Kultur

Filosofi lite från sidan

Publicerad 25 juni 2012

Kultur Per Runesson om ett program som fjärmat sig från sitt ursprungliga filosofiska rum.

FÖLJ ÄMNEN

I radion finns ett program med titeln Filosofiska rummet. När det en gång i tiden startade handlade det om det rubriken anger: filosofi. Det var tre stockholmsfilosofer som talade om kunskapens giltighet, varat, moralen och annat filosofiskt. Men som i andra sammanhang så tyckte någon att det här var väl ensidigt. Varför inte vidga programmets sfär, varför stanna vid rent filosofiska frågor, varför inte plocka in lite psykologi också? Och sociologi, och teologi, och vetenskapshistoria och kanske något ytterligare? Då skulle denna programpunkt bli lite nyttigare, var väl tanken.

Och så blev det. Programmet kom att alltmer fjärma sig från filosofin. Det blev inte alls ointressant, det fanns och finns mycket av intresse men det är inte filosofin som är poängen och kärnan.

Det dyker upp filosofiska vinklar och resonemang i programmen, men ofta liksom lite på sidan. Ämnen har varit till exempel: psykiatrins historia, som är mera historia än filosofi, självmordstankar, som är mera psykologi, förhållandet de intellektuella och idrotten. Där fanns överraskande mycket ”filosofi” delvis tack var Sverker Sörlins närvaro och ”Det går förmodligen åt skogen. Om mänsklighetens undergång och vad vi kan göra för att rädda oss.” Det låter ju mera som något för ekonomer, biologer, klimatforskare än för filosofer. Vidare: ”Anders Behring Breivik och verkligheten” vilket återigen ger filosofin en perifer roll och passar psykiatriker, psykologer än filosofer.

Vad är då ”filosofi”? Vi går till Isaiah Berlin (Men of Ideas). Han säger om filosofen att denne inte kan göra mer än att söka klargöra vad som står på spel (make as clear as he can what is at stake). Filosofen söker de principer som ligger bakom varje konflikt och reder ut dessa och ställer frågan om vilka premisser de olika argumenten vilar på.

Vidare granskar han eller hon de begrepp som används och ser om dessa är korrekt definierade. Till exempel: någon vill slippa betala mer än ett minimum i skatt och vill slippa statliga och kommunala pålagor, vill bygga sitt hus hur som helst utan bygglov. Den personen skulle kunna hänvisa till en princip om individuell ”frihet” (från något), En person som tycker tvärtom, skulle kunna anföra en princip som hänvisar till tidigare fattade politiska beslut, allmänintresse och liknande. Ett annat exempel: i mars 1999 bombades Serbien av Nato-flyg. Serbien protesterade och hävdade principen om nationell självständighet, medan Nato pekade på principen om rätt att stödja en minoritet som utsätts för statligt våld, här etnisk rensning, alltså Kosovoalbanerna.

Det är inte filosofens uppgift att uttala sig om vad som är rätt eller fel. Filosofen ska bara just klargöra frågan och peka på följderna om man stöder sig på eller på den principen.

Filosofiska rummet den 10 juni var förresten bra, om filosofiska texters språk och en del om Ludwig Wittgentein. Roligt att höra folk som verkligen hade satt sig in i denne dunkle filosofs idéer om språkspel och annat.

Per Runesson

Prövostenen på Skuleberget - det var ren skräck

Prövostenen på Skuleberget - det var ren skräck

THERESE ERIKSSON Det är inte säkert att det finns större frihet i att fortsätta framåt än i att låta sig falla handlöst. ?

Banalt om tragedier och förälskelser

Banalt om tragedier och förälskelser

Bok Solja Krapu-Kallio och Helena Öbergs samskrivna bok har ett intressant innehåll och proffsig komposition, men lyckas inte beröra VK:s recensent Inger Dahlman. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Målande språk blir bilder

Målande språk blir bilder

Kultur Anneli Furmarks nya serieroman är enkelt uttryckt en bok om en annan bok, men En sol bland döda klot är också en visuell berättelse där det storslagna landskapet och en människas självmedvetenhet spelar viktiga roller.  ?

1947 med blick mot en öppen framtid

1947 med blick mot en öppen framtid

Bok Konflikten i Palestina är kärnan när Elisabet Åsbrink, med en blandning av stort och smått i ett fragmentariskt och subjektivt urval, tecknar året 1947. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Tips från Kulturredaktionen
Svagheten – och styrkan – blev Oscarsons fall

Svagheten – och styrkan – blev Oscarsons fall

SARA MEIDELL Stina Oscarson skapar en välbehövlig öppning mot ett uppdaterat fält av förståelse för anorexins politiska dimensioner. ?

Stig Lindbergs  arv lever i Umeå

Stig Lindbergs
arv lever i Umeå

SARA MEIDELL Bortglömd och osynliggjord? Nej, när designkungen firar 100-årsjubileum står han ut som en stark representant för ett nytt Umeå, långt efter den folkhemstid han formgav. ?

Mest läst på kultur