Mycket läskdrickande under graviditeten kan innebära en ökad risk att föda barnet för tidigt.
Risken att föda mycket för tidigt, före vecka 32, ökar dramatiskt om man dricker ett glas sockersötad dryck eller mer dagligen.
Det visar en studie från Göteborgs universitet, som utgår från en jättelik norsk enkät där över 60 000 kvinnor fick svara på vad de åt och drack under graviditeten.
— Om vi tittar på hela gruppen i sig utan att ha delat upp den, finns en koppling mellan högt intag av lightdrycker (ett glas/dag) och förtidsbörd med 11 procent. Dricker man ett glas sockersötad dryck eller mer dagligen ökar risken med 25 procent, säger doktoranden och förlossningsläkaren Linda Englund-Ögge, en av flera forskare bakom studien.
Delas gruppen in efter när barnen föds ökar risken för tidig förtidsbörd, före vecka 32, för dem som dricker mer än ett glas eller mer dagligen av sockersötad dryck med 75 procent.
Englund-Ögge poängterar att detta är en observationsstudie.
— Jag vet utifrån studiens resultat att dessa kvinnor med ett högt intag föder barn för tidigt. Men jag kan inte utifrån studiens upplägg säga att det är det som är orsaken. Det kan ju finnas andra gemensamma saker bland de här kvinnorna – som generellt sämre kostvanor eller socioekonomiska faktorer vi inte justerat för – som gör att de föder barn för tidigt förutom att högt sockerintag.













































































