Kultur

Oavbruten färg

Publicerad 8 april 2011

Kultur Emma Hartmans flödande måleri rör sig över hela paletten och låter färgen och de geometriska formerna tala till punkt. Ljuset som bryter igenom i målningarna manar till rörelse, skriver Marit Strandberg.

FÖLJ ÄMNEN

Jag tar en småblöt promenad upp till Galleri Andersson Sandström. Det är en av de första riktiga vår-dagarna detta år. Utanför närbutiken en av de fasta konstinstallationerna i form av de "fejkade" väg-skyltar som finns lite här och där på Umedalens område. På denna står det "Stå lugnt kvar" intill en överstruken Herr Gårman. Jag tänker att det är oftast den absolut bästa strategin. Men hur svårt är det inte?

Inne i galleriet visar Emma Hartman, utbildad vid konsthögskolan i Umeå och nu för första gången tillbaka i staden med en utställning sedan hon tog examen 2006, sina storslagna målningar. Hon rör sig över hela paletten, inte sällan i skimrande, flödande neonskimrande effekter, men utan att för den skull skapa alltför svåra kontraster.

På något enstaka ställe finns antydningar till gestalter men oftast befinner vi oss i de ödsliga rummen där färgerna och den geometriska formen får tala till punkt. I Swimming Hole är känslan av att vara i en issal närvarande, i Threads är det det som att resterna av mänsklig aktivitet finns kvardröjande. Fyrkanten som svävar mellan väggarna ger i storlek och form associationer till ett biljardbord. Men spelarna och bollarna är borta. Captive är målningen som försätter dig på en fartfylld resa. Av titeln att döma kanske till och med på flykt från en fångenskap. Rörelsen och farten känns påtaglig och skapar en särskild spänning trots avsaknaden av det mänskliga som också kan bli ett statement för mycket i vissa där färgen i sig i stället är mer än nog i sitt egna utrymme.

I The rooms är jordens beigegula lugnande nyanser de mest framträdande. Hartmanns skiktmåleri är ofta det som skapar liv i hennes målningar och så även här. Ljuset som tillåts släppas igenom gör målningarna inspirerande, expansiva, öppna och ger uppmaningar som: se bortom, släpp in, gå vidare. Res dig. Gå ut.

The Walk, i sprakande färger och med flera rektanglar och kuber bildar dock en överskådlig promenad då jag ser ett mål formas. Det som kan ses som ett altare. Det väntar som alltid på ditt offer. Hur du än cirklar kring det så står det kvar. Det står lugnt kvar.

Att vandra är att tänka

Att vandra är att tänka

Essä En stridsskrift mot bilismen som norm, privatisering av offentlig mark, begränsning av kvinnors frihet, vardagens tilltagande okroppslighet. Lena Eskilsson läser en bok som väcker vandringslust i både fysisk och intellektuell bemärkelse. ?

Flickrummets nya ramar

Flickrummets nya ramar

Scen En tonsäker och tankeväckande föreställning om dagens digitala flickrum, skriver Nancy Bladfält om scenkollektivet PotatoPotatos gästspel i Umeå. ?

Skamligt JAS-avtal med påstått feministiska förtecken

Skamligt JAS-avtal med påstått feministiska förtecken

Kulturdebatt Många skäl att vara kritisk när näringsminister Mikael Damberg tecknar avtal med Colombia, skriver Carl Åkerlund. ?

Körverk med kraft och sprödhet

Körverk med kraft och sprödhet

Musik En röd tråd av mörker när kör och solister möts i en gemensam seger mellan inland och kust. ?

Sara Meidell

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

Kärlek till berättelsen hos Sune Jonsson-stipendiat

Kärlek till berättelsen hos Sune Jonsson-stipendiat

Kultur Pieter Ten Hoopen prisas för framstående dokumentärfotografiska gärningar. ?

Umeåkonstnär får Fredrik Roos stipendium

Umeåkonstnär får Fredrik Roos stipendium

KONST Umeåstudenten Jonas Silversten Bergman en av tre som prisas.

Mest läst på kultur