Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kultur

Fyra nyanser av Lind

Publicerad 21 maj 2012 (uppdaterad 19 oktober 2013)

Kultur Anders Lind bombarderar sin publik med intryck när han i nya verket 4XLind spelar på fyra pianon – samtidigt.
Det mäktigaste jag hittills sett skapas på hemmaplan, i Umeå, skriver VK:s Pierre Martin.

Musik

4XLind
Anders Lind, piano, video
Black Box, Norrlandsoperan

Ett normalt piano har 88 tangenter, tillräckligt många för de flesta musiker. Anders Lind spelar här på fyra pianon samtidigt. När de 352 tonerna svänger tillsammans, gungar han intensivt fram och tillbaka mot klaviaturen.

Lind sitter ensam vid en flygel i Norrlandsoperans Black box. På väggen finns ytterligare tre upplagor av honom. Videoinspelningarna visar pianon och flyglar med helt annan karaktär än operans. En är gjord i en tom stadskyrka, en annan ser ut att vara i en brant sluttande garageuppfart, ytterligare en är förmodligen hemma. Projektionerna hänger som välkomponerade målardukar utan ram, och med den verklige Lind i centrum blir de hans tankebubblor och fantasiorkester.

När jag hörde Anders Lind för första gången i K-pist, för drygt femton år sedan, fanns inga notblad. Här lekte han fram repetitiva syntslingor på analoga syntar som etsade sig fast i mig. Redan då kunde han spela två, tre melodier samtidigt mot varandra. Det påverkade även mig att vilja improvisera och experimentera utanför pianot.

För att underlätta, alternativt förvirra ännu mer, har de fyra versionerna av Lind röd, grön, gul eller grön skjorta. Även belysningen i de olika rummen skär sig mot varandra. Grönt lysrör i garaget mot kyrkans mjuka dagsljus, mot Black box skarpa dunkel. De olika färgtemperaturerna ger samma overklighetskänsla som att titta på fönstren i ett bostadshus på kvällen.

Och ännu mer friktion skapas av att de olika pianon som används har helt olika temperaturer. Inget är stämt som de andra. Lind gör dem till en pianoorkester som kan glida mellan delar av toner som skaver mot varandra. Stadskyrkans akustik får flygeln där att närma sig en kyrkorgels, preparation och manipulering av instrumenten ökar komplexiteten ytterligare.

Och till slut är intrycken så många att jag inte ens tänker på att den verklige Anders Lind lämnat scenen. Som en hypnotisör bombarderar han oss med intryck, kanske för att vi ska släppa världen utanför och helt uppleva hans fantasivärld, full av toner.

De som analyserar politikers kroppsspråk brukar titta extra noga på om de rör sig i takt med det de säger, gör de inte det finns det anledning att tvivla på trovärdigheten. Det är ett konststycke att synkronisera fyra krångliga uppföranden till ett. Men svänget och Linds intensiva gungande, visar att nutida konstmusik inte måste vara stelt, konstruerat eller tillkrånglat.

Jag fängslades av Anders Linds känsla redan för femton år sedan, men jag kunde knappast föreställa mig att det var hit det skulle leda. Det är det mäktigaste jag hittills sett skapas på hemmaplan, i Umeå.

PIERRE MARTIN

Kvinnohistoriskt museum skapar en egen  tystnad

Kvinnohistoriskt museum skapar en egen tystnad

Kulturdebatt Både besökare och utställningsobjekt blir endimensionella varelser i ett samhälleligt och historiskt vacuum, skriver historikern Sara Edenheim efter ett besök på Kvinnohistoriskt museum. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Passionen fick färgerna att explodera

Passionen fick färgerna att explodera

Konst Gunnar Balgård om ett besök i konstnärsparet Gabriele Münters och Wassily Kandinskys gemensamma skattkammare i museet Lenbachhaus i München. ?

Nu är tid för utsträckta händer

Nu är tid för utsträckta händer

Krönikor En situation av ökande främlingsfientlighet och en pågående humantiär katastrof kräver politiker som gör mer än plikten kräver – i Umeå likväl som i Europa ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Illusionernas blottade underrede

Illusionernas blottade underrede

Scen I måndags avslutades tre veckor av Fringefestival och internationell teaterfestival i Edinburgh. Malin Palmqvist träffade Umeå teaterförening, på plats i Edinburgh för tionde året. ?

Bygger rum för fria konstnärliga utbyten

Bygger rum för fria konstnärliga utbyten

Essä Konstvetaren Anna Rådström om den Umeå-aktuelle vietnamesiske konstnären och kuratorn Tran Luong, en nyckelperson inom den samtida fria konsten i Vietnam. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Nöjsamt välskrivet livsöde

Nöjsamt välskrivet livsöde

Bok Kerstin Ekman har umgåtts med botanikern Clas Bjekander i naturen och arkiven under lång tid. I en ny bok omfattar hon denne begåvning med den största sympati, skriver VK:s Gunnar Balgård. ?

Världens bästa samtalsöppnare

Världens bästa samtalsöppnare

Krönikor Varför vet inte föräldrarna vad deras barn läser? undrar Johanna Lindbäck, som tipsar om att det skrivna kan ge upphov till samtal i svåra ämnen. ?

Tidvis bländande dubbelkonsert med lyrisk ådra

Musik Med en Tjajkovskij som tog publiken med storm och en kammarkonsert med kvinnliga tonsättare inleddes på torsdagen konsertsäsongen på Norrlandsoperan. ?

Livet och dikten flöt ihop

Livet och dikten flöt ihop

Kultur Det plågsamma och svåra, ofta hämtat ur författaren Kerstin Thorvalls egna liv, kombinerade hon med ett lekfullt och humoristiskt språk. Litteraturvetaren Maria Jönsson ville undersöka den spännande motsägelse och skrev en bok om författarskapet.  ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Rapport från elitens hemvist

Rapport från elitens hemvist

Bok Mikael Holmqvists bok Djursholm Sveriges ledarsamhälle är en rapport från ett samhälle baserat på individens sociala värde, på hens aura, strålglans eller nimbus, skriver Jonny Hjelm. ?

Lisbeth Salander har lämnat Millennium

Lisbeth Salander har lämnat Millennium

Bok ”Det som inte dödar oss är” ett väl iscensatt litterärt lajv i ett hus som någon annan har byggt. Men Lisbeth Salander bor inte där längre. Det skriver VK:s Annelie Bränström Öhman som läst David Lagercrantz Millennium-uppföljare. ?

Monica Z och Alice Babs i DDR?

Monica Z och Alice Babs i DDR?

Essä Hur skulle de två storheterna, sångerskorna Alice Babs och Monica Zetterlund ha uppfattats i DDR? Frågan ställd av Leif Larsson som funderar vidare kring de två motpolerna.  ?

Vi har inte råd att tramsa på detta vis

Vi har inte råd att tramsa på detta vis

Bok En svensk barnbok toppar Amazons försäljningslista – men jublet över nyheten fastnar på tvären, skriver Sara Meidell. ?

Manisk tolkning av mångtydig myt

Manisk tolkning av mångtydig myt

Essä Tour de France förbryllar och förför. En manisk jakt i gränslandet mellan människa och myt är över för i år. Karl Sundström följde ett land som följde sin Tour.  ?

Jag försöker förstå hur hets känns

Jag försöker förstå hur hets känns

Krönikor Föreställ dig att det skulle dyka upp en organisation som drev kravet på att det borde finnas färre vita, medelålders manliga cineaster här i landet. Det kanske inte skulle oroa dig kära läsare … ?

Konsten berättar om det nya Kiruna

Konsten berättar om det nya Kiruna

Krönikor VK:s Sara Meidell åker till Kiruna och studerar flytten av staden med konsten som analysredskap. ?

Mest läst på Kultur