Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Umeå

Dyrare åka buss i Umeå

Publicerad 26 april 2012 (uppdaterad 26 april 2012)

Umeå Det ska bli dyrare att åka med Ultra-bussarna i Umeå. Dessutom föreslås att det inte längre ska gå att betala biljetten med SMS.

Förslaget kommer från kollektivtrafikutskottet och ska beslutas i Region Västerbottens fullmäktige i juni.
– Vi vill göra det enklare att åka buss, säger Peter Olofsson, (S), ordförande i kollektivtrafikutskottet, i ett pressmeddelande.
SMS-betalning infördes 2009 för att ungdomar under 18 år skulle kunna betala trots kontantstoppet på Ultra-bussarna. Men SMS-betalning med mobiltelefoner har varit en bristfällig teknisk lösning på grund av manuell avläsning samt att nuvarande system varit relativt lätt att manipulera.
Ungdomar kommer i det nya betalningssystemet kunna betala med Maestro-kort och Visa Electron på bussarna vilket inte varit möjligt tidigare på grund av biljettmaskinernas mjukvara. Det är bankkort som ungdomar kan få utfärdade på bank från 13 års ålder.

 

Andra läste även:

  • Leif Persson

    Ja nog blir det enklare, dvs INTE ALLS. 

  • Celia

    Kan man inte få möjlighet till kontantladdningar också? Då slipper man krångla med att hålla reda på vilket kort som  är laddat med barnresor och vilket som är laddat med vuxenresor. Vore underbart. 

    • Lars

      Västernorrlands länstrafik så har man systemet att du laddar ditt kort med pengar och åker då tills de är slut.Ju mer du åker buss desto billigare blir varje busstur du åker(….typ nåt sånt system har jag hört).Fattar inte varför man i Västerbotten är så integrerad med att ha rabattresor,periodkort,sms-biljett osv.Såna grejer är passé.

  • gäst

    hoppas detta är ett skämt… 

  • Samuel

    Och de ungdomar som saknar kontantkort får cykla.

  • OldfartFatty

    Så nu kommer då att bli gratis för barn under 13?

  • Robban

    Är detta en del i kommunens strategi att 
    minska biltrafiken och öka resandet med kollektiva tranportmedel? Alla prishöjningar brukar ju bidra till merförsäljning…. eller? Kanske vore en bättre idé att höja priset på bilparkeringar och sänka priset på bussbiljetterna eller är det en allt för revolutionär idé?

  • Oscar

    Ja, höj priserna, det löser säkert alla era problem. Kommunen, gå in och gör något åt detta om ni vill att vi ska fortsätta åka buss.

  • tOra

    Är det inte lika bra att höja till en tusenlapp per resa direkt istället för att dutta med småpengar hela tiden? Detta eviga höjande får ju bara folk att välja bilen istället för bussen!!

    • PTH

      De som har bil åker alltid bil!

  • Jonosson

    Hoppas det blir gratis att åka buss, då kan jag sälja cykeln och ta bussen till jobbet istället. Att bussen släpper ut avgaser spelar ingen roll så länge det är gratis! 

  • http://oxwall.se Carl Oxwall

    Jag ställer mig skeptisk till båda dessa förslagen. främst då prishöjningen. De föreslagna (och av pöbeln sågade) vägtullarna ( http://www.vk.se/621385/vagtullar-i-umea ) är i sådana fall en mycket bättre idé. Våra biljettpriserna är nog höga som det är; vi borde istället ställa oss som framsträvare och avskaffa taxan helt och hållet. Ni kan läsa mer på Wikipedia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Free_public_transport ) om platser i världen där kollektivtrafiken är gratis. Nu senast idag läste jag att även Talinn är på väg att införa det. Två tummar upp!

  • 585961

    Redan för dyrt som det är och dessutom för krångligt med betalningen

    • Lars

      Självklart så är det dyrt att åka buss när man varje gång köper en enkelbiljett.Skaffa ett period-kort istället och åk i 30 dagar.Enkelt och smidigt.

  • Johnny

    Hur tusan menar han att det blir enklare att åka buss om man höjer priser och avskaffar tympliga betalmedel? Vi finansierar redan en stor del av kollektivtrafiken via skatten, återkommunalisera driften (eller gör den gemensam genom någon annan icke-vinstdrivande form) och gör den avgiftsfri (skattefinansierad) istället. Då slipper ni både problem med plankare (a.k.a folk som inte har råd) och luftproblem. 

  • Frizén

    haha bra jobbat, gör det dyrare samtidigt som fuffenset med biljetter försvinner så det dras in ännu mer pengar…

    All denna reklam på bussarna om att man gör det för miljön, åk buss!
    Jo jävlar allt handlar i slutändan om pengar. Man blir bara irriterad, går detta så här långt blir det absolut bilen nästa.

    Bussarna är redan som dom är ofta sena och i och med det en samhällsfara, dånar på i en bra bit över 30 mitt i stan och 50-skyltarna har dom nog aldrig sett heller.

  • PTH

    Vet inte om systemet är kvar i USA.
    På 80-talet betalade man jämna mynt i en box som inte gick att öppna pga rånrisken. Kostade då  1 dollar i NewYork.
    Här borde man kunna stoppa i två tio-kronor för vuxen och en för barn
    Bara att se till att man har  växlat till mynten.
    Växlingsautomat på Vasaplan, NUS.

    • Bella

      Det fanns iallafall som alternativ i Minneapolis senast förra året.

  • Lotta

    Med tanke på att kommunaltrafiken i umeå har mycket i övrigt
    att önska så är det åt helvete att höja priserna. Jag hade på ett sätt kunnat
    förstå en prishöjning om jag fick en väntetid på max 5 till 7 minuter. Som det
    är i dag kan jag få vänta upp till 30 minuter på en anslutning, och då ska vi
    inte nämna helvetet som uppstår sommartid. Förbättra servicen först, sedan kan
    vi diskutera prissättningen.

  • Fact_Fiction

    Det är tokigt att höja priserna.

    Kolla gärna in kundnöjdhetsdiagrammet här:

    http://www.svenskkollektivtrafik.se/fordubbling/Statistikportal/Resenarsperspektiv/111-Marknadsandel-per-ar—linjediagram/

  • MaskertNisse

    Skandal. Implementera först riktigt med bussar, östteg t.ex. Det finns ingen som helst logik i att göra det enklare att åka buss och sedan höja priserna. Någon som vet vilka partier som står bakom sossarnas förslag?

  • http://www.facebook.com/luundmaark Hanna Lundmark

    Hur tänker dom nu? Känns ju lite otryggt att ge 13-åringar betalkort. Sen så är det ett väldigt smidigt sätt för oss fattiga studenter att skicka SMS-biljett då det är tomt med pengar på kortet. Dessutom att det är väldigt många ungdomar/studenter som åker buss eftersom att det är det billigaste alternativet om man måste komma någonstans snabbt. Umeå är ju ändå en studentstad.

    Och så måste jag ju faktiskt kritisera busschaufförerna. När de är sena så gasar de på och kan ju knappast ha sett att det finns några hastighetsbegränsningar över huvudtaget, sen så ska det alltid ha företräde när det gäller allt. Störst, bäst och vackrast?

    • Awd

      På vilket sätt är det mer otryggt att ge en 13-åring ett betalkort (online) istf en mobiltelefon (troligtvis med kontantkort)? Du bestämmer ju som förälder hur mycket du laddar in på mobilen eller kontot som är knutet till betalkortet.
      Sedan så måste jag klaga på dessa ”fattiga studenter” som inte lär sig att använda det billigaste sättet att åka buss, nämligen busskortet. Har man inte råd att lägga ut för ett periodkort på en gång (vilket inte ens motsvarar en utekväll på krogen) så kan man fylla på med sex resor på ett rabattkort. Istället är de den grupp som flitigast köper enkelbiljett med bank/kreditkorts alla kategorier. Detta tar dessutom mycket längre tid vid ombordstigningen och är de största anledningarna till förseningar.

      • http://henka.tumblr.com/ Henrik

         och maestro/electorn kan köpas som för-laddade kort på pressbyrån mfl affärer. Och dom går o ladda ”upp” igen så det är väl om nått ett säkrare sätt att ge ungarna veckopengen på än att ge dom kontanter som kan tappas

    • http://twitter.com/KingOfScania kingscania

      Om man tycker det är otryggt får man väl köpa ett busskort till 13-åringen. Är man fattig student skickar man inte sms-biljett, då detta är dyrare än att skaffa rabattkortet!

  • Erik

    Det första jag hör från de som besöker staden är vilken urusel kollektivtrafik det är och det ska nu alltså primeras med högre taxor? 

    Ge oss som åker åtminstone en morot i förslaget, att bussresorna då gäller t ex. två timmar istället för som nu
    där en timme är oerhört opraktiskt och ska man t ex. på ett möte, handla mat eller bara låna en bok på biblioteket för barnen måste man skynda sig. 

    1ans buss har inte varit i tid vid Mariehems busskuren senaste året och nu överdriver jag inte. Jag går ner på måfå så dyker det helt enkelt upp en buss. 

    Nu är det billigare att ta bilen ner med betald parkering än att åka kollektivtrafik, och nu blev det t.o.m billigare. 
    Umeå måste bygga fler parkeringar centralt då folk gör val efter plånboken.

    Kollektivtrafiken som vanlig verksamhet hade aldrig varit långlivad, dålig oranisation, utbud, leveranssäkerhet, höga priser och information. Vilket annat bolag fungerar med sån verksamhet? 

    • http://twitter.com/KingOfScania kingscania

      Måste bygga fler parkeringar centralt? Vad kör du för bil som gör att det är billigare att köra till stan, betala p-avgift, samt köra hem igen? Den bilen skulle jag också vilja köpa….

    • Awd

      Vad menar du med vanlig verksamhet? Kollektivtrafiken är till ca 65% skattefinasierad. Vill vi att det ska vara lägre priser är det bara att höja skatten eller omfördela den nuvarande skatten. Dra ner på något annat. Så enkelt är det.

  • Linda

    Tycker att priserna ska sänkas och fler bussturer, så att fler åker buss!!

    • Lars

      Men snälla Linda.Många åker ju buss redan nu.Många bussar är ju så överfulla att de är sena på varje tur trots ökad turtäthet.Då kan ju inte biljettpriset på bussen vara dyrt.

  • Patrixan

    Kanske inte det smartaste svaret…. det betyder ju bara att fler tar bilen = mer avgaser till centrum, mindre parkeringsplatser….

    • http://twitter.com/KingOfScania kingscania

      Fler tar alltså bilen för att biljettpriset på en enkeltur höjs med 1kr, ja tjena. 

  • Malin_mu

    Att priserna höjs är väl inte så konstigt med tanke på vad som hänt med dieselpriset. Men varför göra det så j*vla omständigt att betala? Finns flera ställen jag brukar åka buss till å lämna betalkort hemma, det har varit skönt att bara skika iväg ett sms när man ska hem från IKSU eller skolan..

    • http://twitter.com/KingOfScania kingscania

      Så det är mindre omständigt att köpa sms-biljett än att bara dra ditt busskort framför automaten i bussen? 

  • Mupp

    Om alla Umebor anväde vårat eget energibolag skulle vinste bli större och generera mera penga till de komunala bolagen, som därigenom skulle kunna sänka avgifter då vi utnyttjar tex, lokalbussarna, badhus och alla andra komunala verksamheter. 

    • Attila

      Skulle aldrig för mitt liv gynna Umeå Energi. Surt bara att man måste betala nätavgiften till dem som också är skyhög. Tror inte ett dugg på att om alla i umeå gick över till umeå energi så skulle bussbiljetterna bli billigare. Fantasier. Umeå energi ser nog minsann till att de får behålla sin vinst.

  • PTH

    Du kommer att må mycket bättre och slipper bli smittad av alla hostande/nysande medpassagerare.

  • hejaufc

    Biljettpriserna höjs varje år eftersom kostnaderna blir högre.
    Inför nästa vintertidtabell kommer det ske en fortsatt ökning av trafiken med fler turer och fler bussar. Dessa utökningar måste delvis finansieras via intäkter.
    Resandet med Ultra har ökat med över 40 % de senaste åren.  Vilket är en mycket bra utveckling jämfört med övriga Sverige. Aldrigt tidigare har så många åkt med Ultra som idag. Kräver också en fortsatt utbyggnad av lokaltrafiken.
    Enligt kundundersökningar stiger Ultras kundnöjdhetsbetyg till att vara en av de högre i landet.
    Kontantstoppet på bussarna kom efter beslut av Arbetsmiljöverket. Samma utveckling har skett i städer med hot och våld.

  • Christer

    Grattis ULTRA!
    Ni gör resor med buss omöjliga för barn under 13år.
    Men det är ju klart att ni kan tvinga denna grupp att ingå avtal med busskort istället för att barnet betalar kontant via SMS.

    • Anna

       Jag gillar vad kontant betalning har fått för betydelse, visste inte att man kunde betala med sedlar och mynt genom SMS…

  • Bilburen

    Men snälla människor ta och lugna ner er!Mjölk.Pären,kött,kaffe,hyra,och fan å hans moster blir dyrare för varje år så är det.Vad är lokalbussarna för undantag?Diesel priset skenar,lönerna skenar,pensionen skenar inte ta en promenad det främjar hälsan gott folk.

  • pwm

    Så tycker du då inte att det är kommunen som borde göra någonting som faktiskt får oss att åka mera buss? Högre pris känns ju inte som ett strategiskt beslut som leder till ytterligare bussåkande…

    • Skattebetalare.

      Bränslepriserna ar ökat rätt kraftigt, ska bussbolaget stå för den kostnaden eller…….

  • Awd

    JA inte är det bussbolaget. De har ingenting att göra med biljettpriserna samt biljettfloran.

  • pwm

    Vem hinner sitta med datorn? Förmodlingen inte så många som tar fram datorn men mobiltelefonen eller surfplattan går blixtrande snabbt att ta fram och du hinner läsa åtskilliga tidningsartiklar eller mail även på en kortare busstur.

    Du vill inte betala för sånt? Jo det vill du. Om det medför att fler åker buss – eftersom det leder till kostnadsbesparingar för kommunen i andra led.

    Sedan ser jag inte vad du har för problem med skattefinansierade bussar. Det fungerar bra på andra ställen. Och det är ett väldigt effektivt sätt att få folk att åka buss. Och skulle  vi få fler som åkte buss i stället för att ta bilen så skulle kommunen spara en hel massa pengar på vägombyggnader, parkeringshus mm.

  • Awd

    Kommunen äger inte ”bussbolaget” (Nobina) till någon del. Så hur tänkte du nu egentligen?

  • pwm

    Hur långt kör du på en batteriladdning?

    Rena elbussar kan inte fungera om man inte har snabbt utbytbara batteripackar. Alltså krävs hybridlösningar – köra på batteri i centrum och låta omgivande stadsdelar ta avgaserna medan man fyller på batterierna igen.

    • Fjodor.

      Det går hur bra som helst att köra Vasaplan – Umedalen tur och retur på en laddning. Så laddar man på Umedalen.
      Batterierna i elbussarna är hel annorlunda än de batterier vi känner till från bilarna, laddas otroligt mycket snabbare.

  • http://twitter.com/KingOfScania kingscania

    Horribla? Herregud, har du kollat pristabellen ens? Är det så horribelt så investera i en cykel då.

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000245480326 Rikard Hb

      Umeå? Vinter?

    • kTr

      Nej, jag ska fortsätta köra bil och släppa ut mycket avgaser!

  • DS

    Det finns inget gratis i livet. Du vill att skattebetalarna skall finasiera ditt och andras bussåkande, vilket vore mycket orättvist för de som inte behöver, eller väljer att inte åka buss, som t.ex oss som cyklar!

    • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000245480326 Rikard Hb

      Såsom sjukvården finansieras kollektivt, såsom de vägar man åker bil på och cyklar på finansieras kollektivt, såsom skolan finansieras kollektivt… ja, varför inte? Kollektivtrafik är något så grundläggande viktigt att det vore sunt att så långt det går finansiera det kollektivt, emedan hela samhället har nytta av att det finns och fungerar bra.

  • http://twitter.com/KingOfScania kingscania

    Har du läst? Sms-systemet är inte något bra. Lätt att lura och förarna måste läsa av det manuellt. Hur svårt är det att köpa ett busskort och fylla på? Förhoppningsvis kommer detta leda till ökad service, då det kommer gå snabbare när folk ska gå på bussarna, när nu fler får skaffa busskort.

  • http://twitter.com/KingOfScania kingscania

    Varför kan man inte skylla på inflationen? Du kan ju kolla upp hur priset på olja har stigit under perioden som du har åkt….

    • http://henka.tumblr.com/ Henrik

       nu går väl bussarna på etanol.. om det nu spelar nån roll. Rätt ska vara rätt dock! :)

    • Laban

      Till Henrik: Om rätt nu ska vara rätt kan man ju ta reda på fakta innan man uttalar sig. I nuläget är det bara 5st Ultrabussar som går på etanol. Övriga är dieselbussar.

  • Datraxx

    Alltså sluta med SMS biljett tycker jag är vansinne!! Jag tycker att det är en jätte bra betalnings lösning!! Teknikerna som kom på det gamla SMS systemet kan väl dra tummen ur baken och komma på en säkrare lösning!!

  • hejaufc

    Framtiden är mobiltelefonens eller annan bärare. Men nuvarande teknik är ålderdomlig och gammal. För enkel att manipulera.

  • Kissblöjan

    Gör kollektivtrafiken gratis. Sunt på alla sätt!

    • Falo_korv

      Jag skulle också vilja ha gratis resa till och från jobbet bland annat, kan ni som vill att jag ska betala era gratis bussar då också ställa upp och betala mina resor med? Där jag bor finns inga bussturer alls dessvärre så kostar nog er runt 4000-5000:-/mån. Säg bara till så kommer vi överens.

      • patrik

        ”Buhu får inte jag ska ingen annan få!!”

  • Samir_Ali

    Varför ska det kosta pengar ö.h.t? Det är väl skitbra om människor reser kollektivt? 

  • Samir_Ali

     Visst innebär ‘gratis’ att det finansieras med skattemedel. Men vad är problemet med det? Vi finansierar mycket samhällsnyttig verksamhet med skattemedel.

    Det är bra om fler reser kollektivt. Så varför inte göra det avgiftsfritt? Blir inte nämnvärt dyrare för den enskilde skattebetalaren.
    Att upprätta en omfattande privatbilism är ju faktiskt oerhört mycket dyrare samhällsekonomiskt.

    • Lars

      ”blir inte så nämnvärt dyrare för den enskilde skattebetalaren”.Hur tänker du då? Om intäkterna som någon har kommenterat finansieras till ca 40% av alla biljetter som säljs.Ska man då höja skattesatsen 40%? Den som bor i en annan kommun behöver ju då inte betala via skattsedeln tack vare den bor i en annan kommun.Umeå kommuns skattebetalare ska stå för kalaset för att andra ska glida på en räkmacka.Nä du.Där får du tänka om.

  • Lisa

    men hallå,nu får det väl vara nog,tycker det är nog dyrt att åka buss,vill ni att fler ska åka kollektivt så se till att hålla rimliga priser.om man sänker månadskortet så kommer fler att köpa dom .
      ett exempel att dom kanske kostar 2-300 kr /månad så köper kanske fler  ett månadskort.bara för att ifall man skulle ta bussen,men med dom priserna som är idag så kör man hellre själv än tar bussen om man är flera som ska åka.

  • http://henka.tumblr.com/ Henrik

    antar deras lösning för maestro och electron-korten är att bussarna alltid är uppkopplade (korten kräver kommunikation med bankerna, dom får som sagt inte ”kredit” som andra betal/kreditkort). Men hur går det då mobilnätet strular eller bussarna får problem med uppkopplingen? Då får inte nån under 18 åka helt sonika, inte utan kort då.

  • bussåkare

    På vilket sätt blir det enklare att åka buss genom att höja taxan? Förstår verkligen inte. Schysst drag att ni utarmar lokaltrafiken samtidigt som ni lobbar för en grönare stad, är det inte det som brukar kallas för hyckleri?

  • Snittan

    Håller med att kollektivtrafiken ska vara gratis,för har man beviljat färdtjänst åker man ju gratis buss

    • Thomas

      Färdtjänst har de som inte kan åka buss. Kan du åka buss och har färdtjänst så kan du få färdtjänst indraget.

  • Lisa

    kommer aldrig att ta bussen, priserna är nog höga som dom är,sänk priserna så kommer fler att åka buss!!

  • tjo

    Tycker att det är bra som det är nu!
    Man kan ju inte betala allt för mycket när man ska åka buss.
    Och jag tycker redan att priserna är bra som det är nu.
    Ist kan man väl he in alla gröna bussar, då blir det gratis åkning!! wiiie

  • Thomas

    Bra att de som åker buss själva finansierar en större andel av kostnaden för biljetten (när nu priset höjs) än att låta vi skattebetalare subventionera deras bussåkande.

    • http://www.facebook.com/abe.bergegardh Abe Bergegårdh

      Ja helt rätt. Sen ska folk som använder vissa gator får betala en avgift för att använda dessa. Varför ska jag betala för nåt ni använder på er gata!?

    • Arvid

      Såg inte var det stod att de skulle höja andelen resenärerna ska betala utan att de höjde biljettpriset. D.v.s. skattebetalarna får betala mer.

  • Thomas

    Idag är bussbiljetten i Umeå till över 60 % skattefinansierad och bussresenären betalar knappt 40 % av biljettpriset. 

    Höj biljettpriset såpass att bussresenären betalar 100 % av bussbiljettens pris (dvs 0 % skattefinansiering) så vi som promenerar eller cyklar (istället för att ta buss) slipper betala för er latmaskar som åker buss i denna stad där allt finns på en promenads avstånd.

    • Corpset

       Ja, handikappade borde gå eller cykla. Skit i alla som har tunga prylar eller är sjuka!

      • Thomas

        Handikappade har rätt till färdtjänst. Och är man beviljad färdtjänst anses man inte kunna åka buss, dvs Kan man åka buss ska man inte ha färdtjänst.

        • lädermunnan

           Finns fortfarande handikappade som åker buss som sitter i permobil och inte kan prata. Dom kan verkligen inte cyckla eller gå

  • tekniskt intresserad

    Intressant ämne men begrepp som internet, sms,QR och mobiltelefon känns främmande. Har det möjligen något att göra med de så kallade datamaskinerna som börjar bli populära?

  • 55ansrygg

    En tjej med exakt de rätta tänket!! De ska va svin dyrt att köpa en ”nöd” biljett på bussen, billigare som sagt ”i förväg” 

  • hejaufc

    Skulle allt finansieras via biljettpriset krävs ett medelintäkt på ca 20 kr. Medelintäkten idag per resa är 11-12 kr.
    Gratis kollektivtrafik skulle kosta över 150 Mkr/år.
    Periodkorten i Umeå är relativt billiga. Jämför med Luleå och Sundsvall. Luleå haremellertid billigare enkelbiljett.

    • öööööö

      Mä….lägg ner kulturhuset vetja

  • Humle

    Efter denna vinter har Nobina/Ultra förlorat all rätt i världen att höja priserna. Tror inte det är många som vill betala mer för att efter 20 minuters förseningar passera förbi hälften av stans busshållplats och enbart släppa av folk. 
    Detta när det är 20 grader kallt ute dessutom var inte lite sura miner kan jag lova. Sänk priset på period korten istället 300 är rimligt pris för ett periods kort och fler skulle nog börja ta bussen för det priset.

    Detta förutsatt att dem är i tid! Man ska ju kunna förlita sig på att bussen är i tid,  vet folk som måste ta en buss 20min  tidigare än beräknat för att inte riskera att komma försent…

  • hejaufc

    Fler bussar nästa vinter skall rätta till problemen på linje1.
    Haga/Sandbacka och Strömpilen kommer också att få 15-minuterstrafik morgon och eftermiddag.

  • Johan

    Hmm hur får man mer folk att ta bussen i Umeå …Inte genom att göra det krångligare och dyrare att åka buss.. Finns ju inte ens en industri buss som är anpassad till stans största industri Volvo Lastvagnar ..
    Nej Nobina vakna upp ur idiot-koman sänk priser och öka avgångar.

  • Jonte

    Sluta klaga…
    det fanns en stor majoritet som tyckte att när bränslepriset höjdes att folk skulle sluta klaga och åka buss eller cykla…
    så in your face och börja trampa sj..;)

  • David S

    Hur kan de, kommunen, höja priset på kollektivtrafiken? De vill ju att fler ska åka buss, inte färre. En sänkning av priset vore det uppenbart korrekta för göra bussen mer attraktiv. Bra för den lokala och globala miljön! Samtidigt ger det människor friheten att röra sig i rummet. Ökade avgifter för kollektivtrafiken försvårar människors rörlighet i staden. Billigare avgifter öppnar upp staden!

  • Vane

    Går tyvärr inte att åka buss för mig vilket pris det än är. Jag störs av gafflande folk på olika språk.

    • Damen i svart

      Jaha..skaffa öronpluggar, det som stör mig är alla uppfostrade skit häftiga typer som måste hänga på mitt gången med halva arslet ute och vägrar flytta sig, knep..kör knäet in i deras knä sida och snabbt —öh..förlåt och ”vifta” coolt med labbarna framför dig. Jobbar inte dessa människor.

  • Arvid

     Ja, det är ju inte bussbolaget som slantarna hamnar hos till slut heller…

  • GammBiln

    Sparar pengar varje dag genom att köra gammbil’n jobbet istället för att ta bussen som passerar samtidigt… Svårt att få folk  att åka kollektivt när det inte känns i plånboken å att krångla till betalningarna gör inte saken bättre :/

  • Sammy

    Trodde Umeå ville utöka kollektivtrafiken. Det är redan alldeles för dyrt. Många har börjat återgå till egna bilar sedan förra höjningen och på jobbet nu (NUS) sägs fler gör samma sak bland arbetskamraterna inkl mig själv. 

  • Trollmor

    Så länge det är billigare att åka bil gör man det då det är bekvämare. Åker jag med min man in till stan, 2 mil tur och retur, kostar det oss grovt räknat 16 (bensinpriset i överkant)*1,5(förbrukningen i överkant)=24+15 (parkering i två timmar)=41 Bussresan skulle kosta 18*4 (om vi har rabattkort)=72 så vi får baske mig kaffe på köpet om vi tar bilen :o) 

    Nej jag har inte räknat in kostnaden för bilplatsen hemma, tvätt, service och försäkring och annat då det kostar ändå även om bilen står still eftersom vi valt att ha den. Slitage på bilen…ja men det är en rätt marginell kostnad…kan inte tänka mig att det skulle kosta mer än 31 kronor för en 2 mil lång resa iaf :o)

    Ska vi sen åka hela familjen…då blir det ännu större vinst eftersom kostnaden för bilen är densamma men vi får lägga på 9*4=36 kronor för barnen…

  • Blupp

    Det är enkelbiljetten som kommer att bli dyrare.  Jag ska ge ett insidertips. Enkelbiljetten höjs med 20 procent till hösten. En vuxenbiljett enkel kommer då att kosta ca 30 kr. Vad jag har hört ska rabattkorten och periodkorten ha samma pris som nu.
    Egentligen är det oerhört dumt att köpa enkelbiljett varje  gång man stiger på bussen. Har man så dålig ekenomi att man inte kan ladda ett busskort med 6 resor bör man söka skuldsanering.

  • Bellemo inte rik.

    Alla skriker om miljön bla bla bla…borde inte kommunen dra sitt strå till stacken och låta alla umeåbor åka gratis iallfall barn och ungdomar. Jag har fan inte råd att skicka mina barn i buss. Och när ena ungens bussresa gick ut på vägen hem så ”ha ett bra liv och kliv av”. Jag menar skoltid och allt. Står på en busshållplats full med andra underåriga. Fick snällt börja gå till förbipasserande kände igen ungen. En miss av mig och gnidna bussföretaget vinkar av. Samma stärka, samma ungar, oftast samma chufförer men icke.
    Jag har ett helvete med att ha råd med alla busskort

  • patrik

    Jag tycker det är hemskt att jag som skattebetalare ska behöva stå för bilisternas nöjesåkande! Varför ska jag som cyklar behöva betala vägar, skottning, sandning, sjukhuskostnader etc etc när jag inte kör bil? Låt parasiterna betala själv! Får inte jag så ska ingen annan få!

    Skämt åsido, dags att göra en så viktig samhällstjänst som kollektivtrafik gratis. Betalar gärna mer i skatt för det även fast jag cyklar överallt. Solidaritet!

  • Lädernunnan

    Man vet inte om
    man ska skratta eller gråta när man läser kommentarerna här. Folk gnäller som
    om de hade ont i mjölktänderna för att bussresan blir 1 kr dyrare. Vad är
    problemet, fattar ni inte att kostnaderna för kollektivtrafiken (pga
    bränsleprishöjningar mm) ökar varje år och att kommunen är tvungna att
    kompensera för detta? Gnäller ni på insändarsidorna när priset på mjölk går upp
    30 öre också? Med all säkerhet är ni samma personer som åker på de dyrare
    SMS-biljetterna bara för att ni inte orkar skaffa ett busskort…

     

    Och ni som
    klagar över att det har blivit så dyrt och att man istället ska ta bilen. Börja
    med att ta reda på vad er bil kostar per mil (värdeminskning,
    parkeringsavgifter, drivmedel, verkstadsbesök, nya däck osv). Sen inser ni att
    bussen i de flesta fall inte bara är väsentligt mycket billigare, den är även
    ett betydligt grönare alternativ…

     

    Sen kan jag
    hålla med i kritiken om att bussarna inte alltid kommer på utsatt tid. Men å
    andra sidan, det finns värre saker här i livet. När det gäller SMS-biljetterna
    så är det ett system med vissa fördelar för resenärerna men som samtidigt innebär
    stora nackdelar för bussbolagen. Dels är kostnaden väldigt hög och dessutom är
    fusket med SMS-biljetter väldigt utbrett vilket inte bara minskar intäkterna
    utan även påverkar resandestatistiken negativt då dessa resor aldrig
    registreras.

     

    För att citera Arne Anka: ”Att tala innan man
    tänker är som att torka sig i röven innan man skitit.” Gör inte det.

     

    /Lädernunnan

  • Erik samuelsson

    ska det bli lättare och åka buss genom att höja kostnaden på biljetter?

    hur fan tänkte de där?

    • Lädernunnan

      Med enklare syftar Peter på ungdomarna som kan åka med maestro och eletron-kort. Sen lyckas VK vrida artikeln på ett helt annat sätt…

  • Estensen_94

    Allvarligt talat, är det här det bästa ultra kan komma med? Anledningen till att Ultra tar bort sms-biljetterna är för att dem själv inte kan hantera systemet. Dem borde istället ta fram ett nytt sms-system då man ska knappa in en kod t.ex.  istället för dagens erkänt misslyckade system. Sen så är även Ultras servrar som tar emot smsen och skickar ett svar med kod otroligt dåligt programmerade.

    Jag minns när en ung kille hackade Ultras busskort och berättade det för dem om vad han gjorde och erbjöd dem hjälp för att förbättra systemet så att det inte skulle vara möjligt att fuska. Vad gör ultra då? Jo dem polisanmäler killen! Hur jävla korkad får man vara? Ultra får fan ta och skärpa sig snart!

    Om ultra vill ha mer resenärer måste dom skaffa bättre betalningssystem, Trevligare personal (20% ungefär har varit väldigt otrevliga av alla gånger jag åkt), fler buss tider samt fräschare bussar som man inte får vibrations skador av att sitta på.

    Men istället så slösar kommunen upp alla pengar på skit såsom kulturhuvudstad 2014 bara för att Lennart Holmlund & CO ska kunna skryta på jobbet om deras titel. Prioritera saker som gynnar både miljö och umebor istället för att köpa in plast hjärtan, gigantiska händer i älven och glashus som lever om med massa skit varje gång man går förbi. Skärpning nu!

  • bilburen

    Bilden som ingår i rubriken visar ett vackert Sommarumeå. Tyvärr ser det inte riktigt så ut större delen av året. Kanske 50 meter öster om Carlskyrkan finns en så kallad hållplats. Där stannar inte bussen stora delar av vintern utan fortsätter kanske 100 meter. Det förhåller sig nämligen så att vid hållplatsen är det ”motlut”. Ett stopp där innebär att någon form av assistans behövs för vidare resa. Kan en måttlig höjning av biljettpriset innebära att de fordon som kallas kollektiva, får däck som passar på 64 grader nord vintertid, kan klara ett mindre motlut får man väl acceptera detta. Samtidigt blir jag själv inte störd av bärgningsarbetet.

E-cigaretter såldes på sjukhuset

E-cigaretter såldes på sjukhuset

Umeå Medirest, som driver kioskbutiken i centralhallen på Norrlands universitetssjukhus, har fått sluta… ?

Lurade landstinget kommunen?

Umeå Med anledning av en diskussion i kommunfullmäktige i Umeå, om övertagandet av hemsjukvården, ville… ?

Säger nej till friskolor

Umeå Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden i Umeå kommun avstyrker inför nästa läsår samtliga… ?

Backen vänder inte hem

Backen vänder inte hem

Umeå Varje säsong sen han lämnade Björklöven har fansen hoppats att han ska komma hem. Men det blir inte fallet i år heller. ?

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Tågade för säkrare förlossningar i världen

Tågade för säkrare förlossningar i världen

Umeå Ett hundratal personer deltog i Barnvagnsmarschen i Umeå på onsdagen, till stöd för kvinnors rätt till säkra förlossningar. ?