga människor på ett bra sätt, att ta bort deras fördomar om att vara annorlunda. Fortsätter det så här kommer det att bli mycket bättre för nästa generation, säger han.

Stor press

Inför Melodifestivalens final på lördag är Yohio storfavorit. Spelbolagens odds är så låga att man knappt får tillbaka insatsen om man satsar en slant på hans ”Heartbreak hotel”.

— Det är alltid farligt att vara favorit och det blir också en stor press. Men det är bra att Sverige tycker så, att man har gått ifrån det trångsynta sättet att tänka på. Jag tycker att det bevisar en förbättring i samhället, säger Yohio.

Den största konkurrensen ser han bland de andra unga finalisterna.

— Det verkar som att det är vi som ska slåss i finalen, publiken suktar efter unga artister just nu. Precis som resten av världen, om man kollar runt så är det Justin Bieber, One Direction och allt sådant där, säger Yohio.

Några större förändringar i hans nummer kan man dock inte vänta sig.

— Vi har ändrat på några småsaker och det blir lite mer eld. Men inte mer än så, det är inte smart att ändra på ett vinnande koncept, säger Yohio.

Jobbar ständigt framåt

Jobbar ständigt framåt

Musik Ecovillage släpper i dag sitt tredje studioalbum, denna gång på ett japanskt skivbolag. Men att spela live är inget för Umeåduon – i stället har de redan gjort klart nästa skiva.  ?

Comebackernas år i Melodifestivalen

Comebackernas år i Melodifestivalen

Musik Jessica Andersson och Eric Saade finns med bland artisterna i Melodifestivalen nästa år som därmed blir något av comebackernas tävling. ?

Kändislåt etta i Storbritannien

Kändislåt etta i Storbritannien

Musik Den nya Band Aid 30-låten ”Do they know it’s Christmas” gick på söndagen rakt upp i topp på brittiska singellistan. Se videon här!

Så mycket Carola i veckans avsnitt

Så mycket Carola i veckans avsnitt

Film/TV Det är superavsnittet alla ser fram emot. Carolas dag i Så mycket bättre. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Ett Styrke-besked

Ett Styrke-besked

MUSIK Efter två års tystnad är Tove Styrke tillbaka. VK har träffat Umeåartisten, som berättar om pausen, nya skivan och att hitta tillbaka till glädjen i musiken. ?

Tove berättar __om comebacken

TV: Tove berättar
om comebacken

AKTUELL Umeåartisten om nya skivan, vad hon gjort sedan sist och skickar sin hälsning till fansen.  ?

Evelina Burström

     

 

 

Nöjesredaktionen

Telefon: 090-17 60 54

evelina.burstrom@vk.se

Myset är rockens ändstation

Myset är rockens ändstation

Krönikor Rockmusikens ändstation är inte medelålder, det är mys, skriver VK:s musikkrönikör Simon Österhof apropå musikdokumentären Sound city. ?

Mina nöjesval

Mina nöjesval

Nöje Veckans nöjesval görs av Samuel Grönlund, creative director på visuella kommunikationsbyrån SGC&LLLL i Umeå.  ?

Nöje direkt
Senaste snacket __i nöjesvärlden

Senaste snacket
i nöjesvärlden

NÖJE DIREKT Få koll det senaste från nöjesvärlden genom våra dagliga direktrapporter! ?

Nöjesnyheter