Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kultur

Fyra nyanser av Lind

Publicerad 21 maj 2012 (uppdaterad 19 oktober 2013)

Kultur Anders Lind bombarderar sin publik med intryck när han i nya verket 4XLind spelar på fyra pianon – samtidigt.
Det mäktigaste jag hittills sett skapas på hemmaplan, i Umeå, skriver VK:s Pierre Martin.

Musik

4XLind
Anders Lind, piano, video
Black Box, Norrlandsoperan

Ett normalt piano har 88 tangenter, tillräckligt många för de flesta musiker. Anders Lind spelar här på fyra pianon samtidigt. När de 352 tonerna svänger tillsammans, gungar han intensivt fram och tillbaka mot klaviaturen.

Lind sitter ensam vid en flygel i Norrlandsoperans Black box. På väggen finns ytterligare tre upplagor av honom. Videoinspelningarna visar pianon och flyglar med helt annan karaktär än operans. En är gjord i en tom stadskyrka, en annan ser ut att vara i en brant sluttande garageuppfart, ytterligare en är förmodligen hemma. Projektionerna hänger som välkomponerade målardukar utan ram, och med den verklige Lind i centrum blir de hans tankebubblor och fantasiorkester.

När jag hörde Anders Lind för första gången i K-pist, för drygt femton år sedan, fanns inga notblad. Här lekte han fram repetitiva syntslingor på analoga syntar som etsade sig fast i mig. Redan då kunde han spela två, tre melodier samtidigt mot varandra. Det påverkade även mig att vilja improvisera och experimentera utanför pianot.

För att underlätta, alternativt förvirra ännu mer, har de fyra versionerna av Lind röd, grön, gul eller grön skjorta. Även belysningen i de olika rummen skär sig mot varandra. Grönt lysrör i garaget mot kyrkans mjuka dagsljus, mot Black box skarpa dunkel. De olika färgtemperaturerna ger samma overklighetskänsla som att titta på fönstren i ett bostadshus på kvällen.

Och ännu mer friktion skapas av att de olika pianon som används har helt olika temperaturer. Inget är stämt som de andra. Lind gör dem till en pianoorkester som kan glida mellan delar av toner som skaver mot varandra. Stadskyrkans akustik får flygeln där att närma sig en kyrkorgels, preparation och manipulering av instrumenten ökar komplexiteten ytterligare.

Och till slut är intrycken så många att jag inte ens tänker på att den verklige Anders Lind lämnat scenen. Som en hypnotisör bombarderar han oss med intryck, kanske för att vi ska släppa världen utanför och helt uppleva hans fantasivärld, full av toner.

De som analyserar politikers kroppsspråk brukar titta extra noga på om de rör sig i takt med det de säger, gör de inte det finns det anledning att tvivla på trovärdigheten. Det är ett konststycke att synkronisera fyra krångliga uppföranden till ett. Men svänget och Linds intensiva gungande, visar att nutida konstmusik inte måste vara stelt, konstruerat eller tillkrånglat.

Jag fängslades av Anders Linds känsla redan för femton år sedan, men jag kunde knappast föreställa mig att det var hit det skulle leda. Det är det mäktigaste jag hittills sett skapas på hemmaplan, i Umeå.

PIERRE MARTIN

Rörelse i många riktningar

Rörelse i många riktningar

Bok Om resor, både geografiska och mentala handlar Eva Ströms nya diktsamling  ?

Livsviktiga vänskapsband

Livsviktiga vänskapsband

Krönikor Det finns ord för kärleksrelationer, för föräldraskap och vänskap. Men det finns inte så många ord för de relationer som uppstår i arbetet, ibland lika livsviktiga som familje- och vänskapsband. ?

Engagerande tema   i stället för stjärnor

Engagerande tema
i stället för stjärnor

Kultur När Littfest firar tio år satsar arrangörerna på en tydlig tematik kring sociala och politiska frågor framför publikdragare.  ?

Igenkänning med känsla

Igenkänning med känsla

Bok Poeten Solja Krapus fjärde diktsamling är mer nyanserat eftertänksam än de tidigare samlingarna. Dessutom med en rytm och frasering.  ?

Obegränsat musikaliskt tillstånd

Obegränsat musikaliskt tillstånd

Musik Per Texas Johansson besökte Umeå med en ny repertoar – ljudutsnitt ur samtiden, skriver VK:s Gunnar Balgård. ?

Släpp fixeringen vid mordet på Palme

Släpp fixeringen vid mordet på Palme

Krönikor Det är 30 år sedan Olof Palme mördades, och Lars Böhlin tror inte att de där skotten förändrade Sverige.  ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Torg bakom glas och bom

Torg bakom glas och bom

SARA MEIDELL: Galleriorna, alltmer dominerande i städerna och människors liv, berättar om de villkor som styr hur makt, utrymme och demokrati fördelas i stadsrummen. ?

Les Miserables

Les Miserables

Kultur Samhällets olycksbarn: ny serie av Anneli Furmark. Klicka för större bild ?

Konstens egenvärde står alltid främst

Kulturdebatt Den konstnärliga gestaltningen borde vara en självklarhet i byggprocesser, menar KRO/KIF i debatten om offentlig konst. ?

Att vara svag för någon är det högsta

Att vara svag för någon är det högsta

Essä Carl Åkerlund återvänder till Roland Barthes Kärlekens samtal från 1977, med en ny sorg över samtidens strukturella brist på medlidande och medmänsklighet ?

Ett brutalt angrepp på kulturens frihet

Ett brutalt angrepp på kulturens frihet

Kulturdebatt Dockteaterspelare greps av polis i Madrid – ett skrämmande exempel på hur allt fler stater väljer att demonstrera sin makt mot sina medborgare med ursäkten att man skyddar dem, skriver Carl Åkerlund. ?

Mest läst på Kultur