Forskare har nu bevisat att en kolhydratrik dryck som intas under ett triathlon höjer prestationen med i snitt fyra procent.

Det visar en studie som Mittuniversitetet och universitetet i Bath har gjort tillsammans skriver Östersundsposten på sin hemsida.

Forskarna lät vissa deltagare i studien dricka smaksatt vatten utan kolhydrater, de övriga fick dricka den kolhydratrika drycken.

Kerry McGawley, verksam vid Nationellt Vintersportcentrum vid Mittuniversitetet, har lett studien.

En ökad mängd kolhydrater under cyklingen, förbättrade prestationen och tiderna i den avslutande löpningen. Tiderna förbättrades i genomsnitt med fyra procent.

– Det är den första studien som visar en signifikant förbättring av prestationen i den olympiska grenen triathlon genom intag av kolhydrater. En relativt hög koncentration av kolhydrater, i motsats till smaksatt vatten, gav en signifikant bättre prestation under löpningen, säger Kerry McGawley i ett pressmeddelande.

I triathlon tävlar man i grenarna 1500 meter simning, 40 kilometer cykling och 10 kilometer löpning.