Så ser kampanjen ut, en satsning som ska förebygga olyckor mellan lastbil och cyklister.

"Oj, aj, tack" - ny kampanj mot olyckor

Umeå.
Återvinningsföretaget IL Recycling vill förebygga olyckor mellan cyklister och deras lastbilar - nu laneras kampanjen "Oj. Aj. Tack."
Jonas Redin
Uppdaterad 9 maj 2012 kl. 12:31

IL Recycling som hämtar in åtevinningsmaterial med stora lastbilar har under tidigare år noterat att det varit nära att inträffa olyckor vid fordonen. Man kallar det för nästantillbud, och efter analys vill företaget nu uppmärksamma cyklisterna på farorna - att hålla bättre avstånd från varandra.

Under våren kommer ett budskap på lastbilarna att riktas till cyklisterna i Umeå, samt vid flera cykeltäta platser i Umeå.
- Budskapet som ska hjälpa oss att uppmärksamma och förebygga tillbuden är: Oj vad nära, Aj vad ont det kan göra, Tack för att du håller avstånd till våra bilar, säger Markus Sjögren, transportledare för IL Recycling i Västerbotten, i ett pressmeddelande.

Syftet är att förebygga incidenter genom att skapa uppmärksamhet för att arbetet kring bilarna tar plats - det kan därför vara farligt att vara för nära, fortsätter Sjögren.

Den 10 maj sprids budskapet på ett antal cykelställ i Umeå.

Annons
FÖLJ ÄMNEN
Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Denna artikel beskriver det vi känner till just nu. Vid nyhetshändelser kan händelseutvecklingen förändras efter att artikeln publicerats. Läs mer här
Annons
Annons
Västerbottens-Kuriren
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 60 00
  • Redaktionen
  • 090-17 60 10
  • 090-17 60 11
geo
  • Besöksadress
  • VK
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
Ansvarig utgivare: Ingvar Näslund | © Copyright Västerbottens-Kuriren | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten