Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kultur

Bilderboksvärld utan moralkakor

Publicerad 16 mars 2012

Kultur Bilderboksskaparen Eva Lindström är en av många som prisas under Littfest. För nya boken Apan och jag belönas hon med det nyinstiftade bilderbokspriset Snöbollen.

Författaren och konstnären Eva Lindström har med underfundig humor och sitt signifikanta bildspråk skapat ett av de mest omtyckta bilderbokslandskapen i den svenska utgivningen. Förmågan att väva tätt mellan text och bild och den lite skeva personliga estetiken tillhör de kvaliteter i Lindströms skapande som bidragit till en trogen fanskara bland både kritiker och läsare och som brukar lyftas fram som unika kvaliteter så också av juryn bakom det nationella bilderbokspriset Snöbollen, som delas ut för första gången under dagens prisgala på Littfest till Eva Lindström för boken Apan och jag. Apan och jag är den senaste i en lång rad bilderböcker varav sju tidigare verk lett till Augustnomineringar.

Leker sig fram

Böckernas tydliga landskap utgår från Eva Lindströms inre egna stämningsvärldar som hon placerar sig i inför nya bokprojekt.

När jag gör mina böcker lever jag mig in i en stämning eller i ett sinnestillstånd och leker mig fram, berättar Eva Lindström på telefon inför Littfest-besöket.

Inga seriefigurer

I det första skisstadiet, i huvudet, finns både bild och text, men när berättelsen ska ut på papper kommer alltid texten först, sedan bildmaterialet och sedan text igen, då den ursprungliga texten får en ny bearbetning utifrån bilderna. På så vis för Eva Lindström samman berättarmomenten i ett samspel präglat av lyhördhet text och bild sinsemellan. Till skillnad från många bilderboksskapare som gärna låter sina karaktärer återkomma i bok efter bok, återanvänder Eva Lindström inte sina figurer.

Jag har inte haft någon lust att göra det hittills, säger Eva Lindström som menar att det i ett mera löst sammansatt persongalleri går att lägga in mera av egna tolkningar.

Stora frågor

Samma hållning gäller tematiken i böckerna, genom att hålla mycket öppet och använda sig av nedskalade och vardagliga händelseförlopp håller man vägen fri för också de stora frågorna. Eva Lindström har inga moralkakor eller färdiga budskap att bjuda på i sina böcker, utan låter friare flöden råda.

Om man utgår från något väldigt enkelt, till exempel att smyga, eller att inte tycka om vatten, kan det växa till något mycket större än det var från början, medan man håller på och pillar med det.

På Bildmuseet

Under lördagens Littfest deltar Eva Lindström i ett samtal med jurymedlemmen Vicky Uhlander och i Umeåbesöket ingår också planerande av den utställning på Bildmuseet som ingår i priset, där originalteckningar ur den vinnande boken ställs ut fristående från sitt boksammanhang, men ett trevligt moment i priset menar Eva Lindström.

Det blir ju något helt annat än en bok med text och bild i samspel. Som yrkesmänniska tycker jag att det är roligt att titta på andras original, så det känns kul att göra, säger Eva Lindström om utställningen som öppnar 19 maj på Bildmuseet.

Krumelur bakom

Snöbollen består av 50 000 kronor och delas i denna sin första omgång ut till böcker utgivna under 2011. I juryn sitter bland andra Ulla Rhedin, Anna-Clara Tidholm, Jockum Nordström, Nils Svensson och Brita Täljedal. Bakom priset står Krumelur föreningen för unga ord i norr, i samarbete med; Umeå 2014 European Capital of Culture, Astrid Lindgrens Stiftelse Solkatten, Kulturföreningen Pilgatan, Bildmuseet Umeå universitet, Länsbiblioteken i Västerbotten och Västernorrland samt Littfest Umeås internationella litteraturfestival.

Sara Meidell

Hjärtat ska alltid bulta mellan raderna

Hjärtat ska alltid bulta mellan raderna

Bok Bodil Malmsten ägde konsten att se mänsklighetens förtvivlan, vår dödlighet, vår tappra kärlek – och vågade skratta åt den, orkade berätta om den. Annelie Bränström Öhman minns en författare som aldrig lät bli att lägga sig i, att skilja på politik och poesi. ?

En personlig röst har tystnat

KULTUR Bodil Malmsten avled på fredagen efter en tids sjukdom. Litteratur-Sverige sörjer och minns en modig och ärlig författare.

Ljus och glädje tog plats

Ljus och glädje tog plats

Scen Andersson Dance och Scottish Ensemble iklär Bachs Goldenbergvariationer en lekfull kostym som ger musiken nytt liv. ?

Sorgsen sång om livets mening

Sorgsen sång om livets mening

Bok Inger Edelfeldts nya roman är författad med en förunderligt lätt ton samtidigt som den ger läsaren många tankar – det skriver VK:s Lena Kjersén Edman. ?

Hur ses våra ideal  om hundra år?

Hur ses våra ideal
om hundra år?

ÖRJAN ABRAHAMSSON: En samtida utmaning att försöka se och uppskatta gårdagens konst och litteratur som framstår som daterad, fördomsfull, rasistisk, sexistisk. ?

Romanifolket  i berättelsens mitt

Romanifolket
i berättelsens mitt

Bok Boken som svensk arbetarlitteratur glömde – Thom Lundberg har med sin debutroman lagt en saknad pusselbit tillrätta i litteraturhistorien, skriver VK:s Anders Sjögren. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Konsten har ingen uppgift – det är konstens uppgift

Konsten har ingen uppgift – det är konstens uppgift

KULTURDEBATT: Mats Caldeborg: ”Jag dristar mig till att kritisera min konstnärsorganisation och mina kollegor i frågan om konstens uppgift.” ?

Hållbar stad med urban allemansrätt

Hållbar stad med urban allemansrätt

ERIK PERSSON: Det finns steg att ta, som öppnar upp möjligheten till ett friare och mer dynamiskt stadsliv.  ?

Svart fars i köpcentret

Svart fars i köpcentret

Bok Lars Berge skriver skarpt i nya romanen om det politiskkommersiella komplex som sätter sin prägel på dagens Sverige. ?

Avskyvärda åsikter är alltid avskyvärda

Avskyvärda åsikter är alltid avskyvärda

ANNA HOLMSTRÖM DEGERMAN: Kräver vi absolut godhet av just barnboksförfattare? Och i så fall varför? ?

Mest läst på Kultur