Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kultur

Filosofi lite från sidan

Publicerad 25 juni 2012

Kultur Per Runesson om ett program som fjärmat sig från sitt ursprungliga filosofiska rum.

I radion finns ett program med titeln Filosofiska rummet. När det en gång i tiden startade handlade det om det rubriken anger: filosofi. Det var tre stockholmsfilosofer som talade om kunskapens giltighet, varat, moralen och annat filosofiskt. Men som i andra sammanhang så tyckte någon att det här var väl ensidigt. Varför inte vidga programmets sfär, varför stanna vid rent filosofiska frågor, varför inte plocka in lite psykologi också? Och sociologi, och teologi, och vetenskapshistoria och kanske något ytterligare? Då skulle denna programpunkt bli lite nyttigare, var väl tanken.

Och så blev det. Programmet kom att alltmer fjärma sig från filosofin. Det blev inte alls ointressant, det fanns och finns mycket av intresse men det är inte filosofin som är poängen och kärnan.

Det dyker upp filosofiska vinklar och resonemang i programmen, men ofta liksom lite på sidan. Ämnen har varit till exempel: psykiatrins historia, som är mera historia än filosofi, självmordstankar, som är mera psykologi, förhållandet de intellektuella och idrotten. Där fanns överraskande mycket ”filosofi” delvis tack var Sverker Sörlins närvaro och ”Det går förmodligen åt skogen. Om mänsklighetens undergång och vad vi kan göra för att rädda oss.” Det låter ju mera som något för ekonomer, biologer, klimatforskare än för filosofer. Vidare: ”Anders Behring Breivik och verkligheten” vilket återigen ger filosofin en perifer roll och passar psykiatriker, psykologer än filosofer.

Vad är då ”filosofi”? Vi går till Isaiah Berlin (Men of Ideas). Han säger om filosofen att denne inte kan göra mer än att söka klargöra vad som står på spel (make as clear as he can what is at stake). Filosofen söker de principer som ligger bakom varje konflikt och reder ut dessa och ställer frågan om vilka premisser de olika argumenten vilar på.

Vidare granskar han eller hon de begrepp som används och ser om dessa är korrekt definierade. Till exempel: någon vill slippa betala mer än ett minimum i skatt och vill slippa statliga och kommunala pålagor, vill bygga sitt hus hur som helst utan bygglov. Den personen skulle kunna hänvisa till en princip om individuell ”frihet” (från något), En person som tycker tvärtom, skulle kunna anföra en princip som hänvisar till tidigare fattade politiska beslut, allmänintresse och liknande. Ett annat exempel: i mars 1999 bombades Serbien av Nato-flyg. Serbien protesterade och hävdade principen om nationell självständighet, medan Nato pekade på principen om rätt att stödja en minoritet som utsätts för statligt våld, här etnisk rensning, alltså Kosovoalbanerna.

Det är inte filosofens uppgift att uttala sig om vad som är rätt eller fel. Filosofen ska bara just klargöra frågan och peka på följderna om man stöder sig på eller på den principen.

Filosofiska rummet den 10 juni var förresten bra, om filosofiska texters språk och en del om Ludwig Wittgentein. Roligt att höra folk som verkligen hade satt sig in i denne dunkle filosofs idéer om språkspel och annat.

Per Runesson

Våldsamt rolig plakatteater

Våldsamt rolig plakatteater

Scen Politisk, pessimistisk plakatteater och dessutom våldsamt roligt. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Fångade fängslande fenomen

Fångade fängslande fenomen

Kultur Med nyfikenhet och förmåga att befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt har Hasse Persson fångat såväl världskändisar som unika miljöer med sin fotolins. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Oönskade __och olämpliga

Oönskade
och olämpliga

Kultur Både Håkan Juholt och Erik XIV har i två olika böcker skildrats som oönskade och politisk olämpliga. Leif Larsson gör en parallell läsning. ?

Virginia Woolf __som vägvisare

Virginia Woolf
som vägvisare

Bok I flera av Virginia Woolfs romaner vandrar människor på Londons gator för att där leva med sina minnen som ofta krockar med verkligheten. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Röst åt arbetsstugornas barn

Röst åt arbetsstugornas barn

KULTUR Intervjuer med 26 före detta arbetsstugebarn utgör grunden i Gerda Helena Lindskogs temastudie om arbetsstugor för barn. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Holmlund var bra för kulturen

Holmlund var bra för kulturen

Krönikor Lars Böhlin: ”Lennart var en effektiv kuliss bakom vilken Umeås kulturliv kunnat jobba hyggligt ostört.”  ?

Hatet och priset på medmänsklighet

Hatet och priset på medmänsklighet

Krönikor Den stora lögnaren är den som vänder bort blicken och låtsas att allt är frid och fröjd, skriver Sara Meidell. ?

Mest läst på Kultur