Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Hörnefors

Järnvägar kopplas samman

Publicerad 31 maj 2012

Hörnefors Botniabanan och Ådalsbanan kommer att kopplas samman i sommar.

För att banorna ska fungera tillsammans uppgraderas trafikstyrningssystemet på Botniabanan till den senaste versionen. I två veckor efter midsommar pågår arbetena.
– Det är ett viktigt steg för att knyta samman järnvägarna så att det blir möjligt att åka tåg efter Norrlandskusten, säger Ingemar Frej, chef för Trafikverkets region Mitt.
Sedan tidigare är spåren på Botniabanan och Ådalsbanan sammankopplade vid Höga kustens flygplats söder om Ångermanälven. Eftersom Ådalsbanan har ett antal plankorsningar har det varit nödvändigt att utveckla en ny version av trafikstyrningssystemet ERTMS med funktioner som hanterar korsningar mellan väg och järnväg. För att tågen ska kunna köras med samma ombordutrustning på bägge banorna uppgraderas även Botniabanan till den nya systemversionen. Från och med söndag 24 juni och till och med tisdag 3 juli kommer Botniabanan att vara avstängd för arbetena.
– Vi har så långt som möjligt försökt anpassa tidpunkten till järnvägsföretagens önskemål genom att förlägga arbetet efter själva midsommarhelgen. Det blir ändå ett avbräck i trafiken men vi hoppas på förståelse eftersom det handlar om en förbättring som genomförs, säger Ingemar Frej.
Arbetena innebär att det kommer att köras en hel del testtrafik på både Ådalsbanan och Botniabanan. Delar av banorna har länge varit sparsamt trafikerade så där är det extra viktigt att nu vara aktsam och inte beträda järnvägen, något som alltid är både förbjudet och livsfarligt.
När trafiken hösten 2010 startade på Botniabanan mellan Umeå och Örnsköldsvik uppstod under den första tiden inkörningsproblem med trafikstyrningssystemet ERTMS. De problemen är sedan länge åtgärdade och systemet fungerar nu väl. Mer än 95 procent av tågen på Botniabanan kommer nu fram i tid, vilket gör att den till en av Sveriges punktligaste järnvägar. De trafikstörningar som har varit under vintern har haft andra orsaker än trafikstyrningssystemet.
Botniabanan och Ådalsbanan bildar tillsammans ett 32 mil långt stråk mellan Sundsvall och Umeå. Banorna ger möjlighet till snabba persontåg och tunga godståg efter Norrlandskusten.

Highlights från Karlskoga-Löven

TV: Highlights från Karlskoga-Löven

Det bjöds på två vackra Björklöven-mål i seger borta mot Karlskoga. Se highlights här!   ?

Se highlights från övriga matcher

Se höjdpunkterna från omgångens övriga matcher i slutspelsserien. ?

&quotVi har lyckan med oss"

TV: "Vi har lyckan med oss"

Hör och se tränarna om matchen från presskonferensen här. ?

Seger efter förlängning

Seger efter förlängning

Quist fick sista ordet i Karlskoga.  ?

4 snabba efter Lövens seger

Björklöven besegrade Karlskoga på bortais - så här analyserar sportens Gustav Pettersson matchen.  ?

Agerhäll petas från rätten

Agerhäll petas från rätten

Efter VK:s avslöjande om SD-politikern Henrik Agerhälls rasistiska Flashback-inlägg petas han nu från sitt uppdrag som nämndeman. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Kronhjortar river hästhagar

Kronhjortar river hästhagar

Kronhjortar forcerar hästhagen i Bredvik utanför Nordmaling.  ?

Eldade upp häst hemma på gården

Den sjuka hästen sköts i hagen. Sedan försökte ägaren elda upp den, utan att lyckas. ?

Försvunnen man hittad

En äldre man som anmälts försvunnen i Norsjö har anträffats. ?

Dubbla trafikolyckor på Kolbäcksbron

Två olyckor har inträffat samtidigt på Kolbäcksbron.  ?