Nej - bilden ljuger. Färjan ligger vid kaj i väntan på reparation - igen.
Jonas Redin

Färjehaveri - igen

Sävar.
I åtta veckor var Holmöfärjan Helena Elisabeth på varv för reparation. Efter tre turer har den åter havererat och ligger vid kaj i väntan på reparatör.
Jonas Redin
Uppdaterad 3 juli 2012 kl. 13:14

Trafikverket uppger i ett trafikmeddelande att det är tekniska problem på Holmöleden och att de preliminärt beräknas pågå till tisdag eftermiddag. Med betoning på preliminärt.

Holmöns infrastrukturgrupp har skrivit ett akut meddelande till Trafikverkets färjerederi, efter att färjan på nytt havererat.

På måndag eftermiddag blev det nya tekniska problem för Helena Elisabeth, som ju varit på varv utanför Stockholm under åtta veckor i början av sommarsäsongen. Nu ligger färjan vid kajen på Holmön och man väntar på reparatör. Ingen godstrafik körs, passagerartrafiken sköts av assisterande fartyget Öfararen.

I brevet skriver Thorbjörn Lindberg, Holmöns infrastrukturgrupp, till Anders Werner, chef för Färjerederiet, om de haverier som varit under sedan hösten 2011: färjan var på varv i sex veckor i oktober/november 2011, havererade igen i december med tre veckors stopp, flera kortare stopp inträffade under vintern och under mag till sista juni var färjan på varv igen.

- Under alla dessa dagar färjan har reparerats har godstransporterna i stort sett måst skjutas på framtiden, med alla problem det innebär för sophämtning och andra basfunktioner som måste till i servicen av ett samhälle, skriver Thorbjörn Lindberg.

- Utvecklingen stagnerar och framtidstron sviktar, fortsätter han.
Vägfärjan Sanna sattes till slut in i början av sommaren för godstransporter, men enligt Lindberg drogs den in efter ett fåtal resor den 29 juni trots att det utlovats att den skulle transportera alla ackumulerade godsmängder först.

- Skälet är enligt dig att ni inte får ekonomisk ersättning för att låta enne ge service till Holmön. Låt Sanna fortsätta godstransporterna, vädjar Thorbjörn Lindberg i brevet till Färjerederiets chef.

Färjan måste omedelbart komma i trafik igen, och alla haverier och varvsbesök med det 30 år gamla fartyget blir mycket dyrbart, påpekar Lindberg - Färjerederiet bör överväga att satsa på ny färja, poängterar han.

- Vi har hu högsäsong ute på Holmön med massor av tillsträmmande människor/gods där transporterna över havet är A och O för samtliga inblandade. Våra transporter sköts inte på ett bra sätt, slutar Thorbjörn Lindberg brevet.

Annons
FÖLJ ÄMNEN
Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Denna artikel beskriver det vi känner till just nu. Vid nyhetshändelser kan händelseutvecklingen förändras efter att artikeln publicerats. Läs mer här
Annons
Annons
Västerbottens-Kuriren
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 60 00
  • Redaktionen
  • 090-17 60 10
  • 090-17 60 11
geo
  • Besöksadress
  • VK
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
Ansvarig utgivare: Ingvar Näslund | © Copyright Västerbottens-Kuriren | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten