Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kultur

Komplett med Hemsöborna

Publicerad 13 februari 2013 (uppdaterad 19 oktober 2013)

Det är fullbordat! Med Hemsöborna som grand final har Nationalupplagan av August Strindbergs Samlade Verk slutligen nått målet efter ett maratonlopp på dryga trettio år.

August Strindberg
BÖCKER

August Strindberg
Hemsöborna. Skärgårds- berättelse
(Nationalupplagan av Samlade Verk nr 24)
Norstedts

Målgången ägde rum redan i slutet av 2012, detta märkliga jubileumsår då man firade att författaren varit död i hundra år. Alla teateruppsättningar, seminarier, utställningar, föreläsningar och övriga evenemang under fjolåret visade dock hur högst levande Strindberg fortfarande är.

Ska vi vara riktigt petnoga återstår ännu en volym, ett registerband, tänkt att fungera som översikt och ingång i nationalupplagans enorma textmassa om över 20 000 sidor. Det tänks komma ut i höst som allra sist av de 72 delarna. Ett febrilt letande efter den kända novellen Ett halvt ark papper kommer registret exempelvis att avhjälpa. Att Strindberg placerat den bland sina ”Sagor” förvånar säkert många.

Strindbergstexterna är nu kompletta och ledningsgrupp, redaktionskommitté och redaktion samt de genom åren hela 34 del-redaktörerna kan andas ut.

Till dessa senare hör Gunnar Ollén, som står i särklass med att ha redigerat hela 19 volymer och säkert gläder sig extra mycket, då avslutningen sker året han fyller hundra. Tyvärr har några andra delredaktörer redan andats ut för gott, liksom många läsare som entusiastiskt tecknade sig som abonnenter 1981, när första volymen efter många års förarbete publicerades. Att det skulle ta 32 år, i stället för förespeglade tio, anade nog ingen. Också alerta Tidsspegeln, bokhandeln i Sundsvall som skötte mångas abonnemang, har hunnit klappa igen.

Även om det känns tillfredsställande med projektet i hamn, så uppstår problem med så här lång utgivningstid. Viktigast är svårigheten att bibehålla balansen; att ägna varje enskild del samma omsorg. Vid starten betonades det ”folkliga” syftet, säkert av kommersiella skäl. Böcker för gemene man, var tanken, och ändå vetenskapligt helgjutna.

Men rätt snart fick vetenskapligheten högre prioritet och utgåvorna drabbades av något man kan kalla kommentarelefantiasis. Strindbergs bäst kända romaner illustrerar utmärkt fenomenet. I Röda rummet från 1981 utgjorde kommentarer och ordförklaringar 9 procent av textmängden, mot drygt 44 procent för aktuella Hemsöborna. Lätt misstänker man många abonnemangsavhopp i takt med delarnas ökande tjocklek och pris.

Fördelar finns å andra sidan också med en sölig utgivningstakt. Digitala revolutionen hann snart ikapp projektet och man kunde då överge ursprungstanken att i separata tryckta volymer publicera också de textkritiska kommentarerna, som riktar sig till forskare och specialister. Nu kan dessa i stället läsas på nätet, hos Litteraturbanken.se.

Hemsöborna var obligatorisk läsning för oss realskoleelever i Malå runt 1960 och jag tyckte inte alls om den. Med en frikyrklig fostran, som mer gav akt på moralen än själva tron, blev pastor Norström alltför svårsmält. En kyrkans man som svor, söp och horade var inte trovärdig, helt enkelt.

Att vidare madam Flod stod lik i stugan under en hel julhelg gjorde läsupplevelsen obehagligt skräckinjagande för oss i yngre tonåren.

Betydligt angenämare att så här halvseklet senare ta del av romanen, även om Allan Edwall och Sif Ruud från den fenomenala tv- serien står i vägen för ens egna inre bilder. Och efter att ha läst en så sprittande frisk och livfull skärgårdsberättelse tar man gärna del av nästan lika många sidors kommentarer.

Här påminns man om att Strindberg skrev Hemsöborna under en dryg septembermånad 1887 i bayerska Lindau vid Bodensjön. Han gjorde bruk av det han kallar reservfonden från sju somrar på Kymmendö. Men det var länge sedan och då inget tyder på att han hade skriftlig dokumentation är romanen bara som minnesprestation närmast osannolik.

Hur kan han med sådan suverän korrekthet beskriva miljön och återge denna arsenal av ö- och sjölivets termer, rekvisita och naturfenomen?

Metoden kallade Strindberg hallucinationsrealism, men han beskrev också romanen som ett återfall i oetisk ”konstruktionslitteratur”, vilken han föraktade men kände sig tvingad till som publikfrieri.

Egentligen ville han fortsätta ställa sin förmåga i samhällets tjänst, men efter Giftasfejden och det självbiografiska, politiska skrivandet var impopulariteten så grundmurad att inte ens kritikens hyllningar av Hemsöborna satte någon vidare fart på försäljningen.

Valet av originalmanus som självklar utgångspunkt för texterna i Samlade Verk har ibland ifrågasatts. Beträffande Hemsöborna är det alldeles nödvändigt. Bonniers fick nämligen kalla fötter i stormarna kring Strindberg och gick fram rejält med censursaxen.

Först 1949 införlivades de strukna avsnitten med texten. Att pastor Norströms grövsta förlöpningar hade tvättats bort från förstautgåvan fick förstås författaren att rya om nidingsdåd och kastration.

Däremot kunde nog strykningarna ha gagnat oss städade skolbarn i det inre av Västerbotten år 1960.

TOMMY SUNDIN

Våldsamt rolig plakatteater

Våldsamt rolig plakatteater

Scen Politisk, pessimistisk plakatteater och dessutom våldsamt roligt. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Fångade fängslande fenomen

Fångade fängslande fenomen

Kultur Med nyfikenhet och förmåga att befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt har Hasse Persson fångat såväl världskändisar som unika miljöer med sin fotolins. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Oönskade __och olämpliga

Oönskade
och olämpliga

Kultur Både Håkan Juholt och Erik XIV har i två olika böcker skildrats som oönskade och politisk olämpliga. Leif Larsson gör en parallell läsning. ?

Virginia Woolf __som vägvisare

Virginia Woolf
som vägvisare

Bok I flera av Virginia Woolfs romaner vandrar människor på Londons gator för att där leva med sina minnen som ofta krockar med verkligheten. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Röst åt arbetsstugornas barn

Röst åt arbetsstugornas barn

KULTUR Intervjuer med 26 före detta arbetsstugebarn utgör grunden i Gerda Helena Lindskogs temastudie om arbetsstugor för barn. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Holmlund var bra för kulturen

Holmlund var bra för kulturen

Krönikor Lars Böhlin: ”Lennart var en effektiv kuliss bakom vilken Umeås kulturliv kunnat jobba hyggligt ostört.”  ?

Hatet och priset på medmänsklighet

Hatet och priset på medmänsklighet

Krönikor Den stora lögnaren är den som vänder bort blicken och låtsas att allt är frid och fröjd, skriver Sara Meidell. ?

Mest läst på Kultur