Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Nyheter

Trafikkaos på E4:an

Publicerad 22 december 2012 (uppdaterad 22 december 2012)

Nyheter Köerna på E4:an norr om Gävle är milslånga, tiotals bilar har kört av vägen och i norrgående riktning är vägen avstängd.
Det skriver Aftonbladet.

Köerna är milslånga från Gävle till Tönnebro värdshus, som ligger mellan Gävle och Söderhamn.

”Det är i princip stopp i trafiken. Vi har ringt ut Trafikverkets operativa platsansvariga från Gävle och Bollnäs för att dirigera om trafiken”, säger Sven-Erik Hammar, länsvakthavande befäl på polisen i Gävleborg, till Aftonbladet.

Polisen rekommenderar trafikanter som ska norrut från Gävle att välja alternativa vägar för att slippa köerna. Antingen gamla E4:an, E16 via Sandviken eller länsväg 272 norrut mot Ockelbo och vidare norrut. Den senare är dock både smal och krokig så förare uppmanas ta det lugnt och inte göra några omkörningar, skriver Aftonbladet.

Några uppgifter om skadade i trafikkaoset finns inte, enligt Sven-Erik Hammar, länsvakthavande befäl på polisen i Gävleborg, som Aftonbladet pratat med.

Uppdaterad: Vid 12.30 öppnades vägen för trafik igen, men då var det fortfarande kö norrut längs de fem milen mellan Gävle och Tönnebro.

”Det har sakta börjat rulla men det kommer att ta lång tid innan trafiken flyter”, sade Sven-Erik Hammar då till TT.

Andra läste även:

  • Urban

    Finns bara ett att göra ta bort alla mitträcken och sänk hastigheten på samtliga vägar i Sverige samt sluta med allt salt som ställer till med problem på vägbanan.Titta på Norges väghållning i våra breddgrader!

    • TRAFIKANT

      Norge har ett annat klimat. Sätt regulaturer på alla personbilar så dom inte går att köra fortare än vad som står på skyltarna:)

      • Gäst

        Norge har samma zonindelning som Sverige, så jämförbart klimat!

    • U.uffe.E

       När man monterade mitträcken tog man bort möjligheten att köra om fast man fick möte. (Ni kan vara lugna jag hittar inte på, jag har mött hundratals som gjorde just så.)  Nu måste man vänta tills det är dubbla filer. Är det därför du tycker mitträckena ska tas bort?  Däremot håller jag med dig vad gäller vägsaltet. Jag har över 95000 mils erfarenhet och tycker att mitträcken är bra. Det finns alltid de som kör över hastighetsgränserna, så att tro att sänkning skulle hjälpa är naivt. Däremot skulle jag kunna tänka  mig att på 90 väg införa en minimihastighet vid bra väglag på låt säga 80 km/h. För kan man inte köra så fort, kanske man inte ska köra alls. (Kom ihåg att jag skrev vid BRA väglag.)

    • BobGrim

      Att titta på Norge som föregångsland då det kommer till väghållning är som att titta på Nordkorea som föregångsland till demokratiska värderingar. Det är av en anledning varför alla norska lastbilar åker genom Sverige om möjligheten finns.