Ny användare

Få tillgång till alla nyheter på vk.se genom att starta en prenumeration idag. Du som redan prenumererar på papperstidningen kan aktivera ditt kostnadsfria digitala konto, VK+.

Klicka här för mer information.

Logga in

Vindeln

Drömmer om tågstopp i byn

Publicerad 9 april 2011

Vindeln En och en halv minut. Längre behöver det inte ta för tåget mellan Umeå och Lycksele att stanna till i Tvärålund, vilket byborna vill. Nu håller Vindelns kommun på att kolla förslaget.

- Det är drömscenariot att kunna ta tåget här. Tvärålund ligger så nära Umeå att man får det bästa av två världar, landsbygden och staden, säger Frida Ekman.

Hon flyttade i höstas med sin man Anders Lundgren och två barn från Umeå till Tvärålund. Båda kommer från byn och ville ge barnen en lika idyllisk uppväxt som de själva hade.

Tvärålund är redan i dag en attraktiv plats för barnfamiljer att flytta till. Det är en av byarna i Vindeln som har en ökande befolkning. De två senaste åren har 48 personer flyttat in till byn och antalet barn har ökat. Med bättre kommunikationer skulle byn bli ännu mer populär. På 25 minuter skulle man ta sig in till Umeå.

Frida är barnledig, men har kvar sin tjänst i Umeå. Hon hade hoppats kunna ta tåget dit.

- Vi utgick nästan från att tåget skulle stanna här när vi flyttade hit. Alternativet att ta bilen är både dyrare och sämre för miljön. Det satsas ju mycket nu på hållbart resande och tåget är det bästa alternativet, säger Frida.

En och en halv minut
Anders, som är ingenjör, har haft kontakt med tågtillverkaren och med uppgifter därifrån har han räknat ut hur lång tid det skulle ta för tågen att stanna.

- Många tror att de är långsamma som godstågen, men de här är väldigt snabba. Tiden man tappar på att göra ett stopp behöver inte vara längre än 1,5 minuter. I alla fall inte mer än ett par minuter. På andra ställen där den här typen av tåg går gör de ganska många stopp, säger Anders Lundgren.

Ju mer Tvärålundborna diskuterat frågan desto ivrigare blir de. Det handlar inte enbart om att ta sig snabbt till Umeå, utan också att en möjlighet för de äldre byborna att ta sig de 15 kilometerna in till Vindelns centrum och vårdcentral .

Spännande
- Vi brinner verkligen för det här och det borde vara fullt möjligt. Det är ju inget nytt köpcentrum vi vill ha, utan bara att tåget ska stanna, säger Per-Anton Lundström, även han nyinflyttad småbarnsförälder i byn.

Ewa-May Karlsson (C), kommunalråd i Vindeln, tycker att byns önskemål är spännande och inte helt orealistiskt.

- När länstrafiken planerar att dra ned busstrafiken längs E12 måste vi se över vilka alternativ som finns. Då är det här helt klart en intressant tanke, säger Ewa-May Karlsson.

Hon har gett tekniska chefen i uppdrag att undersöka kostnaderna för en ny perrong i Tvärålund. Den gamla revs samtidigt med stationen för många år sedan.
TOM JUSLIN

  • Johanna

    Har nu politikerna i Landstinget bestämt att de ska ta bort den busstur som går absolut full på morgonen måste de ju ha tänkt att vi ska ta tåget istället? Hoppas nu Majoriteten i vindeln jobbar allt vad de kan för att lösa detta.

  • Daniel

    Man måste naturligtvis väga hela tidsschemat och beräkna hur stor konsekvensen blir för de längst resande – går det inte snabbare än bil tar man inte tåget.

    Skulle självklart bli ett lyft för orten – helt klart värt att fundera på för Vindeln kommun.

  • Nisse

    Man måste även räkna in tid för passagerare att ta sig in och ut i tåget. Det kommer aldrig att bli kostnadseffektivt med stopp på alla mindre orter!

  • Per-Anton Lundström

    Jajemän Nisse, ca 1,5 minuter längre restid per stopp enligt Bombardiers, tågtillverkarens, uppgifter.

  • Sunken

    Tror nog det som står är sant, de nya tågen bromsar och accelererar otroligt snabbt.

  • Stärkesmarksbon

    Även vi som inte bor just i Tvärålund skulle ju kunna ta bilen dit och pendla till Umeå därifrån.

    P-platser med värmare månne?

    Det skulle vara jättebra!

  • BE

    Det man måste förstå med kollektivtrafik är att dess konkurrent är BILEN.

    Det SÄMSTA man kan göra för tågtrafikens attraktionskraft är att stanna i varenda liten by. Hällnäs, Tvärålund, ja kanske Brännland, varför inte Åmsele, Brattby…

  • Jan Nilsson

    Man kan förstås inte stanna överallt där det bor folk, men i det växande Tvärålund borde man göra ett stopp. Som någon redan skrivit, man kan ta sig till Tvärålund från grannbyar och ta tåget därifrån.
    Låt landsbygden leva och tänk på miljön. Låt tåget tjäna även några mindre orter.

  • Magdalena Sävenstedt

    Har du åkt pendeln
    i Stockholm? Snabbt och smidigt stannar den vid många stationer, folk kliver av och på vilket bara tar några sekunder
    Vilken fantastisk möjlighet för folk att kunna bo på landet och arbeta i stan utan att behöva pendla med bil.
    Hela idén med ett tåg mellan Umeå och Lycksele är helt rätt idag när vi pratar om hållbart resande och hållbar utveckling
    Hurra för tågen som stannar!

  • BE

    Den VÄSENTLIGA skillnaden är att när pendeln stannar i Sthlm så handlar det om 100-tals resenärer.
    Inte ett fåtal pers, som det kommer handla om i Tvärålund/Hällnäs.

    Det är helt förkastligt att tåg ska stanna i småhålor med få påstigande. Det förtar hela idén med tåg; det ska gå snabbt mellan större orter.

  • Mathias Haglund

    skulle vara intresserade av att dagligen nyttja tåget i Tvärålund? Marknadsundersökningar är bra argument i ett sådant här läge. Om det är många så är det ju ingen tvekan, låt tåget stanna. Detta löser inte problemet med förslagen kring E12-trafiken. Möte med Landstinget kring detta i morrn…

  • Greta Sävenstedt

    1,5 minut i tid, vad är det? Vi måste tänka längre för att öka attraktionskraften i inlandet! Om kommunikationen för byarna mellan Lycksele och Umeå försämras lär det utarma bygden vilket Lycksele skulle förlora mest på. Tänk istället vilken möjlighet det skulle innebära för hela regionen. Ökad attraktion, ökad inflyttning och efterfrågan på bostäder vilket också leder till ökade huspriser, mer människor och en levande bygd på riktigt! Vi har helt enkelt inte råd att se denna möjlighet gå oss förbi. Vi har alla att vinna på detta och vad är då ett fåtal minuter hit eller dit?

  • Åker gärna till Tvärålund för att stiga på tåget

    I Stockholm är det accepterat att tågen stannar ofta även i hålor om du tycker det låter okej. Har åkt tåg många gånger i just det området och på många ställen kliver det på ett par stycken.

    I Norrland vill vi ha tågen men de ska helst inte stanna någonstans! Var finns miljötänket och utvecklingtänket när man resonerar som du. Se nu till att tågen stannar i de större pendlarorterna till att börja med. Tvärålund är ett självklart stopp med tanke på att det är den näst största orten i hela Vindelns kommun.

  • Tyvärr skeptisk

    Frågan är om det är realistiskt att tro att vi får TRE tågstopp i Vindelns kommun. Och så nästa fråga… Är det realistiskt att tro att kommunen kommer att investera i pendlingsparkeringar och väntsalar på tre ställen i kommunen?

    Det vore kanonbra om Tvärålund också får tågstopp, men jag har svårt att tro att kommunen skulle satsa på att bygga upp perrong och väntsal… för att inte tala om ännu en pendlingsparkering i Tvärålund…. Det finns ju faktiskt redan en pendlingsparkering i Tvärålund medan det inte finns nån i vare sig centralorten eller Hällnäs.

  • Johan

    Behövs inte nån väntsal, en typ busskur räcker väl, inlandsbor är ite gjorda av socker. En perrong är ingen sak att ordna det heller. Behövs ingen ingen större byråkrati för detta. Och jag hoppas många verkligen förstår

  • Anna

    …tycker jag att tåget ska stanna, hur ska annars pasagerarna komma på och av??

  • En som gärna åker tåg

    Störst behöver inta alltid gå först!!
    Idén med tåg är ju inte endast att det skall gå snabbt mellan större orter utan att öka attraktionskraften för inladet samt bevara miljön.

  • Vindelbo

    Nog finns det en pendlingsparkering i vindeln alltid! Det är i de södra kommundelarna det är utveckling. Det är många som hoppas att det är där kommunen ska satsa. Förhoppningsvis sprider sig den goda trenden vidare till övriga kommunen. Men låt nu inte detta med ett tågstopp i Tvärålund haverera pågrund av klassik byapolitik.

  • By bo

    ja ska dom stanna i tvärolund så kan dom ju lika gjärna stanna i alla andra små byar som dom passerar. men det är vell klart att tvärolunds borna får som dom vill som vanligt.

  • Kommunbo

    Bor inte i Tvärålund! Men jag måste säga att det skulle vara konstigt om inte tåget stannade i den näst största byn i kommunen det är bara centralorten som är större. Vet inte heller om man kan påstå att byarna i kommunen oavsett vilken det är få alltid som de vill. De som styrde oss innan struntade i byarna. Utan byarnas ideala slit hade nog inte många funnits kvar överhuvudtaget.

  • Tågfakta

    Tidsförlust vid ett stopp i 100 Km/h (som är tillåten hastighet genom Tvärålund):
    100 – 0 = 20 till 25s och ca 350m
    0 ? 100 = ca 50s och ca 700m
    Tid stilla = 60s*
    Stop & start sträcka = 350+700=1050m
    Att köra 1050m i 100km/h = 38s
    Total tidsförlust/stopp = 25+60+50-38=82s =1min 37s
    * 1 min för av och påstigning är relativt högt räknat.

  • Full fart spar tid

    Dina beräkningar är säkert bra med i sverige behöver vi då en förändring i vår attityd.

    I Japan inga problem att stiga av och på på 60 sekunder.
    Men säkert behöver sega svenskar den tiden att förstå att dörrarna öppnats.

    Men det är klart efter att lämnats kvar några gånger löser nog detta sig gäller bara att alla ställer upp och inte gnäller över de effektiva stoppen

VK-läsarens bäste vän

Vindeln Lördagsgåtan: Vad är det som går och går och som aldrig lämnar fickan din? Svar: Mobilen. Den väcker oss på morgonen och är sedan med oss… ?

Samisk mat på mässa i Italien

Samisk mat på mässa i Italien

Vindeln Slow Food Sápmi deltar för närvarande tillsammans med Visit Sápmi och Renlycka på den… ?

Vindeln inför glasögonkrav

Vindeln Vindelns IF inför obligatoriskt krav på innebandyglasögon för samtliga innebandyspelare som tränar… ?

Ovädret slog till i länet

Ovädret slog till i länet

Vindeln Redan tidigt på torsdagsmorgonen gick SMHI ut och varnade för kraftig blåst och ymnigt snöfall. Och på kvällen blev det tydligt att det… ?