Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kulturtelegram

Djur tar heta frågor till teatern

Publicerad 13 februari 2013

Kulturtelegram Har man rätt att skjuta en varg om den kommer för nära ens får? Och hur behandlas de kycklingar som av köttindustrin kallas för ”världens lyckligaste”? I vår är det djuren som väcker diskussioner på teaterscenerna.

Vargfrågan är en het potatis – inte minst i Dalarna där Dalateatern nu sätter upp pjäsen ”Varg”. Vargjaktens vara eller icke vara väcker starka känslor både hos varghatare och vargvänner och i sin pjäs vill dramatikern Anders Duus låta båda sidor komma till tals, men även den del av befolkningen som faktiskt inte bryr sig om rovdjurspolitiken.

— Det finns så extremt starka ställningstaganden i vargdebatten och därför behövs det inte en partsinlaga. Min pjäs är inte en utåtvänd debattpjäs utan ett familjedrama där vargfrågan finns med som en motor, säger Anders Duus.

Brännande fråga

”Varg” handlar om bonden Göte som sitter i fängelse efter att ha skjutit en varg som tidigare har angripit hans får. Under tiden tar hans dotter Solbritt hand om gården och när hennes son Perka och dennes kompis Anneli kommer för att hjälpa till tar konflikterna fart.

Anders Duus har länge varit kritisk till teaterns storstadsfixering och velat skapa en angelägen och kraftfull dramatik som tar plats i en verklighet utanför storstädernas gränser.

— Då blir vargfrågan automatiskt extremt intressant. Både för att det är en så brännande fråga men också för att den på många sätt är större än sig själv. Den handlar om centrum och periferi, stad och land, om olika sätt att leva sitt liv.

Tydlig ställning

Om Anders Duus har använt sig av vargfrågan som motor i ett relationsdrama har dramatikern Gertrud Larsson gjort tvärtom. I ”Världens lyckligaste kycklingar” på Stockholms stadsteater använder hon ett lantbrukspars relation för att belysa kycklingindustrin. Pjäsen är en satirisk, svart komedi där kycklingindustrin skildras från uppfödarnas perspektiv. Idén till manuset föddes när hon för flera år sedan besökte ett slakteri i Kristianstad. Till skillnad från ”Varg” tar ”Världens lyckligaste kycklingar” tydlig ställning.

— Jag blev illa berörd av att man kallade kycklingarna för ett ”levande material”, de ses inte ens som djur. De flesta känner inte till hur det är – att kycklingarna föds upp på 35 dagar, aldrig får se solens ljus och får sin dygnsvila manipulerad.

Gertrud Larsson hoppas att pjäsen ska leda till en diskussion om kycklingindustrin eftersom hon anser att kycklingarna har försvunnit från den större debatten om köttindustrin samtidigt som allt fler kycklingar serveras på våra bord. Men framhåller samtidigt att hon inte vill ge någon svartvit bild.

— Jag vill inte svartmåla kycklinguppfödare utan det handlar om ett system där vi konsumenter hela tiden kräver att maten ska bli billigare och billigare. Men det har ju ett pris och det är djuren som får betala det.

Starka symboler

Att sätta upp föreställningar med eller om djur är en trend på teaterscenerna i vår. Förutom dessa två uppsättningar spelas bland annat musikalen ”Hjälp sökes” på Orionteatern där kor medverkar och ”Lämmelman” på Stockholms stadsteater där lämlar får diskutera världspolitik. Anders Duus tror att förklaringen till deras popularitet är att djur är starka symboler.

— Djur är lätta att göra symboler av på olika sätt, bland annat för att skildra moraliska ställningstaganden och människors olika viljor, säger Anders Duus.

"Fattigare utan tidskrifter"

"Fattigare utan tidskrifter"

Kultur Anders Öhman, ansvarig utgivare för Tidskriften Provins, skriver om hotet mot kulturtidskrifterna.  ?

Manifestation för kulturtidskrifter

Kulturtelegram Hundratals människor samlades på Mynttorget i Stockholm i en manifestation mot planerad nedskärning av stöd till kulturtidskrifterna. 

Kritisk till satsning på Umeå2014

Kritisk till satsning på Umeå2014

Umeå 2014 ”En jippoartad engångsföreteelse.” Det sa DN:s kulturchef Björn Wiman om Umeås satsning på kulturhuvudsdsåret under en debatt i SVT:s morgonsoffa på onsdagen.  ?

Skolan som var dags rum

Skolan som var dags rum

Krönikor Idéhistorikern Anna Larsson om historiska och samtida idéer om rum för barn och barns rum.  ?

Mukkas minne glöder än

Mukkas minne glöder än

Bok I dag skulle den nordfinske författaren Timo K Mukka ha fyllt 70 år. Lasse Koski Anjou uppmärksammar en konstnär som nått postum upprättelse. ?

Både uppsluppet och tunt

Både uppsluppet och tunt

Konst Utställningarna A Draft of shadows och Woods på Bildmuseet förmedlar två mycket olika upplevelser till besökarna. ?

Specialiserat lockar unga

Specialiserat lockar unga

Bok Bland årets barn- och ungdomsböcker är det mystik för de lite äldre och norm och genus för de lite yngre. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Radhuslivets exotiska skildrare

Radhuslivets exotiska skildrare

Bok Luleåförfattaren Anita Nilsson får vardagen att stå på kant lite grann, skriver VK:s Gunnar Balgård. ?

Mot ett nytt liv bortom loggan

Mot ett nytt liv bortom loggan

Krönikor Uppgiften att skriva årssammanfattningar kommer alltid vid fel tid på året.  ?

"Delpy förtjänar sin hyllning"

"Delpy förtjänar sin hyllning"

Film/TV Om du inte får jobb du vill ha kan du gnälla. Skådespelerskan Julie Delpy valde i stället att göra sina egna filmer, skriver VK:s Lars Böhlin. ?

Mest läst på Kultur