Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kultur

Bilderboksvärld utan moralkakor

Publicerad 16 mars 2012

Kultur Bilderboksskaparen Eva Lindström är en av många som prisas under Littfest. För nya boken Apan och jag belönas hon med det nyinstiftade bilderbokspriset Snöbollen.

Författaren och konstnären Eva Lindström har med underfundig humor och sitt signifikanta bildspråk skapat ett av de mest omtyckta bilderbokslandskapen i den svenska utgivningen. Förmågan att väva tätt mellan text och bild och den lite skeva personliga estetiken tillhör de kvaliteter i Lindströms skapande som bidragit till en trogen fanskara bland både kritiker och läsare och som brukar lyftas fram som unika kvaliteter så också av juryn bakom det nationella bilderbokspriset Snöbollen, som delas ut för första gången under dagens prisgala på Littfest till Eva Lindström för boken Apan och jag. Apan och jag är den senaste i en lång rad bilderböcker varav sju tidigare verk lett till Augustnomineringar.

Leker sig fram

Böckernas tydliga landskap utgår från Eva Lindströms inre egna stämningsvärldar som hon placerar sig i inför nya bokprojekt.

När jag gör mina böcker lever jag mig in i en stämning eller i ett sinnestillstånd och leker mig fram, berättar Eva Lindström på telefon inför Littfest-besöket.

Inga seriefigurer

I det första skisstadiet, i huvudet, finns både bild och text, men när berättelsen ska ut på papper kommer alltid texten först, sedan bildmaterialet och sedan text igen, då den ursprungliga texten får en ny bearbetning utifrån bilderna. På så vis för Eva Lindström samman berättarmomenten i ett samspel präglat av lyhördhet text och bild sinsemellan. Till skillnad från många bilderboksskapare som gärna låter sina karaktärer återkomma i bok efter bok, återanvänder Eva Lindström inte sina figurer.

Jag har inte haft någon lust att göra det hittills, säger Eva Lindström som menar att det i ett mera löst sammansatt persongalleri går att lägga in mera av egna tolkningar.

Stora frågor

Samma hållning gäller tematiken i böckerna, genom att hålla mycket öppet och använda sig av nedskalade och vardagliga händelseförlopp håller man vägen fri för också de stora frågorna. Eva Lindström har inga moralkakor eller färdiga budskap att bjuda på i sina böcker, utan låter friare flöden råda.

Om man utgår från något väldigt enkelt, till exempel att smyga, eller att inte tycka om vatten, kan det växa till något mycket större än det var från början, medan man håller på och pillar med det.

På Bildmuseet

Under lördagens Littfest deltar Eva Lindström i ett samtal med jurymedlemmen Vicky Uhlander och i Umeåbesöket ingår också planerande av den utställning på Bildmuseet som ingår i priset, där originalteckningar ur den vinnande boken ställs ut fristående från sitt boksammanhang, men ett trevligt moment i priset menar Eva Lindström.

Det blir ju något helt annat än en bok med text och bild i samspel. Som yrkesmänniska tycker jag att det är roligt att titta på andras original, så det känns kul att göra, säger Eva Lindström om utställningen som öppnar 19 maj på Bildmuseet.

Krumelur bakom

Snöbollen består av 50 000 kronor och delas i denna sin första omgång ut till böcker utgivna under 2011. I juryn sitter bland andra Ulla Rhedin, Anna-Clara Tidholm, Jockum Nordström, Nils Svensson och Brita Täljedal. Bakom priset står Krumelur föreningen för unga ord i norr, i samarbete med; Umeå 2014 European Capital of Culture, Astrid Lindgrens Stiftelse Solkatten, Kulturföreningen Pilgatan, Bildmuseet Umeå universitet, Länsbiblioteken i Västerbotten och Västernorrland samt Littfest Umeås internationella litteraturfestival.

Sara Meidell

Artikeln innehåller ett bildspelBildspel
Den förste arenapoeten

Den förste arenapoeten

Kultur Om Dylan Thomas poesi och vidlyftiga leverne berättar Anders Sjögren som följt i poetens fotspår 100 år efter walesarens födelse. ?

Så försåtminerades Dan Park-debatten

Så försåtminerades Dan Park-debatten

Krönikor Sara Meidell skriver om Dan Park med anledning av hovrättsdomarna som väntas meddelas i dag och förhoppningsvis slås fast.  ?

Bilder av jazz i festivalupptakt

Bilder av jazz i festivalupptakt

Musik Jazzmusik har alltid varit en stark inspirationskälla för konstnären Bill Olson. Därför är det passande att hans utställning Bill 365° sammanfaller med öppnandet av Umeå Jazzfestival.  ?

"En boxare som väger __in i alla viktklasser"

"En boxare som väger
in i alla viktklasser"

Scen Thorsten Flinck är tillbaka med sin tolkning av Hjalmar Söderbergs klassiker Doktor Glas. ?

Självporträtt av en storartad människa

Självporträtt av en storartad människa

Bok Ett litteraturhistoriskt dokument av internationellt märkvärdig sort, skriver Gunnar Balgård som läst tio års författardagböcker av Sara Lidman. ?

En medicin-__historisk gigant

En medicin-
historisk gigant

Essä Det är förbluffande hur en enskild person ibland kan ge upphov till en helt ny vetenskap, ett nytt tänkande eller en ny teknik som blir bestående i århundraden. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Holmlund var bra för kulturen

Holmlund var bra för kulturen

Krönikor Lars Böhlin: ”Lennart var en effektiv kuliss bakom vilken Umeås kulturliv kunnat jobba hyggligt ostört.”  ?

Hatet och priset på medmänsklighet

Hatet och priset på medmänsklighet

Krönikor Den stora lögnaren är den som vänder bort blicken och låtsas att allt är frid och fröjd, skriver Sara Meidell. ?

Mest läst på Kultur