Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Debattartiklar

Infrastrukturen och industrin ska stärkas

Publicerad 8 juli 2012

Debattartiklar Pålitliga och miljövänliga transporter blir allt viktigare i en globaliserad värld. Företag måste snabbare kunna få leveranser och skicka ut sina produkter. Samtidigt måste människor ges möjlighet att röra sig fritt och obehindrat inom Sverige och över landets gränser.

För att framtidssäkra svensk ekonomi är det nödvändigt att våga titta på alternativa finansieringsvägar för ny infrastruktur. Centerpartiets industripolitiska grupp går i bräschen och lägger fram tre konkreta förslag som utan att äventyra statens finanser kan skapa möjligheter för bättre infrastruktur, genom både privat och offentlig finansiering.

Minst tio större OPS-projekt i Sverige till år 2018: I många jämförbara länder finansieras ofta viktiga infrastrukturprojekt i offentlig-privat samverkan (OPS). Om både offentliga aktörer och näringslivet ser ett behov av till exempel en ny järnväg eller utbyggd hamn kan man finansiera projektet gemensamt.

Företagen får i gengäld avkastning på sin investering genom exempelvis banavgifter eller hamnavgifter under ett visst antal år. Vi vill att Sverige ska sätta målet att planera för minst tio större OPS-projekt fram till 2018.

Öronmärk trafikpremieskatten till infrastruktursatsningar: Trafikpremieskatten infördes för att skapa incitament för att minimera antalet olyckor på våra vägar genom att tydligare koppla kostnad till riskbeteende, men reformen genomfördes aldrig. Så länge skatten finns kvar anser vi att intäkterna ska gå till infrastruktursatsningar.

För 2012 skulle en öronmärkning innebära en förstärkning av infrastrukturanslagen med ungefär tre miljarder kronor.

Sälj statliga bolag och investera pengarna i vägar och järnväg: För att få mer pengar och snabbare kunna bygga mer järnväg och väg vill vi sälja de statliga bolag som finns på regeringens försäljningslista.

Bolagen som finns på försäljningslistan för den här mandatperioden har en värdering på omkring 100 miljarder.

Under vårt arbete har vi träffat hundratals aktörer som på ett eller annat sätt spelar en viktig roll i den svenska industrins utveckling. Bland deras många och viktiga inspel är vikten av förstärkningar och utveckling av infrastrukturen något som har nämnts av alla.

En långsiktigt hållbar industripolitik måste därför även kunna svara på hur vi bäst finansierar och utvecklar det svenska väg- och järnvägsnätet.

Vår förhoppning är att dessa tre förslag kan lägga grunden för nödvändiga satsningar på ett område där Sverige i dag ligger oacceptabelt långt efter övriga Europa.

Per Åsling
Ordförande
Centerpartiets industripolitiska grupp
Torbjörn Egerhag
Ledamot
Centerpartiets industripolitiska grupp
Helena Lindahl
Ledamot
Centerpartiets industripolitiska grupp

Andra läste även:

Vindkraft löser inte Holmöns problem

Debattartiklar Vindkraften kommer inte att lösa Holmöns problem. Vad Holmön behöver är en verksam entreprenör som stöds av byamän och kommun och kan finna… ?

Låt eleverna få tillbaka sina lärare i skolan

Debattartiklar I en ny undersökning bland Sveriges lärare har Miljöpartiets skolpolitik klart större förtroende än Folkpartiets. Gustav Fridolin är den… ?

Budgethaveri med S och V i Umeå ännu en gång?

Debattartiklar Lars Jacobsson försökte i VK den 13 juni bortförklara Vänsterpartiets interna strul med budgetarbetet vilket leder till att S och V kanske… ?

Klimatvetenskap är inte religion

Debattartiklar Hypotesen om koldioxidens betydelse för klimatet är fortfarande obevisad och med all sannolikhet överdriven. I klimathotsdebatten har… ?

Osund konkurrens i Vindeln

Debattartiklar Slå inte undan benen för de små företagen i Vindeln. I Vindeln finns flera småföretag inom hotell- och konferensnäringen. Folkhögskolans… ?