Kultur

Fyra nyanser av Lind

Publicerad 21 maj 2012 (uppdaterad 19 oktober 2013)

Kultur Anders Lind bombarderar sin publik med intryck när han i nya verket 4XLind spelar på fyra pianon – samtidigt.
Det mäktigaste jag hittills sett skapas på hemmaplan, i Umeå, skriver VK:s Pierre Martin.

Musik

4XLind
Anders Lind, piano, video
Black Box, Norrlandsoperan

Ett normalt piano har 88 tangenter, tillräckligt många för de flesta musiker. Anders Lind spelar här på fyra pianon samtidigt. När de 352 tonerna svänger tillsammans, gungar han intensivt fram och tillbaka mot klaviaturen.

Lind sitter ensam vid en flygel i Norrlandsoperans Black box. På väggen finns ytterligare tre upplagor av honom. Videoinspelningarna visar pianon och flyglar med helt annan karaktär än operans. En är gjord i en tom stadskyrka, en annan ser ut att vara i en brant sluttande garageuppfart, ytterligare en är förmodligen hemma. Projektionerna hänger som välkomponerade målardukar utan ram, och med den verklige Lind i centrum blir de hans tankebubblor och fantasiorkester.

När jag hörde Anders Lind för första gången i K-pist, för drygt femton år sedan, fanns inga notblad. Här lekte han fram repetitiva syntslingor på analoga syntar som etsade sig fast i mig. Redan då kunde han spela två, tre melodier samtidigt mot varandra. Det påverkade även mig att vilja improvisera och experimentera utanför pianot.

För att underlätta, alternativt förvirra ännu mer, har de fyra versionerna av Lind röd, grön, gul eller grön skjorta. Även belysningen i de olika rummen skär sig mot varandra. Grönt lysrör i garaget mot kyrkans mjuka dagsljus, mot Black box skarpa dunkel. De olika färgtemperaturerna ger samma overklighetskänsla som att titta på fönstren i ett bostadshus på kvällen.

Och ännu mer friktion skapas av att de olika pianon som används har helt olika temperaturer. Inget är stämt som de andra. Lind gör dem till en pianoorkester som kan glida mellan delar av toner som skaver mot varandra. Stadskyrkans akustik får flygeln där att närma sig en kyrkorgels, preparation och manipulering av instrumenten ökar komplexiteten ytterligare.

Och till slut är intrycken så många att jag inte ens tänker på att den verklige Anders Lind lämnat scenen. Som en hypnotisör bombarderar han oss med intryck, kanske för att vi ska släppa världen utanför och helt uppleva hans fantasivärld, full av toner.

De som analyserar politikers kroppsspråk brukar titta extra noga på om de rör sig i takt med det de säger, gör de inte det finns det anledning att tvivla på trovärdigheten. Det är ett konststycke att synkronisera fyra krångliga uppföranden till ett. Men svänget och Linds intensiva gungande, visar att nutida konstmusik inte måste vara stelt, konstruerat eller tillkrånglat.

Jag fängslades av Anders Linds känsla redan för femton år sedan, men jag kunde knappast föreställa mig att det var hit det skulle leda. Det är det mäktigaste jag hittills sett skapas på hemmaplan, i Umeå.

PIERRE MARTIN

Maximiliens film  till Sundance

Maximiliens film
till Sundance

Kultur Kortfilmen Hopptornet av Axel Danielsson och Maximilien Van Aertryck, en av medlemmarna i kulturföreningen Huset i Klöse, kommer att visas på den amerikanska filmfestivalen Sundance.  ?

Fint och försiktigt om stora känslor

Fint och försiktigt om stora känslor

Scen Det är en fröjd att få åka med på Emil Jensens verbala resor mellan allvar, politik, känslor och skämt, skriver VK:s Nils Jonsson. ?

I svåra tider behöver vi en flock

I svåra tider behöver vi en flock

SARA MEIDELL I tider av destruktiv polarisering är det lätt att glömma den kraft som finns i gruppen – den gemenskap där hjärnan därtill bäst finner vila. ?

En rejäl törn åt kärnfamiljen

En rejäl törn åt kärnfamiljen

Bok Den våldsamme mannen blir en allegori över politiskt tyranni i Birgit Vanderbekes debut från 1990 som nu utkommer på svenska. ?

Sara Meidell

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Snäll kaka med mörk historia

Snäll kaka med mörk historia

Essä Med tusenåriga rötter firas på fredag pepparkakans dag. Lena Eskilsson spårar en kaka omgärdad av mystik och ritualer. ?

Umeå kan lära av 1800-talets arkitekter

Umeå kan lära av 1800-talets arkitekter

SARA MEIDELL Det som ser ut som en rörelse bakåt kan i själva verket vara det mest moderna och radikala. ?

Mest läst på kultur