Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Sävar
Jonas Redin Nej - bilden ljuger. Färjan ligger vid kaj i väntan på reparation - igen.

Färjehaveri – igen

Publicerad 3 juli 2012 (uppdaterad 3 juli 2012)

Sävar I åtta veckor var Holmöfärjan Helena Elisabeth på varv för reparation. Efter tre turer har den åter havererat och ligger vid kaj i väntan på reparatör.

Trafikverket uppger i ett trafikmeddelande att det är tekniska problem på Holmöleden och att de preliminärt beräknas pågå till tisdag eftermiddag. Med betoning på preliminärt.

Holmöns infrastrukturgrupp har skrivit ett akut meddelande till Trafikverkets färjerederi, efter att färjan på nytt havererat.

På måndag eftermiddag blev det nya tekniska problem för Helena Elisabeth, som ju varit på varv utanför Stockholm under åtta veckor i början av sommarsäsongen. Nu ligger färjan vid kajen på Holmön och man väntar på reparatör. Ingen godstrafik körs, passagerartrafiken sköts av assisterande fartyget Öfararen.

I brevet skriver Thorbjörn Lindberg, Holmöns infrastrukturgrupp, till Anders Werner, chef för Färjerederiet, om de haverier som varit under sedan hösten 2011: färjan var på varv i sex veckor i oktober/november 2011, havererade igen i december med tre veckors stopp, flera kortare stopp inträffade under vintern och under mag till sista juni var färjan på varv igen.

- Under alla dessa dagar färjan har reparerats har godstransporterna i stort sett måst skjutas på framtiden, med alla problem det innebär för sophämtning och andra basfunktioner som måste till i servicen av ett samhälle, skriver Thorbjörn Lindberg.

- Utvecklingen stagnerar och framtidstron sviktar, fortsätter han.
Vägfärjan Sanna sattes till slut in i början av sommaren för godstransporter, men enligt Lindberg drogs den in efter ett fåtal resor den 29 juni trots att det utlovats att den skulle transportera alla ackumulerade godsmängder först.

- Skälet är enligt dig att ni inte får ekonomisk ersättning för att låta enne ge service till Holmön. Låt Sanna fortsätta godstransporterna, vädjar Thorbjörn Lindberg i brevet till Färjerederiets chef.

Färjan måste omedelbart komma i trafik igen, och alla haverier och varvsbesök med det 30 år gamla fartyget blir mycket dyrbart, påpekar Lindberg – Färjerederiet bör överväga att satsa på ny färja, poängterar han.

- Vi har hu högsäsong ute på Holmön med massor av tillsträmmande människor/gods där transporterna över havet är A och O för samtliga inblandade. Våra transporter sköts inte på ett bra sätt, slutar Thorbjörn Lindberg brevet.

Andra läste även:

  • Kustbo

    Tänk om färjorna till Gotland skulle skötas på samma erbarmliga sätt som Holmöfärjan sköts – då skulle ni få så på ett Gotlandsuppror som heter duga – dags för ett Holmöuppror – jag och jag tror fler med mig stöttar er om ni drar igång större protester.

  • Bygg en bro!!

    Men bygg en bro …..och fortsätt sen till Björkö i Finland…
    Då blir det ju nåt vettigt av ön också, folk kan bo där och pendla.
    Men då blir det väl nåt ”om miljön” förstås….

    • monamuslim

      Världens längsta bro till världens högsta kostnad i en glesbygd av norra Europa som kommer att trafikeras  G L E S T. Troligtvis blir det billigare att för bara räntekostnaden lyfta över allt, inkl långtradare med helikopter. Försök vara realistisk. Sedan finns inte den miljöförespråkare född som inte skulle stoppa bron med alla tillgängliga medel, se bara IKEA

  • PTH

    Bygg en linbana med vindsnurror på stolparna !!!!!!
    Två flugor i en smäll!

  • Ahmed

    Kanske dags för en linbana?

  • Johan

    Transportstyrelsen borde nog tänka till ordentligt ,var problemet sitter,
     förslag,  byt rederichef.

    • KeFor

       Du bör nog hålla koll på dina myndigheter, Transportstyrelsen och Trafikverket är två helt olika saker…..

  • Cjilder

    Vi i visfestivalledningen bävar inför kommande festivalhelg 27 – 29 juli. kommer färjan att gå då? Tur att vi mitt i all bedrövelse hyrt in en egen båt Ronja. Nu måste politikerna gripa in och med krafttag anvisa en framtidslösning! Det handlar om Holmöns överlevnad.

  • Vadmal_Holmon

    Skulle Holmöborna vara bortskämda? Hur menar du nu? Holmöborna är ett tålmodigt skattebetalande släkte som fått stå ut med urusla kommunikationer under långa tider och en försvinnande samhällsservice.
     
    Dessutom har de ett utmärkt förslag som skulle ge staten så stora skatteinkomster att det räckte till en lyxkryssare i skytteltrafik. Det handlar förstås om den vindkraft som du försöker göra dig lustig över i en annan kommentar.

Stora klyftor bland landets niondeklassare

Stora klyftor bland landets niondeklassare

Sävar Trots att snittbetygen för landets niondeklassare stiger ökar andelen som inte är behöriga till… ?

Fel taxeringsvärden i länet

Fel taxeringsvärden i länet

Sävar Vid årets taxering är varje småhus i Västerbotten felvärderat med i genomsnitt 185 000 kronor, eller motsvarande 28 procent. Det visar en… ?

Näthandlare luras via virtuell valuta

Näthandlare luras via virtuell valuta

Sävar Bedragarna hittar ständigt nya vägar för att lura folk på nätet. Den senaste trenden är att använda… ?

Färre vardagsbrott uppklaras

Sävar Färre vardagsbrott har blivit uppklarade såväl i länet som i riket i jämförelse med 2013. Försäkringsbolaget If har gjort en… ?

Alla länsresultat från Lidingöloppet

Alla länsresultat från Lidingöloppet

Sävar IFK Umeås Pia Westlund och Lyckselebon Erik Jonsson blev bästa länslöpare i Lidingöloppet i går. Pia Westlund slutade 61:a och Erik Jonsson… ?