Mycket läskdrickande under graviditeten kan innebära en ökad risk att föda barnet för tidigt. Risken att föda mycket för tidigt, alltså före vecka 32, ökar dramatiskt om man dricker ett glas sockersötad dryck eller mer dagligen.
Det visar en stor studie från Göteborgs universitet där forskarna undersökt hur barnafödandet påverkas av moderns läsktörst under graviditeten. Studien utgår från en jättelik norsk enkät där över 60 000 kvinnor fick svara på vad de åt och drack under graviditeten.












































































