Kultur

Filosofi lite från sidan

Publicerad 25 juni 2012

Kultur Per Runesson om ett program som fjärmat sig från sitt ursprungliga filosofiska rum.

FÖLJ ÄMNEN

I radion finns ett program med titeln Filosofiska rummet. När det en gång i tiden startade handlade det om det rubriken anger: filosofi. Det var tre stockholmsfilosofer som talade om kunskapens giltighet, varat, moralen och annat filosofiskt. Men som i andra sammanhang så tyckte någon att det här var väl ensidigt. Varför inte vidga programmets sfär, varför stanna vid rent filosofiska frågor, varför inte plocka in lite psykologi också? Och sociologi, och teologi, och vetenskapshistoria och kanske något ytterligare? Då skulle denna programpunkt bli lite nyttigare, var väl tanken.

Och så blev det. Programmet kom att alltmer fjärma sig från filosofin. Det blev inte alls ointressant, det fanns och finns mycket av intresse men det är inte filosofin som är poängen och kärnan.

Det dyker upp filosofiska vinklar och resonemang i programmen, men ofta liksom lite på sidan. Ämnen har varit till exempel: psykiatrins historia, som är mera historia än filosofi, självmordstankar, som är mera psykologi, förhållandet de intellektuella och idrotten. Där fanns överraskande mycket ”filosofi” delvis tack var Sverker Sörlins närvaro och ”Det går förmodligen åt skogen. Om mänsklighetens undergång och vad vi kan göra för att rädda oss.” Det låter ju mera som något för ekonomer, biologer, klimatforskare än för filosofer. Vidare: ”Anders Behring Breivik och verkligheten” vilket återigen ger filosofin en perifer roll och passar psykiatriker, psykologer än filosofer.

Vad är då ”filosofi”? Vi går till Isaiah Berlin (Men of Ideas). Han säger om filosofen att denne inte kan göra mer än att söka klargöra vad som står på spel (make as clear as he can what is at stake). Filosofen söker de principer som ligger bakom varje konflikt och reder ut dessa och ställer frågan om vilka premisser de olika argumenten vilar på.

Vidare granskar han eller hon de begrepp som används och ser om dessa är korrekt definierade. Till exempel: någon vill slippa betala mer än ett minimum i skatt och vill slippa statliga och kommunala pålagor, vill bygga sitt hus hur som helst utan bygglov. Den personen skulle kunna hänvisa till en princip om individuell ”frihet” (från något), En person som tycker tvärtom, skulle kunna anföra en princip som hänvisar till tidigare fattade politiska beslut, allmänintresse och liknande. Ett annat exempel: i mars 1999 bombades Serbien av Nato-flyg. Serbien protesterade och hävdade principen om nationell självständighet, medan Nato pekade på principen om rätt att stödja en minoritet som utsätts för statligt våld, här etnisk rensning, alltså Kosovoalbanerna.

Det är inte filosofens uppgift att uttala sig om vad som är rätt eller fel. Filosofen ska bara just klargöra frågan och peka på följderna om man stöder sig på eller på den principen.

Filosofiska rummet den 10 juni var förresten bra, om filosofiska texters språk och en del om Ludwig Wittgentein. Roligt att höra folk som verkligen hade satt sig in i denne dunkle filosofs idéer om språkspel och annat.

Per Runesson

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Steget ut ur ateljén

Steget ut ur ateljén

Kultur Efter tre års studier på Konsthögskolan i Umeå visar avgångselever från kandidatprogrammet i fri konst upp sina examensprojekt i grupputställningen Throwing Out a Baby. ?

Mänskligt att gå till fots

Mänskligt att gå till fots

Örjan Abrahamsson Om gåendet som litterär nisch i den moderna romankonsten. ?

Historia ur minnen

Historia ur minnen

Bok Gabriela Adamesteanus roman Förlorad morgon, från 1984, har nu kommit ut på svenska och på 550 intressanta sidor får läsaren del av Rumäniens tragiska historia.  ?

Violinist med briljans

Violinist med briljans

Musik Sydkoreanska violinisten Hyeyoon Park stod för strålande insatser under torsdagens konsert på Norrlandsoperan. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Operan står inför ett definierande vägskäl

Operan står inför ett definierande vägskäl

Kulturkrönikor Att Norrlandsoperan rustas upp för långsiktiga behov ger hopp, men finansiering av verksamheten förblir en akut fråga att lösa. ?

Hennes berättelse hade mest kraft

Hennes berättelse hade mest kraft

Scen Tangentknackaren Anna-Mia Johansson lyckades beröra både publik och jury med sin berättelse om en far och dotter som återförenas. ?

Mest läst på kultur