Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kultur

Fyra nyanser av Lind

Publicerad 21 maj 2012 (uppdaterad 19 oktober 2013)

Kultur Anders Lind bombarderar sin publik med intryck när han i nya verket 4XLind spelar på fyra pianon – samtidigt.
Det mäktigaste jag hittills sett skapas på hemmaplan, i Umeå, skriver VK:s Pierre Martin.

Musik

4XLind
Anders Lind, piano, video
Black Box, Norrlandsoperan

Ett normalt piano har 88 tangenter, tillräckligt många för de flesta musiker. Anders Lind spelar här på fyra pianon samtidigt. När de 352 tonerna svänger tillsammans, gungar han intensivt fram och tillbaka mot klaviaturen.

Lind sitter ensam vid en flygel i Norrlandsoperans Black box. På väggen finns ytterligare tre upplagor av honom. Videoinspelningarna visar pianon och flyglar med helt annan karaktär än operans. En är gjord i en tom stadskyrka, en annan ser ut att vara i en brant sluttande garageuppfart, ytterligare en är förmodligen hemma. Projektionerna hänger som välkomponerade målardukar utan ram, och med den verklige Lind i centrum blir de hans tankebubblor och fantasiorkester.

När jag hörde Anders Lind för första gången i K-pist, för drygt femton år sedan, fanns inga notblad. Här lekte han fram repetitiva syntslingor på analoga syntar som etsade sig fast i mig. Redan då kunde han spela två, tre melodier samtidigt mot varandra. Det påverkade även mig att vilja improvisera och experimentera utanför pianot.

För att underlätta, alternativt förvirra ännu mer, har de fyra versionerna av Lind röd, grön, gul eller grön skjorta. Även belysningen i de olika rummen skär sig mot varandra. Grönt lysrör i garaget mot kyrkans mjuka dagsljus, mot Black box skarpa dunkel. De olika färgtemperaturerna ger samma overklighetskänsla som att titta på fönstren i ett bostadshus på kvällen.

Och ännu mer friktion skapas av att de olika pianon som används har helt olika temperaturer. Inget är stämt som de andra. Lind gör dem till en pianoorkester som kan glida mellan delar av toner som skaver mot varandra. Stadskyrkans akustik får flygeln där att närma sig en kyrkorgels, preparation och manipulering av instrumenten ökar komplexiteten ytterligare.

Och till slut är intrycken så många att jag inte ens tänker på att den verklige Anders Lind lämnat scenen. Som en hypnotisör bombarderar han oss med intryck, kanske för att vi ska släppa världen utanför och helt uppleva hans fantasivärld, full av toner.

De som analyserar politikers kroppsspråk brukar titta extra noga på om de rör sig i takt med det de säger, gör de inte det finns det anledning att tvivla på trovärdigheten. Det är ett konststycke att synkronisera fyra krångliga uppföranden till ett. Men svänget och Linds intensiva gungande, visar att nutida konstmusik inte måste vara stelt, konstruerat eller tillkrånglat.

Jag fängslades av Anders Linds känsla redan för femton år sedan, men jag kunde knappast föreställa mig att det var hit det skulle leda. Det är det mäktigaste jag hittills sett skapas på hemmaplan, i Umeå.

PIERRE MARTIN

Andra läste även:

Krigets oläkta sår

Krigets oläkta sår

Kultur Som en jättetankbåt, omöjlig att stoppa. Så kan krigets maskineri beskrivas – och spåren ligger än i dag kvar i jorden. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Högtryck när Elektra spurtar mot premiär

Högtryck när Elektra spurtar mot premiär

Musik Mindre än tre veckor återstår till premiären av Elektra, Norrlandsoperans paradnummer under Kulturhuvudstadsåret. ?

En av de svåraste operorna

En av de svåraste operorna

Musik Elektra av Richard Strauss hade urpremiär 1909 och skapade rabalder med sitt brutala tonspråk.  ?

Monumental likgiltighet inför människoliv

Monumental likgiltighet inför människoliv

Kultur Den 28 juli är det 100 år sedan första världskriget utbröt. I en artikelserie på tre delar gör Per Runesson en återblick på katastrofen och tar bland annat till sin hjälp författarnas och filosofernas försök att förstå kriget. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Athena Farrokhzads sommarprat anmäls

Kulturtelegram Poeten Athena Farrokhzads medverkan i Sveriges Radios ”Sommar i P1″ har rört upp starka känslor.

Mest läst på Kultur