Rätt fett håller levern i trim. För bukfeta personer kan en övergång till en kost med mycket vegetabiliska fetter på kort tid tydligt sänka mängden fettinlagringar i levern. Det framgår av en studie vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset som presenteras i American Journal of Clinical Nutrition, skriver Upsala Nya Tidning.
Studien omfattar 67 bukfeta kvinnor och män som delats i två grupper där den ena åt en kost med förhållandevis mycket smör, medan den andra gruppen i stället åt solrosolja.















































































