Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Nyheter

Skärp reglerna för telefonförsäljare

Publicerad 29 april 2012 (uppdaterad 29 april 2012)

Nyheter Oseriös telefonförsäljning är ett växande problem. Krav på skriftligt godkännande av avtal vid all telefonförsäljning bör införas, skriver Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson och Post- och telestyrelsens generaldirektör Göran Marby på Svenska Dagbladets debattsida.

Det svåra med muntliga avtal är att konsumenten inte har något kvitto på vad som avtalats. Enda beviset är ofta en ljudfil, som sällan är komplett och som ibland till och med har manipulerats, skriver de.

Har du blivit lurad av telefonförsäljare?
Loading ... Loading ...
  • Verner Kallin

    Helt rätt att man bör införa skärpta krav på all telefonförsäljning,detta har blivit ett gissel för många svenskar både gamal som ung. Många av telefonförsäljarna kan inte ta ett nej utan blir bara otrevliga. Varför kan man inte ha på vanlig telefoni som på smartphone ett filter som gör att man själv kan lägga in dom oseriösa säljarna som ringe så att dom blockeras permanent. Det är ett stort problem som man har blundat för i många år, så man tycker att regeringen skulle ta krafttag mot detta.

  • @nders

    Förbud i detta fall skulle vara bra, men fram till ett sånt existerar säg inget annat än NEJ.
    (det kan dom försöka manipulera bäst dom vill)

    Om personen inte lyssnar på vad du säger har du ingen skyldighet att prata vidare. LÄGG PÅ LUREN

  • Försäljare

    Jag själv jobbar som telefonförsäljare och tänkte bara säga att om man bara lägger på luren så kommer försäljaren ringa upp igen, antingen samma dag, eller ett litet tag senare. Om man inte vill att man ska bli uppringd igen så säg till direkt att ”Jag är med i NIX och vill inte bli uppringd igen” då kryssar försäljaren i det och ni försvinner ut ur registret. 

    • JJ

       Jag är med i NIX men de ringer likt förbannat titt som tätt.
      Antingen har de omvägar som att man är prenumerant på någon tidning som förklaring.
      Detta även fast man aldrig godkänt att mina uppgifter får användas eller att man vill bli uppringd.

      Nu blir det bara ett NEJ i luren och så lägger jag på.
      Tack vare IP-telefonin kan jag direkt gå in och lägga en spärr på numret eller en 10, 100-serie.

    • smurfen

       Varför kollar inte säljarna mot NIX före dom ringer? Säljare som inte kollar mot NIX kan man inte kalla seriösa.

      • Före detta säljare.

        Förstår helt din synpunkt men det är inte säljarna som kan kontrollera vem de  ringer till eller om de är med i NIX eller ej. Som säljare sitter du vid en dator som har en förutbestämd lista med nummer som slumpas fram utan att de som säljer kan kontrollera detta. Dock är det säljarna som får ”skiten” för allt dåligt med branschen som oftast resulterar med att de unga som jobbar där slutar pga. ångest från arbetet. 

        De som borde konfronteras och kontrolleras är cheferna av företaget som är de som styr och har dåliga villkor mot både kunder och säljarna som jobbar för deras företag…

        • Smurfen

           NIX finns av någon anledning. Att ni ringer utan att kolla mot NIX betyder att NIX är en produkt som inte fyller någon funktion. Säljföretagen ska kolla mot nix. Då tillhör du dom oseriösa säljarna eftersom du räknas som marknadsförare.

          Citat
          ”Kontrollen mot spärregistret NIX-Telefon God
          marknadsföringssed kräver att marknadsförare – innan de ringer till en
          konsument i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte –
          kontrollerar om konsumentens telefonnummer finns i spärregistret
          NIX-Telefon. Kontrollen berättigar att ringa konsumenten inom tre
          månader från den dag den använda versionen av spärregistret
          uppdaterades.”

        • Före detta säljare.

          Tror inte riktigt du läste mitt inlägg innan du börjar uttrycka dig i personangrepp. Före detta försäljare syftar på dåtid, något som har hänt alltså att jag inte är säljare längre. Detta främst på de värdelösa/ icke existerande arbetsvillkoren från säljföretagen och den sjuka press man jobbar under. 

          Att påstå att en säljare är oseriös för något den inte kan påverka men som säljarens chefer styr över och borde se till att gällande lagar följs är rätt meningslöst och kränkande. Leder inte heller till några förbättringar för varken kunder eller de som jobbar och ringer. Det som borde förändras är kollen på de som styr som faktiskt kan se till att NIX följs osv. 

  • Tärnabo

    Detta är ett elände ! Om jag vill köpa något så går jag till en butik och handlar. Dessa försäljare pratar så fort att man hinner inte höra vad dom säger, det är pinsamt. Har börjat säga att jag är inte intresserad och så lägger jag på luren. Det är lika bra att göra pinan kort.

  • Smurfen

     Till dom nya smektelefonerna eller klösbrädorna så finns det appar som blockerar säljare. Jag tycker att dom som vill ha kontakt kan registrera sig på NIX och i och med det har dom godkänt att det är ok att telefonskojare får ringa till dom. Har man inte registrerat sig på nix så får dom inte ringa. Det omvända mot för vad det är idag.

    Detta skulle lösa mycket irritation. Visst skulle 50% av alla telefonskojare få lägga ner men i slutändan är det värt varenda krona.

  • GrinOlle

    Måtte ALLA företagare tar sig den osmakliga friheten att tvinga sig till min uppmärksamhet genom att ringa, själva plågas i evigheten.

  • Åsiktsmaskinen

    Inför ett ”Japp”-register istället.

    De som vill bli uppringda får anmäla sig i Japp-registret och därmed göras tillgängliga för förmedling av varor och tjänster via telefon.

    Efter 12 månader försvinner anmälan automatiskt och då får personen anmäla sig igen om man fortfarande vill bli uppringd.

    Givetvis ska det ej vara tillåtet att värva anmälningar till Japp-registret utan allt ska ske på konsumentens eget initiativ.

    Enkel
    Säkert
    Tryggt

    • JJ

       OCH du tror att företagarna skulle nöja sig med ett sådant register.
      Nu ringer de ju från utlandet och gissar på att de då kringgår NIX.

      • Åsiktsmaskinen

        Man blir varjefall av med alla oseriösa företag med mitt förslag. Sen kommer det alltid finnas idioter, och det får man helt enkelt  ta.

        Mitt förslag medför även en trygghet för telemarketingföretagen och dess anställda.

        Företagen vet att de som anmält sig är intresserade och de behöver därmed inte jaga kunder på samma sätt som idag. Vinsteffektivare med andra ord.

        De anställda vet ochså om att kunden VILL bli uppringd och den anställde behöver därmed inte oroa sig för att störa.

        Som ni ser så finns det bara vinnare med mitt förslag.

        Så enkelt var det :)

  • Ung försäljare

    Men om ni ser detta från en annan vinkel då, hur många unga skulle va utan jobb om det inte fanns telefonförsäljning? Det ett av dom lättare jobben att få som ung i dagens Sverige. Det som borde göras är att man sanerar bort de företag som har fått mest klagomål och som inte håller en viss standard så man vet att varje gång det ringer en försäljare är det en försäljare från ett seriöst företag med vett i skallen. Tyvärr är det pengar och girighet som är ledande faktorer till att TM branschen ser ut som den gör idag men det är väl så världen funkar antar jag…

  • Ej telförs.

    Har dessa telefon-försäljare, RÄTT ATT MANIPULERA SAMTALET? I annat fall så skall väl dom ANMÄLAS för missbruk? Kunden har JU ALLTID RÄTT!

    • JJ

       När du svarar på en försäljare så det första du säger är att ”det här samtalet spelas in i sin helhet”.

  • http://twitter.com/Shadilly Anny

    Det finns ingen orsak att tillåta den här typen av branscher. 

  • micke

    Svar NEJ!,i mitt tycke finns det inga seriösa försäljare som använder sig av telemarketing som det heter.man hör aldrig att IKEA,MediaMarkt,Elgiganten etc. ringer hem till en och vill sälja soffan Göran,en ny 50 tummare eller nåt sådant(obs ganske dåliga exempel,men ni fattar vad jag menar),jag förstår vad du menar och håller delvis med,men det där med att säga nej till en försäljare är inte lätt för alla.Exempel: en ensam 70 åring sitter hemma i sin ensamhet,kanske ringer en gång i veckan på hans/hennes telefon när personen svarar hör dom en trevlig prick på andra sidan tråden som bara vill prata en liten stund om en produkt som den här pensionären absolut inte kan vara utan…..osv,du hajar va?.Nää,total förbjud detta enligt mig,vill vi köpa en produkt sår tar vi kontakt med säljaren själv,inte tvärtom!.

  • John

    Har jobbat som säljare i ca 10 år, främst över telefon. Började med småprojekt t.ex naturmedicin och strumpor, har sedan sålt bredband, IT lösningar mot företag och nu har jag gått vidare till att sälja marknadsföring och upphandlingstjänster till företag, altså 100% B2B.

    Ni undrar varför det finns teleförsäljning? Jo, för att det är lukrativt. För att få bort det, så måste man sluta handla… 
    Som ni alla skriver så myllrar det av oseriösa bolag, fula säljare, bluffprodukter m.m. vilket är riktigt tråkigt! De flesta säljare jag har jobbat med är trevliga människor som aldrig vill luras, som verkligen tycker det är roligt att göra affärer, och känner att en kund som är NÖJD är det bästa som finns! 
    Jag har också blivit anställd av byråer som inte har rätt sinnelag, som utnyttjar unga och uppviglar till felaktig försälning, vilket har varit riktigt tråkigt… Dessa chefer är mästare på att manipulera andra, och är själva enormt duktiga säljare. Är du då 19 bast och extraknäcker för att ha råd med fredagspubben eller matteboken, så är man inte så stark… Att då dessutom få höra hela tiden att man är en parasit, få stå ut med hot m.m. är inte speciellt kul, så tänkt på det.

    Det är faktiskt era barn, era vänners barn eller syskon som sitter där och ringer! Jag började får att ha råd att plugga, vilket är den vanligaste anledningen. 

    Sen för att bli av med telefonförsäljare, att vara otrevlig eller slänga på luren hjälper INTE! Säg artigt att ”Nej tack, av princip så köper jag inget över telefon”… 99% av alla säljare säger då tack och hej! Är hon/han ändå påstridig, lägg på.

    Jag har svårt att tro att det som kan ta 10-15 sekunder av ert liv någon gång i veckan kan vara så jobbigt att man måste trycka ner och förolämpa en annan människa, när vänlighet har mycket effektivare resultat! Får jag en trevlig människa i luren, som tackar nej och ändå låter glad, så kommer det göra min dag lättare, vilket kommer göra att jag blir trevligare och lättare att prata med för nästa kund! Får jag en surgubbe/gumma som kallar mig samhällsparasit och nazist innan jag fått säga mitt namn klart, så sabbar det lätt humöret inför nästa kund.

    Puss på er!

    • Nissenyfiken

      Tyvärr är många av de telefonförsäljare jag råkat ut för väldigt påstridiga och lägger upp samtalet så att man inte ska ha en chans att hinna yttra sig innan dom rabblat klart sitt manus. Sen då dom är klara så fortsätter dom och i princip bestämmer att man ska ha varan innan man hunnit svara. Tex: ”Ja men det låter väl bra? Då behöver jag bara din adress så skickar vi hem det till dig.” Vidare så finns det dem som inte accepterar ett nej utan ifrågasätter varför man tackar nej. Har faktiskt varit med om telefonförsäljare som varit riktigt obehagligt påträngande. I ett sådant läge kräver det faktiskt lite krafter av den stackars kunden att säga nej, för det är trots allt psykologiskt enklare att säga ja. Det är ju inga dumhuvuden som suttit och skrivit manusen. Lätt att sitta här och säga att det bara vänligt är att tacka nej, men då man sitter där i luren är det inte lika enkelt. Speciellt kanske inte för äldre.
      Vidare kan det ju vara rätt irriterande att bli störd om man håller på med något viktigt och svarar och inser att det bara var en telefonförsäljare.

  • http://twitter.com/Raven_Lindberg Raven Lindberg

    Min syster jobbar på Online (ett telefonförsöljarbolag) och det är en dator som slumpar ut nummer oavsett om de har ”skydd mot telefonförsäljare” eller inte. De tjänar ca 70 kronor i timmen och får mer om de säljer. Om det är så att någon bara slänger på luren så är det klart att de blir sura, skulle ni också bli om någon gjorde likadant och det går ju ut över alla andra kunder :P Säg ett NEJ, jag är inte intresserad så slipper ni just den telefonförsäljaren den dagen, men de kan ju inte göra något åt om det ringer andra :7

  •  Det stora problemet med telefonförsäljning är att det inte går att säga nej till uppringandet. Det är störande! Jag har blivit väckt otaliga gånger av teleförsäljare.
    Sen vill jag uppsöka handlaren när jag vill, har tid avsatt och kolla på utbudet. Det blir svårt med detta per telefon.

  • Mr. Kenneth

    Jag brukar fråga om det kostar pengar. Då blir försäljaren överrumplad och vet inte vad han/hon ska svara. Det står väl inte i manuset. Efter att ha samlat sig svarar de att det kostar och då är det dags att avsluta samtalet.