Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kultur

Komplett med Hemsöborna

Publicerad 13 februari 2013 (uppdaterad 19 oktober 2013)

Det är fullbordat! Med Hemsöborna som grand final har Nationalupplagan av August Strindbergs Samlade Verk slutligen nått målet efter ett maratonlopp på dryga trettio år.

August Strindberg
BÖCKER

August Strindberg
Hemsöborna. Skärgårds- berättelse
(Nationalupplagan av Samlade Verk nr 24)
Norstedts

Målgången ägde rum redan i slutet av 2012, detta märkliga jubileumsår då man firade att författaren varit död i hundra år. Alla teateruppsättningar, seminarier, utställningar, föreläsningar och övriga evenemang under fjolåret visade dock hur högst levande Strindberg fortfarande är.

Ska vi vara riktigt petnoga återstår ännu en volym, ett registerband, tänkt att fungera som översikt och ingång i nationalupplagans enorma textmassa om över 20 000 sidor. Det tänks komma ut i höst som allra sist av de 72 delarna. Ett febrilt letande efter den kända novellen Ett halvt ark papper kommer registret exempelvis att avhjälpa. Att Strindberg placerat den bland sina ”Sagor” förvånar säkert många.

Strindbergstexterna är nu kompletta och ledningsgrupp, redaktionskommitté och redaktion samt de genom åren hela 34 del-redaktörerna kan andas ut.

Till dessa senare hör Gunnar Ollén, som står i särklass med att ha redigerat hela 19 volymer och säkert gläder sig extra mycket, då avslutningen sker året han fyller hundra. Tyvärr har några andra delredaktörer redan andats ut för gott, liksom många läsare som entusiastiskt tecknade sig som abonnenter 1981, när första volymen efter många års förarbete publicerades. Att det skulle ta 32 år, i stället för förespeglade tio, anade nog ingen. Också alerta Tidsspegeln, bokhandeln i Sundsvall som skötte mångas abonnemang, har hunnit klappa igen.

Även om det känns tillfredsställande med projektet i hamn, så uppstår problem med så här lång utgivningstid. Viktigast är svårigheten att bibehålla balansen; att ägna varje enskild del samma omsorg. Vid starten betonades det ”folkliga” syftet, säkert av kommersiella skäl. Böcker för gemene man, var tanken, och ändå vetenskapligt helgjutna.

Men rätt snart fick vetenskapligheten högre prioritet och utgåvorna drabbades av något man kan kalla kommentarelefantiasis. Strindbergs bäst kända romaner illustrerar utmärkt fenomenet. I Röda rummet från 1981 utgjorde kommentarer och ordförklaringar 9 procent av textmängden, mot drygt 44 procent för aktuella Hemsöborna. Lätt misstänker man många abonnemangsavhopp i takt med delarnas ökande tjocklek och pris.

Fördelar finns å andra sidan också med en sölig utgivningstakt. Digitala revolutionen hann snart ikapp projektet och man kunde då överge ursprungstanken att i separata tryckta volymer publicera också de textkritiska kommentarerna, som riktar sig till forskare och specialister. Nu kan dessa i stället läsas på nätet, hos Litteraturbanken.se.

Hemsöborna var obligatorisk läsning för oss realskoleelever i Malå runt 1960 och jag tyckte inte alls om den. Med en frikyrklig fostran, som mer gav akt på moralen än själva tron, blev pastor Norström alltför svårsmält. En kyrkans man som svor, söp och horade var inte trovärdig, helt enkelt.

Att vidare madam Flod stod lik i stugan under en hel julhelg gjorde läsupplevelsen obehagligt skräckinjagande för oss i yngre tonåren.

Betydligt angenämare att så här halvseklet senare ta del av romanen, även om Allan Edwall och Sif Ruud från den fenomenala tv- serien står i vägen för ens egna inre bilder. Och efter att ha läst en så sprittande frisk och livfull skärgårdsberättelse tar man gärna del av nästan lika många sidors kommentarer.

Här påminns man om att Strindberg skrev Hemsöborna under en dryg septembermånad 1887 i bayerska Lindau vid Bodensjön. Han gjorde bruk av det han kallar reservfonden från sju somrar på Kymmendö. Men det var länge sedan och då inget tyder på att han hade skriftlig dokumentation är romanen bara som minnesprestation närmast osannolik.

Hur kan han med sådan suverän korrekthet beskriva miljön och återge denna arsenal av ö- och sjölivets termer, rekvisita och naturfenomen?

Metoden kallade Strindberg hallucinationsrealism, men han beskrev också romanen som ett återfall i oetisk ”konstruktionslitteratur”, vilken han föraktade men kände sig tvingad till som publikfrieri.

Egentligen ville han fortsätta ställa sin förmåga i samhällets tjänst, men efter Giftasfejden och det självbiografiska, politiska skrivandet var impopulariteten så grundmurad att inte ens kritikens hyllningar av Hemsöborna satte någon vidare fart på försäljningen.

Valet av originalmanus som självklar utgångspunkt för texterna i Samlade Verk har ibland ifrågasatts. Beträffande Hemsöborna är det alldeles nödvändigt. Bonniers fick nämligen kalla fötter i stormarna kring Strindberg och gick fram rejält med censursaxen.

Först 1949 införlivades de strukna avsnitten med texten. Att pastor Norströms grövsta förlöpningar hade tvättats bort från förstautgåvan fick förstås författaren att rya om nidingsdåd och kastration.

Däremot kunde nog strykningarna ha gagnat oss städade skolbarn i det inre av Västerbotten år 1960.

TOMMY SUNDIN

Tvingar oss se utsattheten

Tvingar oss se utsattheten

Bok I Susanna Alakoskis nya bok April i Anhörigsverige tvingar hon läsaren att de den utsatta människans maktlöshet och omgivningens blindhet och tafflighet. ?

Svärta som skakar om

Svärta som skakar om

Scen Vår klass med Teater Galeasen är en svart pjäs om en svart tid med den plågsamma lärdom att det som händer på scenen eller hände i en polsk by på 1940-talet – det händer igen … ?

Om makt och uppror utan djupare analys

Om makt och uppror utan djupare analys

Bok En allegori om makt och uppror, men med föga rafflande samhällsanalys, skriver VK:s Gunnar Balgård om Per Odenstens nya roman Människoätarens skugga.  ?

Konstdialog med guldkorn

Konstdialog med guldkorn

Konst Om man ger sig tid och tar in de olika tolkningarna av utställningen Homeland, i konstprojektet med samma namn, då framträder guldkorn på guldkorn. ?

Lås upp biblioteket även på söndagar

Lås upp biblioteket även på söndagar

Krönikor Kajen i Umeå håller på att bli en folklig plats, men då passar stora delar av Väven på att ha söndagsstängt. Det har inte varit någon övertygande start på Umeås nya kulturhus, skriver Lars Böhlin.  ?

Skickligheten vilar på melodier

Skickligheten vilar på melodier

Musik När Mats/Morgan band spelade på Guitars i onsdags var det dynamiskt, enhetligt och en pulserande, levande helhet som bjöds publiken.  ?

Bilderna ger texten liv

Bilderna ger texten liv

Kultur Texten först och sedan fria händer för illustratören med bilderna. Så har Ulf Stark och Linda Bondestam jobbat med sina tre gemensamma bokprojekt, men med näst bok ska de testa att göra tvärtom. ?

Slängigheten fördjupas

Slängigheten fördjupas

Bok I sin nya novellsamling Serenader två blandar författaren Peter Kihlgård fullgångna små mästerstycken med torftiga små gåtfulla uppkast.  ?

Leken som vinnande väg

Leken som vinnande väg

Kultur Det handlar om lekens frihet, textens rytm och karaktärernas rörelse i Profilteaterns nya föreställning om Kivi. Spänningen ligger även i krocken mellan traditionell text och frigörelse från kön. ?

Det upptrissade livstempots avigsidor

Det upptrissade livstempots avigsidor

Krönikor Vurmandet för snabbhet inget nytt fenomen, konstaterar Henrik Lång och påminner om att än finns möjlighet att välja stillhet framför stress. ?

Fem byagårdar fler än fyra skyskrapor

Fem byagårdar fler än fyra skyskrapor

Essä Annelie Bränström Öhman grunnar vidare på det Ribbingska rådet att Norrland ska gå i kollektiv kognitiv missnöjesterapi.  ?

Teaterduo gör dikt till pjäs

Teaterduo gör dikt till pjäs

Kultur Glädje och sorg, längtan och frihet – en rik palett av teman ryms i teater Gondolernas nya föreställning, som på fredag har premiär.  ?

Poetisk hyllning till det skeva

Poetisk hyllning till det skeva

Scen Tragik förvandlas till en nystart i föreställningen Underart – en av Cirkus Cirkörs mera tänkvärda föreställningar, skriver Nancy Bladfält. ?

Kärleksbetygelser med variation

Musik Erik Westebergs Vokalensemble och Norrbottens Kammarorkester bjöd på ett omväxlande konsertprogram som levde upp till sin vinjett; kärleken till sången och musiken. ?

Ett minfält av smärtpunkter

Ett minfält av smärtpunkter

Bok Vilka var vi? Vad är kärlek? Det är de tyngande och tvingande frågorna i Agneta Pleijels nya bok. Annelie Bränström Öhman har läst. ?

Infallens mästare åter i stan

Infallens mästare åter i stan

Musik Mats Öberg och Morgan Ågren återvänder till sin gamla hemstad med en ny sättning. ?

Döden som framåtrörelse

Döden som framåtrörelse

Scen Kenneth Kvarnström låter tillsammans med musikern Johan Nordberg sorgen och döden veckla ut sig i rika dimensioner. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Duktiga flickors ursinniga uppror

Duktiga flickors ursinniga uppror

Krönikor Duktiga flickors revolt mot könsmaktsordningen genomförs som en vägran att vara kropp. ?

Spöklik lovsång till Saga

Spöklik lovsång till Saga

Kultur Som ett sista tack för alla härliga stunder i Sagateatern har Olof Wretling och Sven Björklund tagit hjälp av Saga-spöket.  ?

Dubbla Sune Jonsson-stipendiater

Dubbla Sune Jonsson-stipendiater

Kulturtelegram Fotografen Anders Alm och kulturjournalisten Marianne Söderberg får 2015 års Sune Jonsson-stipendium.  ?

Gå vilse i gott sällskap

Gå vilse i gott sällskap

Krönikor Böcker skrivna i slutet av ett författarskap behöver inte alltid vara försonande. Lika gärna kan de präglas av en dissonans, vara förvivlade – och till tröst. ?

Filosofen som klev ner från Olympen

Filosofen som klev ner från Olympen

Krönikor Frederik Ekelund skriver brev från Paris – i det första om postmodernismen och filosofen som tänkte ihjäl sig. ?

Det analoga klinkandet snart ett minne blott

Det analoga klinkandet snart ett minne blott

Kultur Peter Bryngelsson om den akustiska pianodöden som breder ut sig och om utrotningshotade gemensamma ljudmiljöer.  ?

När anständighet blir politisk extremism

När anständighet blir politisk extremism

Krönikor Stefan Bergmark om SVT:s Edit: ”Jag är hyfsat övertygad om att jag inte kommer hitta till sajten på grund av att den tar ställning i det klasskrig som pågår.”  ?

Rädslan för lillebror

Rädslan för lillebror

Krönikor PO Ågren: ”Borde inte ett rättssamhälle uppmuntra medborgare till att bidra till att brottsliga handlingar upptäcks?” ?

Bekräftelse i rätt miljö

Bekräftelse i rätt miljö

Krönikor Om vikten att placera bokens handling i rätt miljö under skrivprocessen, skriver Johanna Lindbäck.  ?

Inget tårtkalas för Västerbottenskonsten

Inget tårtkalas för Västerbottenskonsten

Krönikor Oro kring landstingskonsten tecknar det senaste av flera problemfält i länets konstliv. ?

Mest läst på Kultur