Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Umeå

”Entré Syd olämplig placering för Ikea”

Publicerad 27 april 2012 (uppdaterad 27 april 2012)

Umeå Både Länsstyrelsen och Trafikverket anser att Ikeas etablering på Entré Syd är olämplig. Risken för en flygplansolycka är orsaken.

VK har tidigare berättat om den riskanalys som tagits fram som en del av arbetet med den nya detaljplanen.

I riskanalysen konstaterades att sannolikheten för att ett flygplan störtar vid Entré Syd är mycket låg – men att konsekvenserna skulle bli väldigt svåra om det inträffade.

Riskanalys

Det är också den riskanalysen som Länsstyrelsen och Trafikverket hänvisar till i de yttranden som lämnats in till Umeå kommun, i samband med att förslaget till detaljplan för Entré Syd varit ute på offentlig utställning.

Länsstyrelsen skriver dock i sitt yttrande:

”Länsstyrelsen är liksom Trafikverket tveksam till lokaliseringen på grund av risken. Länsstyrelsen gör ändå bedömningen att risken inte medför att detaljplanen ska överprövas.”

Förslaget på ny detaljplan för Entré Syd, där Ikea och Ikano avser att etablera sig, har funnits på offentlig utställning under fyra veckor. I onsdags var sista dagen för att lämna in synpunkter.

Bullerfrågor

Sammanlagt har 18 yttranden lämnats in till Umeå kommun.

Ett flertal kommer från privatpersoner, i huvudsak boende i närheten av Entré Syd.

De tar bland annat upp buller- och luftkvalitetsfrågorna, som en följd av den ökade trafiktillströmningen och en omfattande godshantering.

Det finns även synpunkter kring det framtida vägreservat som finns utmed Entré Syd, grönytornas utformning liksom bullervallar istället för bullerplank.

 

Andra läste även:

  • therese

    Buller för att IKEA kommer.. men herregud de landar ju massvis med plan där redan som lever om masssssor! :) Vane sak gott folk :)

  • Tomas wiik

    Hjärnsläpp vi på Teg har haft det här sen flygfältet kom hit vakna nån gång så huset som står en meter från Ikea ska inte räknas HerreGud……

  • Anders

    Flytta i så fall flygplatsen och gör en storflygplats i närheten av Nordmaling. Den skulle serva både Ö-viksområdet och Umeå. Dessutom så har inflygning till nuvarande flp rakt över Teg.
    Detta kan inte vara nån nyhet för vare sig Lst eller trafikverket. Den går till och med rakt över Isladan. Varför inte på en gång spekulera i en flygkrasch mitt under pågående match med en fullsatt ishall.

    • Urban Backman

      Håller med dig. Att flytta flygplatsen vore det bästa. Även en bra idé att lägga den något söderut. 

    • Thomas

      Lägg den nya flygplatsen vid Sävar/Bygdeå vid Norrbottniabanan så slår vi två flugor i en smäll. Idag kostar ju taxiresa mellan Umeå C – flygplatsen mer än flygbiljetten.

  • Fjodor.

    Tidsaspekten för att flytta och bygga en ny flygplats är 10 till 15 år med alla utredningar och all planering.

    • Erik

      Ja men då är det väl läge att sätta igång då!

  • Tared

    Helt korrekt analys av Länsstyrelsen och Trafikverket! Mycket bra att de nu sätter ned foten när kommunen alltför lättvindigt sprungit i storkapitalets ledband.
    IKEA-etableringen är därtill ej förenlig med habitats-direktivet, vilket detta enskilt är nog för att stoppa bygget. Detta eftersom det regelverket är överordnad svensk lag och lyder direkt under EU. 

  • crusidulius

    Bromma flygplats ligger verkligen i smeten och det har det inte brakat in ett plan i något bostadsområde.

    Det finns risker med allt, men någon måtta får det vara.

    • Gäst

      Jo, det har det. ;)

  • Info

    Tidigare var statistiken så att 90% av flygolyckorna inträffade inom 900 meter  från banändarna. Det är också därför som det finns utryckningsvägar i landningsbanans förlängning.
    När man vet den statistiken undrar man hur ex-vis Bromma kan fortsätta att användas som flygplats.

  • Max

    Störtlöjligt. Hur många flygkrascher har det varit in i bostadsområde i Umeå? Inte en enda. Snacka om att oroa sig för nåt som aldrig kommer att hända.

  • Umebo

    Mycket farligare måste det vara med järnvägens dragning rakt genom Umeå – mycket farligt gods transporteras på järnväg och det bara ökar med transporter av farligt gods -på järnvägarna hur kunde då Trafikverket och Länsstyrelsen godkänna den dragningen?

    Sätt igång och bygg IKEA området!

  • monamuslim

     Länsstyrelsen och Trafikverket, lägg ner Bromma ,Kastrup, 
    Heathrow, Singapore, Antalya, LasPalmas, världen är full av flygplatser i närheten av storstäder

  • lisa

    under alla dessa år som flygplatsen har funnits hur många flygplan har kraschat? Inga så vitt jag vet så blir det lika många krascher på lika många år så borde risken vara lika med NOLL.

    • Urban Backman

      Haha, nä det är inte riktigt så man beräknar risk.

      Faktiskt skrattretande exempel du tar.

      Först måste man titta på sannolikheten för att en olycka ska ske. I det här fallet beror det på en rad faktorer, främst geografiska.

      Om man skulle singla slant och leka med tanken att 1000 st klave i rad skulle betyda en flygkrasch betyder ju inte att risken är lika med NOLL, även om detta inte hänt just med detta mynt.

      Men sedan måste man titta på möjliga utfall om en olycka skulle äga rum. Ett plan som kraschar på ett öppet fält ger sannolikt färre döda än ett plan som kraschar rakt in i ett köpcenter.

      Jag tror nog berörda myndigheter har gjort ett korrekt beslut och tillräckligt med erfarenhet och utbildning för att kunna bedöma detta. De säger inte att risken är lika med NOLL bara för att det aldrig hänt. 

  • Gäst

    crusidulius har fel 15/1 1977 dog 22 personer i en av sveriges största flygolyckor under en inflygning till Bromma flygplats. Planet slog ner på en lekpark. Lyckligtvis hade den förskoleklass som lekt där lämnat lekparken bara  några minuter tidigare. Så visst kan länsstyrelsens synpunkter vara riktiga i fallet med Ikea.

    • crusidulius

      Aha. Ja fel av mig då historiskt. Dock är faktum att det var 35 år sedan. Man får räkna med lite cannon fodder genom åren. 

      Om vi ska vara helt säkra skall väl kärnkraften vara långt från bebyggelse och städer… ”utifall” och ”om” det sker.

    • BP

      Om man skall komma med fakta bör man källforska lite, 15 januari 1977 var en lördag och förskolan stängd, dessutom störtade planet på en parkeringsplats och inte någon lekplats

  • Urban Backman

    Håller med, själv har jag aldrig krockat med bilen. Så det är ju helt onödigt att utrusta dagens bilar med både airbags och bilbälten. Där skulle man spara mycket pengar som skulle kunna gå att lägga pengar på något vettigt i ställe som vård skola och omsorg. Tycker det här säkerhetstänket börjar gå för långt. 

    • Mossy

      Ja, livet är tyvärr dödligt.

  • Gäst

    90% av alla flygolyckor inträffar inom 900meter från banänden. Det är också därför som det finns utryckningsvägar i banändarnas förlängning.

  • Anders

    I stället för att ondgöra sig över IKEA:s placering, som jag f.ö tycker är alldeles utmärkt, så borde Länsstyrelse och trafikverket fundera över flygplatsens läge. Den utgör en mycket större fara och miljöproblem för boende i närheten  än vad en etablering av IKEA någonsin kommer att vara på den nu föreslagna platsen. Men flygplatsens läge vågar man inte ens andas om än mindre nämna.

    • JJ

       Oavsett om man bygger en helt ny flygplats ute i ödemarken kommer det helt säkert att poppa upp bostäder direkt i närheten.
      Se bara på Arlanda.

  • drdoolittle

    Oj. Är det farligt med flygplats kanske man ska flytta flygplatsen..
    Tydligen har tidigare risker varit acceptabla.. ”ett liv här och där” eller..?

  • WayOutWest

    IKEA till Klockarbäcken!! Orkar man (t.v) åka till Birsta i S-vall, orkar man definitivt till Klockarbäcken…för Alvik kommer nog att bestå  !!!

    WORD

  • K.bill production

    Enkelt, låt banan vara som den är idag mot Obbolavägen, men sen dra den mera Syd/väst mera mot Röbäck. Då skulle den bli längre samt flyget skulle landa mera mellan Röbäck och Böleäng. Där är det mera öppet idag.

  • Aldrig mer norrland

    Gnällbätet är i Västerås  men tamefan är Umeå det mest gnälliga i allt  Skärpning eller flytta som vi gjort  Bor just under landings bana   till Bromma   och vi ser då bara fördelar att folket som lever just idag  tar sig dit  dom  ska.. Kan också tillägga att vi behöver inte ens äga och ha en bil längre trots barn till dagis och skolan..  Men hör finns ju dock en kollettivtrafik som fungerar..  ::Aldrig mer norrland

  • E T

    Nej Bromma har aldrig stängts. Däremot var trafikflyget dit nedlagt ett par år av miljöskäl – tills det kom fram tystare och miljövänligare plan.
    Privat/affärs/millitärtrafiken på Bromma var igång hela tiden

  • http://oxwall.se Carl Oxwall

    Jag ställer mig till skaran som klagar på att det ska klagas så mycket. Kom igen nu gott folk, vi kan väl lägga våra tippade odds för ett faktiskt åsk- eller flygnedslag någon annanstans och bara glädja oss i det faktum att möbeljätten äntligen har valt att etablera sig?

  • Alltid Norrland

    Carl Oxwall och Aldrig mer norrland, läs på! Det görs ALLTID riskanalys när det ska byggas, oavsett om det är Umeå eller Stockholm. Det ingår i förarbetet. Man måste alltid överväga alla för och nackdelar. Till ”Aldrig mer norrland” kan jag berätta att Bromma slutade användas för utrikesflyg just pga riskerna, särskilt efter den svåra olyckan 1977. Arlanda byggdes just därför utanför tät bebyggelse.

  • NiGu

    Många här verkar missa att det inte handlar om Ikeas vara eller icke vara i Umeå; det handlar om att hitta det mest lämpliga platsen att etablera Ikea på.

    Visst är risken för att ett flygplan ska krasha någon gång någonstans oerhört liten, men det är länsstyrelsens skyldighet att ta upp risken och ställa frågan om det finns något fullvärdigt alternativ som inte innehåller liknande riskfaktorer.

    Av artikeln framgår det ju även att länsstyrelsen bedömer att risken är såpass liten att detaljplanen inte ska hävas.

    Det är länsstyrelsens jobb att uppdaga sådana här risker, det är också deras jobb att inte lägga sig i planprocessen om det inte verkligen behövs, eftersom eventuella förseningar kan bli mycket kostsamma för alla parter.

    Kort sagt: Rubriken på artikeln är missvisande, och en stor del av den kritik som framförs bland kommentarerna är missriktad. Om länsstyrelsen verkligen sammantaget ansåg att Entré syd var en ”olämplig placering för Ikea” skulle man ha vidtagit åtgärder.

  • http://twitter.com/Teelazeb Lars Forsberg

    Ännu  ett skäl till en flytt av flygplatsen ner till Nordmaling. Gå samman med Ö-vik och bygg en ny storflygplats där flyget från början avgick. Med goda kommunikationer så är avståndet inget att gnöla om.

  • Hungrig!

    Ser fram mot att man får äta IKEAS köttbulls talrik …. MUMS!

Vad tycker du?

Valfrågan: Vad tycker du?

Umeå Vilken är den viktigaste valfrågan i Umeå? Gör din röst hörd här. ?

Blodig uppgörelse mellan två grupper

Umeå Tre personer skadades, varav en allvarligt, vid 23-tiden på torsdagskvällen utanför vårdcentralen… ?

Landshövdingen: "En kort stund av dåligt omdöme"

Landshövdingen: "En kort stund av dåligt omdöme"

Umeå Landshövding Magdalena Andersson utnyttjade 2007 ett felsänt mail från LO angående regeringens… ?

Isvatten över huvudet för forskningen

Umeå Här tar sig närmare 40 ALS-forskare i Umeå vatten över huvudet. De har antagit ishinksutmaningen,… ?

Varnar för falska hiv-meddelanden

Varnar för falska hiv-meddelanden

Umeå Landstinget i Västerbotten varnar för falska sms. De senaste dagarna har det skickats ut sms där… ?

TV: "Vi behövde hantera det akuta skeendet"

Umeå Peder Jonsson, pressansvarig hos polisen, svarar på Bertil Wallins frågor kring händelserna på Ersboda och Teg under fredagen. Bland annat… ?

Tyck till om Umeå
Applåden från Umeå