Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kultur

Filosofi lite från sidan

Publicerad 25 juni 2012

Kultur Per Runesson om ett program som fjärmat sig från sitt ursprungliga filosofiska rum.

I radion finns ett program med titeln Filosofiska rummet. När det en gång i tiden startade handlade det om det rubriken anger: filosofi. Det var tre stockholmsfilosofer som talade om kunskapens giltighet, varat, moralen och annat filosofiskt. Men som i andra sammanhang så tyckte någon att det här var väl ensidigt. Varför inte vidga programmets sfär, varför stanna vid rent filosofiska frågor, varför inte plocka in lite psykologi också? Och sociologi, och teologi, och vetenskapshistoria och kanske något ytterligare? Då skulle denna programpunkt bli lite nyttigare, var väl tanken.

Och så blev det. Programmet kom att alltmer fjärma sig från filosofin. Det blev inte alls ointressant, det fanns och finns mycket av intresse men det är inte filosofin som är poängen och kärnan.

Det dyker upp filosofiska vinklar och resonemang i programmen, men ofta liksom lite på sidan. Ämnen har varit till exempel: psykiatrins historia, som är mera historia än filosofi, självmordstankar, som är mera psykologi, förhållandet de intellektuella och idrotten. Där fanns överraskande mycket ”filosofi” delvis tack var Sverker Sörlins närvaro och ”Det går förmodligen åt skogen. Om mänsklighetens undergång och vad vi kan göra för att rädda oss.” Det låter ju mera som något för ekonomer, biologer, klimatforskare än för filosofer. Vidare: ”Anders Behring Breivik och verkligheten” vilket återigen ger filosofin en perifer roll och passar psykiatriker, psykologer än filosofer.

Vad är då ”filosofi”? Vi går till Isaiah Berlin (Men of Ideas). Han säger om filosofen att denne inte kan göra mer än att söka klargöra vad som står på spel (make as clear as he can what is at stake). Filosofen söker de principer som ligger bakom varje konflikt och reder ut dessa och ställer frågan om vilka premisser de olika argumenten vilar på.

Vidare granskar han eller hon de begrepp som används och ser om dessa är korrekt definierade. Till exempel: någon vill slippa betala mer än ett minimum i skatt och vill slippa statliga och kommunala pålagor, vill bygga sitt hus hur som helst utan bygglov. Den personen skulle kunna hänvisa till en princip om individuell ”frihet” (från något), En person som tycker tvärtom, skulle kunna anföra en princip som hänvisar till tidigare fattade politiska beslut, allmänintresse och liknande. Ett annat exempel: i mars 1999 bombades Serbien av Nato-flyg. Serbien protesterade och hävdade principen om nationell självständighet, medan Nato pekade på principen om rätt att stödja en minoritet som utsätts för statligt våld, här etnisk rensning, alltså Kosovoalbanerna.

Det är inte filosofens uppgift att uttala sig om vad som är rätt eller fel. Filosofen ska bara just klargöra frågan och peka på följderna om man stöder sig på eller på den principen.

Filosofiska rummet den 10 juni var förresten bra, om filosofiska texters språk och en del om Ludwig Wittgentein. Roligt att höra folk som verkligen hade satt sig in i denne dunkle filosofs idéer om språkspel och annat.

Per Runesson

Andra läste även:

När Umeå öppnade sitt hjärta för nycirkusen

När Umeå öppnade sitt hjärta för nycirkusen

Scen Om Umeås avgörande roll i Cirkus Cirkörs etablering i Sverige handlade Tilde Björfors samtal, som inledde Nycirkusfestivalens seminarieserie. ?

Fyra årstider med för stora friheter

Musik Gilles Apaps Vivaldi-tolkning får VK.s Bengt Hultman att längta tillbaka till 1980-talets barockfestivaldagar.  ?

Fullträff i spegeltältet

Fullträff i spegeltältet

Scen Hisnande akrobatik, visuell poesi, lite naket och en ensemble som vet hur man skapar komedi av sin skicklighet – La Soiree bjöd på stor underhållning, skriver Anders Sjögren. ?

Gränslöst och lekfullt

Gränslöst och lekfullt

Scen Det franska kompaniet La Meute stod för en övertygande öppning av Nycirkusfestivalen i Umeå på fredagskvällen. ?

Att skriva sig tillbaka

Att skriva sig tillbaka

Bok I nya romanen ”Norrut åker man för att dö” har Ida Linde till sist skrivit sig tillbaka till rötterna, till Umeå och Västerbotten. ?

Att bruka poesi

Att bruka poesi

Krönikor Hur ska vi använda oss av poesin, och vari ligger själva bruket? frågar sig Julia Pennlert. Hon är ny litteraturkrönikör på VK kultur. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Läs Kulturliv digitalt

Läs Kulturliv digitalt

Kultur Nu går Kulturhuvudstadsåret in i andra halvlek. Läs mer om det i VK:s bilaga Kulturliv. ?

Vad har Orestes i __mobilen att göra?

Vad har Orestes i
mobilen att göra?

KULTURDEBATT Bilden har blivit viktigare än livet, skriver Lars-Göran Selander. ?

Mest läst på Kultur