Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Nöjestelegram

Allt färre röstar i Melodifestivalen

Publicerad 6 mars 2013

Nöjestelegram Melodifestivalen lockar storpublik i år, men låtarna verkar inte engagera. Trots att SVT radar upp nya tittarrekord är det få som röstar i tävlingen.

Efter Loreens seger i Eurovision Song Contest är Melodifestivalen populärare än någonsin. När deltävlingarna och Andra chansen är avklarade kan SVT skryta med fyra tittarrekord på fem sändningar. Det har blivit nytt rekord i antal tittare för den första deltävlingen, nytt rekord för den tredje, nytt totalrekord för en deltävling och nytt rekord för Andra chansen. Samtidigt har antalet röster som inkommit via sms och telefon minskat.

Från den första deltävlingen tog sig Yohio och David Lindgren till final. Men trots att Yohio är finalens förhandsfavorit noterades ett mindre smickrande rekord under deltävlingen i Karlskrona. Antalet röster motsvarade bara 9,2 procent av tittarna. Det är den lägsta siffran sedan 2002, då SVT införde formatet med deltävlingar. Det tidigare bottenrekordet ligger på 10 procent och noterades 2002 då Östen me Resten och Hanna & Lina gick till final.

Låg kvalitet på bidragen

Bakom bloggen Schlager-Micke finns journalisten Mikael Olofsson. Han är ansvarig för den ovanstående matematiken och har en teori om varför så få röstar i år.

— Det är en ganska allmän uppfattning att kvaliteten på låtarna har varit sämre i år än tidigare, gillar man inte låtarna så röstar man inte, säger han.

Mikael Olofsson menar att Sveriges Eurovision-seger kan ha gjort att SVT inför årets Melodifestival inte känt sig lika pressat att plocka fram vinnarlåtar.

— Jag tror att SVT har sett det här året som ett år då de kan experimentera och plocka in lite andra genrer och artister.

”Annorlunda sammansättning”

Thomas Hall är evenemangsansvarig på SVT med ansvar för Melodifestivalen. Han bekräftar delvis Mikael Olofssons tes.

— När det gäller det första programmet så var Christer Björkman ganska öppen med att det var en annorlunda sammansättning på det. Vi hade lite smalare artister och kanske inte den typen av Ravaillacz-nummer som folk förväntar sig, säger han och fortsätter:

— När vi fyller bredden så tappar vi röster. Skulle vi ha åtta bidrag av tydligare Melodifestivalen-karaktär i en deltävling så skulle röstningen dra iväg.

TT Spektra: Hur mycket kan antalet röster sjunka innan resultatet förlorar sin legitimitet?

— Rent statistiskt kan det sjunga en hel del, men för vår självkänsla och för tävlingens trovärdighet bör det ligga på den nivå vi har i dag.

Nöje
Refused bjöd på hemlig spelning

Refused bjöd på hemlig spelning

Musik Refused fortsätter att inte vara ”fucking dead”. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
&quotAlme att räkna med"

"Alme att räkna med"

Musik Inom skolan svensk pop som doftar tonårsångest är Joel Alme ett namn att räkna med, tycker VK:s recensent. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Vardagsdystopi

Vardagsdystopi

MUSIK Umeåbandet Tre stående om debutskivan, släppfesten och den dystopiska stämningen.  ?

Bluesartister till Umeå

Bluesartister till Umeå

MUSIK Bluesförening växlar upp inför sommaren – snart drar sommarens stora bluesnöje i gång.  ?

Seger till Stenmark

Klart: Seger till Stenmark

Nöje Publikfavoriten Ingemar Stenmark vann ”Let’s dance”. ?

Hård kritik mot "Stenis"

Nöje Ingemar Stenmarks Let’s dance-seger var riggad av TV4. Det menar både deltagare och tittare – och Marie Serneholts pappa. ?

Seger till Stenmark

Seger till Stenmark

Nöje Publikfavoriten Ingemar Stenmark vann ”Let’s dance”. ?

Festivaler till Umeåbiograf

Festivaler till Umeåbiograf

FILM En fransk filmfestival och en festival för barn- och ungdomsfilm kommer till en biograf i Umeå. ?

Evelina Burström

     

 

 

Nöjesredaktionen

Telefon: 090-17 60 54

evelina.burstrom@vk.se

Varför gör &quotreklamfria" SVT reklam?

Varför gör "reklamfria" SVT reklam?

KRÖNIKA SVT:s nonchalanta förhållande till kommersiella budskap ger VK:s krönikör Stefan Åberg högt blodtryck.  ?

Generationsskifte i Umeås klubbliv

Generationsskifte i Umeås klubbliv

KRÖNIKA Umeås klubbliv behöver dö av och drabbas av tristess för att blomstra upp igen, skriver Evelina Burström.  ?

Elvira Lander

Mina nöjesval: Elvira Lander

NÖJE Pannkakor, Yatzy och Candy crush-knarkande för skådespelaren och sångerskan. ?

Kända fyrfota vänner

Bildspel: Kända fyrfota vänner

BILDER Paris Hiltons fyrfota älskling Tinkerbell gick bort i veckan. Spana in fler kändishundar! ?

Nöje direkt
Senaste snacket  i nöjesvärlden

Senaste snacket
i nöjesvärlden

NÖJE DIREKT Få koll det senaste från nöjesvärlden i våra dagliga direktrapporter! ?

Nöjesnyheter