Kultur
Foto: Per A Adsten Estetstudenter från Midgårdskolan som vill satsa vidare på sitt skapande.

Ser en framtid som skapande

Publicerad 14 juni 2012

Kultur De är inställda på att det ska bli slitigt, dåligt betalt och svårt att få jobb men inget avskräcker de fem studenter som med övertygelse vill satsa vidare på sitt konstnärliga uttryck. – Passionen är värd att kämpa för.

FÖLJ ÄMNEN

Det handlar om dans, teater, kostym, bild och musik. I tisdags tog de studenten efter tre års studier på Midgårdsskolan i Umeå. De flesta elever som går estetprogrammet gör det för att orka med de tre sista åren på gymnasiet, men några av dem vill satsa vidare.

Amanda Nordstrand är en av dem som funderade på att söka ett program som tydligare skulle ge ett framtida jobb, samtidigt skulle hon ta sig igenom tre år så varför inte göra något kul?

Åren har gett mersmak så nu hoppas hon komma in på Umeå konstskola efter ett års paus.

– Bild är en del av mig, att inte välja den vore att förneka mig själv, säger hon.

Malin Adolfsson hade egentligen tänkt gå jägarlinjen i Lycksele men föräldrarna fick henne att stanna i stan och hon har trivts på teaterprogrammet från första dagen.

– Vi har inte bara utvecklats som skådespelare utan även som människor.

Hon har tänkt sig ett år med språkstudier utomlands innan hon ska söka till teaterhögskolan. Malin vill se hur långt hon kan komma.

– Om jag skulle ge upp nu skulle jag ångra mig om några år.

Amanda Rosenkvist Ågård är klasskompis med Malin men hennes intresse för kläder har väckt intresset att studera vid någon av högskoleutbildningarna till kostymör.

– Jag behöver bara lite förkunskaper först.

Linnea Bay har redan kommit in på den ettåriga förberedande dansutbildningen på Balettakademin i Stockholm, men helst vill hon bli danslärare.

– Jag mår bra och blir glad av att få hålla på med dans och den känslan vill jag att fler ska få uppleva.

Elmer Hallsby hade aldrig haft så bra betyg i högstadiet om inte viljan att komma in på musikprogrammet varit så stark. Han ser inget alternativ till att inte fortsätta utvecklas som musiker så parallellt med sitt band ska han gå rockmusiklinjen på Dalkarlsås folkhögskola.

– Jag kan inte se mig själv göra något annat.

Alla pratar om hur roligt de har haft och hur de har utvecklats. Lusten har vuxit under åren och blivit en stark drivkraft.

– Begreppet är djupare än bara kul. Det handlar om någonting jag vill få utlopp för, ett tankesätt kring idéer jag vill uttrycka, säger Elmer.

– Det är verkligen inte alltid kul men ändå något intressant som man vill göra, och när man lyckas få ut det man hade tänkt så blir man himla lycklig, säger Amanda Nordstrand.

– Det är ändå bekräftelsen på att det man gör är bra som man strävar efter, säger Amanda Rosenkvist Ågård.

Men även om den tillfredsställelsen är stark kan det vara lika givande att skapa för sig själv tycker Elmer.

– Det är en del av min identitet.

Linnea starka drivkraft är att få sprida vidare de upplevelser och kunskaper som hon själv fått, inte minst av den konstnärliga dansen.

– Att få andra att uppskatta konst är viktigt, tycker hon.

Estetiken har helt klart ett egenvärde, och svaren på frågan varför vi behöver kulturarbetare är många.

– Jag tror att konst och kultur är någonting alla behöver. Alla kan njuta av det och alla påverkas på olika sätt, säger Amanda Rosenkvist Ågård.

Malin är övertygad om att det behövs nya idéer.

– Alla är olika och om det bara är samma personer som uttrycker sig sker ingen utveckling.

Elmer talar om ett mänskligt behov.

– Vi behöver kultur för att fungera, annars blir man knäpp, säger Elmer.

– Om vi hade bott i ett svart hål, hur bra hade vi mått då? under Amanda Nordstrand, som menar att kulturen finns över allt i vardagen vare sig vi är medvetna om den eller inte.

De är alla inställda på att det kan bli slitigt och tufft att komma in på de utbildningar de hoppas på, men det är värt ett försök.

– Även om det är få karriärmöjligheter känner jag att passionen är värd att kämpa för, säger Amanda Rosenkvist Ågård.

Malin Adolfsson tror att även om hon i framtiden inte kommer att ägna sig åt teater så kommer hon alltid att ha nytta av det hon lärt sig.

– För mig är försörjningen helt underordnad, bara jag har mat, säger Elmer.

– Kanske är det skitkorkat att försöka hålla på. Det är en svår bransch men de små stunderna när man lyckas ger motivationen, säger Amanda Nordstrand.

Att kulturarbete från vissa håll bemöts med en fnysning har de inga problem med, tvärtom.

– Vi kanske inte genererar lika mycket intäkter som andra, men det väger upp mer än väl i mänskligt välmående.

Karin Bernspång

Ett delat Spanien i ett ovisst nu

Ett delat Spanien i ett ovisst nu

KOMMENTAR VK:s Carl Åkerlund skriver från ett eftervalens Spanien, splittrat och jagat av det förflutna. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Utelek med Shakespeare

Utelek med Shakespeare

Scen För två år sedan gjorde Skuggteatern succé med att improvisera Shakespeare. Nu är det dags igen. ?

Mannaminnes framtid en ödesfråga

Mannaminnes framtid en ödesfråga

SARA MEIDELL Kulturfästet Mannaminne hotas när landstinget sparar pengar – hur ska den spretiga kulturen utanför institutionerna säkras i en ny kulturpolitisk tid? ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Pojkboksfantasi som löpt amok

Pojkboksfantasi som löpt amok

Kultur Vilda västern-författaren Karl Mays museum väcker kluvna känslor hos Anders Sjögren vid hans sista anhalt under besöket i Dresden. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Livet – ett skydd mot litteraturförgiftning

Livet – ett skydd mot litteraturförgiftning

THERESE ERIKSSON Om man måste läsa för att kunna leva, måste man då inte leva för att kunna skriva? ?

Dikt inför en riksdagsvotering

Dikt inför en riksdagsvotering

Kulturkrönikor På tisdag röstar riksdagen om ett lagförslag av skam och cynism. Sara Meidell skriver en dikt där andra ord saknas. ?

Mest läst på kultur