Kulturkrönikor

Alla utsläpp räknas – även i Umeå

Publicerad 1 december 2016

Kulturkrönikor Motsägelser är vanliga i Umeå. Det konstaterar Lars Böhlin om en kommun som vill vara miljövänlig, bygga fler vägar och motsätter sig en flygskatt.

FÖLJ ÄMNEN

Det talas mycket om faktaresistens numera. Att vi inte tar in de fakta som finns utan hellre lyssnar på uppfattningar som stämmer överens med våra egna åsikter.

Och med sociala medier sägs vi befinna oss i bubblor som filtrerar bort personer som tycker annorlunda.

Som så ofta tror jag det där är överdrivet, men det är å andra sidan bara vad jag tror.

Men den eventuella faktaresistensen kan ta sig många former, som att vi erkänner fakta men inte bryr oss om att agera på den.

Ta bara växthuseffekten som fortsätter pågå medan vi försöker parera den på de sätt som vi tror att vi klarar av. Fast kommer det förslag som på något sätt angriper våra sätt att leva är vi snabba att förklara att det där fungerar inte. Eller så är effekten för liten. Eller så är det någon annan någon annanstans som borde göra mer. Vi gör ju ändå så mycket, till exempel sorterar vi våra sopor.

I dagarna kom det till exempel ett förslag på flygskatt. På en inrikesresa skulle det bli 80 kronor i skatt och flyger vi till andra världsdelar, mer än 6 000 kilometer bort, blir det 240 kronor. Att det här förslaget kommer från regeringen beror på att flyget ansvarar för stora utsläpp och att flyget skattemässigt har stora fördelar, framför allt jämfört med bilen.

Snabbt var många ute och förklarade att det där fungerar inte. Umeå kommunalråd Hans Lindberg (S) skriver på sin blogg att en flygskatt är ineffektiv, och samtidigt skulle det få stora samhällsekonomiska konsekvenser med ”tusentals förlorade jobb, flera miljarder kronor i BNP-förlust bara under det första året, och över en halv miljon färre passagerare årligen”.

Ineffektivt och stora konsekvenser? Låter aningen motsägelsefullt.

Men motsägelser är vanliga i Umeå. Här sägs vi vara miljövänliga tack vare ett flertal elbussar och många cyklister, samtidigt byggs det en ringled för ökad biltrafik och så tillkommer köpcentrum dit vi tar bilen. En del av oppositionen tycker inte att det räcker, utan vill att det ska vara gratis parkering i centrum.

Tycker du att jag raljerar? Det är lätt hänt, jag är själv pigg på att flyga och det händer att jag tar (bensindriven) bilen så jag är ingen miljömässig ängel.

Men låt oss erkänna att alla utsläpp räknas, oavsett om vi anser att de är nödvändiga. Om du ska flyga kan du inte titta upp mot himlen och ropa att ”jag måste flyga för jobbets skull, så de här utsläppen räknas inte”.

Det funkar inte så. Allt räknas, även utsläpp som kommer från en stad som kallar sig miljövänlig.

  • Krille

    Men i ärlighetens namn: Hur blir miljön bättre av att en inrikesflygresa blir 80 kr dyrare? Vet man att resandet blir mindre med en skatt på 80 kr? Eller är det bara ett sätt att beskatta befolkningen ännu mer (54% beskattning räcker tydligen inte)?

    • xX_SasukeFan2012_Xx

      Allt beteende kan modifieras med beskattning. Det är en av grundstenarna i ett modernt samhälle.

      Om det inte skulle påverka borde du väl vara för en högre skattehöjning?

  • D

    Hugget som ingen skulle nog avstå ett Stockholms flyg för 80kr extra, 4-5 hundra extra för en sådan resa skulle nog några välja tåg istället. Därmed tror jag moderaterna har en poäng med att det skulle vara bättre för miljön om man istället ställde krav på miljöbränsle på alla svenska flygplatser. Dock skulle en sådan lösning troligen bli ännu dyrare. Gissar att det här handlar om att öka skatteintäkter främst och miljönvänligheten får nog sitta i baksätet.

  • xX_SasukeFan2012_Xx

    Ska vi bli miljövänliga får vi allt offra flygen på altaret. Semestrar på andra delar av jordklotet är en ytterst ny uppfinning. Tror nog vi klarar oss utan.

    • Christoffer Gustavsson

      Det är ju det som är problemet. Jag flyger mellan Umeå och Stockholm för runt 400 kronor enkelväg. Samma resa med tåg går på drygt 700. Ska du skatta min flygbiljett så mycket att jag hellre väljer tåget så funkar inte riktigt 80 kronor utan snarare 100%.
      När sen tidningen skriver att tågen är inställda på grund av service, snö, punktering, vindbyar, magsjuka, istappar, lackskador och liknande så ser du ju hur oseriöst tåget framstår i det här landet.

      Jag har suttit på Arlanda och väntat på flyg som varit överbokade. I högtalarna ropar de ut att de bjuder på 500€ och övernattning för den som kan stå över. Händer något med tågen så kommer någon ersättningsbuss i bästa fall, som behöver dubbla körtiden för att ersätta snabbtågen. Precis vad jag betalat för.

      Jag älskar komforten i tågen, möjligheten att röra på sig och bekvämligheten i att många stationer ligger inom vettigt avstånd till destinationen. T.ex Arlanda och Landvettern ligger ju ett par mil utanför stan. Jag gillar också tanken i att utsläppen som genereras av tågen är mindre än flyget.
      Men trots allt detta positiva så kan man inte blunda för att tåget är dyrare, tillförlitligheten är sådär och flera av tågturerna går fortfarande med snigeltågen (för att inte glömma inlandsbanan som nyttjas av dieseldrivna tåg).

      • xX_SasukeFan2012_Xx

        Som vanligt med Svensson. Man tolererar inte en tillbakagång i bekvämlighet även när priset är mänsklighetens överlevnad. Ja, mänskligheten kommer definitivt ha svårt att överleva om vi fortsätter använda fossila bränslen. Det handlar helt enkelt inte om dig och din möjlighet att ta dig till Stockholm eller längre på bästa möjliga sätt. Se bortom dig själv.

        • Christoffer Gustavsson

          Poängen var att flyget är så subventionerat och proffsigt skött att tåget inte kan konkurrera. Flygbiljetter är gratis jämfört med tåg och försenade flyg är allvarliga problem. Ett försenat tåg kan ta timmar att göra något åt, alternativt att man får ta nästa tåg om det finns plats. Lägg till andra bekvämligheter i servicen på flyget såsom frukost på morgonen serverad av levande personal. Tågen har inte ens biljettförsäljning på stationerna och den enda personalen på tågen är där för att koll att du betalat för dig.
          Flyget behandlas som den viktigaste transporten i landet av både politiker och privatpersoner medan tåget ses mer som ett komplement till bussar ungefär.
          Så ja, se bortom mig som exempel och försök förstå vad jag menar när jag säger att ett pyttelitet påslag på ett redan kraftigt subventionerat pris på en en transportverksamhet som tas på största allvar inte kommer få varken folk i tjänst eller nöjesåkare att välja andra transportmedel.

          (Som fotnot kan nämnas att jag har flugit ett fåtal gånger under hela mitt liv men de gånger jag gjort det under senare delen av livet så har flyget legat på sådant pris att jag kunnat ta upp emot 3 flygturer för samma pris som 1 tågtur)

          • xX_SasukeFan2012_Xx

            Klimatförändringarna (f.d. ”global uppvärmning”) vi står inför är så otroligt mycket viktigare och allvarligare än den lyx vi får av fossila bränslen (såsom bilar, flyg, billigt kött, billiga varor etc. etc) att det inte ens är jämförbart.

            Men du har förmodligen en poäng, om koldioxidskatten inte är nog att ändra folks vanor så bör den nog höjas, och höjas, och höjas, tills det enbart finns 100% essentiella flyg kvar. Och det vet jag inte ens vad det är. Vad behövs verkligen för att samhället ska gå runt? Medicin kanske?

Chefens varumärke får inte skadas

Kulturkrönikor Lars Böhlin är orolig för vad hans krönika kan ställa till med, eftersom Umeå… ?

Ett förundrat ögonblick av nåd

Kulturkrönikor Duvhöken i decembermorgonen kommer att dröja sig kvar tillsammans med de andra… ?

En oroande beröringsskräck inför det svåra

Kulturkrönikor Beslutet att sända tillbaka kyrkokonsten en anmärkningsvärt tung… ?

De fula barnen

Kulturkrönikor Gud förbjude att Twilight Sparkle skulle flyga bort från mitt hus. Men också… ?

BB-ockupanter i pussy hats

Kulturkrönikor Mellan historiens stickande kvinnliga nätverk och dagens vårduppror löper… ?

Sara Meidell

Kulturredaktionen
Telefon: 090-17 60 38
sara.meidell@vk.se

En oroande berörings- skräck inför det svåra

En oroande berörings-
skräck inför det svåra

Kulturkrönikor Beslutet att sända tillbaka kyrkokonsten i Vännäs en anmärkningsvärt tung symbolhandling. ?

Översättare prisas

Översättare prisas

Kulturtelegram Översättaren Sophie Sköld har tilldelats 2017 års Elsa Swenson-stipendium.  ?

Mest läst på kultur