Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Kultur

Bilderboksvärld utan moralkakor

Publicerad 16 mars 2012

Kultur Bilderboksskaparen Eva Lindström är en av många som prisas under Littfest. För nya boken Apan och jag belönas hon med det nyinstiftade bilderbokspriset Snöbollen.

Författaren och konstnären Eva Lindström har med underfundig humor och sitt signifikanta bildspråk skapat ett av de mest omtyckta bilderbokslandskapen i den svenska utgivningen. Förmågan att väva tätt mellan text och bild och den lite skeva personliga estetiken tillhör de kvaliteter i Lindströms skapande som bidragit till en trogen fanskara bland både kritiker och läsare och som brukar lyftas fram som unika kvaliteter så också av juryn bakom det nationella bilderbokspriset Snöbollen, som delas ut för första gången under dagens prisgala på Littfest till Eva Lindström för boken Apan och jag. Apan och jag är den senaste i en lång rad bilderböcker varav sju tidigare verk lett till Augustnomineringar.

Leker sig fram

Böckernas tydliga landskap utgår från Eva Lindströms inre egna stämningsvärldar som hon placerar sig i inför nya bokprojekt.

När jag gör mina böcker lever jag mig in i en stämning eller i ett sinnestillstånd och leker mig fram, berättar Eva Lindström på telefon inför Littfest-besöket.

Inga seriefigurer

I det första skisstadiet, i huvudet, finns både bild och text, men när berättelsen ska ut på papper kommer alltid texten först, sedan bildmaterialet och sedan text igen, då den ursprungliga texten får en ny bearbetning utifrån bilderna. På så vis för Eva Lindström samman berättarmomenten i ett samspel präglat av lyhördhet text och bild sinsemellan. Till skillnad från många bilderboksskapare som gärna låter sina karaktärer återkomma i bok efter bok, återanvänder Eva Lindström inte sina figurer.

Jag har inte haft någon lust att göra det hittills, säger Eva Lindström som menar att det i ett mera löst sammansatt persongalleri går att lägga in mera av egna tolkningar.

Stora frågor

Samma hållning gäller tematiken i böckerna, genom att hålla mycket öppet och använda sig av nedskalade och vardagliga händelseförlopp håller man vägen fri för också de stora frågorna. Eva Lindström har inga moralkakor eller färdiga budskap att bjuda på i sina böcker, utan låter friare flöden råda.

Om man utgår från något väldigt enkelt, till exempel att smyga, eller att inte tycka om vatten, kan det växa till något mycket större än det var från början, medan man håller på och pillar med det.

På Bildmuseet

Under lördagens Littfest deltar Eva Lindström i ett samtal med jurymedlemmen Vicky Uhlander och i Umeåbesöket ingår också planerande av den utställning på Bildmuseet som ingår i priset, där originalteckningar ur den vinnande boken ställs ut fristående från sitt boksammanhang, men ett trevligt moment i priset menar Eva Lindström.

Det blir ju något helt annat än en bok med text och bild i samspel. Som yrkesmänniska tycker jag att det är roligt att titta på andras original, så det känns kul att göra, säger Eva Lindström om utställningen som öppnar 19 maj på Bildmuseet.

Krumelur bakom

Snöbollen består av 50 000 kronor och delas i denna sin första omgång ut till böcker utgivna under 2011. I juryn sitter bland andra Ulla Rhedin, Anna-Clara Tidholm, Jockum Nordström, Nils Svensson och Brita Täljedal. Bakom priset står Krumelur föreningen för unga ord i norr, i samarbete med; Umeå 2014 European Capital of Culture, Astrid Lindgrens Stiftelse Solkatten, Kulturföreningen Pilgatan, Bildmuseet Umeå universitet, Länsbiblioteken i Västerbotten och Västernorrland samt Littfest Umeås internationella litteraturfestival.

Sara Meidell

Mellan liv och dikt

Mellan liv och dikt

Bok Umeå-aktuella Samantha Ellis återvänder till sig själv genom litteraturen och ställer fusionen mellan liv och dikt i centrum ?

251 texter med hög specifik vikt

251 texter med hög specifik vikt

Bok Livliga kast från ämne till ämne, högt och lågt i varierande stämningslägen ryms i Adam Zagajewskis prosasamling. Ett vishetsprojekt, skriver Tommy Sundin som läst. ?

Jag blir aldrig klar med Dostojevskij

Jag blir aldrig klar med Dostojevskij

Krönikor Är globalisering och gränsöverskridande verkligen av godo? Har inte de viktigaste upptäckterna gjorts av individer utanför de gängse sammanhangen? ?

Japansk vardag i fokus

Japansk vardag i fokus

Kultur För sextonde året har två europeiska fotografer skildrat japanskt vardagsliv. 2014 var det svenska fotografen Nina Korhonen och Alexander Gronsky från Riga som fångade sina bild av landet, och resultatet visas under sommaren i Umeå. ?

Svårt känna sig som norrlänning

Svårt känna sig som norrlänning

Krönikor Hur ska en riktig norrlänning vara? Duger jag? Jag är visserligen född i Umeå, liksom mina föräldrar, men det är också problemet.  ?

Slipat när Gamba avslutade

Musik Folklore med influenser från England, Frankrike och Ryssland stod på programmet när Rumon Gamba gjorde sin sista symfonikonsert på Norrlandsoperan. ?

Bilder under ytan

Bilder under ytan

Konst Umeåkonstnären Mark Frygell söker sig under sina egna och betraktarens filter i en ny utställning i Vävens konsthall. ?

En ny vår i kampen mot extremism

En ny vår i kampen mot extremism

Krönikor I brev nummer två från Paris skådar Fredrik Ekelund ett Frankrike efter attentaten. ?

Fruktat lag från skäret

Fruktat lag från skäret

Kultur Ett fynd för den som vill lära känna gårdagens idrottsliv, det skriver Per Runesson om publikationen Visuellt, som i senaste utgåvan beger sig till Norrbyskär. ?

Passion maestrons melodi

Passion maestrons melodi

Kultur Med okuvlig energi har Rumon Gamba utmanat både sig själv och musikerna under åren som chefdirigent för Norrlandsoperans symfoniorkester. Och det lilla operahuset vid sidan om de stora scenerna kommer han aldrig att glömma. ?

Rationella robotar och intuitiva människor

Rationella robotar och intuitiva människor

Musik I en ny bok väcker Linda Johansson en nödvändig filosofisk diskussion i en tid av teknisk utveckling som gör robotar allt mer människolika. ?

Aktion till försvar för hotat konstverk

Aktion till försvar för hotat konstverk

Konst En konstaktion genomfördes på måndagen i Örnsköldsvik för att rädda de popplar som ingår i ett konstverk av Monika Gora, som nu står inför avverkning. ?

Sara Meidell

 

 

 

 

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Varför ännu ingen fristad i Umeå?

Varför ännu ingen fristad i Umeå?

Krönikor Det insomnade fristadsprojektet ett sorgligt kapitel i kulturstadens närhistoria. ?

Serie: Språkpolisen

Serie: Språkpolisen

Kultur Anneli Furmarks tecken i tiden. ?

Humoristisk dystopi i Nobelklass

Humoristisk dystopi i Nobelklass

Bok Läs Tommy Sundins recension av nyligen korade Bookervinnaren László Krasznahorkais Motståndets melankoli. ?

Hur länge ska raseriet få fortgå?

Hur länge ska raseriet få fortgå?

Essä Rikard Ekholm om hur kriget i Syrien och Irak drabbar ett kulturarv i civilisationens vagga. ?

Jag har seriekomplex

Jag har seriekomplex

Krönikor  Johanna Lindbäck jobbar hårt för att inte bara läsa texten.  ?

Utan maktanalys i Missenträsk

Utan maktanalys i Missenträsk

Kulturdebatt Att Åsa Linderborg inte reflekterar över sina kultursidors makt är oroande, det skriver Provinsredaktörerna Pernilla Berglund och Helena Fagertun i ett inlägg i Jack Hildén-debatten. ?

Samantha Ellis till ny författarscen

Samantha Ellis till ny författarscen

Kultur Den brittiska dramatikern, journalisten och författaren Samantha Ellis är först ut på Umeås internationella författarscen. ?

Högaktuell radikalitet

Högaktuell radikalitet

Essä Författaren Marguerite Duras är högaktuell än i dag, konstaterar Carl Åkerlund.  ?

Producent prisas av Riksteatern

Producent prisas av Riksteatern

Kultur Riksteatern har utsett producenten Meta Tunell vid Umeå Teaterförening till årets anställd. ?

Bäst på samtidens svåra frågor

Bäst på samtidens svåra frågor

Krönikor Ungdomsböckernas förmåga att frispråkigt renodla gör dem viktiga för att förstå vår svårbegripliga samtid, skriver Maria Jönsson. ?

Mest läst på Kultur