Detta är en debattartikel. Det betyder att innehållet är skribentens egna uppfattning.

Elbilen går på kol och monopol

Debattartiklar.
Ny elförbrukning möts med förbränning av tre kilowattimmar kol för att producera en kilowattimme elektricitet. Det är det förhållandet som sätter priset på el för större delen av året. Exempel på ny elförbrukning är elbilen och andra elfordon.
Västerbottens-Kuriren
Publicerad 4 juli 2012 kl. 16:29

I batteriet i Toyotas mest sålda elhybridbil finns 16 kg sällsynta jordartsmetaller som utvinns under extremt miljöförstörande förhållanden i Kina, t.ex. i Baotou i Inre Mongoliet. Men det är inte bara miljökonsekvenserna av kolförbränning och metallutvinning som talar för en mer balanserad syn på elfordon. Missbruk av dominerande ställning är andra faror.

En fara ligger i att Kina har i det närmaste ett monopol på produktion av sällsynta jordartsmetaller. Deng Xiaoping, strategen bakom marknads-reformerna i Kina, förutspådde att deras sällsynta mineraler skulle bli lika viktiga som oljan för Mellanöstern.

En annan fara kommer av att laddning av elbilar kräver en gigantisk utbyggnad av elnätet. Idag tar snabbladdning mellan 15 och 30 minuter förutsatt att du har 125 Amperes säkring - knappast något för hemmabruk. Men visst kommer elbilsägaren att säkra upp och därmed får nätmonopolet en ännu större och säkrare intäktsbas.

Den tredje faran är vi binder upp oss ännu mera till kraftproducenterna som i praktiken har en monopolställning som garanterar stora och säkra vinster på bekostnad av konsumenter och företag.

Så Boh Andersson (VK Replik 2012-06-29), jag ville problematisera bilden av elbilen som en framtidslösning. Bilden av ett elfordon fast på trottoar och övergångsställe illustrerar en aspekt. Men mina poänger är att elfordon förstör miljö och stärker redan på tok för starka monopol.

Roger Fredriksson
energianalytiker

Annons
FÖLJ ÄMNEN
Annons
Annons
Västerbottens-Kuriren
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 60 00
  • Redaktionen
  • 090-17 60 10
  • 090-17 60 11
geo
  • Besöksadress
  • VK
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
Ansvarig utgivare: Ingvar Näslund | © Copyright Västerbottens-Kuriren | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten