Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kultur

Bilderboksvärld utan moralkakor

Publicerad 16 mars 2012

Kultur Bilderboksskaparen Eva Lindström är en av många som prisas under Littfest. För nya boken Apan och jag belönas hon med det nyinstiftade bilderbokspriset Snöbollen.

Författaren och konstnären Eva Lindström har med underfundig humor och sitt signifikanta bildspråk skapat ett av de mest omtyckta bilderbokslandskapen i den svenska utgivningen. Förmågan att väva tätt mellan text och bild och den lite skeva personliga estetiken tillhör de kvaliteter i Lindströms skapande som bidragit till en trogen fanskara bland både kritiker och läsare och som brukar lyftas fram som unika kvaliteter så också av juryn bakom det nationella bilderbokspriset Snöbollen, som delas ut för första gången under dagens prisgala på Littfest till Eva Lindström för boken Apan och jag. Apan och jag är den senaste i en lång rad bilderböcker varav sju tidigare verk lett till Augustnomineringar.

Leker sig fram

Böckernas tydliga landskap utgår från Eva Lindströms inre egna stämningsvärldar som hon placerar sig i inför nya bokprojekt.

När jag gör mina böcker lever jag mig in i en stämning eller i ett sinnestillstånd och leker mig fram, berättar Eva Lindström på telefon inför Littfest-besöket.

Inga seriefigurer

I det första skisstadiet, i huvudet, finns både bild och text, men när berättelsen ska ut på papper kommer alltid texten först, sedan bildmaterialet och sedan text igen, då den ursprungliga texten får en ny bearbetning utifrån bilderna. På så vis för Eva Lindström samman berättarmomenten i ett samspel präglat av lyhördhet text och bild sinsemellan. Till skillnad från många bilderboksskapare som gärna låter sina karaktärer återkomma i bok efter bok, återanvänder Eva Lindström inte sina figurer.

Jag har inte haft någon lust att göra det hittills, säger Eva Lindström som menar att det i ett mera löst sammansatt persongalleri går att lägga in mera av egna tolkningar.

Stora frågor

Samma hållning gäller tematiken i böckerna, genom att hålla mycket öppet och använda sig av nedskalade och vardagliga händelseförlopp håller man vägen fri för också de stora frågorna. Eva Lindström har inga moralkakor eller färdiga budskap att bjuda på i sina böcker, utan låter friare flöden råda.

Om man utgår från något väldigt enkelt, till exempel att smyga, eller att inte tycka om vatten, kan det växa till något mycket större än det var från början, medan man håller på och pillar med det.

På Bildmuseet

Under lördagens Littfest deltar Eva Lindström i ett samtal med jurymedlemmen Vicky Uhlander och i Umeåbesöket ingår också planerande av den utställning på Bildmuseet som ingår i priset, där originalteckningar ur den vinnande boken ställs ut fristående från sitt boksammanhang, men ett trevligt moment i priset menar Eva Lindström.

Det blir ju något helt annat än en bok med text och bild i samspel. Som yrkesmänniska tycker jag att det är roligt att titta på andras original, så det känns kul att göra, säger Eva Lindström om utställningen som öppnar 19 maj på Bildmuseet.

Krumelur bakom

Snöbollen består av 50 000 kronor och delas i denna sin första omgång ut till böcker utgivna under 2011. I juryn sitter bland andra Ulla Rhedin, Anna-Clara Tidholm, Jockum Nordström, Nils Svensson och Brita Täljedal. Bakom priset står Krumelur föreningen för unga ord i norr, i samarbete med; Umeå 2014 European Capital of Culture, Astrid Lindgrens Stiftelse Solkatten, Kulturföreningen Pilgatan, Bildmuseet Umeå universitet, Länsbiblioteken i Västerbotten och Västernorrland samt Littfest Umeås internationella litteraturfestival.

Sara Meidell

Tvingar oss se utsattheten

Tvingar oss se utsattheten

Bok I Susanna Alakoskis nya bok April i Anhörigsverige tvingar hon läsaren att de den utsatta människans maktlöshet och omgivningens blindhet och tafflighet. ?

Svärta som skakar om

Svärta som skakar om

Scen Vår klass med Teater Galeasen är en svart pjäs om en svart tid med den plågsamma lärdom att det som händer på scenen eller hände i en polsk by på 1940-talet – det händer igen … ?

Om makt och uppror utan djupare analys

Om makt och uppror utan djupare analys

Bok En allegori om makt och uppror, men med föga rafflande samhällsanalys, skriver VK:s Gunnar Balgård om Per Odenstens nya roman Människoätarens skugga.  ?

Konstdialog med guldkorn

Konstdialog med guldkorn

Konst Om man ger sig tid och tar in de olika tolkningarna av utställningen Homeland, i konstprojektet med samma namn, då framträder guldkorn på guldkorn. ?

Lås upp biblioteket även på söndagar

Lås upp biblioteket även på söndagar

Krönikor Kajen i Umeå håller på att bli en folklig plats, men då passar stora delar av Väven på att ha söndagsstängt. Det har inte varit någon övertygande start på Umeås nya kulturhus, skriver Lars Böhlin.  ?

Skickligheten vilar på melodier

Skickligheten vilar på melodier

Musik När Mats/Morgan band spelade på Guitars i onsdags var det dynamiskt, enhetligt och en pulserande, levande helhet som bjöds publiken.  ?

Bilderna ger texten liv

Bilderna ger texten liv

Kultur Texten först och sedan fria händer för illustratören med bilderna. Så har Ulf Stark och Linda Bondestam jobbat med sina tre gemensamma bokprojekt, men med näst bok ska de testa att göra tvärtom. ?

Slängigheten fördjupas

Slängigheten fördjupas

Bok I sin nya novellsamling Serenader två blandar författaren Peter Kihlgård fullgångna små mästerstycken med torftiga små gåtfulla uppkast.  ?

Leken som vinnande väg

Leken som vinnande väg

Kultur Det handlar om lekens frihet, textens rytm och karaktärernas rörelse i Profilteaterns nya föreställning om Kivi. Spänningen ligger även i krocken mellan traditionell text och frigörelse från kön. ?

Det upptrissade livstempots avigsidor

Det upptrissade livstempots avigsidor

Krönikor Vurmandet för snabbhet inget nytt fenomen, konstaterar Henrik Lång och påminner om att än finns möjlighet att välja stillhet framför stress. ?

Fem byagårdar fler än fyra skyskrapor

Fem byagårdar fler än fyra skyskrapor

Essä Annelie Bränström Öhman grunnar vidare på det Ribbingska rådet att Norrland ska gå i kollektiv kognitiv missnöjesterapi.  ?

Teaterduo gör dikt till pjäs

Teaterduo gör dikt till pjäs

Kultur Glädje och sorg, längtan och frihet – en rik palett av teman ryms i teater Gondolernas nya föreställning, som på fredag har premiär.  ?

Poetisk hyllning till det skeva

Poetisk hyllning till det skeva

Scen Tragik förvandlas till en nystart i föreställningen Underart – en av Cirkus Cirkörs mera tänkvärda föreställningar, skriver Nancy Bladfält. ?

Kärleksbetygelser med variation

Musik Erik Westebergs Vokalensemble och Norrbottens Kammarorkester bjöd på ett omväxlande konsertprogram som levde upp till sin vinjett; kärleken till sången och musiken. ?

Ett minfält av smärtpunkter

Ett minfält av smärtpunkter

Bok Vilka var vi? Vad är kärlek? Det är de tyngande och tvingande frågorna i Agneta Pleijels nya bok. Annelie Bränström Öhman har läst. ?

Infallens mästare åter i stan

Infallens mästare åter i stan

Musik Mats Öberg och Morgan Ågren återvänder till sin gamla hemstad med en ny sättning. ?

Döden som framåtrörelse

Döden som framåtrörelse

Scen Kenneth Kvarnström låter tillsammans med musikern Johan Nordberg sorgen och döden veckla ut sig i rika dimensioner. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Duktiga flickors ursinniga uppror

Duktiga flickors ursinniga uppror

Krönikor Duktiga flickors revolt mot könsmaktsordningen genomförs som en vägran att vara kropp. ?

Spöklik lovsång till Saga

Spöklik lovsång till Saga

Kultur Som ett sista tack för alla härliga stunder i Sagateatern har Olof Wretling och Sven Björklund tagit hjälp av Saga-spöket.  ?

Dubbla Sune Jonsson-stipendiater

Dubbla Sune Jonsson-stipendiater

Kulturtelegram Fotografen Anders Alm och kulturjournalisten Marianne Söderberg får 2015 års Sune Jonsson-stipendium.  ?

Gå vilse i gott sällskap

Gå vilse i gott sällskap

Krönikor Böcker skrivna i slutet av ett författarskap behöver inte alltid vara försonande. Lika gärna kan de präglas av en dissonans, vara förvivlade – och till tröst. ?

Filosofen som klev ner från Olympen

Filosofen som klev ner från Olympen

Krönikor Frederik Ekelund skriver brev från Paris – i det första om postmodernismen och filosofen som tänkte ihjäl sig. ?

Det analoga klinkandet snart ett minne blott

Det analoga klinkandet snart ett minne blott

Kultur Peter Bryngelsson om den akustiska pianodöden som breder ut sig och om utrotningshotade gemensamma ljudmiljöer.  ?

När anständighet blir politisk extremism

När anständighet blir politisk extremism

Krönikor Stefan Bergmark om SVT:s Edit: ”Jag är hyfsat övertygad om att jag inte kommer hitta till sajten på grund av att den tar ställning i det klasskrig som pågår.”  ?

Rädslan för lillebror

Rädslan för lillebror

Krönikor PO Ågren: ”Borde inte ett rättssamhälle uppmuntra medborgare till att bidra till att brottsliga handlingar upptäcks?” ?

Bekräftelse i rätt miljö

Bekräftelse i rätt miljö

Krönikor Om vikten att placera bokens handling i rätt miljö under skrivprocessen, skriver Johanna Lindbäck.  ?

Inget tårtkalas för Västerbottenskonsten

Inget tårtkalas för Västerbottenskonsten

Krönikor Oro kring landstingskonsten tecknar det senaste av flera problemfält i länets konstliv. ?

Mest läst på Kultur