Kultur

Fyra nyanser av Lind

Publicerad 21 maj 2012 (uppdaterad 19 oktober 2013)

Kultur Anders Lind bombarderar sin publik med intryck när han i nya verket 4XLind spelar på fyra pianon – samtidigt.
Det mäktigaste jag hittills sett skapas på hemmaplan, i Umeå, skriver VK:s Pierre Martin.

Musik

4XLind
Anders Lind, piano, video
Black Box, Norrlandsoperan

Ett normalt piano har 88 tangenter, tillräckligt många för de flesta musiker. Anders Lind spelar här på fyra pianon samtidigt. När de 352 tonerna svänger tillsammans, gungar han intensivt fram och tillbaka mot klaviaturen.

Lind sitter ensam vid en flygel i Norrlandsoperans Black box. På väggen finns ytterligare tre upplagor av honom. Videoinspelningarna visar pianon och flyglar med helt annan karaktär än operans. En är gjord i en tom stadskyrka, en annan ser ut att vara i en brant sluttande garageuppfart, ytterligare en är förmodligen hemma. Projektionerna hänger som välkomponerade målardukar utan ram, och med den verklige Lind i centrum blir de hans tankebubblor och fantasiorkester.

När jag hörde Anders Lind för första gången i K-pist, för drygt femton år sedan, fanns inga notblad. Här lekte han fram repetitiva syntslingor på analoga syntar som etsade sig fast i mig. Redan då kunde han spela två, tre melodier samtidigt mot varandra. Det påverkade även mig att vilja improvisera och experimentera utanför pianot.

För att underlätta, alternativt förvirra ännu mer, har de fyra versionerna av Lind röd, grön, gul eller grön skjorta. Även belysningen i de olika rummen skär sig mot varandra. Grönt lysrör i garaget mot kyrkans mjuka dagsljus, mot Black box skarpa dunkel. De olika färgtemperaturerna ger samma overklighetskänsla som att titta på fönstren i ett bostadshus på kvällen.

Och ännu mer friktion skapas av att de olika pianon som används har helt olika temperaturer. Inget är stämt som de andra. Lind gör dem till en pianoorkester som kan glida mellan delar av toner som skaver mot varandra. Stadskyrkans akustik får flygeln där att närma sig en kyrkorgels, preparation och manipulering av instrumenten ökar komplexiteten ytterligare.

Och till slut är intrycken så många att jag inte ens tänker på att den verklige Anders Lind lämnat scenen. Som en hypnotisör bombarderar han oss med intryck, kanske för att vi ska släppa världen utanför och helt uppleva hans fantasivärld, full av toner.

De som analyserar politikers kroppsspråk brukar titta extra noga på om de rör sig i takt med det de säger, gör de inte det finns det anledning att tvivla på trovärdigheten. Det är ett konststycke att synkronisera fyra krångliga uppföranden till ett. Men svänget och Linds intensiva gungande, visar att nutida konstmusik inte måste vara stelt, konstruerat eller tillkrånglat.

Jag fängslades av Anders Linds känsla redan för femton år sedan, men jag kunde knappast föreställa mig att det var hit det skulle leda. Det är det mäktigaste jag hittills sett skapas på hemmaplan, i Umeå.

PIERRE MARTIN

Jenny Diskis tacktal till livet

Jenny Diskis tacktal till livet

Bok Jenny Diski beskriver i In Gratitude hur hon togs under Doris Lessings vingar, men basen i boken är skildringen av cancern. Therese Eriksson har läst Jenny Diskis bokslut.  ?

Svagt intresse i Umeå för att ta emot finsk festival

Musik I Österbotten arrangeras i sommar 34:e upplagan av Korsholmsfestivalen. På svenska sidan är intresset svalare, men det blir åtminstone en konsert på fredag.  ?

Konsten att få maximal bärkraft

Konsten att få maximal bärkraft

Konst Holmöns båtmuseum bjuder på en sommarutställning som inte bara riktar ljus på repens historia utan också sätter den i dialog med samtiden. Sara Meidell har besökt Holmön.  ?

Alla kan hitta sin egen tröst i konsten

Alla kan hitta sin egen tröst i konsten

Kulturkrönikor Jag kan inte dansa som Quinn i verkligheten men jag tvekar inte att försöka. Det skriver Anna Holmström Dagerman i en krönika som bland annat handlar om rädslan att misslyckas.  ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Medier bör stärka sin egenart

Medier bör stärka sin egenart

Kultur En tillnyktring från det digitala ruset välkomnas av Olof Kleberg, som ser många hot mot journalistiken. Han önskar att de seriösa medierna ska kunna utveckla journalistiken i både papper och digitalt. ?

Divan som krävde respekt

Divan som krävde respekt

Bok Per Runesson har läst en ny biografi om Nina Simone, den stora sångerskan, som drevs till överdrifter av sin känslighet. ?

Mest läst på kultur