Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kultur

Bilderboksvärld utan moralkakor

Publicerad 16 mars 2012

Kultur Bilderboksskaparen Eva Lindström är en av många som prisas under Littfest. För nya boken Apan och jag belönas hon med det nyinstiftade bilderbokspriset Snöbollen.

Författaren och konstnären Eva Lindström har med underfundig humor och sitt signifikanta bildspråk skapat ett av de mest omtyckta bilderbokslandskapen i den svenska utgivningen. Förmågan att väva tätt mellan text och bild och den lite skeva personliga estetiken tillhör de kvaliteter i Lindströms skapande som bidragit till en trogen fanskara bland både kritiker och läsare och som brukar lyftas fram som unika kvaliteter så också av juryn bakom det nationella bilderbokspriset Snöbollen, som delas ut för första gången under dagens prisgala på Littfest till Eva Lindström för boken Apan och jag. Apan och jag är den senaste i en lång rad bilderböcker varav sju tidigare verk lett till Augustnomineringar.

Leker sig fram

Böckernas tydliga landskap utgår från Eva Lindströms inre egna stämningsvärldar som hon placerar sig i inför nya bokprojekt.

När jag gör mina böcker lever jag mig in i en stämning eller i ett sinnestillstånd och leker mig fram, berättar Eva Lindström på telefon inför Littfest-besöket.

Inga seriefigurer

I det första skisstadiet, i huvudet, finns både bild och text, men när berättelsen ska ut på papper kommer alltid texten först, sedan bildmaterialet och sedan text igen, då den ursprungliga texten får en ny bearbetning utifrån bilderna. På så vis för Eva Lindström samman berättarmomenten i ett samspel präglat av lyhördhet text och bild sinsemellan. Till skillnad från många bilderboksskapare som gärna låter sina karaktärer återkomma i bok efter bok, återanvänder Eva Lindström inte sina figurer.

Jag har inte haft någon lust att göra det hittills, säger Eva Lindström som menar att det i ett mera löst sammansatt persongalleri går att lägga in mera av egna tolkningar.

Stora frågor

Samma hållning gäller tematiken i böckerna, genom att hålla mycket öppet och använda sig av nedskalade och vardagliga händelseförlopp håller man vägen fri för också de stora frågorna. Eva Lindström har inga moralkakor eller färdiga budskap att bjuda på i sina böcker, utan låter friare flöden råda.

Om man utgår från något väldigt enkelt, till exempel att smyga, eller att inte tycka om vatten, kan det växa till något mycket större än det var från början, medan man håller på och pillar med det.

På Bildmuseet

Under lördagens Littfest deltar Eva Lindström i ett samtal med jurymedlemmen Vicky Uhlander och i Umeåbesöket ingår också planerande av den utställning på Bildmuseet som ingår i priset, där originalteckningar ur den vinnande boken ställs ut fristående från sitt boksammanhang, men ett trevligt moment i priset menar Eva Lindström.

Det blir ju något helt annat än en bok med text och bild i samspel. Som yrkesmänniska tycker jag att det är roligt att titta på andras original, så det känns kul att göra, säger Eva Lindström om utställningen som öppnar 19 maj på Bildmuseet.

Krumelur bakom

Snöbollen består av 50 000 kronor och delas i denna sin första omgång ut till böcker utgivna under 2011. I juryn sitter bland andra Ulla Rhedin, Anna-Clara Tidholm, Jockum Nordström, Nils Svensson och Brita Täljedal. Bakom priset står Krumelur föreningen för unga ord i norr, i samarbete med; Umeå 2014 European Capital of Culture, Astrid Lindgrens Stiftelse Solkatten, Kulturföreningen Pilgatan, Bildmuseet Umeå universitet, Länsbiblioteken i Västerbotten och Västernorrland samt Littfest Umeås internationella litteraturfestival.

Sara Meidell

Andra läste även:

Satir balanserad på sköra moln

Satir balanserad på sköra moln

Kultur Vad krävs av en människa i systemet av kapital, konsumtion och girighet? Frågan ställs av Profilteatern i en ny föreställning. ?

Poesi buren __av prärievinden

Poesi buren
av prärievinden

Bok Ted Kooser besitter den lugna auktoritet som utmärker äkta vara på den lyriska litteraturens fält, skriver Gunnar Balgård. ?

Textkritik enligt dataspelets logik

Textkritik enligt dataspelets logik

Kulturdebatt Bedömning och betygsättning bör fortfarande utföras av lärare och inte dataprogram, skriver PO Ågren. ?

Fantasi och __dikt vinner

Fantasi och
dikt vinner

Recensioner Fantasi och dikt övervinner alla hinder och kanske väcks frågor om andras verklighet, skriver Nancy Bladfäldt om Min längtan är en apelsin. ?

Livsvärde genom __ett säljande hem

Livsvärde genom
ett säljande hem

Essä Carl Åkerlund: Airbnb är svaret på medelklassens trendkänsliga begär efter att få iscensätta olika sätt att leva sina liv.  ?

När plagiatet blev ohederligt

KRÖNIKA Linn Holmberg om plagiatets historia: ”Att bli ett känt namn för eftervärlden var inte en prioritet bland människor som trodde sig leva i den yttersta tiden.” ?