Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Hörnefors

Järnvägar kopplas samman

Publicerad 31 maj 2012

Hörnefors Botniabanan och Ådalsbanan kommer att kopplas samman i sommar.

För att banorna ska fungera tillsammans uppgraderas trafikstyrningssystemet på Botniabanan till den senaste versionen. I två veckor efter midsommar pågår arbetena.
– Det är ett viktigt steg för att knyta samman järnvägarna så att det blir möjligt att åka tåg efter Norrlandskusten, säger Ingemar Frej, chef för Trafikverkets region Mitt.
Sedan tidigare är spåren på Botniabanan och Ådalsbanan sammankopplade vid Höga kustens flygplats söder om Ångermanälven. Eftersom Ådalsbanan har ett antal plankorsningar har det varit nödvändigt att utveckla en ny version av trafikstyrningssystemet ERTMS med funktioner som hanterar korsningar mellan väg och järnväg. För att tågen ska kunna köras med samma ombordutrustning på bägge banorna uppgraderas även Botniabanan till den nya systemversionen. Från och med söndag 24 juni och till och med tisdag 3 juli kommer Botniabanan att vara avstängd för arbetena.
– Vi har så långt som möjligt försökt anpassa tidpunkten till järnvägsföretagens önskemål genom att förlägga arbetet efter själva midsommarhelgen. Det blir ändå ett avbräck i trafiken men vi hoppas på förståelse eftersom det handlar om en förbättring som genomförs, säger Ingemar Frej.
Arbetena innebär att det kommer att köras en hel del testtrafik på både Ådalsbanan och Botniabanan. Delar av banorna har länge varit sparsamt trafikerade så där är det extra viktigt att nu vara aktsam och inte beträda järnvägen, något som alltid är både förbjudet och livsfarligt.
När trafiken hösten 2010 startade på Botniabanan mellan Umeå och Örnsköldsvik uppstod under den första tiden inkörningsproblem med trafikstyrningssystemet ERTMS. De problemen är sedan länge åtgärdade och systemet fungerar nu väl. Mer än 95 procent av tågen på Botniabanan kommer nu fram i tid, vilket gör att den till en av Sveriges punktligaste järnvägar. De trafikstörningar som har varit under vintern har haft andra orsaker än trafikstyrningssystemet.
Botniabanan och Ådalsbanan bildar tillsammans ett 32 mil långt stråk mellan Sundsvall och Umeå. Banorna ger möjlighet till snabba persontåg och tunga godståg efter Norrlandskusten.

De minns ännu kriget i Finland

De minns ännu kriget i Finland

Hörnefors Våra nordiska grannar drogs in i andra världskriget – och fortfarande finns människor som var med… ?

Ovädret slog till i länet

Ovädret slog till i länet

Hörnefors Redan tidigt på torsdagsmorgonen gick SMHI ut och varnade för kraftig blåst och ymnigt snöfall. Och på kvällen blev det tydligt att det… ?

Varnar för halkan

Hörnefors Flera olyckor har inträffat i Västerbotten under kvällen. Räddningstjänsten i Umeå går nu ut och varnar trafikanterna för det hala… ?

Klart med majoritetsstyre i landstinget

Klart med majoritetsstyre i landstinget

Hörnefors Nu står det klart hur landstinget kommer att styras under den kommande mandatperioden. Som VK tidigare rapporterat har Socialdemokraterna… ?