De socialdemokratiska ledamöterna från länet är tysta när regeringen nu föreslår flygskatt. FOTO:
HANNA ERIKSSON
Detta är en debattartikel. Det betyder att innehållet är skribentens egna uppfattning.

Angrepp på norra Sverige

Debattartiklar.
(2017-03-21) Det står, svart på vitt, i den utförda utredningen att den miljönytta som företrädare för regeringen låtsas existerar i själva verket är högst marginell, skriver Helena Lindahl (C) om regeringens förslag på flygskatt.
Västerbottens-Kuriren
Publicerad 20 mars kl. 22:10

Isak From, Helén Pettersson, Veronica Lindholm, Jamal Mouneimne och Marie-Louise Rönnmark. Det är de socialdemokrater som länets väljare gett förtroendet att i Sveriges riksdag företräda deras förhoppningar om ett starkare Västerbotten. Väljarna har investerat tungt i Socialdemokraterna och gett partiet inte mindre än fem av tio mandat från länet.

Frågan är hur många som hade förväntat sig att Socialdemokraternas riksdagsledamöter från Västerbotten skulle vara beredda att släppa igenom i praktiken nästan vad som helst oberoende av hur mycket det skadar det egna länet.

För det är precis vad som sker nu.

Under senaste året har regeringen jobbat med en av de mest Västerbottensfientliga skatterna i mannaminne; den så kallade kilometerskatten. Helt enkelt en skatt på de avstånd som det finns gott om här i länet.

Den för länet viktiga skogsnäringen har varit oerhört tydliga med att förslaget skulle vara en katastrof. Snarlika vittnesmål har hörts från många företag som bidrar med jobb och tillväxt i länet.

Inte vid något tillfälle under hela tiden förslaget utreddes yttrade länets socialdemokratiska riksdagsledamöter någon som helst kritik. Trots vetskapen om konsekvenserna för företag, jobb och ekonomisk tillväxt i länet.

Kort senare – när utredningen redan lagts ner – lät det dock annorlunda. Då var utredningen ”dålig ur flera aspekter”.

På samma sätt är det nu när Socialdemokraterna bestämt sig för att låta privatpersoner och företag i norra Sverige betala för att förbättra relationerna inom regeringen. Miljöpartiet ska kort och gott få en politisk symbolfråga, i detta fall den destruktiva flygskatten.

Det står, svart på vitt, i den utförda utredningen att den miljönytta som företrädare för regeringen låtsas existerar i själva verket är högst marginell. Rent av riktigt liten. Skatten slår dessutom lika hårt mot de flyg som går på fossilt bränsle som miljövänligt bränsle. Vore det inte bättre att snarare ge morötter till de flygbolag som faktiskt ställer om till förnybart?

Protesterna har givetvis inte låtit vänta på sig. Flygnäringen med delvis statliga SAS i spetsen har varit tydliga med att långflygningarna från Stockholm med stor sannolikhet hamnar i Köpenhamn i stället. Det kommer kosta svenska jobb och försämra ekonomin, men det kommer också innebära att människor från Västerbotten i många fall kommer tvingas resa ner till Köpenhamn för anslutningsflyg ut i världen.

Norwegian har uppgett att flyget mellan Skellefteå och Stockholm blir direkt olönsamt. Det kan och kanske bör tolkas som att linjen därmed är hotad och Skellefteås infrastruktur gentemot övriga Sverige riskerar att försämras radikalt.

Erika Mattsson, vd, Swedish Lapland Visitors Board, har protesterat och skrivit att det inte kommer minska flygandet eller flygets belastning – men det kommer skapa stora problem för besöksnäringen utanför storstäderna. Inte minst i norra Sverige. Inte minst i Västerbotten.

Faktum är att till och med Socialdemokraternas egna kommunalråd, bland annat Niklas Nordström i Luleå och Hans Lindberg från Umeå, är öppet mycket kritiska till Socialdemokraternas senaste angrepp på norra Sverige.

Dessvärre syns och hörs få livstecken från de fem socialdemokratiska riksdagsledamöterna från länet.

När det verkligen bränner till och Västerbottens bästa står på spel – då är tystnaden kompakt.

När Löfven vill kasta ett smaskigt symbolpolitiskt köttben till Miljöpartiet – då sker det utan protest.

Tyvärr är det Västerbottens ben som Löfven amputerar och använder som eftergift för fortsatt samarbete.

Och det sker med Västerbottens S-ledamöters tysta medgivande.

Det är ett stort svek mot länets befolkning.

Helena Lindahl (C)

Annons
Annons
Annons
Västerbottens-Kuriren
facebooktwitterinstagramrss
phone
  • Växeln
  • 090-17 60 00
  • Redaktionen
  • 090-17 60 10
  • 090-17 60 11
geo
  • Besöksadress
  • VK
  • Förrådsvägen 9
  • 901 70 Umeå
Ansvarig utgivare: Ingvar Näslund | © Copyright Västerbottens-Kuriren | Allt material på sajten är skyddat enligt upphovsrätten